2019-08-25, 01:33
Medlem
Picasso2 och Ajara

Utan att ha läst varenda inlägg i tråden, så vill jag ödmjukt göra ett påpekande;
Att de flesta som begår våldsbrott är psykiskt sjuka
har inte samma innebörd som
De flesta som är psykiskt sjuka begår våldsbrott
Det tror jag att alla förstår. Även ni.

OnT: Finns det ingen mod som kan rensa tråden från sådant här trams?
Citera
2019-08-25, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DilsNacke
Picasso2 och Ajara

Utan att ha läst varenda inlägg i tråden, så vill jag ödmjukt göra ett påpekande;
Att de flesta som begår våldsbrott är psykiskt sjuka
har inte samma innebörd som
De flesta som är psykiskt sjuka begår våldsbrott
Det tror jag att alla förstår. Även ni.

OnT: Finns det ingen mod som kan rensa tråden från sådant här trams?

Men de flesta som begår våldsbrott är inte alls psykiskt sjuka. De är personlighetsstörda, och alkoholpåverkade eller drogpåverkade. Men de är inte psykiskt sjuka i de flesta fall, det är felaktig statistik. Man kan ju inte bara sitta och peppra ner en tråd med osanningar vare sig det gäller att citera en artikel efter hur man tror att det är eller lämna statistik som inte stämmer, och så ska folk bara läsa det och inte säga emot. Sluta ljug om ni vill att folk ska sluta säga emot.
Citera
2019-08-25, 01:37
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Offret var hudterpeftslärare i Elizabethskolan som samarbetade med hudvårdsföretaget, eller ägdes av hudvårdsföretaget, det är väl lite dunkelt.
Oj, superintressant info! Elizabethskolan är ju enligt offentliga uppgifter ett företag på närmast obestånd. Man gick från en vinst på 995k 2017 till en förlust på 95k 2018. Och gissa vem som är vd: Den misstänkte gärningsmannen i detta fall!
Citera
2019-08-25, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Oj, superintressant info! Elizabethskolan är ju enligt offentliga uppgifter ett företag på närmast obestånd. Man gick från en vinst på 995k 2017 till en förlust på 95k 2018. Och gissa vem som är vd: Den misstänkte gärningsmannen i detta fall!

Ah. En ruffel och båg man? Är han blott en ful fisk som fuskat sig genom livet? Eller en hårt arbetande företagare som fått "plötslig psykos" av denna ekonomiska krasch. Ska bli spännande att få veta, för det kommer vi alla få var så säkra.
Citera
2019-08-25, 01:42
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajara
Nej, det står inte att "psykvården hade ansvaret". Det står att han hade sökt vård som skulle ha fortsatt kontakt, det uppgav koncernchefen, han nämnde ingen psykvård, det stod i de anställdas mejl.

Det rör sig säkerligen om just psykvård. Och kan mycket väl vara så olyckligt att han skickats hem från psykakuten. Men det står inte det!

Allt kommer ALDRIG att stå utskrivet ordagrant när du följer sådana här fall. Man måste läsa lite mellan raderna. Ord kan betyda flera saker, samtidigt.

Den norske VD:n måste ta hänsyn till företagssekretess, vårdens sekretess, polisens utredning samt eventuella juridiska skadeståndskrav från BOs anhöriga då BO väl också var anställd i samma bolag.
Därför kan han inte tala helt rakt klarspråk.

Snöa inte in på specifika ord.....speciellt svenska ord har flera betydelser, nära den faktiska betydelsen. Semantik. Min ickesvenske man säger att Sverige har återvinning av ord.
Citera
2019-08-25, 01:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Bra spaning! Kan tänka mig att skolan fungerade som inkörsport (reklam) för moderbolaget. Man utbildar hudterapeuter som är indoktrinerade i de märken som moderbolaget är generalagent för. Då kommer det kanske ändå att kunna generera vinst trots att skolan inte går plus?
Citera
2019-08-25, 01:45
Medlem
Citat:
Allt kommer ALDRIG att stå utskrivet ordagrant när du följer sådana här fall. Man måste läsa lite mellan raderna. Ord kan betyda flera saker, samtidigt.

Den norske VD:n måste ta hänsyn till företagssekretess, vårdens sekretess, polisens utredning samt eventuella juridiska skadeståndskrav från BOs anhöriga då BO väl också var anställd i samma bolag.
Därför kan han inte tala helt rakt klarspråk.

Snöa inte in på specifika ord.....speciellt svenska ord har flera betydelser, nära den faktiska betydelsen. Semantik. Min ickesvenske man säger att Sverige har återvinning av ord.

Jag tycker man inte ska läsa ut mer än det som faktiskt står eftersom det i nuläget är så lite som har framgått.

Kan en man som släppts hem från psykakuten och möjligen befinner sig i en plötslig psykos börja gå helt bananas med en kniv sådär mot sin kvinna? Förmodligen, men vanligt är det inte.
Citera
2019-08-25, 01:56
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Bra spaning! Kan tänka mig att skolan fungerade som inkörsport (reklam) för moderbolaget. Man utbildar hudterapeuter som är indoktrinerade i de märken som moderbolaget är generalagent för. Då kommer det kanske ändå att kunna generera vinst trots att skolan inte går plus?

Ja, de kan ju ha "tillåtelse" av moderbolaget att gå lite dåligt ett tag för att vinster kommer i framtiden. I den byhåla jag bor i, i U.K. så har vi många stora märken ex Starbucks och Hennes&Mauritz, men de kan aldrig bära sig. Men HK betalar väl för förlusterna med vinstpengar från andra områden, bara för att etablera sig hos de potientiella utvandrarna i befolkningen. Tyvärr konkurerar storföretagen ut lokal buisness.
Citera
2019-08-25, 01:58
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajara
Ah. En ruffel och båg man? Är han blott en ful fisk som fuskat sig genom livet? Eller en hårt arbetande företagare som fått "plötslig psykos" av denna ekonomiska krasch. Ska bli spännande att få veta, för det kommer vi alla få var så säkra.
Snarare en man som satsat hela kassan på fel häst, och bryter ihop när denna går i mål som 10:a istället för 1:a! Fullt tillräckligt för ett psykbryt i streberkretsar.
Citera
2019-08-25, 02:03
Medlem
Citat:
Ja, de kan ju ha "tillåtelse" av moderbolaget att gå lite dåligt ett tag för att vinster kommer i framtiden. I den byhåla jag bor i, i U.K. så har vi många stora märken ex Starbucks och Hennes&Mauritz, men de kan aldrig bära sig. Men HK betalar väl för förlusterna med vinstpengar från andra områden, bara för att etablera sig hos de potientiella utvandrarna i befolkningen. Tyvärr konkurerar storföretagen ut lokal buisness.
De har tillgångar på närmare tio mille. För övrigt kan den där "förlusten" vara en bokföringsteknisk åtgärd. Många bolag vill ha ett plus/minus noll i bokföringsresultatet.

Nå, för sent på dygnet att diskutera ekonomi. Men jag tror inte att det har med vår GM att göra. Att det skulle gå med förlust alltså. Det finns revisorer i bolaget som håller koll samt granskar bokföringen samt upprättar bokslut och i revisionsberättelsen föreslår om styrelsen skall beviljas ansvarsfrihet. Finns det oegentligheter så upptäcks sånt.
Citera
2019-08-25, 02:18
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Nix pix! Du behöver uppdatera dina kunskaper. Var så god:

1869 ungdomar mellan 15-24 fick psykos av droger under 2013. Det är många det. Det har säkert ökat ännu mer sedan dess. Och mörkertalet är stort.

(Ursäkta gammal artikel, men det var den första som dök upp.)

http://www.accentmagasin.se/missbruk/fler-unga-hamnar-i-psykos-pa-grund-av-droger/

Känner till minst 2 som blivit psykotiska av droger. 1 av dessa garanterat då det blandades friskt med preparat röka och annat. Den andre har aldrig själv tagit något blev psykotisk tog månader innan hen kom ut prover visade inte på förekomst av droger. Misstanke finns att någon petade i något i nåt drickbart utan vetskap.
Citera
2019-08-25, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dca
Monic* har två barn, söner.
Nej det har hon inte, du tjatar om detta flera gånger! Hon har EN son som nu är 22, HAN hade två ungar, vet ej hur gamla eller kön men jag gissar å andra sidan inte!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in