2019-08-25, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Men risken med kreditkort är att man alltid har pengar då. Lätt att handla för mycket.
Om man är lyxfällanfall så kvittar det vad du gör, det kommer att gå ekonomiskt åt helvete oavsett
Citera
2019-08-25, 10:53
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Men risken med kreditkort är att man alltid har pengar då. Lätt att handla för mycket.

Jag har aldrig förstått retoriken att man skulle handla mer bara för man för tillfället har tillgång till mer av sitt kapital. Jag har hört rådet att man bara ska handla med kontanter och bara ta med sig exakt så mycket man behöver, vilket är något av det dummaste jag har hört.

Om man är en vuxen människa borde man väl ha tillräckligt med intelligens att veta att det man handlar kostar pengar, och även hur mycket pengar man har. Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2019-08-25, 11:05
Medlem
Citat:
Den risken finns ju bara om man inte bryr sig / inte förmår bry sig. Den med debitkort kan förresten också handla för mycket - göra av med hela lönen första veckan så att det blir väldigt fattigt de sista veckorna t ex. Eller ta sms-lån. Eller bara göra väldigt dumma köp.

Kreditkort har konstigt dåligt rykte. Självklart handlar man inte för mer än man har!? Enda skillnaden är ju att pengarna dras när fakturan kommer istället för direkt. Kan man inte hantera det så fine, men överför inte era egna tillkortakommanden på dem som faktiskt klarar att hålla sig inom sin budget, kreditkort eller ej.
Citera
2019-08-25, 11:21
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Om man är lyxfällanfall så kvittar det vad du gör, det kommer att gå ekonomiskt åt helvete oavsett

Ja så är det säkert.
Citera
2019-08-25, 11:24
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag har aldrig förstått retoriken att man skulle handla mer bara för man för tillfället har tillgång till mer av sitt kapital. Jag har hört rådet att man bara ska handla med kontanter och bara ta med sig exakt så mycket man behöver, vilket är något av det dummaste jag har hört.

Om man är en vuxen människa borde man väl ha tillräckligt med intelligens att veta att det man handlar kostar pengar, och även hur mycket pengar man har. Eller är jag helt ute och cyklar?

Tycker det är ganska logiskt att de flesta handlar mer med kort än kontanter iaf. Men själv använder jag aldrig kontanter numera. Gillar inte att fippla med kontanter när jag betalar.

Ett gott råd kan vara att vänta ett par dagar med inköp av dyrare varor.
Citera
2019-08-25, 11:27
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Den risken finns ju bara om man inte bryr sig / inte förmår bry sig. Den med debitkort kan förresten också handla för mycket - göra av med hela lönen första veckan så att det blir väldigt fattigt de sista veckorna t ex. Eller ta sms-lån. Eller bara göra väldigt dumma köp.

Kreditkort har konstigt dåligt rykte. Självklart handlar man inte för mer än man har!? Enda skillnaden är ju att pengarna dras när fakturan kommer istället för direkt. Kan man inte hantera det så fine, men överför inte era egna tillkortakommanden på dem som faktiskt klarar att hålla sig inom sin budget, kreditkort eller ej.

Jag tycker också bättre än kreditkort, men fruktar att jag handlat mer än om jag använt debitkort.
Med kreditkort kan man få bättre koll på sin ekonomi då man lättare ser hur mycket som gått åt varje månad.
Citera
2019-08-25, 14:12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888

Det är iof inte retorik utan belagt i forskning, rätt logiskt också - det gör mycket mer ont att överlämna sedlar än att trycka "ok" till ett abstrakt belopp i en terminal...

Detta är den sanna anledningen till att handeln fullkomligt älskar kort, försäljningen steg ordentligt över en natt när handlare skaffade kortterminaler till höger och vänster.

https://www.forbes.com/sites/billhardekopf/2018/07/16/do-people-really-spend-more-with-credit-cards/#50ff70f91c19

Detta sagt så är jag inte bättre själv, använder kreditkort ofta och slarvar med att använda kontanter - borde göra det mycket mer. Varför skall jag ge mitt kreditkortsbolag hela mitt köpmönster?
Citera
2019-08-25, 18:05
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är iof inte retorik utan belagt i forskning, rätt logiskt också - det gör mycket mer ont att överlämna sedlar än att trycka "ok" till ett abstrakt belopp i en terminal...

Detta är den sanna anledningen till att handeln fullkomligt älskar kort, försäljningen steg ordentligt över en natt när handlare skaffade kortterminaler till höger och vänster.

https://www.forbes.com/sites/billhardekopf/2018/07/16/do-people-really-spend-more-with-credit-cards/#50ff70f91c19

Detta sagt så är jag inte bättre själv, använder kreditkort ofta och slarvar med att använda kontanter - borde göra det mycket mer. Varför skall jag ge mitt kreditkortsbolag hela mitt köpmönster?

Det fetmarkerade stämmer på folk som är dumma i huvudet. Det finns kreditkort som inte kostar en spänn som ger 1-2% cash-back.

Från din länk:
"When you use credit cards responsibly, you can earn airline miles and cash back rewards. As long as you pay your balance in full and on time every month, you can enjoy these perks and avoid costly interest fees. However, research indicates you may end up spending more money with credit cards than you would with cash."
Citera
2019-08-25, 22:31
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Att man överhuvudtaget orkar gå in och läsa i ekonomiforumet när man har så lite kunskaper om privatekonomi är ju lite märkligt i sig.
Lite kunskaper om privatekonomi?
Jag har inga lån alls, inte ens studielån. Jag är väldigt intresserad av aktiemarknaden och investerar regelbundet, även inom företagande. Min privatekonomiska status behåller jag så klart för mig själv privat, men jag ligger på plus både inkomst av tjänst och kapital.
Hade jag kunnat ha större förmögenhet om jag utnyttjat kreditkort och lån? Ja, förmodligen rent matematiskt. Men jag har bra ekonomi och sover fruktansvärt gott om natten. Så ni som vill hålla på byta runt bland förmånliga kreditkort får gärna göra det, men själv mår jag för bra för att orka bry mig om sånt.
Citera
2019-08-25, 22:39
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Jag har fått 1400kr av komplettbank dom senaste 6 månaderna för att jag har använt deras kort.
Det har inte kostat mig en enda krona, jag har alltså fått ettusenfyrahundrakronor.
Varför betala 2-300kr per år för ett debitkort när du kan skaffa dig ett kreditkort som du får pengar för att du använder det?

Sen är det även säkrare än en debitkort, betalar du för en säng på SOVA med ett debitkort och dom väljer att gå i låtsaskonkurs som dom gjorde i våras så är dina pengar bort, men betalar man med kreditkort så får man tillbaka varenda krona.

Sen vad spelar det för roll för mig eller dig att komplettbank erbjuder ockerräntor på sina lån? Vi är båda tillräckligt smarta för att inte ta det lånet, eller?
Grattis! Kul för dig att du lyckades spara 1400 kr.

Inga problem att förhandla sig till ett gratis debitkort, var ärligt talat busenkelt. Men det förutsätter att man har god ekonomi med bra tillgångar hos banken säkert dock. Och bra ekonomi får man ju om man inte har några lån....

Tror säkert du lyckas hantera kreditkort, om man nu har tiden och energin att lägga på sånt för att spara småkronor, själv har jag roligare saker att lägga tiden på. Fast rent tekniskt så tjänar kreditkortsföretagen på kunderna, och inte tvärtom... Men bra för dig att du "lurar" dem.
Citera
2019-08-25, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmoneybeard
Lite kunskaper om privatekonomi?
Jag har inga lån alls, inte ens studielån. Jag är väldigt intresserad av aktiemarknaden och investerar regelbundet, även inom företagande. Min privatekonomiska status behåller jag så klart för mig själv privat, men jag ligger på plus både inkomst av tjänst och kapital.
Hade jag kunnat ha större förmögenhet om jag utnyttjat kreditkort och lån? Ja, förmodligen rent matematiskt. Men jag har bra ekonomi och sover fruktansvärt gott om natten. Så ni som vill hålla på byta runt bland förmånliga kreditkort får gärna göra det, men själv mår jag för bra för att orka bry mig om sånt.
Jag har 3 kreditkort, och superbra ekonomi och har aldrig betalt nån ränta, inte heller årsavgift (som dig) eftersom alla 3 är gratis
Citera
2019-08-26, 00:27
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Jag har 3 kreditkort, och superbra ekonomi och har aldrig betalt nån ränta, inte heller årsavgift (som dig) eftersom alla 3 är gratis
Vad för årsavgift? Om du syftar på avgiften för mitt debitkort så har jag ingen sån avgift, den behövde jag såklart inte betala. Har dessutom fruktansvärt förmånligt pris på courtage också, känns som man har bra förhandlingsläge med stabil ekonomi utan lån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in