• 1
  • 2
2019-08-24, 13:57
Medlem
ok, har testat i stort sätt alla typer av kokkorv som finns att köpa, i alla fall där jag bor.
brukar koka upp vatten med lite salt och sen lägga i korven, dra kastrullen åt sidan och sen väntar ett par minuter.
Men likt förbannat så blir skinnet på korvarna hårt och segt och blir äckligt och oätligt i stort sätt.
Kan någon förklara hur jag kan misslyckas så brutalt med att koka korv?
Citera
2019-08-24, 14:17
Medlem
Måste du koka de då?

Går det inte att steka de?
Citera
2019-08-24, 14:39
Medlem
Låter ju som om du vet hur man kokar korv. Kanske låta dem ligga lite mer än ett par minuter i sjudande vatten, 5-10 minuter är lagom. Lägg till lite peppar i vattnet också, det ger fin smak.

Vilka märken har du provat?

Testa Pölse Röd Hot Dog av GØL. Eller deras Wienerpölser. Mycket fin korv trots att de lägger till en massa inte så trevliga tillsatser. Men det är det värt.
Senast redigerad av Forgiveness 2019-08-24 kl. 14:44.
Citera
2019-08-24, 17:35
Medlem
Korven ska sjuda alltså? På förpackningarna står det ju oftast att korven INTE ska kokas.
Citera
2019-08-24, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejons1234
ok, har testat i stort sätt alla typer av kokkorv som finns att köpa, i alla fall där jag bor.
brukar koka upp vatten med lite salt och sen lägga i korven, dra kastrullen åt sidan och sen väntar ett par minuter.
Men likt förbannat så blir skinnet på korvarna hårt och segt och blir äckligt och oätligt i stort sätt.

Köp Lithells eller Bullens varmkorv.
Citera
2019-08-24, 18:13
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:

Fråga 1 a. Köper du korv i naturtarm eller kollagenskinn?
Citera
2019-08-24, 18:23
Medlem
Citat:

Enligt wikipedia:
Korv består av skinn och fyllning. Skinnet på smalare korvar som ej skalas kan vara animaliskt, det vill säga rengjorda tarmar från slaktdjur (kallas fjölster eller fjälster) eller tillverkat av kollagen eller alger. Korvskinn på tjockare korvar (samt smala skinnfria) som skalas av kan även det vara fjälster eller tillverkat av viskos, papper/viskos, plast, kollagen eller tyg.

Så köp en korv som passar dina behov. Några har du missat då jag inte upplevt problemet ...
Citera
2019-08-24, 18:23
Medlem
Har testat GØL, wienerkorv, Sibylla och massa andra. Ingen aning vilka som är naturtarm eller kollagenskinn.
Citera
2019-08-24, 18:55
Medlem
Citat:

Du får väl sätta i löständerna innan du börjar käka.

Eller så får du kanske hålla dig till denniskorv, som barnen - eller be mamma "skala" korven.
Citera
2019-08-24, 19:10
Medlem
Grejen är att om man köper korv från en korvkiosk är dom ju alltid bra, så jag är mest ute efter vad jag gör som dom inte gör för att kunna äta kokkorv utan att behöva tugga korvskinn som tuggummi.
Citera
2019-08-25, 11:07
Medlem
TraXzmans avatar
Det är väl för kort tid varmhållning av kok korven så skinnet inte blir mört utan mer spänt... vattnet ska ju bara vara varmt... sen kan man ju lägga i gullök och lagerblad så korven tar lite mer smak av annat om man så vill eller så vill man inte
Citera
2019-08-26, 17:32
Medlem
CoZeCos avatar
Brukar koka upp vatten med en tärning köttbuljong samt 2 lagerblad och när det kokat ett litet tag tar jag bort kastrullen från plattan, kastar i korvarna, slänger på ett lock och låter det stå i 15 min (lithells varmkorv) blir alltid perfekt, brukar dock oftast köra sorunda korv och då blir det stekpanna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in