2019-02-16, 17:25
  #19909
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Som vanligt är Expressen ute och rör sig i det oetiska för att tjäna pengar: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kritik-mot-kvallstidningarnas-nya-spelsajter-tjanar-pengar-pa-hur-mycket-du-spelar

Mattson tycker det är helt i sin ordning att profitera på andras olycka.

Inte heller Aftonbladet har problem med att tjäna pengar på förstörda liv.

Om träckpressen kunde komma undan med att sälja crack, angel dust och krokodil online skulle de säkert göra det också.
Moralens högborg och demokratins beskyddare, allihopa!

Tack gode gud att de snart går under.
Citera
2019-02-16, 18:36
  #19910
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Trenden för Expressen är oroande. Vinsten sjunker för varje år. Får se hur det blir vid nästa lågkonjunktur.

Tycker du verkligen att det är oroande? Heter du Bonnier i efternamn?
Citera
2019-02-16, 23:59
  #19911
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja, precis. Och det har de misslyckats med i åratal.

Men de måste också ersätta alla de gamla köpare som dör undan med nya unga. Däri ligger nog den stora "utmaningen".

För nästan 30 år sedan, när jag var sådär 20 år, köpte jag tidningen ibland, men inte lika ofta som min föräldrargeneration som oftast prenumererarde på en dagstidning. Det gör många av dem fortfarande, men tyvärr dör de undan i en rasande fart. Och min generation har sedan många år helt gått över till nätet.

Jag har har för skoj skull frågat runt bland dagens 20-åringar (+- några år). Samtliga, utan undantag, som jag frågat har sagt att de aldrig köp en dagstidning i hela sitt liv! (Men de läser dem ibland på nätet.)

Att få dagens eller morgondagens 20-åringar att börja köpa dagstidningar lär bli nästan omöjligt. Dels lever de på nätet där de finner nyheterna gratis. Dessutom, vilket många glömmer, har priserna ökat lavinartat.

Idag kostar Expressen och Aftonbladet 23:-, DN och SvD än mer (35:- tror jag?). För 10 år sedan kostade de 14:-, med inflation motsvarar det 15:- i dag. För 30 år sedan kostade de 5:-, vilket med inflation motsvarar 7:- idag och 1950 kostade de 18 öre, vilket motsvarar 3:- idag. Trots det går de back! Vilket pris tänker de ta om 10 år? Jag tror de kraftigt överskattar värdet på sin produkt, speciellt när man i sin mobil med ett knapptryck finner det gratis.

(Priser och inflation från SCB:s databaser för konsumentprisindex. Många olika filer och tabeller att bläddra i för den som är intresserad.)

Tror det stod 35 för SvD och 39 för DN, på vardagar, senast jag kollade.

Sent 90-tal låg priset på 10 kr. Det var billigt. Det fanns tillfälliga säljare av DN i centrala Stockholm och de tog 5 kr. Det var nästan gratis. Något erbjudande om prenumeration medföljde inte.

Idag hade väl ingen på gatan betalt 5 kr men ändå kan de ta 39 inne i butiken till någon sällsynt kund som står och bläddrar först. Huvudsyftet är troligen att exponera tidningen i butiken för potentiella prenumeranter och annonsörer.
Citera
2019-02-17, 05:19
  #19912
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessia.Osvensk
Tror det stod 35 för SvD och 39 för DN, på vardagar, senast jag kollade.

Sent 90-tal låg priset på 10 kr. Det var billigt. Det fanns tillfälliga säljare av DN i centrala Stockholm och de tog 5 kr. Det var nästan gratis. Något erbjudande om prenumeration medföljde inte.

Idag hade väl ingen på gatan betalt 5 kr men ändå kan de ta 39 inne i butiken till någon sällsynt kund som står och bläddrar först. Huvudsyftet är troligen att exponera tidningen i butiken för potentiella prenumeranter och annonsörer.

35-39 kr? :O På riktigt? Är tidningarna såpass dyra nu?
Hur i HELVETE kan folk köpa dasspapper för den summan?
Citera
2019-02-17, 08:10
  #19913
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Låter likadant varje år. "Allt är toppen", "Vi ökar och säljer som aldrig förr.."

Och sedan har vinsten sjunkit år, för år, för år....

Intäkterna har ökat något, men kostnaderna äter upp. Det har kostat mer än vad det smakar.

Hmm, brukar vara tryck och distribution som blir kontinuerligt dyrare för tidningarna per exemplar. (I absoluta siffror borde det dock bli lägre kostnad pga den dykande upplagan. Om du halverar upplagan och ändå får betala mer till tryckeri och distributör har du dåliga avtal.)

Finns det någon annan kostnad som ätit upp Expressens vinst nu?
Citera
2019-02-17, 08:16
  #19914
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Hmm, brukar vara tryck och distribution som blir kontinuerligt dyrare för tidningarna per exemplar. (I absoluta siffror borde det dock bli lägre kostnad pga den dykande upplagan. Om du halverar upplagan och ändå får betala mer till tryckeri och distributör har du dåliga avtal.)

Finns det någon annan kostnad som ätit upp Expressens vinst nu?

Enligt Expressen själva så har massor av pengar gått till investeringar, som reducerar vinsten på kort sikt. Men detta håller inte; för så har man sagt sedan år tillbaka - och för varje år går vinsten ned ännu mer. Investeringar är bra - men de kommer inte rädda Expressens vinst de kommande 20 åren heller.
Vinsten tokrasar år efter år, trots massiva investeringar.
Citera
2019-02-17, 08:27
  #19915
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Enligt Expressen själva så har massor av pengar gått till investeringar, som reducerar vinsten på kort sikt. Men detta håller inte; för så har man sagt sedan år tillbaka - och för varje år går vinsten ned ännu mer. Investeringar är bra - men de kommer inte rädda Expressens vinst de kommande 20 åren heller.
Vinsten tokrasar år efter år, trots massiva investeringar.

IT? Betallösningar och casinoverksamhet? Journalistik?

När vinsten blir under noll, täcker någon annan upp då eller måste de bara sluta investera?
Citera
2019-02-17, 08:30
  #19916
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
IT? Betallösningar och casinoverksamhet? Journalistik?

När vinsten blir under noll, täcker någon annan upp då eller måste de bara sluta investera?


Det blir som med Sydsvenskan - ägaren skjuter till mer pengar.

När Expressen landar på minus går Bonnier in med pengar. Propagandan skall ut - till vilket pris det än må vara.
Citera
2019-02-17, 09:44
  #19917
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessia.Osvensk
Tror det stod 35 för SvD och 39 för DN, på vardagar, senast jag kollade.

Sent 90-tal låg priset på 10 kr. Det var billigt. Det fanns tillfälliga säljare av DN i centrala Stockholm och de tog 5 kr. Det var nästan gratis. Något erbjudande om prenumeration medföljde inte.

Idag hade väl ingen på gatan betalt 5 kr men ändå kan de ta 39 inne i butiken till någon sällsynt kund som står och bläddrar först. Huvudsyftet är troligen att exponera tidningen i butiken för potentiella prenumeranter och annonsörer.
Det har bland annat med s.k. top of mind att göra. När du tänker tidning ska du tänka DN: https://en.wikipedia.org/wiki/Top-of-mind_awareness

Det är, som påtalats många gånga i tråden, oslagbar annonsplats också. Om träckpressen har omöjliga produktkalkyler nu, vänta bara tills de blir av med annonsplatsen i alla butiker och kiosker om några år. Då blir de själva tvungna att köpa annonser av Facebook och Google, m.fl.

Vinst/förlust = Intäkter från annonsförsäljning + Intäkter från digitala prenumeranter - Kostnader för annonsköp - Produktionskostnader för innehåll - Övriga kostnader
Citera
2019-02-17, 15:28
  #19918
Medlem
Ilja.Oblomows avatar
Därför borde fler höja på ögonbrynen när Aftonbladet startar kasinosajt

Vi får nog dras med Aftonbladet och Expressen ett antal år till
Citera
2019-02-17, 18:17
  #19919
Medlem
Repatrieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilja.Oblomow
Därför borde fler höja på ögonbrynen när Aftonbladet startar kasinosajt

Vi får nog dras med Aftonbladet och Expressen ett antal år till
Det måste ändå gå att sälja en kasinosajt utan en sketen kvällstidning. Vad är Aftonbladets input, förutom annonsutrymme, nyhetsartiklar om att kasinospel egentligen lönar sig, eller att det är en skön känsla att förlora några hundringar vid roulettbordet?
Citera
2019-02-17, 18:35
  #19920
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repatriera
Det måste ändå gå att sälja en kasinosajt utan en sketen kvällstidning. Vad är Aftonbladets input, förutom annonsutrymme, nyhetsartiklar om att kasinospel egentligen lönar sig, eller att det är en skön känsla att förlora några hundringar vid roulettbordet?

Tanken är väl att man nu ska ägna sig åt spel och dobbel för att finansiera sin tidning som under inga omständigheter får gå under. Skit i moralen och tänk på "demokratin" för helvete! Vi går över lik, vi säljer vår mamma, whatever, bara vi får saluföra våra åsikter som naturligtvis är de rätta, det går inte att bestrida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in