2019-08-26, 00:30
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Jag gjorde något bättre, jag gav dig mina kriterier för när det är motiverat att stifta en lag mot en företeelse. Med dessa kriterier behöver du inte fråga om varje sak du kommer på och som är OT, du kan istället själv testa det du tänker på med mina kriterier.

Kul att diskutera med dig då?
Jag frågar dig nånting för att jag vill ha ett svar från dig. Jag vill inte sitta och fantisera ihop vad du tycker och inte tycker.
Det är nämligen inte så att dina punkter är svart/vitt, finns alltid kryphål eller undantagsfall.
Du har fortfarande inte svarat.
Citera
2019-08-26, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Kul att diskutera med dig då?
Jag frågar dig nånting för att jag vill ha ett svar från dig. Jag vill inte sitta och fantisera ihop vad du tycker och inte tycker.
Det är nämligen inte så att dina punkter är svart/vitt, finns alltid kryphål eller undantagsfall.
Du har fortfarande inte svarat.

1. håll dig till topic
2. om du vill veta om jag tycker att en sak som inte ingår i topic ska vara olagligt så kan du använda mina kriterier för att se om det uppfylls.
Citera
2019-08-26, 00:34
Avslutad
Citat:
Jag är libertarian så om du vill övertyga mig om att något ska vara olagligt får du påvisa ett antal kriterier:
1. Att någon som inte är myndig och samtyckande skadas
2. Att skadan inte bara är av en sådan omfattning att du äcklas av att det pågår (t.ex. att två homosexuell kysser varandra)
3. Skadan ska vara direkt orsakad av handlingen, jag köper inte argument som att en den som köper droger säkert kommer utföra en massa brott för att ha råd att knarka. Då är det dessa brott som ska vara olagliga.

Hur ser du då på att förbjuda rattfylleri tex? Det är ju inte säkert att den som är full och sätter sig bakom ratten kommer att skada någon.
Citera
2019-08-26, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Hur ser du då på att förbjuda rattfylleri tex? Det är ju inte säkert att den som är full och sätter sig bakom ratten kommer att skada någon.

Nej det är inte säkert att någon kommer skadas eller dö men du utsätter andra för en risk att så kommer ske. Den risken har man inte rätt att utsätta andra som inte är samtyckande för.
Citera
2019-08-26, 00:42
Avslutad
Citat:
Nej det är inte säkert att någon kommer skadas eller dö men du utsätter andra för en risk att så kommer ske. Den risken har man inte rätt att utsätta andra som inte är samtyckande för.

Men jag betalar min skatt, hade gärna sluppit, men jag gör det ändå för annars råkar jag illa ut. Är jag samtyckande då?
Citera
2019-08-26, 00:44
Medlem
Citat:
Men jag betalar min skatt, hade gärna sluppit, men jag gör det ändå för annars råkar jag illa ut. Är jag samtyckande då?

Nej du är inte samtyckande om du inte samtycker.
Citera
2019-08-26, 00:50
Avslutad
Citat:
Nej du är inte samtyckande om du inte samtycker.

Sista frågan. Då är du för samtyckeslagen?
Citera
2019-08-26, 00:52
Medlem
Citat:
Sista frågan. Då är du för samtyckeslagen?

Nej, våldtäkt utan samtycke var redan olagligt innan samtyckeslagen.
Citera
2019-08-26, 00:57
Avslutad
Citat:
Nej, våldtäkt utan samtycke var redan olagligt innan samtyckeslagen.

Fast den gamla lagen var ju otydlig om nåt. Många offer fryser till tex.
Citera
2019-08-26, 00:59
Medlem
Citat:
Fast den gamla lagen var ju otydlig om nåt. Många offer fryser till tex.

Om den gamla lagen var otydlig får man väl ändra den så den blir tydlig, man stiftar inte en till lag som ett lapptäcke. Med det tankesättet skulle varje brott kunna få sin egen samtyckeslag. Samtyckeslag för stöld kanske, varför finns inte det?
Citera
2019-08-26, 00:59
Medlem
MrLevaLivets avatar
De flesta köpare är män, så det är klockrent för manshatande feminister att få en lag på plats att det är förbjudet att köpa. Säljarna är främst kvinnor, de får sälja sex lagligt och kommer fortsätta sälja. Att bura in säljarna för att få en mer långsiktig lösning med signalpolitik att det inte är OK att sälja sin kropp är feminister för korkade för att inse. Så nätannonser från prostituerade fortsätter och snuten tar fast ett par torskar ibland, som ersätts av nya köpare och allt rullar på mer undangömt än tidigare. Feminister kan fortsätta sparka in öppna dörrar genom att skrika att män köper sex.
La vida loca.
Citera
2019-08-26, 01:03
Avslutad
Citat:
Om den gamla lagen var otydlig får man väl ändra den så den blir tydlig, man stiftar inte en till lag som ett lapptäcke. Med det tankesättet skulle varje brott kunna få sin egen samtyckeslag. Samtyckeslag för stöld kanske, varför finns inte det?

Fast det är det jag uppfattar att man gjorde, ändrade den så den blev tydligare, allt det andra om hot och våld är ju fortfarande kvar.

När det gäller stöld tex inbrott så är ju de flesta inte hemma och kan ge sitt icke samtycke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in