2019-08-24, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Såklart kan psykopater också ha en psykossjukdom. En olycka behöver inte alltid komma ensam. Nog om det, vi får väl se vad som vaskas fram när han utreds...

Nej, du är inte insatt eller kunnig i ämnet. Men på flashback blir allt sant bara du tjatar tillräckligt. Läs på vad psykopati är. Det är motsatsen mot det andra faktiskt.

Det går inte att ställa de diagnoserna samtidigt, på grund av otaliga diagnoskriterier, som inte alls är förenliga i dessa fall.
Senast redigerad av Ajara 2019-08-24 kl. 19:38.
Citera
2019-08-24, 19:40
Medlem
Citat:
Såklart kan psykopater också ha en psykossjukdom. En olycka behöver inte alltid komma ensam. Nog om det, vi får väl se vad som vaskas fram när han utreds...
Inte enligt "experten" Ajara. En psykopat kan enligt henom inte drabbas av vare sig bipolaritet eller andra kroniska psykossjukdomar. Men jag lyckas faktiskt inte hitta något av det på nätet, så vi har bara Ajaras ord på det.
Citera
2019-08-24, 19:41
Medlem
Sockerhens avatar
Citat:

Absolut kan de det! Skulle kunna tänka mig att en person med en personlighetsstörning till och med är mer känslig för att drabbas av en psykos, då det handlar mycket om hjärnans sårbarhet.
Citera
2019-08-24, 19:41
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajara
Nej, du är inte insatt eller kunnig i ämnet. Men på flashback blir allt sant bara du tjatar tillräckligt. Läs på vad psykopati är. Det är motsatsen mot det andra faktiskt.

Det går inte att ställa de diagnoserna samtidigt, på grund av otaliga diagnoskriterier, som inte alls är förenliga i dessa fall.
Jag garanterar dig att jag är kunnig inom området, tro mig. Jag behöver inte läsa en endaste bok till

"Psykopat" är en personlighetsstörning (Axel2-störning), "psykos" är Axel1 eller 3. enligt DSM-IV (som är obsolet, jag vet) och det ser lite annorlunda ut enligt ICD-10. Skit i det, vi får se vad karln lider av, kanske är han bara en skitstövel.
Citera
2019-08-24, 19:43
Medlem
Citat:
Jag garanterar dig att jag är kunnig inom området, tro mig. Jag behöver inte läsa en endaste bok till

"Psykopat" är en personlighetsstörning (Axel2-störning), "psykos" är Axel1 eller 3. enligt DSM-IV (som är obsolet, jag vet) och det ser lite annorlunda ut enligt ICD-10. Skit i det, vi får se vad karln lider av, kanske är han bara en skitstövel.
Det där är jag nog beredd att skriva under på.
Citera
2019-08-24, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saratara
Lite fakta från en som vet mer än era spekulationer.

Deras relation staterades för ca 3 år sedan.
Hon lämnade sitt ex som var extremt svartsjuk och kontrollerande.

Joakim har jag jobbat med i flera år i branschen och alltid upplevt han som glad, social, seriös, trevlig och snäll.
Bilden av en mördare passar inte in på honom alls. Han var väldigt omtyckt av sin personal och kollegor i branschen.

Monica har bott i Sverige sen 90-talet.
En trevlig och snäll person, väldigt omtyckt av eleverna och kollegor.

Han har nyligen varit på behandling för något och blev dagarna innan sjukskriven.

Du kan ju inte prata för alla ang. vad personal o kollegor tycker om honom.
Vet många inkl mig själv som tycker och upplevt helt tvärtom... En riktigt obehaglig person som ger intryck av trevlighet och charm när det behövs och passar, och när han inte blir emotsagd el ifrågasatt...men gör man det får man uppleva annat....

Du har däremot helt rätt om M.
Citera
2019-08-24, 19:49
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Det behöver bara ha varit att hon inte snabbt nog gjorde något som han krävde. Det handlar om att kontrollera/äga den andra individen och oftast är de inte nöjda förrän de drivit situationen till att de han "anledning" att slå. "om du bara hade hållit käften som jag sa" etc. Ofta blir situationerna eskalerade genom orimliga krav, som den andre inte har möjlighet att kunna realisera och då är besvikelsen ett faktum och det finns anledning att "bli arg". Tror också på att det finns alkohol inblandad.. Kanske har hon ifrågasatt supandet? Han är van att ha makt och pengar och vill inte bli ifrågasatt...

Personer kvinnor/män i våldsamma relationer söker sig ofta till dessa som en magnet.

Har personen en historik där den misshandlats så blir med all säkerhet flera relationen av den arten.

Vad gäller kvinnor så kommer moderskänslor att det går att förändra personen till det bättre.

Män som misshandlas av kvinnor är inte ovanligt att mannen blir toffelhjälte och kryper för dessa då de annars håller ihop benen.

Dessa toffelhjältar återvänder även om en skilsmässa är förestående. Talar av erfarenhet då farsan var en Supertoffel vilket även gick ut över hans barn.
Citera
2019-08-24, 19:52
Medlem
Vet ikke hva som står i svenske aviser, men her er siste oppdaterte info fra Norge

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/704yb3/drapssiktet-direktoer-sykemeldt-to-dager-foer-drapet?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
Citera
2019-08-24, 19:52
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubble00
Du kan ju inte prata för alla ang. vad personal o kollegor tycker om honom.
Vet många inkl mig själv som tycker och upplevt helt tvärtom... En riktigt obehaglig person som ger intryck av trevlighet och charm när det behövs och passar, och när han inte blir emotsagd el ifrågasatt...men gör man det får man uppleva annat....

Du har däremot helt rätt om M.

Vad såg då Moni*ca i Joak*im? Hon lämnade en elak karl för J, men J var inte bättre?
Citera
2019-08-24, 19:55
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Skribenten som påstod att GM varit inne på psyk och vänt, fick en uppmaning av mig att verifiera detta. Vilket inte hände. Tyvärr gillar vissa att plantera rena lögner, vilket är lätt på det här forumet. Lögner blir s k trådsanningar.

Om inte blir det sanning snart i och med P7 med troligen efterföljande RPU. FUP blir en rysare att läsa. Döms han är det pension innan han är ute igen. Under tiden kanske pengarna växer på banken eller omsätts i värdepapper.
Citera
2019-08-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Stort tack!

Bare trevligt 😊

Artikkelen underbygger at han var sjukskriven, og hinter om psykisk ubalanse.

Da har vi fått det stadfestet i det minste (om media har rett).
Citera
2019-08-24, 19:59
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Vet ikke hva som står i svenske aviser, men her er siste oppdaterte info fra Norge

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/704yb3/drapssiktet-direktoer-sykemeldt-to-dager-foer-drapet?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av vg.no (Min översättning)
”VG har sett en skriftlig kommunikation mellan anställda i företaget i fråga, där de hävdar att den mördade direktören måste ha blivit akut mentalt sjuk helgen före mordet.

Polisadvokat och åklagare Christina Voigt berättar för VG att hon inte kan kommentera mannens mentala hälsa, men säger att det verkar som om han är i dålig form. Hon vill inte heller kommentera informationen från personalen.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in