2019-08-24, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajara
Du menar att han plötsligt fick en sån psykos av den typ som en schizofren kan få, där hallisar ingår och att han såg henne som ett monster från yttre rymden som hotade att döda honom. Och då jagade han henne genom lägenheten med en kökskniv för att freda sig själv mot det hot han upplevde? Visst, sånt kan ske. Någon annan "hjärnkollaps" kan jag inte komma på, för gick i sömnen gjorde han ju inte. Hjärntumör tror jag inte heller.

Men den sammantagna bilden talar emot något sådant. Schizofreni är en allvarlig sjukdom, men de människorna brukar snarare vara snälla människor, tänk Ted Gärdestad. Det är klart att de i psykoser kan attackera människor, men det där med gråtande personal som sprang ut från hans kontor och allt annat som framkommit. Och att kvinnan ska ha haft svartsjuk och kontrollerande man innan, om nu inte det är en trådsanning, men inte otroligt. Det är det som talar emot det där med plötsligt psykbryt. Varför? För att psykopater inte får såna psykbryt. Psykopati är en personlighetsstörning, och det innefattar inte sånt.

Ännu en gång ska jag försöka förklara för dig att psykopati INTE är en personlighetsstörning. Varför läser du inte länkar som kan ge dig mer kunskap? Psykopati är medfött, men kan hållas på en tillfredsställande nivå med rätt föräldrar.

Det är däremot en tilläggsdiagnos till vissa personlighetsstörningar. De grövsta har oftast Antisocial personlighetsstörning eller Borderline eller nåt annat i botten, med tilläggsdiagnosen psykopati i olika grad.

Det finns massor med kriterier som ska undersökas på en sån person innan en eventuell diagnos ställs där man tar hänsyn till flera olika parametrar i en stor sinnesundersökning och sen ställer en diagnos. Det tar tid och involverar flera yrkesgrupper inom psykiatrin som övervakar personen, dokumenterar och har möten. Intervjuer..

Vi vet inte vad GM har för eventuell diagnos eller om han fick ett psykbryt av stress och press, kanske pga nåt på jobbet eller annat som har upprört hans sinnestillstånd så till den milda grad att han begick det värsta brottet en människa kan begå. Att han har ytterst dålig impulskontroll är däremot givet.
Citera
2019-08-24, 18:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Men jag skrev ju att schizofrena i såna psykoser kan attackera människor, och tänkte då på den tegelstenen faktiskt. Men att Ted annars var en jättesnäll människa. Det har inte den här VD verkat vara, snäll alltså.

Även dumma/elaka människor kan händelsevis drabbas av att hela proppskåpet går poff utan att det nödvändigt är schizofreni med psykos eller psykopati. Det är ju inte givet att en verbalt elak människa normalt är våldsam. Den anställde kanske grät för att hen inte kunde ta saklig och relevant kritik?
Citera
2019-08-24, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ännu en gång ska jag försöka förklara för dig att psykopati INTE är en personlighetsstörning. Varför läser du inte länkar som kan ge dig mer kunskap? Psykopati är medfött, men kan hållas på en tillfredsställande nivå med rätt föräldrar.

Det är däremot en tilläggsdiagnos till vissa personlighetsstörningar. De grövsta har oftast Antisocial personlighetsstörning eller Borderline eller nåt annat i botten, med tilläggsdiagnosen psykopati i olika grad.

Det finns massor med kriterier som ska undersökas på en sån person innan en eventuell diagnos ställs där man tar hänsyn till flera olika parametrar i en stor sinnesundersökning och sen ställer en diagnos. Det tar tid och involverar flera yrkesgrupper inom psykiatrin som övervakar personen, dokumenterar och har möten. Intervjuer..

Vi vet inte vad GM har för eventuell diagnos eller om han fick ett psykbryt av stress och press, kanske pga nåt på jobbet eller annat som har upprört hans sinnestillstånd så till den milda grad att han begick det värsta brottet en människa kan begå. Att han har ytterst dålig impulskontroll är däremot givet.
Nej det är det inte och det har jag aldrig skrivit heller, men nu är det två läger här, en del tror tillfälligt psykbryt och en del tror psykopat. Du gör bara bort dit om du försöker få det att verka som om jag inte vet skillnaden mellan dessa två för det kan alla se i mina inlägg.
Citera
2019-08-24, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Jag har inte sagt att han är psykopat 😉 tror på gammeldags liten individ som kanske supit lite för hårt under semestern.. Man kan få fel 1-2 veckor efter man slutat att supa som är liknade psykos. Hallisar, förföljsemani, svartsjuka mm. Googla alkohol och dilerium.

Fast den typen av självförvållade drogpåverkade tillstånd brukar inte ses som skäl att välja bort fängelse till förmån för rättspsyk.
Citera
2019-08-24, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Även dumma/elaka människor kan händelsevis drabbas av att hela proppskåpet går poff utan att det nödvändigt är schizofreni med psykos eller psykopati. Det är ju inte givet att en verbalt elak människa normalt är våldsam. Den anställde kanske grät för att hen inte kunde ta saklig och relevant kritik?

Jag kan faktiskt säga ett säkert nej på det du påstår nu. För något av detta kommer det visa sig att det är. Därför finns det fängelse och rättspsykiatrisk vård, för i någon av facken trillar alla som döms för mord.
Senast redigerad av Ajara 2019-08-24 kl. 18:42.
Citera
2019-08-24, 18:42
Medlem
Citat:
Men jag skrev ju att schizofrena i såna psykoser kan attackera människor, och tänkte då på den tegelstenen faktiskt. Men att Ted annars var en jättesnäll människa. Det har inte den här VD verkat vara, snäll alltså.

Vad jag vet är det EN person som har vittnat om GMs elakhet. Vad vet vi vad det samtalet rörde sig om? Några andra har sagt tvärtemot - att han var en hyvens karl.
Citera
2019-08-24, 18:45
Medlem
Citat:
Jag skrev precis att just för att han inte har varit snäll innan det här, utan tvärtom finns flera vittnen om hur elak han varit mot sin personal. Så talar det för personlighetsstörning. Och inte för tillfälligt psykbryt.

Tillfälligt psykbryt är väl inget som specifikt är beroende av om personen normalt är snäll? Eller menar du på allvar att enbart elaka människor drabbas av det som brukar benämnas "psykisk ohälsa" (vilket inte nödvändigt innebär att man har svåra psykiska sjukdomar som scizofreni)?

För övrigt så är väl en annan känd schizofren människa, Jonas Inde, inte överdrivet snäll.
Citera
2019-08-24, 18:49
Medlem
Citat:
Tillfälligt psykbryt är väl inget som specifikt är beroende av om personen normalt är snäll? Eller menar du på allvar att enbart elaka människor drabbas av det som brukar benämnas "psykisk ohälsa" (vilket inte nödvändigt innebär att man har svåra psykiska sjukdomar som scizofreni)?

För övrigt så är väl en annan känd schizofren människa, Jonas Inde, inte överdrivet snäll.

Inde har inte fått den diagnosen, han är bipolär. Jonas Indes problematik är dels mycket missbruk också, och att han även slog i skallen när han gjorde ett självmordsförsök genom att hoppa ut från fönstret för några år sedan, så där är det troligen hjärnskada också.

Glöm inte en sak: att har en människa en psykossjukdom, så KAN den inte vara psykopat också. Det är därför psykopaterna inte får rättspsykiatrisk vård heller när de döms, utan vanligt fängelse.
Citera
2019-08-24, 18:54
Medlem
Citat:
Jag kan faktiskt säga ett säkert nej på det du påstår nu. För något av detta kommer det visa sig att det är. Därför finns det fängelse och rättspsykiatrisk vård, för i någon av facken trillar alla som döms för mord.

Menar du på allvar att "elaka" människor inte kan få psykbryt och att det är därför de hamnar i fängelse? Eh, de flesta i fängelse har någon typ av psykiatrisk diagnos och eller störning. Och som de också medicineras och behandlas för inom den psykiatri som kan tillhandahållas inom kriminalvården. Men den psykiatriska åkomman är inte så allvarlig att den kräver psykiatrisk institutionsvård dygnet runt. Dessa hamnar i så fall på rättspsyk - > "sådan allvarlig psykisk störning" = vanligtvis sjukdom med psykostillstånd.
Citera
2019-08-24, 19:01
Medlem
Citat:
Inde har inte fått den diagnosen, han är bipolär. Jonas Indes problematik är dels mycket missbruk också, och att han även slog i skallen när han gjorde ett självmordsförsök genom att hoppa ut från fönstret för några år sedan, så där är det troligen hjärnskada också.

Glöm inte en sak: att har en människa en psykossjukdom, så KAN den inte vara psykopat också. Det är därför psykopaterna inte får rättspsykiatrisk vård heller när de döms, utan vanligt fängelse.

Den som "bara" är psykopat har inte en störning som kräver psykvård dygnet runt. Därför får den fängelse om den mördar.
En deprimerad får vanligtvis också fängelse om. den mördar, även om den annars är "snäll". Det finns dömda till fängelse som får obevakade permissioner tidigare än dina "snälla" psykisk sjuka på rättspsyk, om din "snälla" icke psykopat bedöms som risk för sig själv eller andra.

Har du någon källa på att en med psykossjukdom inte också kan ha en psykopatstörning?

Den eventuella "hjärnskadan" hos Inde kanske fanns i form av psykisk sjukdom innan hoppet om den (psykiska sjukdomen) var kasual till hoppet?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-08-24 kl. 19:04.
Citera
2019-08-24, 19:02
Medlem
Citat:
Menar du på allvar att "elaka" människor inte kan få psykbryt och att det är därför de hamnar i fängelse? Eh, de flesta i fängelse har någon typ av psykiatrisk diagnos och eller störning. Och som de också medicineras och behandlas för inom den psykiatri som kan tillhandahållas inom kriminalvården. Men den psykiatriska åkomman är inte så allvarlig att den kräver psykiatrisk institutionsvård dygnet runt. Dessa hamnar i så fall på rättspsyk - > "sådan allvarlig psykisk störning" = vanligtvis sjukdom med psykostillstånd.

Allt talar för att VD gubben är psykopat och inte psykiskt sjuk. Kolla hur långt upp i näringskedjan han kommit till exempel, som VD. Bipolära schizofrena och så vidare är mer representerade i andra positioner än som en sån VD, det är klart det förekommer men är vanligare i konstnärliga yrken till exempel de vi talat om precis råkar ju vara kreatörer båda, Ted G och Jonas I. Nu menar inte jag heller "elak" som i att vara klumpig socialt genom att bete sig som psykiskt sköra kan göra eller elak för att du mår dåligt psykiskt. Utan jag menar den elakhet man förknippar med just psykopati. Det finns flera markörer i denna historia för just det.
Citera
2019-08-24, 19:03
Medlem
Han kommer troligtvis dömas för psykiatrisk vård, vållande till annans död eller dråp. Mord kan jag avskriva direkt med den informationen jag har
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in