2019-08-26, 07:52
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Finns på betydligt fler håll. Kolla bara närmaste land Norge. Betydligt längre ab-behandlingar.
Exakt hur långa? Amerikanska CDC pratar om 14-21 dagar för amoxicillin och kortare tid för doxycyklin. Det står dessutom att undersökningar visar att korta behandlingar är lika effektiva som långa, dvs troligtvis räcker 10 dagar för doxycyklin.

Citat:
Men de är helt säkra på att behandlingen hade omedelbar effekt och att de känt sig friska efter detta. Detta är människor som inte ljuger.

"Poängen" med tysklandsbehandlingarna är väl att det är flera olika antibiotika under lång tid, hur kan det ha omedelbar effekt? Då hade det ju gått lika bra med en kort kur här.
Citera
2019-08-26, 10:04
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Jag sprider inga irrläror. Jag konstaterar att jag känner till flera fall där jag vet att Tyskland var räddningen. Jag har försökt argumentera med att de bara haft restsymtom. Men de är helt säkra på att behandlingen hade omedelbar effekt och att de känt sig friska efter detta. Detta är människor som inte ljuger. Det enda jag säger är att jag inte tror att vi i Sverige är världsbäst på allt inom sjukvård

Sen att antibiotika kan skada är jag helt medveten om. Till och med varit med om dödsfall pga detta
Som House säger, "everybody lies". Association och kausalitet är ju inte samma sak. Det är därför det behövs stora studier som bekräftar sådant.
Citera
2019-08-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Exakt hur långa? Amerikanska CDC pratar om 14-21 dagar för amoxicillin och kortare tid för doxycyklin. Det står dessutom att undersökningar visar att korta behandlingar är lika effektiva som långa, dvs troligtvis räcker 10 dagar för doxycyklin.

"Poängen" med tysklandsbehandlingarna är väl att det är flera olika antibiotika under lång tid, hur kan det ha omedelbar effekt? Då hade det ju gått lika bra med en kort kur här.

Med omedelbar effekt menar jag inte timmar. Ofta patienter som haft många års problem som blivit avhjälpta under/efter långtidskur
Citera
2019-08-26, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Som House säger, "everybody lies". Association och kausalitet är ju inte samma sak. Det är därför det behövs stora studier som bekräftar sådant.

Så är det. Jag säger bara att jag inte är helt säker på att Sverige har den bästa behandlingen här, sen råder jag inte patienter i medicinsk behandling, det är en doktors uppgift. Däremot uppmuntrar jag pat att följa en läkares ordinationer om det inte är helt uppenbart att den är felaktig vilket den sällan är, men det händer.
Citera
2019-08-26, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addictedpsyco
Kolla meatheals.com finns folk som blivit av med sin kroniska boreilla via diet.

Tack! Ska kolla detta
Citera
2019-08-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Prova http://www.dalapraktiken.se/

Borrelia kan ligga och puttra i kroppen i årtionden.

Kan vara ett elände att bli av med.

Värsta att Svenska läkare utbildas att tro att skiten försvinner med lite penicillin, vilket den absolut inte gör.

Närmaste borrelia klinik ligger i Gdansk Poland, men verkar onödigt dyr och komplicerad.

Marbella annars, arminlabs i Tyskland har dyr men bra test https://www.arminlabs.com/en

Svenska tester typ ELISA är helt värdelösa, fanns tidigare immunoblot / westernblot, men den är tydligen slopad sedan länge.

Ska kolla upp detta !
Citera
2019-08-26, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Vilka fler symptom har du? Det finns fler grejer som fästingar kan ställa till med.

Ont i lederna, speciellt höfterna, ömma revben , fötter och händer som ”somnar” ryckningar/stickningar i ansiktet på höger sida, problem att gå ibland och börjar halta också på höger sida mest även om jag har ont i båda höfterna. Nack och axelsmärtor , ”ringade ljud” i öronen ett tag trodde jag de var tinnitus tills jag läste att man kan få de av borrelia med.. samma sak med att jag har svårt att kissa väldigt ofta låser de sig även om jag är kissnödig så går de antingen inte alls eller bara lite. Och det har jag sökt hjälp för men dom kunde inte komma fram till varför. Fått diagnosen ledgångsreumatism felaktigt för många år sen o den tog dom bort när jag inte svarade på medicineringen och inte heller visade positivt på blodprov .
Varit en massa ut och in i sjukvården, men får liksom aldrig ett svar. Har leder som svullnar , ofta illamående , frossa o feber både över o undertemp som kommer men försvinner ganska snabbt men ändå ofta, hjärtklappning, skakningar,yrsel, mycket svängningar i humör och känslor och ofta ångest m.m utan att veta varför. Problem med sömnen antingen sover för lite eller för mycket men är ändå konstant trött.
Ska röntga nacke ,bäcken,rygg och höfterna om nån vecka då neurologen tycker de behövs men så fort jag nämnde något om borrelia viftade han bara bort det trots att han själv inte kan hitta vad det är 🤔
Citera
2019-08-26, 18:49
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaDogLady
Ont i lederna, speciellt höfterna, ömma revben , fötter och händer som ”somnar” ryckningar/stickningar i ansiktet på höger sida, problem att gå ibland och börjar halta också på höger sida mest även om jag har ont i båda höfterna. Nack och axelsmärtor , ”ringade ljud” i öronen ett tag trodde jag de var tinnitus tills jag läste att man kan få de av borrelia med.. samma sak med att jag har svårt att kissa väldigt ofta låser de sig även om jag är kissnödig så går de antingen inte alls eller bara lite. Och det har jag sökt hjälp för men dom kunde inte komma fram till varför. Fått diagnosen ledgångsreumatism felaktigt för många år sen o den tog dom bort när jag inte svarade på medicineringen och inte heller visade positivt på blodprov .
Varit en massa ut och in i sjukvården, men får liksom aldrig ett svar. Har leder som svullnar , ofta illamående , frossa o feber både över o undertemp som kommer men försvinner ganska snabbt men ändå ofta, hjärtklappning, skakningar,yrsel, mycket svängningar i humör och känslor och ofta ångest m.m utan att veta varför. Problem med sömnen antingen sover för lite eller för mycket men är ändå konstant trött.
Ska röntga nacke ,bäcken,rygg och höfterna om nån vecka då neurologen tycker de behövs men så fort jag nämnde något om borrelia viftade han bara bort det trots att han själv inte kan hitta vad det är 🤔

Kan mycket väl vara borrelia, ger skumma symptom och det vanliga är att alla tester dom tar visar normala värden.

Bara det att man ändå är sjuk.

Fattas enorma mängder kunskap om denna kluriga spiroket, ditt immunförsvar kan hålla den i schack i årtionden, men sedan kan den utlösas av någonting, exempelvis en störning mot ditt immunförsvar eller någon annan sjukdom som sänker immunförsvaret - så får du plötsligt ett borrelia utbrott.

Kolla Dalapraktiken, hon har genom mikroskop konstaterat borrelia hos många långtidssjuka, utan tidigare borrelia diagnos.

Och Doxycyklin, en kortare behandling "studsar" i minst 40% av fallen och det återkommer efter några månader.

Borrelia bakterien rullar ihop sig vid hot, och blir helt okänslig för antibiotika, några veckor efter att antibiotikan gått ur kroppen rullar den åter ut sig, och börjar sina aktiviteter igen.

Svenska läkare är tyvärr helt felutbildade när det gäller borrelia, du får ha tur för att få behandling över huvud taget.
Citera
2019-08-26, 19:03
Medlem
seaworthys avatar
Med största sannolikhet har du inte borrelia.
Citera
2019-08-26, 19:11
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Kan mycket väl vara borrelia, ger skumma symptom och det vanliga är att alla tester dom tar visar normala värden.

Bara det att man ändå är sjuk.

Fattas enorma mängder kunskap om denna kluriga spiroket, ditt immunförsvar kan hålla den i schack i årtionden, men sedan kan den utlösas av någonting, exempelvis en störning mot ditt immunförsvar eller någon annan sjukdom som sänker immunförsvaret - så får du plötsligt ett borrelia utbrott.

Kolla Dalapraktiken, hon har genom mikroskop konstaterat borrelia hos många långtidssjuka, utan tidigare borrelia diagnos.

Och Doxycyklin, en kortare behandling "studsar" i minst 40% av fallen och det återkommer efter några månader.

Borrelia bakterien rullar ihop sig vid hot, och blir helt okänslig för antibiotika, några veckor efter att antibiotikan gått ur kroppen rullar den åter ut sig, och börjar sina aktiviteter igen.

Svenska läkare är tyvärr helt felutbildade när det gäller borrelia, du får ha tur för att få behandling över huvud taget.
Svenska, och engelska, kanadensiska, amerikanska, finska osv. Alla verkar egentligen ha fel, förutom de privata kliniker som skriver ut mängder med antibiotika, eller? Vilka länders infektionsläkarförbund erkänner 1) att sjukdomen existerar, och 2) att den skall behandlas med antibiotika?

https://www.google.com/amp/s/beta.ctvnews.ca/national/health/2019/3/17/1_4339715.html
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/nakokulmat/eu-paatoslauselma-hammentaa-lymen-borrelioosin-hoitoa/?public=de5bca81e46c58888fc72ec081088e45&utm_sourc e=facebook
https://www.cdc.gov/lyme/postlds/index.html
Citera
2019-08-26, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Med största sannolikhet har du inte borrelia.

Så kan man inte säga. Väldigt många går med restsymtom av neuroborreliios. Det innebär inte att man har en aktiv borrelia, utan att symtom kvarstår. Det är inget nytt under solen att många inte blir helt kvitt sina besvär. Detta har inget med kronisk borrelia att göra
Citera
2019-08-26, 20:08
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Så kan man inte säga. Väldigt många går med restsymtom av neuroborreliios. Det innebär inte att man har en aktiv borrelia, utan att symtom kvarstår. Det är inget nytt under solen att många inte blir helt kvitt sina besvär. Detta har inget med kronisk borrelia att göra

Det är precis tvärtom. Om man har testat för borrelia och inte finner något är sannolikheten att personen ändå har borrelia betydligt lägre än tvärtom. Förstår du inte det?

Det det finns en viss risk för att personen ändå har borrelia innebär inte att sannolikheten är större än motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in