2019-08-25, 10:42
Medlem
notknapparens avatar
Här nedan är de citat från SOS kommunikationsavdelning och dalaans kommentarer om förhållandet mellan skrik och samtal.

Dessa inlägg är gjorda 15/6-18. Jag vet att det i media presenterades en dementi på att det skulle ha hörts skrik under dalaans samtal med SOS.

Någon annan kanske kan hitta ett sådant inlägg/citat?

EGT:
Citat:
" Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det stod någonstans att larmoperatören på SOS hörde skriken med genom telefonen och då kopplade till polisen?

Vart åkte ni, passerade ni FP?
"

https://www.flashback.org/p64341677#p64341677

Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Det stämmer inte. Antingen är det ett missförstånd eller så försöker de kanske "brusa" upp situationen.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kan de utgick från den här texten från Ab:
"Och det visar sig att SOS tog emot ett larmsamtal från bostadsområdet klockan 23.47.18 den 14 maj.
Samtalet varade i en halv minut – och handlade om skrik i natten.
Anders Klarström på SOS Alarms kommunikationsavdelning sammanfattar samtalets innehåll via mejl:
Skrik utanför inringare hörs. Samtalet vidarekopplas till polisen”, skriver han.
"

Det av mig fetade är ju ganska luddigt uttryckt.

Kan ju även tolkas som att det är inringaren som hör skriken utanför sitt hem, förutom att man kan tolka det som att det hörs skrik under samtalets gång. Att larmoperatören hör skriken också.

Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Jag har läst detta:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/larm-om-skrik-prioriterades-bort-natten-45-aringen-forsvann

Citat:
"I samtalet hördes skrik i bakgrunden och inringaren meddelade att hen hört skrik från det bostadsområde som den 45-åriga kvinnan bodde. Enligt Anders Klarström är det med anledning av skriken som hörs som man kopplar samtalet vidare till polisen.

– Ja, det gjordes med anledning av det man hörde i samtalet och det som sades. Jag kan inte gå in på detaljer vad som sades under de 30 sekunderna, men vi uppfattade att det var ett polisiärt ärende."

(Det av mig fetade; samma operatör som gjorde en mejlsammanfattning)

Kan man inte lita på vare sig larmoperatören eller massmedia?

Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Det hade varit tyst i flertal minuter innan sambon ringde och under hela samtalet. Det stämmer helt enkelt inte, men du får förlita dig på vad du vill. Men om en operatör faktiskt hört skrik i bakgrunden så kan man ju verkligen tycka att en bil skickats ut eller hur?
Citera
2019-08-25, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Det har påståtts i tråden att det var LW som var besatt av SD. Det har även påståtts att det var SD som var besatt av LW.

Har du någon gång tänkt tanken att LW kan ha dragit någon nödlögn eller förskönat saker eller rentav dolt saker för dig på något sätt?

SD:s hot och trakasserier står sig väl på egna ben. Den utav alla här i tråden som vi säkert vet är en stor notorisk lögnare är ju just också SD. Han har under lång tid med lätthet ljugit för sin äkta hälft, sina barn, sina föräldrar och sina vänner. Steget till att ljuga inför polis och åklagare kan inte vara särskilt långt. Han har fått god övning i över sex års tid.
Citera
2019-08-25, 11:06
Medlem
letsdoits avatar
En knivig myst på årsdagen av LW:s onda bråda död (dock klart och tydligt signerad):
https://coord.info/GLYND7CT
Citera
2019-08-25, 11:44
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
SD:s hot och trakasserier står sig väl på egna ben. Den utav alla här i tråden som vi säkert vet är en stor notorisk lögnare är ju just också SD. Han har under lång tid med lätthet ljugit för sin äkta hälft, sina barn, sina föräldrar och sina vänner. Steget till att ljuga inför polis och åklagare kan inte vara särskilt långt. Han har fått god övning i över sex års tid.

Vissa är födda utan nerver och kan ljuga utan att blinka. SD har själv uppgett i ett diskussionsforum om pelletsbrännare att han saknar nerver. Det kan iofs vara "snack", men nog tycker jag att man kan skönja att hen inte verkar vara en person som berörs i första taget. Fast det är svårt att veta eftersom han verkar väldigt noga med att uppvisa ett skyddande humorskal i sina geo-texter.
Kanske HD och hans föräldrar har sett skymtar av den riktiga SD? Vännen JG har nog inte kommit innanför skalet, men en som möjligen kom innanför är mördad...

Människor utan skam- och skuldkänslor upplever ingen ånger. De kan låtsats ångra sig om de vet att det skulle gagna den egna situationen om hen skulle ha oturen att åka fast.
En människa utan ånger ansåg antagligen att Lena utgjorde ett hinder och skulle elimineras på ett eller annat sätt. Det fick lov att bli ett mord för att hon inte följde GM:s lag?
Citera
2019-08-25, 11:52
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ja LW var nog mycket för att rätt ska vara rätt och att alla problemen ska klaras ut och att prata är ao, det hoppas jag att alla inser. Det var nog snarare valet av tidpunkt just den där tisdagen den 10 januari som inte blev så önskvärd av SD som jag förmodar skulle upp och jobba nästa morgon. Att LW var pigg som en lärka och inte hade samma sömnbehov som andra har flera av hennes vänner uppgett i tråden. Så jag tänker att SD var nog trött och inte orkade prata just där och då.
Men å andra sidan hade han kanske undvikit det hon ville prata om alldeles för länge och för många ggr, det vet vi inte heller, men var det så, är det inte konstigt om LW blev frustrerad till slut, så kan man ju fundera på vem som provocerat vem egentligen?
Det är aldrig ens fel att två träter som det så vackert heter och som sagt, prata är alltid a.o.
Det är precis så som jag också tror att det har gått till.
Citera
2019-08-25, 11:56
Medlem
Citat:
Här nedan är de citat från SOS kommunikationsavdelning och dalaans kommentarer om förhållandet mellan skrik och samtal.

Dessa inlägg är gjorda 15/6-18. Jag vet att det i media presenterades en dementi på att det skulle ha hörts skrik under dalaans samtal med SOS.

EGT:

De bör troligtvis ha menat att daalans hört skriken i bakgrunden men inte kunnat lokalisera varifrån de kom.
Citera
2019-08-25, 12:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

EGT:

Citerar mig själv för att göra detta tillägg i från om skrik hördes under SOS samtalet. Jag vet att det har dementerats vid ytterligare tillfälle i media. Då i tydligare ordalag (som jag minns det)

"[...]Förra veckan kom det uppgifter om att en person ringt in till SOS och larmat om ett högt kvinnoskrik natten då Lena Wesström försvann.
– Vi förstod ganska omgående att det kunde vara av intresse för utredningen. Det har sagts i media att skriket även hördes under samtalet. Det stämmer inte av det jag fått reda på. Det har skett någon form av missuppfattning.
[...]"

https://www.flashback.org/sp64379036
Citera
2019-08-25, 12:06
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Fast visst är det konstigt ändå.
Daalan hör skriket ca 23.30 och väcker sambon. De klär på sig och ger sig ut i bil och letar.
De ringer senare 23.47 till larmcentralen och då hörs skrik i bakgrunden. Skulle LW skrikit från 23.30 - 23.47 så hade förmodligen hela kvarteret stått på gatan och undrat var skriken kom ifrån!!??
Eller har jag skrivit fel klockslag som daalans ringde?
Det stod fel i tidningarna.
Daalan har dementerat att skrik hördes under larmsamtalet och hen är ju faktiskt den enda som vet.
Dessutom är hen i mina ögon helt trovärdig.
Citera
2019-08-25, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof

Absolut det håller jag med om. Men jag tänker att SD även krävt av LW att ljuga just för hans egen skull, och det gjorde hon nog säkert flera ggr även att det tog henne emot.

Om nu anledningen var att HD inte skulle få veta eller om hon vetat men inte visste vem är ju en fråga för sig. Det var naturligtvis även för att andra inte skulle få veta något.

Jag tänker att LW var den som pressade på att sanningen skulle fram. Handlade hoten och tracksserierna om just LW krav på att sluta ljuga och för att hon talade om sanningen? Det borde varit så men men kan också vara så att SD också förstod att något skulle hända LW, inte sant?

Vi vet inte vad hoten och trackasserierna bestod av, det kan lika gärna varit typ: fattar du inte vilka risker du utsätter oss alla för, hon är kapabel till vad som helst, jag har ju talat om för dig att hin hotar med bla bla händer det dig något så får du skylla dig själv. Vill du bli mördad eller?

Det jag menar är att LW kanske inte talade om att hoten indirekt kom från HD och att SD varnade? För att SD krävde att det inte skulle komma fram vilken situation han satt i med just HD? Då kan hon dragit en nödlögn att det var SD för att hon inte vågade tala om sanningen fullt ut?
Fast å andra sidan kan ju givetvis SD skyllt på HD, hon kanske inte alls uttalade några hot om vad hon skulle göra med LW om deras relation inte upphörde?

Det kan givetvis varit någon annan än HD som stod bakom det också, vi vet inte än hur det var, jag säger bara att möjligheten finns, att någon annan uttalade hoten till SD först..
Citera
2019-08-25, 12:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
De bör troligtvis ha menat att daalans hört skriken i bakgrunden men inte kunnat lokalisera varifrån de kom.

Dalaans berättar ju tydligt och klart att skriken hade uppfört då de ringde.
Du kan ganska lätt gå igenom dalaans inlägg som finns runt den 15/6-18 genom att söka på "avancerad sökning", "dalaan" och "inlägg".

Jag blir fundersam över vad du är ute efter?

Ska dalaans trovärdighet ifrågasättas och därmed tidpunkten för mordet?
Det är inte bara anmälningarna om misshandel och ofredande som kanske inte har hänt eller gjorts av mgm?

Eftersom dessa uppgifter har både bekräftats av media och av postare i tråden kommer det bli svårt att sudda ut detta.

Det är inte fel att fundera och "vända på stenar".
Dessa saker som du nu tar upp har diskuterats många, många gånger med början för över ett år sedan.

- anmälan om ofredande och misshandelsanmälan gjordes av LW och gällde mgm
- det hördes inte skrik under samtalets gång till SOS
Citera
2019-08-25, 12:31
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Det har påståtts i tråden att det var LW som var besatt av SD. Det har även påståtts att det var SD som var besatt av LW.

Har du någon gång tänkt tanken att LW kan ha dragit någon nödlögn eller förskönat saker eller rentav dolt saker för dig på något sätt?

Folk påstår allt möjligt om det. Ibland är det grova förenklingar, överdrifter och fria fantasier. Ibland mera realistiskt.

Relationen till SD var inget L*na diskuterade med kreti och pleti. Det har sagts att hon skämdes, men det tror jag är att förenkla lite. Det gjorde hon säkert också i vissa lägen/sammanhang, fast det fanns flera anledningar till att hon höll relationen. Varför den var hemlig varierade nog beroende på läge och sällskap.

Vi var några personer som L*na inte höll uppe någon fasad mot. Hon hade stort behov av att bearbeta vad hon var med om. Jag tror inte att hon skarvade något, nej. Inte till mig. Det fanns säkert folk runt henne som fick skarvade versioner, hon kunde inte gärna vara helt öppen mot alla, men hon mådde mycket dåligt och hade behov av att få berätta. Varför skulle hon försköna då?
Citera
2019-08-25, 12:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är inte bara anmälningarna om misshandel och ofredande som kanske inte har hänt eller gjorts av mgm?
Anmälningarna om ofredande och misshandel gjordes av LW. Det finns flera artiklar om det här.
Senast redigerad av Draifos 2019-08-25 kl. 12:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in