2019-08-27, 15:29
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Du skriver så dålig svenska så jag fattar knappt vad du vill få fram.
Kan det kanske vara så att polisen inte fått fatt på honom och fick ett tips om att han nu befann sig i hemmet och att de inte hade något val? Vad är problemet med hur de griper honom? Målet var att få in honom hel och ren. Sluta käbbla nu.
Vad är det för trams. Det tror du inte på själv. Krigsinsatsen var en demonstration från Örebropolisen vars anseende med rätta varit i botten och kommer så förbli med publiceringen av Springares bok.
Citera
2019-08-27, 15:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men inte blir rubriken dråp 'bara' för att man anmäler sig själv?

Nej, men den som anmäler sig själv (direkt) har ofta inte velat att personen skulle dö, eller har omedelbart fattat att det var ju liksom inte så klyftigt det här förstås eller alls vad jag tänkte o ville. Den som håller sig undan vill (fortfarande) att personen skulle dött — schematiskt sett. Mordet ”fortsätter”.

Det reflekterar intentionaliteten och överlagdheten och illviljan och självsvåldigheten etc hos förövaren. Beroende på omständigheterna.

Sen är det ju åklagarens roll som reflekteras också föstås. Bemötandet.
Citera
2019-08-27, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Minns inte Stefans efternamn. Kan du skriva det med en asterix möjligen?
Tack i så fall 👍

Dav*dsson
Citera
2019-08-27, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men vilka tidigare så rädda grannar skall nu våga träda fram då polisen genom sitt husstormande påvisat vilken farlig person mgm är?
(retorisk fråga)

GM kanske var igång med att sätta upp någon "överraskning" ifall polisen tänkt hämta honom?
Citera
2019-08-27, 15:32
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plorpis
Jag har sökt lite i tråden men p.g.a väldigt många inlägg blir det bara rörigt, är det någon som har en sammanfattning kring allt konstigt som mgm gjort/sagt både före o efter mordet?

Någon som kan förklara varför just HAN blev misstänkt från början?

Tack på förhand.

Honan6 har sammanfattningar i sin profil.

Sedan, att läsa de första dagarna i tråden ger väldigt snabbt en inblick i iaf hur ryktena i grannskapet gick om motiv under de första dagarna
Citera
2019-08-27, 15:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Frustrerad.

Hur tänker man då?
En viss irritation ligger som en bottenresonans.
Inte så mycket förtvivlan?

Själv skulle jag vara hysterisk om jag var oskyldig. Desperat?
Förbannad, frustrerad skulle inte ligga nära till hands.

Är man frustrerad så anklagar man verkligheten för det som man redan borde ha förstått att anpassa sig till. Give and take.
Citera
2019-08-27, 15:34
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det fetade, det är jag intresserad av.
På vilket sätt? Vad?

Sen inte att förglömma gm som deltagit i sökande efter mördade, varit polisen till "behjälplig" med information.

SDs egna lilla förundersökning på morgonen.
Den måste fått polisen att dra öronen åt sig.
Minst sagt.

Som Medinsyn skrev:
[...]"Har han mördat så kan han säkert ha spårat ur och tänkt oskickligt"[...]

https://www.flashback.org/p65624763#p65624763

Ja, han har nog tänkt "oskickligt".
.

Det återstår att se. Men det har i andra rättsfall, i FUP, vid teknikernas genomgång av GM och andra inblandades Internetnärvaro, läs genomgång av datorer och mobiler etc, kommit fram närvaro på såväl social medier som konton på flashback ;-)
Citera
2019-08-27, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kanske orkade HD inte längre med pressen och tog kontakt med polisen i går kväll.
Sa till dom att ni måste plocka in honom innan han ringer till barnen på morgonen (kanske SD har för vana att se till att dom kommer upp) och i så fall skulle ta sig dit om ingen svarade.

Det kan hon ha gjort. Det är också möjligt att hon fruktade för hans liv. Jag tog upp det tidigare i tråden, att han nog inte kommer att låta sig tas frivilligt.
Citera
2019-08-27, 15:36
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dav*dsson

Gracias! Har visst tre gemensamma vänner till denne Stefan. Det blir till att fråga sig runt lite 😋
Citera
2019-08-27, 15:37
Medlem
Jag kan garantera att det nu finns betydligt kraftigare bevis mot vederbörande än tidigare.

Denna gången handlar det inte om att vara skäligen misstänkt, nu är det istället på sannolika skäl.

Alla goda ting äro tre, det vill säga, tredje gången gillt för KammarÅklagaren vid namn: Åsa Hiding.

Komplettering, hur egendomligt som allt verkar vara inom detta fallet, så har det funnits en medhjälpare till Gärningspersonen.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-08-27, 15:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
"Frustrerad"? Rent makalöst vilken fräckhet!

Precis!
Och på det "Stort Frågetecken".

Denne man har inte den blekaste aning om hur det känns att vara orolig, rädd, skräckslagen, ledsen, bestört...

Han har inte heller lärt sig när dessa känslor finns hos människor. Kanske kan han inte heller spela dom?

För det är väl det de flesta oskyldiga skulle känna i hans sits.
En mycket stor oro, skräck, panik, förtvivlan...

Tänker återigen på den man som mördade sin familj med två små barn och hustrun i USA (Honan länkade till intervjun för att visa oss att alla mördare ser inte ut som mördare). I intervjun dagen efter försvinnandet, tror inte det gått ett dygn ens, frågar reportern hur det känns.

Det enorma glapp mellan hur en normal person tänker och en person som saknar det känsloregister de flesta har uppdagades vid svaret: Jag saknar deras skratt, inga som sitter i tv-soffan och tittar på cartoons .
Va?
Ingen gråt, förtvivlan, fruktansvärd oro, ångest, maktlöshet, någon måste göra något, hjälp?

Lite samma stil.
Citera
2019-08-27, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nej, men den som anmäler sig själv (direkt) har ofta inte velat att personen skulle dö, eller har omedelbart fattat att det var ju liksom inte så klyftigt det här förstås eller alls vad jag tänkte o ville. Den som håller sig undan vill (fortfarande) att personen skulle dött — schematiskt sett. Mordet ”fortsätter”.

Det reflekterar intentionaliteten och överlagdheten och illviljan och självsvåldigheten etc hos förövaren. Beroende på omständigheterna.

Sen är det ju åklagarens roll som reflekteras också föstås. Bemötandet.

Jo, nog är det så som du påtalar, oftast/typiskt sett.

Men inte skall åklagarens bemötande spela in avs hur ett brott rubriceras?

Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
GM kanske var igång med att sätta upp någon "överraskning" ifall polisen tänkt hämta honom?

Ja inget kan ju uteslutas då ingen (i tråden) vet vad som låg bakom beslutet om insatsens utformning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in