2019-08-25, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Har det hänt mer än en gång att GM varit i kontakt med vården av samma orsak, och att han skickats hem??

Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det låter som att du har fakta i fallet, vet du hur länge mannens psykiska ohälsa har pågått?

Några dagar bara.
Citera
2019-08-25, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vi har också uppgiften från koncernchefen på företaget i den VG-artikel vi alla läst till förbannelse ikväll.

”Basert på den informasjonen vi har, oppsøkte han svenske helsemyndigheter tirsdagen før den tragiske hendelsen. Som arbeidsgiver har vi bidratt til at han skulle få nødvendig behandling og oppfølging.

Når det gjelder oppfølgingen fra svenske helsemyndigheter, må vi henvise til dem, sier konsernsjefen til VG.”

Ingen har väl intervjuat någon på berörda ”svenske helsemyndigheter” ännu, dock.

Koncernchefen uppgav att han sjukskrivits ja. Men det var personalen som i mejlet nämnde psykisk sjukdom. Psykiskt sjukdom nämndes bara där, läs artikeln i Norge hur många gånger du vill.
Senast redigerad av Ajara 2019-08-25 kl. 01:03.
Citera
2019-08-25, 01:03
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Okej, ska vi förstå detta som att det var Lidls mat och Blondinbella som i förlängningen mördade BO?
Vilket trams! Om det är din tolkning bör du välja ett forum för analytisk förkovran.
B*lla skulle jag f.ö. betrakta som en belastning snarare än en tillgång i företagande; en emotionellt instabil individ med hybris.
MGM kanske hade samma problematik, även om han också var framgångsrik – initialt.
Citera
2019-08-25, 01:04
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Alldeles oavsett så omfattas karlns eventuella vårdbesök av patientsekretess och borde inte till innehållet kommuniceras mellan anställda, om det inte handlar om mer allmänna formuleringar. Efter händelsen kanske någon funnit det motiverat att påtala en ev. sjukfrånvaro eller -besök, men det är ju strängt taget svårt att avgöra vad som är adekvat sanning.

Här har man kanske inte skäl att tvivla på uppriktigheten men vad det exakt inneburit får ju visa sig...

Kan man leda ett företag så kanske det är svårt att omhänderta personen mot dennes vilja.

Det är säkert jobbigt att tvinga någon till vård men vi har ju en lag i Sverige sedan 1991 där psykiatrisk tvångsvård är sanktionerat av staten. För att skydda den sjuke och andra som denne kan skada.

Det kommer att komma fram om VD:n var såpass illa däran att han borde tvångsvårdats.
Citera
2019-08-25, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajara
Du är helt otrolig, länkar till en artikel som inte ens stämmer. Det är faktiskt ovanligt att psykiskt sjuka begår våldsbrott, men jag orkar inte tjafsa med dig. Du är dessutom besatt av att alltid ha rätt så för att slippa dig så skriver jag: du har rätt!
Jag vill ha fakta på bordet. Inte luft. Hade du verifierat dina påståenden så hade jag överhuvudtaget inte brytt mig, utan varit nöjd med det. Jag gillar fakta. Jag kan ta fram mycket mer om du är intresserad av fakta utan fabuleringar.
Citera
2019-08-25, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag vill ha fakta på bordet. Inte luft. Hade du verifierat dina påståenden så hade jag överhuvudtaget inte brytt mig, utan varit nöjd med det. Jag gillar fakta. Jag kan ta fram mycket mer om du är intresserad av fakta utan fabuleringar.

Den fakta du länkade är fel. De flesta våldsbrott begås av sk psykiskt friska. Alkohol är mycket ofta inblandat dock, och droger.
Citera
2019-08-25, 01:07
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Koncernchefen uppgav att han sjukskrivits ja. Men det var personalen som i mejlet nämnde psykisk sjukdom. Det är inte samma sak, det heller.
Vad menar du? Läs citatet. De såg till att han uppsökte hälsovård, men hur vårdinrättningen hanterade uppföljningen vet de inte.
Citera
2019-08-25, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vad menar du? Läs citatet. De såg till att han uppsökte hälsovård, men hur vårdinrättningen hanterade uppföljningen vet de inte.

Ja, och var i den uppgiften finner du "psykisk sjukdom". Den uppgiften skrevs av personalen, i mejlkonversationen mellan dem ja.

Senare framkommer säkert allt möjligt men än så länge har vi faktiskt inte mer än det där. Aftonbladet hänvisar till texten i VG och de skriver det där.
Citera
2019-08-25, 01:12
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Det har inte framkommit att han ens varit på psykakuten. Det enda bevis på den uppgiften kommer från de anställda som in konversation skrivit att han blivit psykiskt sjuk. Kom ihåg att många mördare har sökt psykvård innan mord, och inte många av dem har visat sig vara psyksjuka. Det är ovanligt att psykiskt sjuka begår mord. Han var ju inte intagen, har var hemma.

Vilket lär visa sig, som någon skrev här så kan det mycket väl vara så att han varit på psykakuten och felaktigt blivit hemskickad. Det lär visa sig. Problemet här är att människor skriver sånt de inte vet.

Den enda uppgiften om psykisk sjukdom i pressen kommer från ett mejl mellan anställda. Glöm inte det.

Nej, det finns 2 användare i tråden som sa att han sökt psykvård 72 timmar innan dråpet på BO. Det ger vid handen att han sökt psykvård under helgen, lördag eller söndag. Sedan har vi den norske chefen som högst troligt själv sätter sig och MGM i en taxi och åker till akuten på tisdagen. I den norska artikeln så säger han ju att psykvården hade ansvaret för uppföljningen av MGMs tillstånd från tisdagen.
Citera
2019-08-25, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nej, det finns 2 användare i tråden som sa att han sökt psykvård 72 timmar innan dråpet på BO. Det ger vid handen att han sökt psykvård under helgen, lördag eller söndag. Sedan har vi den norske chefen som högst troligt själv sätter sig och MGM i en taxi och åker till akuten på tisdagen. I den norska artikeln så säger han ju att psykvården hade ansvaret för uppföljningen av MGMs tillstånd från tisdagen.

Nej, det står inte att "psykvården hade ansvaret". Det står att han hade sökt vård som skulle ha fortsatt kontakt, det uppgav koncernchefen, han nämnde ingen psykvård, det stod i de anställdas mejl.

Det rör sig säkerligen om just psykvård. Och kan mycket väl vara så olyckligt att han skickats hem från psykakuten. Men det står inte det!
Citera
2019-08-25, 01:19
Bannlyst
Citat:
Nej, det står inte att "psykvården hade ansvaret". Det står att han hade sökt vård som skulle ha fortsatt kontakt, det uppgav koncernchefen, han nämnde ingen psykvård, det stod i de anställdas mejl.

Det rör sig säkerligen om just psykvård. Och kan mycket väl vara så olyckligt att han skickats hem från psykakuten. Men det står inte det!
Men om det nu "säkerligen" ändå är så, varför fortsätter du tjafsa? Nej det står inte så ordagrant, men vi väljer att tolka det så. Picasso också, skärpning nu ffs!
Citera
2019-08-25, 01:24
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Alldeles oavsett så omfattas karlns eventuella vårdbesök av patientsekretess och borde inte till innehållet kommuniceras mellan anställda, om det inte handlar om mer allmänna formuleringar. Efter händelsen kanske någon funnit det motiverat att påtala en ev. sjukfrånvaro eller -besök, men det är ju strängt taget svårt att avgöra vad som är adekvat sanning.

Här har man kanske inte skäl att tvivla på uppriktigheten men vad det exakt inneburit får ju visa sig...

Kan man leda ett företag så kanske det är svårt att omhänderta personen mot dennes vilja.

Ja, självklart gäller sekretess.

Men jag tror att han uppträtt mycket konstigt på jobbet, därav skvallermailen anställda emellan samt att de faktiskt larmat högste chefen i Norge.......

Det blir inga skvallermail över att någon sjukar sig för en förkylning......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in