2019-08-24, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajara
Jag tror ni har missförstått något, jag utgår från den man som tråden handlar om. Och vad som kan ha fått honom att troligtvis bli en psykopat som ägnar sig åt våld mot kvinnor.

Man "blir" inte psykopat, man föds med en defekt i hjärnan.
Citera
2019-08-24, 16:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Många rika människor är inte lyckliga och känner sig inte tacksamma för vad de har. De stannar aldrig upp och njuter av framgången och den lycka de borde njuta av utan jagar bara framåt och mer materiella saker och upplevelser.
De ser sig även ha makt i sina pengar och är vana att få som de vill och tycker att de kan behandla andra som skit dvs vara otrevliga mot sina medmänniskor.
Ofta empatilösa som köper allt med pengar. Det blir personer med psykopat beteenden.

Jag tror det här har mordet innehåller många saker
Mannen anser sig mer än sin sambo och tycker även att han äger henne.
Tror både på missbruk av något och sedan även svartsjuka.
Det har flyttat till en ny stor fin lägenhet och något har gått fel.
Hon har gjort något eller sagt något som inte passar honom.

Något som en vanlig normal person inte skulle dödat för men här anser han sig ha rätt för han är något. Han är van att bestämma och ha rätt.

Droger alkohol och svartsjuka är ingen bra kombo.

Hon har flyttat ihop med honom, han är hennes chef och antagligen har han slantat in mer pengar i gemensamma bostaden för att han tjänar mer. Jag tror du kan ha rätt, han har kroknat för att hon gjort eller sagt något som går emot vad han tycker sig ska få bestämma.
Citera
2019-08-24, 16:41
Medlem
Sockerhens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Jo, det ”blir” man faktiskt, men genetiken som ligger i botten har även den betydelse.

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=7336
Citera
2019-08-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

"Kan en missbildning i hjärnan göra dig till psykopat? Kan det få dig att begå fruktansvärda brott som morden i Pioz? Fram till dagens datum har vi inga tydliga svar på detta. Vi kan dock med relativ säkerhet säga att en missbildning kan göra oss mottagliga för vissa beteenden men det finns ingenting som med säkerhet säger att det leder direkt till avskyvärda brott."

https://utforskasinnet.se/kan-en-missbildning-i-hjarnan-gora-dig-till-psykopat/

Artikeln är från i år.

Tillbaka till ämnet. Jag ömmar för de människor som råkat ut för den här mannen, som gråtande sprungit ut från hans kontor, som pratats skit om, nedvärderats och så vidare. Att han själviskt fick härja. Och jag väntar på FUP såklart.
Senast redigerad av Ajara 2019-08-24 kl. 16:51.
Citera
2019-08-24, 16:44
Medlem
Citat:
Källa på det. Att psykopati "bryter ut" i 3-5 åldern.

Jag har träffat fullvuxen person som fick psykos i vuxen ålder.

I övrigt eftersom det tog så lång tid från första samtalet till SOS och tills polis ambulans kom, kan någon mera ha varit där och åsamkat skada på en eller bägge och den ena parten försökt rädda den andra och därav den utkastade kniven? Därefter kan denne ha lämnat platsen och manne som är kvar drabbas då av chock.
Citera
2019-08-24, 16:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Det är då man kan börja se små tecken på det, men per definition så är det först krung tonårsperioden som den empatiska förmågan färdigutvecklas. Den utvecklingen inträffar inte för psykopater. Psykopaten behöver i sig inte vara djävlig mot andra människor, likt små barn lär sig "mekaniskt" att ta visa hänsyn etc kan väl psykopaten detsamma. Men värderingar och inställningar mot andra är väl i hög grad beroende av exempelvis uppväxt. Sedan är det givetvis lättare att vara elak mot någon man av uppfostran har aversion mot (kvinnor, invandrare, sniglar) om man saknar empatisk förmåga.
Citera
2019-08-24, 16:46
Medlem
Citat:

Läs igen vad jag skrev....
Citera
2019-08-24, 16:48
Medlem
T34Panzers avatar
Dom mord som jag kommer att tänka på där GM strax innan mordet hade vårdats på psyk är dessa två:

BÅLSTA-fallet där en IT-direktör högg huggit ihjäl sin dotter med en kökskniv.
(FB) Kvinna och barn (barnet avlidet) knivskurna i Håbo - 9/7

ONSALA-mordet där en man knivmördade sin goda vännen under middagen.
(FB) En död, två skadade i knivattack - Kungsbacka | Onsalahalvön | Forsbäck 2015-12-05
Citera
2019-08-24, 16:48
Medlem
Glöm inte nu att allt handlar om uppsåt, vad åklagaren kan bevisa. Åklagaren måste ju initialt uppge mord som misstankegrad, men kan han inte bevisa att han verkligen var ute för att döda, ja då blir det inte frågan om något mord
Citera
2019-08-24, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är då man kan börja se små tecken på det, men per definition så är det först krung tonårsperioden som den empatiska förmågan färdigutvecklas. Den utvecklingen inträffar inte för psykopater. Psykopaten behöver i sig inte vara djävlig mot andra människor, likt små barn lär sig "mekaniskt" att ta visa hänsyn etc kan väl psykopaten detsamma. Men värderingar och inställningar mot andra är väl i hög grad beroende av exempelvis uppväxt. Sedan är det givetvis lättare att vara elak mot någon man av uppfostran har aversion mot (kvinnor, invandrare, sniglar) om man saknar empatisk förmåga.

Du har helt rätt! Det är därfö troligt att psykiatriprofessor James Fallon hade en bra uppväxt (han säger det själv). Hade han INTE haft det så kunde hans liv ha tagit en helt annan vändning, säger han också. (Går att söka på Youtube, väldigt lärorikt om psykopati).

Vi får alla avvakta och se vad som framkommer så småningom i det här fallet. Vi kan ju vänta först på FuPen...
Citera
2019-08-24, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Inte konstigt alls om man köpt en lägenhet för miljoner och ska inreda. Nu börjar spekulationerna gå i styr och helt normala beteenden ifrågasätts. Själv tog jag ledigt en vecka för att flytta mellan 2 orter. Dom flesta i huset gick inte och jobbade dagen efter inflyttning. Märks att det är stiltje i tråden nu och då kommer fantasierna igång.
Precis. Man kan flytta under en lång tid. För mig tog det en vecka. Jag tog semester. Jag är inte en VD men en VD har väl heller inga problem att ledigt för flytt eller annat, när han vill. Jag förstår att MGM var i dåligt psykiskt tillstånd när han greps men de flesta som inte mördat förut skulle väl varit i samma tillstånd vid ett gripande. Han var ledsen för att han måste sitta i fängelse och för att hans karriär är över.
Citera
2019-08-24, 17:03
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Så om man säger sanningen, att kvinnor också, självklart, kan förstöra sina barn. Så är man INTE en feminist? Tur man är kvinna då, för då är man automatiskt försedd med gloria? Var är din känsla för demokrati, och mänskliga rättigheter? Och människors lika värde och likhet inför lagen? Sverige lider verkligen av en radikalfeministisk psykos. Det skrämmer mig verkligen.

Jag tror att denna VD har ett enormt kvinnohat. Annars hade han inte riktat ett sånt besinningslöst våld mot en kvinna. Och jag tror att han har misshandlat kvinnor i alla sina relationer, tyvärr.

OT: Jag tror att det finns föräldrar med mer eller mindre talang till att vara föräldrar, oavsett könstillhörighet. Och sedan finns det ett mycket litet antal psyksjuka föräldrar som direkt skadar sina barn, men de är mycket få, även om de verkar ha ökat på sistone (jag tänker på de fall rätt nyligen där föräldrar dödat sina barn, en 4-5 stycken). Men jag tror att det är vår tids tand som nu skördar sina offer, stress, press, hårt, hårt samhälle, finns inga ställen att få hjälp på längre, finns ingen grundtrygghet längre, speciellt inte om du är vanlig arbetstagare utan större besparingar.

Min känsla för demokrati, mänskliga rättigheter, människors lika värde och likhet inför lagen........hahahaaa, allt detta är ju numera förvisat till historieböckerna i bästa fall. Till min stora, stora sorg.

Jag är egentligen förvånad över att inte några hemlösa pensionärer begår mord på öppen gata, så att de kan få tak över huvudet och ett par mål mat om dagen, samt sjuk-och tandvård.

Radikalfeministisk psykos.....nej, men ett samhälle som på alla sätt och vis har blivit hårt och omänskligt, som hela tiden ska ska ställa grupper emot varandra, där precis allt ska mätas i kostnader.

Min nu döda 30-åriga dotter sa något år innan hon gick bort,

-Mamma, jag är så trött på att bara vara en kostnad, att bara vara en börda......
Hon växte tyvärr upp i ett samhälle där barnen var en kostnad var de än var, på dagis, i skolan, i sjukvården osv. Och barnen var nog bra mycket mer medvetna än vad vuxna trodde. Jag tror att vi ser resultatet idag.....

Själv växte jag upp på 60-70-talet, då saker och ting endast kunde bli bättre, spelade ingen roll vad kostnaden var, förbättringar för hela mänskligheten var ju värt det. Och alla var lika värda, på riktigt. Skolan var ingen kostnad, det var en investering i kommande generations framtid (och vår, som ju skulle bli äldre). Likhet inför lagen släpade nog något efter för även då kunde du ju köpa något bättre (advokat) om du hade eget kapital.

Så även att jag verkligen ogillar rika och/eller överklassens lätthet att få vård istället för straff när de begår brott, så tror jag att denne VD faktist fått ett psykbryt av ofantliga mått och jag tror mer på rättspsykvård för honom, men det utvisar nog tiden och utredning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in