2019-08-25, 11:31
Medlem
kakelpannas avatar
2-3 inte så jättetunga träningspass i veckan, men en del pass blir tunga. Väger 70 kg. Måste enligt tabell käka runt 60-70 gram protein per dag.

Är van med att käka en macka eller tallrik flingor på morgonen, banan till lunch och 2x billys panpizza till middag. Räknar ihop proteinet på det och kommer upp i 45 gram. Käkar jag macka till frulle pratar vi om kanske 35 gram för dagen.

Så jag kompletterar, käkar en massa kött istället. 200 gram biff, dyrt att käka varje dag, men där har vi ca 40 gram protein. 25 gram till då.. och var fan ska jag få det ifrån? Måste käka en hel tallrik gröt och en rejäl ordentlig middag (dvs inte bara trycka i mig lite frukt, värma en billys och dricka en yoghurt).

Om man bara räknar protein i kött så behöver jag käka/köpa 350 gram om dagen. 150 gram av dessa kan jag byta ut mot typ 600 gram pasta för att få lika mycket protein.

Jag tycker bara att det verkar vansinnigt mycket man måste äta. Är/ska det verkligen vara på detta vis? Har aldrig annars haft problem med att leva på en macka på morgonen, en tallrik gröt till middag och typ en eller två billys till lunch.

En kycklingfilé tyckte jag räckte förut men nu måste jag äta två om dagen istället?

Räknar jag fel eller ställer jag orimligt höga krav på kosten?
Citera
2019-08-25, 11:33
Medlem
Gainomax?
Citera
2019-08-25, 11:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
2-3 inte så jättetunga träningspass i veckan, men en del pass blir tunga. Väger 70 kg. Måste enligt tabell käka runt 60-70 gram protein per dag.

Är van med att käka en macka eller tallrik flingor på morgonen, banan till lunch och 2x billys panpizza till middag. Räknar ihop proteinet på det och kommer upp i 45 gram. Käkar jag macka till frulle pratar vi om kanske 35 gram för dagen.

Så jag kompletterar, käkar en massa kött istället. 200 gram biff, dyrt att käka varje dag, men där har vi ca 40 gram protein. 25 gram till då.. och var fan ska jag få det ifrån? Måste käka en hel tallrik gröt och en rejäl ordentlig middag (dvs inte bara trycka i mig lite frukt, värma en billys och dricka en yoghurt).

Om man bara räknar protein i kött så behöver jag käka/köpa 350 gram om dagen. 150 gram av dessa kan jag byta ut mot typ 600 gram pasta för att få lika mycket protein.

Jag tycker bara att det verkar vansinnigt mycket man måste äta. Är/ska det verkligen vara på detta vis? Har aldrig annars haft problem med att leva på en macka på morgonen, en tallrik gröt till middag och typ en eller två billys till lunch.

En kycklingfilé tyckte jag räckte förut men nu måste jag äta två om dagen istället?

Det räcker ju inte. Du måste komma upp i över 5000 kalorier om dagen. Sett till morgon. Ta havregrynsgröt. Det är billigt och bra. Två portioner det tillsammans med 5 ägg och ett par bananer och du har en redig frukost. Är du extrem och inne i fitnessmode käkar du bara äggvitan.
Citera
2019-08-25, 11:51
Medlem
jpettersson1991s avatar
Vet inte vilken tabell du går efter. Rekommendationen för någon som ägnar sig åt styrketräning är oftast runt 1.6-2 g/kg. Det du äter på en dag är en mycket liten mängd, inte bara proteinmässigt utan kalorimässigt. Klart du kan överleva på kosten du nämner. Då får du dock resultat i gymmet därefter och sannolikt även livskvalitén. Jag skulle nog ändra om kosten och inte enbart för mängden protein.

Över 5000 kcal är dock inget måste. Så vet inte vart personen ovan fått det från.
Citera
2019-08-25, 11:54
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Är van med att käka en macka eller tallrik flingor på morgonen, banan till lunch och 2x billys panpizza till middag.

No offence men du äter ju som en liten flicka. För att få resultat måste du äta mer. Du tränar ju inte jättemycket men mer protein definitivt.

Du bör komplettera din kost med kyckling, köttfärs och proteinpulver. Börja där.
Citera
2019-08-25, 11:56
Medlem
Har också kollat på de där siffrorna när jag funderat på om jag ska bygga lite muskler, känns som att jag inte är i närheten av rätt mängder med den dagliga vegetariska micropizza. Varför tror du många käkar kosttillskott för?
Citera
2019-08-25, 12:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vet inte vilken tabell du går efter. Rekommendationen för någon som ägnar sig åt styrketräning är oftast runt 1.6-2 g/kg. Det du äter på en dag är en mycket liten mängd, inte bara proteinmässigt utan kalorimässigt. Klart du kan överleva på kosten du nämner. Då får du dock resultat i gymmet därefter och sannolikt även livskvalitén. Jag skulle nog ändra om kosten och inte enbart för mängden protein.

Över 5000 kcal är dock inget måste. Så vet inte vart personen ovan fått det från.

Från års av studier. Klart man måste käka en massa för att bygga. No pain, no gain. TS käkar bevisligen som en lite flicka och kommer inte att växa. Käka mer rätt dock. Mindre Kebabpizza och mer tråkigt käk.
Senast redigerad av Zaedrews 2019-08-25 kl. 12:09.
Citera
2019-08-25, 12:08
Medlem
Kallar du verkligen din kost "att leva" ?
Personligen skulle jag nog mer klassifiera det som "att existera".

Om ditt mål är att bli ett skelett så varsågod fortsätt gärna vad du sysslar med. Vill du leva hälsosamt & börja leva så ställ mer än gärna om din kost totalt.

Seriöst - Du upplever inga näringsbrister? Sjukdomar eller något sådant på den kosten?
Citera
2019-08-25, 12:20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Från års av studier. Klart man måste käka en massa för att bygga. No pain, no gain. TS käkar bevisligen som en lite flicka och kommer inte att växa. Käka mer rätt dock. Mindre Kebabpizza och mer tråkigt käk.
Vilka studier visar att ett kaloriintag på minst 5000 kcal är ett måste?
Citera
2019-08-25, 12:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vilka studier visar att ett kaloriintag på minst 5000 kcal är ett måste?

Vad jag läst. Om du har något annat att komma med så visst. Tror du ärligt att TS ska kunna bygga fin muskelmassa med lägre än 5000? Det vore det första i så fall. Du kanske är för en svältdiet tom? Inte många kommer bli stora efter dina råd.
Citera
2019-08-25, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vad jag läst. Om du har något annat att komma med så visst. Tror du ärligt att TS ska kunna bygga fin muskelmassa med lägre än 5000? Det vore det första i så fall. Du kanske är för en svältdiet tom? Inte många kommer bli stora efter dina råd.

Är också intresserad, länka gärna.

Tränat BB sedan 15 år tillbaka och de tillfällen jag legat på 5000kcal mer än en vecka i sträck kan jag räkna på ena handen.

Men fram med källor nu!
Citera
2019-08-25, 12:31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Frukost: Fasta. Svart kaffe, energidricka, vatten eller ÄCV. Måste du äta något så naturell yoghurt med banan eller en rågkuse med massor av ost, ägg och kalkon.

Lunch: Dagens med sikte på extra protein eller en matlåda med bulgur, tonfisk och grönsaker.

Mellanmål: Fasta om du kan. Annars två äpplen + två kokta ägg.

Middag: Fullkornspasta med biff eller kassler i gräddsås med en massa grönsaker.

Det bör täcka det mesta du behöver.

Om någon annan ville räkna lite på det så vore det finemang.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in