2019-08-27, 15:46
Medlem
GmbHs avatar
Vore intressant att höra Polisen motivera den till synes överdrivna insatsen för att gripa en vanlig Svensson? Det var ju inte direkt en terrorist som skulle gripas?
Citera
2019-08-27, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Gracias! Har visst tre gemensamma vänner till denne Stefan. Det blir till att fråga sig runt lite 😋

Så lite! Ja, kolla gärna deras syn på denne herre.
Citera
2019-08-27, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag kan garantera att det nu finns betydligt kraftigare bevis mot vederbörande än tidigare.

Denna gången handlar det inte om att vara skäligen misstänkt, nu är det istället på sannolika skäl.

Alla goda ting äro tre, det vill säga, tredje gången gillt för KammarÅklagaren vid namn: Åsa Hiding.

Komplettering, hur egendomligt som allt verkar vara inom detta fallet, så har det funnits en medhjälpare till Gärningspersonen.

Mvh/ @JokerMannen

När kan man vänta sig ett gripande av medhjälparen?
Citera
2019-08-27, 15:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
.

Det återstår att se. Men det har i andra rättsfall, i FUP, vid teknikernas genomgång av GM och andra inblandades Internetnärvaro, läs genomgång av datorer och mobiler etc, kommit fram närvaro på såväl social medier som konton på flashback ;-)

Jag var som vanligt otydlig, men du svarade ändå.
Så det var lite så som jag misstänkte att man kollat konton på flashback.
Kan du nämna något sådant fall (inte så viktigt, men mest nyfiken på vilket sätt det kan användas?).
På vilket sätt användes flashback och i vilket syfte?

Jag tänker att det är lite lika som med geocachändringar.
Man kan säkert gå till botten med sådant för att se om det gjorts. Det kan bli ett litet indicium som kan visa på att någon vill att något ska se ut på ett visst sätt. Men det skulle kunna vara svårt även där , eftersom det är lätt att missta sig på datum och dagr. Fel kan lätt göras utan att man menat det.

Inlägg på fb borde vara svårare att kunna använda som bevis? Syftet måste vara svårt att kunna bevisa?
Det skulle förstås vara mycket intressant att se om mgm "använt" sina bekanta för att så misstankar mot annan. T ex... Bara för att nämna en sak.
Citera
2019-08-27, 15:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag kan garantera att det nu finns betydligt kraftigare bevis mot vederbörande än tidigare.

Denna gången handlar det inte om att vara skäligen misstänkt, nu är det istället på sannolika skäl.

Alla goda ting äro tre, det vill säga, tredje gången gillt för KammarÅklagaren vid namn: Åsa Hiding.

Komplettering, hur egendomligt som allt verkar vara inom detta fallet, så har det funnits en medhjälpare till Gärningspersonen.

Mvh/ @JokerMannen
Tack för att du har börjat skriva bättre sedan SD häktades.
Nu går det att läsa dina texter igen.
Citera
2019-08-27, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Nu ska jag sticka ut hakan lite.

Jag fick just en flashback efter ett samtal med en som har viss insikt i många händelser under utredningen på mordet på LW.

Fått hintar tidigare utan att förstått dom riktigt, kanske undermedvetet.

Jag tror att SD ligger. med sitt godkännande, kvar som skäligen för utredningens skull. Tror polisen jobbar på ett helt annat spår. Tror dessutom att polisen vet vem dom jagar.

NFC:s långa hanteringstider i all ära, men nu börjar det bli farsartat att hänvisa till det och att utredningen skickar fortfarande saker på analys.

Tror att SD:s advokat skulle bråka mer än det plikttrogna han gick ut med tidigare.

SD borde förhörts fler gånger med olika ingångar för att få honom ur balans eller försäga sig.

SD och HD:s ”bekymmersfria” liv borde vara mer ansträngt om SD kände sig trängd. (Ja, kan vara att han lever ut, för han kanske sitter inne sen).

Utredningen har inte gått ut i den utsträckning andra utredningar gör i media. Lite locket på.

Vissa rockader inom utredningen tillkom relativt snabbt efteråt, vilket svänger åt ett håll när det gäller vem dom tror är GM (tror jag).

Och nej, detta är inget jag vill fråga SD om.

Vad ska han försäga sig om tänker du?
Citera
2019-08-27, 15:58
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GmbH
Vore intressant att höra Polisen motivera den till synes överdrivna insatsen för att gripa en vanlig Svensson? Det var ju inte direkt en terrorist som skulle gripas?
Dom ville praktisera lite, som en övning för kommande skall.
Citera
2019-08-27, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Vad är det för trams. Det tror du inte på själv. Krigsinsatsen var en demonstration från Örebropolisen vars anseende med rätta varit i botten och kommer så förbli med publiceringen av Springares bok.

Du tror det kommer en bok? Någon gång, någon dag? Förlaget verkar svävande.
Citera
2019-08-27, 16:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det var jag som nämnde att insatsen nog bör ses som ett kompensatoriskt agerande från polisens sida. Sedan har CalleJanne och Reimer förtjänstfullt kapat resonemang och ordval.

Men nu är nog den här praktiska gripandefrågan av sekundär betydelse för själva fallet. Kanske bör intresset mer läggas på vad som ligger till grund för anhållandet.
Kan det möjligen vara så att gripandet föranleddes av den nu (återigen?) höjda misstankegraden, vilken i sin tur kanske var en förutsättning för att få rätt att genomföra de nya tekniska undersökningarna av hans bostad?
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Minns inte Stefans efternamn. Kan du skriva det med en asterix möjligen?
Tack i så fall 👍

Stefan Davidsson
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
När kan man vänta sig ett gripande av medhjälparen?

Det borde rimligen ha skett samtidigt. Med tanke på insatsen i morse är det inte uteslutet att HD inte klarat pressen längre, hon kan länge ha misstänkt men inte tordas sagt något.
Alt erkänner hon att hon hjälpt till att dölja saker som nu kommit fram.
Citera
2019-08-27, 16:08
Medlem
Snor-Johans avatar
Vi kan utgå från att Åsa har på fötterna denna gång och SD blir häktad på sannolika skäl nu på torsdag. Då utredningen redan varit omfattande så är mitt tips att Åkl inte motiverar en lång häkningstid av utredningsskäl.

Självklart förutsätter det att Pr-stormningen av SD hem inte var en chansning utan att det finns en fullständig indiciekedja nu stödd av teknisk bevisning från NFC.

Skulle tro rättegången inte är så avlägsen. Synnerligen intressant emedan vi slipper det påfrestande skvallret och får ägna oss åt vad som är viktigt i målet.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-08-27 kl. 16:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in