2019-08-23, 23:02
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
En LP har definitivt bättre upplösning eftersom den är analog. CD-skivor är en diskretiserad signal, så det går inte att komma ifrån.

Nej, CD-skivan har långt bättre upplösning än en LP med sin mekaniska nåljävel. CD-skivan har tillräckligt hög upplösning för att till 100% konvertera signalen tillbaka till analogt ljud som kommer ur din högtalare.

Ljudet på LP-skivan är förvrängt jämfört med mastern, och förvrängs ännu mer av den oprecisa mekaniken. En del tycker om all denna förvrängning, och det får de väl göra, men de ska inte ljuga och påstå att ljudkvaliteten är bättre.
Citera
2019-08-24, 08:43
Medlem
ChocolateWatchbands avatar
Delvis en generationsfråga. Födda 40-70 talet hade inte så mycket mer än att samla på frimärken och lyssna på musik. Musiken betydde enormt mycket för dom generationerna och nostalgivärdet på lp blir alltså högt.

För "cd-generationen" kom spel och 711 tevekanaler att konkurrera om fritiden och en cd-skiva kan knappast framkalla den typen av känslor. Retro-spel är däremot en anna sak.
Citera
2019-08-24, 08:56
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Ljudet på LP-skivan är förvrängt jämfört med mastern, och förvrängs ännu mer av den oprecisa mekaniken. En del tycker om all denna förvrängning, och det får de väl göra, men de ska inte ljuga och påstå att ljudkvaliteten är bättre.

På tal om att ljuga, detta snack om att ljudet är förvrängt och "distorderat" och att oprecis mekanik (herregud..) förvärrar det än mer är rent nonsens. Det spelar liksom mindre roll vilka dina personliga preferenser är, vi ska hålla oss till verkligheten och detta är trams.
Citera
2019-08-24, 14:51
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
På tal om att ljuga, detta snack om att ljudet är förvrängt och "distorderat" och att oprecis mekanik (herregud..) förvärrar det än mer är rent nonsens. Det spelar liksom mindre roll vilka dina personliga preferenser är, vi ska hålla oss till verkligheten och detta är trams.

Nej, det är sant att LP-skivans ljudkvalitet är rena skämtet jämfört med en CD-skiva. Det är allmänt känt bland alla som vet något om teknik.
Citera
2019-08-24, 17:58
Medlem
Citat:
Nej, CD-skivan har långt bättre upplösning än en LP med sin mekaniska nåljävel. CD-skivan har tillräckligt hög upplösning för att till 100% konvertera signalen tillbaka till analogt ljud som kommer ur din högtalare.

Det är en omöjlighet. Att ljudet blir förvrängt har inget med upplösningen att göra. Skaffa bättre utrustning om det låter så hemskt på din skitstereo.
Citera
2019-08-24, 18:07
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Det är en omöjlighet. Att ljudet blir förvrängt har inget med upplösningen att göra. Skaffa bättre utrustning om det låter så hemskt på din skitstereo.
Har inge LP-spelare, det är bara hipsters som ska göra sig märkvärdiga som har det. Rekommenderar att du går en kurs i grundläggande elektronik, så förstår du att CD-skivan har mycket bättre ljudkvalitet än LP.
Citera
2019-08-24, 19:05
Medlem
Citat:
Har inge LP-spelare, det är bara hipsters som ska göra sig märkvärdiga som har det. Rekommenderar att du går en kurs i grundläggande elektronik, så förstår du att CD-skivan har mycket bättre ljudkvalitet än LP.

Rekommenderar att du läser grundläggande signalbehandling så du lär dig hur analoga och digitala signaler fungerar.
Citera
2019-08-24, 19:36
Medlem
Intelligenss avatar
Visserligen har spotify tagit över mycket hur jag lyssnar på musik till vardags (på helger när jag är ledig och vill koppla av lyssnar jag mest på vinylskivor). Även om jag inte köper cd-skivor i samma utsträckning som när jag var yngre så köper jag emellanåt sådana (även fast det är vanligare att jag köper vinyl), gärna med mindre artister/band jag vill supporta.

Jag äger ca 3000 CD-skivor, mellan 850-900 LP-skivor, ca 200 EP:s och maxisinglar som jag antingen har köpt (den stora majoriteten), bytt till mig eller fått i present.
Mest hårdrocksplattor men även mycket annat då jag är ett stort fan av bl a Simon & Garfunkel, Nick Cave, Bruce Springsteen, The Doors, Freddy King, The Beach Boys och diverse progg och punkband etc etc etc.
Jag köper fortfarande filmer också, har något över 700 DVD-filmer. VHS:er har jag inte så många längre då jag har gjort mig av med alla vhs-filmer som jag ändå har på dvd (förrutom de med Galenskaparna & After Shave som får stå kvar tillsammans med alla "GAS"-dvd:erna då jag vill ha samlingen komplett).
Blueray har jag inga. Numera köper jag inte lika mycket film (förrutom vissa för att jag vill ha alla i någon komplett samling av nån tv-serie eller filmserie), då jag ändå oftare kollar via playtjänster, netflix etc. En favorit DVD-box jag har är Rocky Horror Picture Show-boxen som ser ut som ett par stora läppar.

På frågan om CD-skivan kommer få samma status som LP-skivan, svarar jag nej. När det kommer till vinyl är det så mycket mer som spelar in (allt från nostalig, historia etc etc)
Citera
2019-08-24, 19:41
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Rekommenderar att du läser grundläggande signalbehandling så du lär dig hur analoga och digitala signaler fungerar.

Om man inte gjorde som du och sov under den kursen, så vet man att den digitala signalen på en CD används för att återskapa en analog signal på dina högtalare som omfattar alla för människan hörbara frekvenser. LP-skivor har svårigheter att återskapa djupa basfrekvenser då de inte går att rista in på skivan.

En 16-bits digital ljudsignal har dessutom mångdubbelt större dynamiskt omfång än en mekanisk nåljävel.

Du är bara en hipster som försöker göra dig märkvärdig med din uråldriga teknologi.
Citera
2019-08-24, 21:44
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Har inge LP-spelare, det är bara hipsters som ska göra sig märkvärdiga som har det.

Bara väntade på ett dylikt svar. Om du hade någon kredibilitet från början så försvann den genast exakt där. Och mig behöver du inte lära någonting om A/D-resolution. Det går inte att gravera djupa basfrekvenser på en LP?? Galenskaperna har tydligen inte något slut...
Citera
2019-08-24, 23:28
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Bara väntade på ett dylikt svar. Om du hade någon kredibilitet från början så försvann den genast exakt där. Och mig behöver du inte lära någonting om A/D-resolution. Det går inte att gravera djupa basfrekvenser på en LP?? Galenskaperna har tydligen inte något slut...

Jag förstår inte folk som har ett behov av att argumentera mot fakta. Det enda du gör när du argumenterar mot fakta är att outa dig själv som knäppgök.

CD-skivan har mycket bättre ljudkvalitet än en LP. Detta är fakta. CD-skivan är faktiskt det musikdistributionsformat som haft någon större spridning som haft bäst ljudkvalitet hittills. Den har avsevärt bättre ljudkvalitet än sin föregångare LP-skivan och bättre ljudkvalitet än sin efterföljare, streamingtjänsten.

Och alla som tycker att digitalt är skit och har köpt någon nyare LP kan ju känna sig blåsta, då ingen studio har använt analog inspelningsteknik på decennier, så innehållet på en LP-skiva tillverkad de senaste årtiondena är en försämrad mastering av den digitala inspelningen.

Avslutningsvis kan du få några citat från kända musikproducenter om övergången från LP till CD från en artikel som enkelt kan hittas med sökmotor.:

Citat:
When [Bob] Clearmountain mixed vinyl albums for Columbia Records, he says the label required the test pressing of each LP to play on an old, cheap turntable without skipping, or it would have to be mixed again. Too much bass in one speaker could make the needle skip out of the groove, as would too much sibilance — a harsh “s” — in a singer's voice.

Clearmountain says that when he heard the vinyl test pressings of the albums he'd worked on in the studio, he always felt the same way: depressed.
“I'd just listen and go: 'Jesus, after all that work, that's all I get?' It was sort of a percentage of what we did in the studio,” he says. “All that work and trying to make everything sound so good, and the vinyl just wasn't as good.”
Not only did records provide only a sliver of what he'd done in the studio but they also came with plenty of sounds that hadn't been there in the first place: ticks and pops.

“If you're a musician like Bob and I,” Ludwig says, “and you get to do a mix and you listen to it and you love the way it sounds, and then it's transferred to vinyl and suddenly it's got noise and ticks and pops, for me that's an extremely unmusical event.”

“The great thing for me about digital, about CDs, was that I could do things that I could never do for a vinyl record.”

Citat:
Scott Metcalfe, director of recording arts and sciences at the Peabody Conservatory of Johns Hopkins University, says the move to CDs was especially beneficial for reproducing classical recordings.
“Really in every way measurable, the digital formats are going to exceed analog in dynamic range, meaning the distance between how loud and how soft,” he says. “In the classical world, [that means] getting really quiet music that isn't obscured by the pops and clicks of vinyl or just the noise floor of the friction of the stylus against the [LP] itself.”

Citat:
“I think some people interpret the lack of top end [on vinyl] and interpret an analog type of distortion as warmth,” says Jim Anderson, a Grammy-winning recording engineer and professor at New York University's Clive Davis Institute of Recorded Music. “It's a misinterpretation of it. But if they like it, they like it. That's fine.”

Citat:
Ben Blackwell, head of vinyl operations at Jack White's Third Man Records in Nashville, says that he thinks some people prefer vinyl because it tells the world something about who they are. “It's like the kid walking around with a copy of The Catcher in the Rye in his back pocket,” he says. “Does he really connect with it or does he think it's making a statement?”

Citat:
“Every way you can measure it, digital is going to be superior,” Metcalfe says. “It really does come down to the preference of the end user.”
Or, as Kees Immink says: “Some people like marmalade and some people like mustard. If people like to listen to vinyl, do so, enjoy life. But don't say that the sound is better.”
Citera
2019-08-25, 09:52
Medlem
Så här skrev Rupert Hine när han remastrade sina skivor och gav ut dem på cd,
"The remastering process provided an excellent opportunity to reclaim some elements of the "overall picture" previously lost in the transfer to vinyl"

Han är både artist och producent, så han borde veta vad han pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in