Citat:
Ursprungligen postat av
Ajara
Ok. "plötslig psykos" jag har personligen aldrig hört talas om detta. Det krävs nämligen en hel del för att lyckas att hamna i det tillståndet. Det ska ha sovits illa under en längre tid, det ska ha ätits för lite, det har ofta uppvisats bizarra beteenden hos den drabbade som till exempel att personen börjar gå klampande med fötterna prata för mycket bete sig allmänt omdömeslöst och tillslut förlorar personen greppet om verkligheten börjar höra röster och så vidare.
Någon som känner till en plötslig psykos som det kan handla om här får gärna berätta om det.
Jag tycker detta ändå känns som något som kan vara drogrelaterat en drogrelaterad psykos alltså. Människor i vanliga psykoser mördar inte folk heller bara sådär. Det är mycket ovanligt faktiskt.
Psykos kan komma smygande under lång tid varför man vänjer sig vid personens beteende.
Psykos kan även slå till som att släcka lampan vilket kan ske om personen har alkohol drogrelaterade problem och inte sköter sin medicinering rätt samt avstår självmedicinering med olika substanser.
Jag har sett båda sorterna och ingen av dessa ör trevliga att se.
Personer som hör röster ser saker på väggar som inte finns personer som inte får fram det som de vill uttrycka.
I det ena fallet har psykakut räckt i det andra tvångsvård i flera månader med ECT.