2019-08-24, 12:04
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja.

Önskar du eller vet du?

Det har skrivits att LW gjort två (2) anmälningar mot den misstänkte. Ett i november som rubricerades ofredande, vilket hon tog tillbaka. Tre månader senare anmälde hon för misshandel när SD inte ville följa med in till henne när hon bjöd in honom. Utan att veta vad ofredandet ugjordes av som anmäldes i november så har jag svårt att se att den sak att SD inte ville komma in på fika mitt i natten är att klassa som "hot och trakasserier". Tycker du verkligen det (eller tror du att LW ljög i redogörelsen om händelseförloppet beträffande anmälan)?

Om man menar att ett avvisat erbjudande om nattfika är att kalla hot och trakasseri så förtjänar man väl viss uppförsbacke i rättsväsendet?
Citera
2019-08-24, 12:07
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
👤@dalaan har tidigare angivit följande tider inom tråden och gällande måndags-kvällen den 14 Maj år 2018, att vederbörande hade hört panikartade människoskrik tillsammans med sin sambo, vilka skrik hade emanerat från då, någon okänd plats. Tiderna som angivits inom tråden har dels varit approximativt klockan 🕚23:28 så även 🕚23:29 och även från och med klockan 🕚23:30.

Jag vet att samtalet inregistrerades klockan🕚23:47:18 till 🕚23:47:48 till SOS Larm-central Sverige AB och därefter vidarekopplades till polis-operatör.

Till observandum, varken jag eller någon annan tvivlar på att @dalaan's hörde skrik den då aktuella kvällen och på dem tider som angivits.

Till nytt observandum, min fråga har hela tiden gällt och ingenting annat, det vill säga, var det verkligen Lena Wesström som lämnade ifrån sig skriken, det är just det som frågan gäller.

Mvh/ @JokerMannen

Ps: var någonstans befann sig Lena Wesström den då aktuella måndags-kvällen från klockan 🕚23:28 fram till klockan🕚23:30

Jag har emellanåt varit något av en ”skriktvivlare” p.g.a. att ingen annan förutom @dalaan med sambo tycks ha hört dödsvrålen. I tråden har det gjorts försök till att förklara varför de ångestfyllda tjuten verkar ha förbigått grannskapet (fritt ur minnet):

1. Ljudet studsade mot planket och kastades endast över på andra sidan motorvägen.

2. Bostäder kan vara utrustade med bullerglas som hindrat skriken från att nå boende i området.

3. Många sover med öronproppar.

4. Eventuella hörapparater kan ha varit urtagna.

Det behöver inte ha varit LW som skrek. Någon annan kan ha ”producerat” det horribla ljudet, tänker jag. Detta kan ha skett på den sida av vägen, där daalan bor med sin sambo, för att vilseleda. Det är inte omöjligt att LW redan var död när dödsskriken hördes, gissar jag.
Citera
2019-08-24, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Önskar du eller vet du?

Det har skrivits att LW gjort två (2) anmälningar mot den misstänkte. Ett i november som rubricerades ofredande, vilket hon tog tillbaka. Tre månader senare anmälde hon för misshandel när SD inte ville följa med in till henne när hon bjöd in honom. Utan att veta vad ofredandet ugjordes av som anmäldes i november så har jag svårt att se att den sak att SD inte ville komma in på fika mitt i natten är att klassa som "hot och trakasserier". Tycker du verkligen det (eller tror du att LW ljög i redogörelsen om händelseförloppet beträffande anmälan)?

Om man menar att ett avvisat erbjudande om nattfika är att kalla hot och trakasseri så förtjänar man väl viss uppförsbacke i rättsväsendet?

Jag syftar på den bunt av SMS/MMS etc som LW gick in på polisstationen och ville lämna med sin ansökan mot SD, som polisen ansåg föll under allmänt åtal för trakasserier. November. Alltså inte fika-stunden, som jag tror var ett rent påhitt som orsak till bilincidenten.

Uttalandet från den polisen med uppgiften läste jag för länge sedan i en tidningsartikel. När polisanmälningarna var på tapeten.

Eftersom det var kopior måste namn på avsändaren framgått samt tidsuppgifter. LW återtog den anmälan.
Senast redigerad av Remark 2019-08-24 kl. 12:29.
Citera
2019-08-24, 12:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Jag har emellanåt varit något av en ”skriktvivlare” p.g.a. att ingen annan förutom @dalaan med sambo tycks ha hört dödsvrålen. I tråden har det gjorts försök till att förklara varför de ångestfyllda tjuten verkar ha förbigått grannskapet (fritt ur minnet):

1. Ljudet studsade mot planket och kastades endast över på andra sidan motorvägen.

2. Bostäder kan vara utrustade med bullerglas som hindrat skriken från att nå boende i området.

3. Många sover med öronproppar.

4. Eventuella hörapparater kan ha varit urtagna.

Det behöver inte ha varit LW som skrek. Någon annan kan ha ”producerat” det horribla ljudet, tänker jag. Detta kan ha skett på den sida av vägen, där daalan bor med sin sambo, för att vilseleda. Det är inte omöjligt att LW redan var död när dödsskriken hördes, gissar jag.

Vill man vara strikt källkritisk så kan det finnas ett par andra anledningar till skrik som mest hörs på fb... 😄
Citera
2019-08-24, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Om jag fattat rätt anmälde hon första ggn typ nov 16. Det anmälan har publicerats av tidning men helt svärtad, så att vi här inte kunde se vad det stod. Den tog hon tillbaka "för att det kunde bli värre" med den. Sedan kom knogguggningen typ feb 17. Därefter samlade hon och lämnade till någon (enligt Sh.Holmes). Flera har skrivit att hon berättade att hoten accelererade.

Edit. Maktlöshet är nog rätt ord. Hon trodde inte att hon skulle få rätt hjälp, tror jag.

Är det någon som berättat varför hon valde att samla bevisen på hög, istället för att anmäla?

Om jag tänker att alla dessa bevis från LW vän har lämnats till polisen, och att det kan varit just detta som åk ville ha SD häktad på sannolika skäl för, och ändå inte lyckades.

För hade det dessutom funnits teknisk bevisning som binder SD till mordet, så hade åk inte misslyckats med att få honom häktad tänker jag.

Har därför funderat på om de möjligtvis hittat SD dna på tex LW eller i LW hem, eller båda, men inte på brottsplatsen?

Då kommer jag till nästa fundering som jag tycker är relevant..
Om SD träffade LW under helgen eller rent av samma kväll hon mördades, varför finns då inte hans dna på brottsplatsen?
För finns SD dna på brottsplatsen, vilket det borde göra om detta mord hände i affekt och inte var planerat, då hade han verkligen varit häktad på sannolika skäl för väldigt längesedan, tänker jag.

Så har de tex hittat SD dna på LW eller i hennes hem, men inte på brottsplatsen, undrar jag varför de fortfarande träffades om LW var så rädd för SD som flera uppgett och om han planerat en resa med HD?

Uppgifter är styrkta att SD åtminstone varit i kontakt med LW tidigare under mordkvällen, borde han inte varit i kontakt med HD istället om
han verkligen hade planerat resan med henne och skulle åka iväg med nästa dag?
Borde han inte t.o.m tillbringat natten ihop med HD om de var på väg tillbaka till varann? Därför tror jag inte att SD planerade resan med HD, antingen skulle han åka själv eller möjligtvis med LW tänker jag.

Så länge jag inte får ihop detta, är det svårt att förstå vem som är GM. Troligast är det SD eller HD, eller möjligen någon i HD närhet som plågas av att se HD lida?

Jag är pga ovanstående inte övertygad att SD är GM. Men jag utesluter det inte heller.
Men jag finner det mer troligt att det är HD som är GM, eller anstiftare till mordet och inte utfört detta själv.
Senast redigerad av SmartaMarta666 2019-08-24 kl. 12:37.
Citera
2019-08-24, 12:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Här visar tydligt en diskussion om att LW inte anmält hot och trackasserier.
Jag undrar också varför hon skulle samlat på dom istället för att anmäla dom när hon var rädd att något skulle hända henne?

Det är därför jag funderat på om hoten och trackasserier kom från någon anonym?
Det skulle förklara varför hon inte ansökt om kontaktförbud??
Får en känsla av maktlöshet från LW sida, hon borde enligt rim och ranson anmält precis allt och inte samlat på hög hos en vän, om hon faktiskt visste varifrån allt detta kom?

Tidningen NA har ju sett den hårt maskade versionen av anmälan.
De skulle väl ha reagerat om det verkat vara någon för LW okänd som hotat och trakasserat henne?

Från Metro 24 maj-18:
(min fetning)
"Och nu kan Metro berätta att Lena Wesström anmälde mannen för ofredande i början av november 2016, enligt dokument.

Utredningen leddes av kommissarie Mikael Nyqvist, som inte vill berätta konkret vad det misstänkta ofredandet ska ha bestått av. Men han säger:

– Målsäganden anmälde ofredande, men ville sedan inte medverka. Jag lade ner förundersökningen den 17 november 2016 med motiveringen att målsäganden återkallat sin åtalsangivelse.

Ofredanden som sker på allmän plats faller under så kallat allmänt åtal, men det ser annorlunda ut om brottet begås i exempelvis en privat bostad, enligt Mikael Nyqvist.
"

https://www.metro.se/nyheter/uppgift-lena-wesstrom-anmalde-utpekad-man-for-ofredande-tog-tillbaka-anmalan-kUkU.kwFzI2
Citera
2019-08-24, 12:47
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
...
Det tror jag inte riktigt på.

Skulle det vara för att ge intryck av att hon mördades vid någon annan tidpunkt?
Varför riskera att kalla dit polisen? (ingen kunde veta att polisen skulle nonchalera inringaren)

Om hon redan var mördad innan skriken så blir tidsfönstret för mordet ännu smalare än vad det är nu.
Att någon först skulle skrika för att sedan mörda henne låter rätt osannolikt.

Eller se du någon annan orsak till att skriken skulle ha producerats?
Citera
2019-08-24, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tidningen NA har ju sett den hårt maskade versionen av anmälan.
De skulle väl ha reagerat om det verkat vara någon för LW okänd som hotat och trakasserat henne?

Från Metro 24 maj-18:
(min fetning)
"Och nu kan Metro berätta att Lena Wesström anmälde mannen för ofredande i början av november 2016, enligt dokument.

Utredningen leddes av kommissarie Mikael Nyqvist, som inte vill berätta konkret vad det misstänkta ofredandet ska ha bestått av. Men han säger:

– Målsäganden anmälde ofredande, men ville sedan inte medverka. Jag lade ner förundersökningen den 17 november 2016 med motiveringen att målsäganden återkallat sin åtalsangivelse.

Ofredanden som sker på allmän plats faller under så kallat allmänt åtal, men det ser annorlunda ut om brottet begås i exempelvis en privat bostad, enligt Mikael Nyqvist.
"

https://www.metro.se/nyheter/uppgift-lena-wesstrom-anmalde-utpekad-man-for-ofredande-tog-tillbaka-anmalan-kUkU.kwFzI2

Tack. Hade just tagit en kopia på ditt inlägg.

Så här skrev då Expressen

"Expressen har tagit del av en kraftigt maskad version av anmälan där det framgår att det handlar om meddelanden som skickats. I skrivelsen står:

"Målsägaren har sparat alla sms och mms"

"Förundersökning inleds. Det finns anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats"

Ärendet avslutades när Lena Wesström drog tillbaka sin anmälan."
Senast redigerad av Remark 2019-08-24 kl. 12:52.
Citera
2019-08-24, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vill man vara strikt källkritisk så kan det finnas ett par andra anledningar till skrik som mest hörs på fb... 😄

Kan du vänligen ta mig i hand och leda mig till förståelse vad gäller andemeningen i ditt svar?
Citera
2019-08-24, 12:59
Medlem
Hej @SmartaMarta666

@JokerMannen kommer här nedan sett att deklarera lite grann gällande om en av de/ och den misshandeln som Hjärsta-kvinnan råkade ut för vid det då aktuella tillfället år 2017.

Lena Wesström var då vid det aktuella tillfället 44 år gammal och det hela utspelades i samband med henne's egen bemärkelsedag.

Lena Wesström kontaktade polisen☎📞 och berättade att hon hade blivit misshandlad av en manlig bekant.

Till observandum, detta, enligt Lena Wesström själv, så började det hela med ett gräl dem emellan när de satt inom manen's bil 🚘

Mannen drog ner henne's överkropp med hjälp av den ena armen i ett hårt och samtidigt ... smärtsamt grepp, under tiden som mannen höll fast Lena Wesström med sin ena arm, brukade mannen sin andra arm och hand och därvid gnuggade han sina knogar mycket hårt mot henne's huvud.

📷Skadorna blev av polisen fotograferade.

Till nytt observandum, dagen efter själva det då tidigare gjorda polisförhöret, ringde Lena Wesström tillbaka till polisen ☎📞 och deklarerade då att hon kände sig mycket tveksam till att fortsätta medverka i utredningen, detta med anledningen av att hon själv trodde att saker och ting endast skulle förvärras om polisärendet skulle drivas vidare.

Till slutligt observandum i konnektion till ovan skrivet blir följande fråga ställd,

Vad var den egentliga orsaken, till att Lena Wesström ställde sig tveksam till den fortsatta polisutredningen och till att då fortsätta medverka inom den ❔

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-08-24, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det tror jag inte riktigt på.

Skulle det vara för att ge intryck av att hon mördades vid någon annan tidpunkt?
Varför riskera att kalla dit polisen? (ingen kunde veta att polisen skulle nonchalera inringaren)

Om hon redan var mördad innan skriken så blir tidsfönstret för mordet ännu smalare än vad det är nu.
Att någon först skulle skrika för att sedan mörda henne låter rätt osannolikt.

Eller se du någon annan orsak till att skriken skulle ha producerats?

Enligt mina spekulationer var GM (och eventuell medhjälpare) oroliga att LW skulle hittas i nära anslutning till när gärningen begicks. Vad jag förstått har det över en längre tid varit oroligt i Vivalla? Larmsamtal från det området kanske inte är ovanliga, tänker jag. Om polisen hade tagit samtalet på allvar hade de förmodligen sökt på fel sida av motorvägen och inget funnit. Skrikuppgiften låser oss till en skarpt begränsad tidpunkt vad gäller mordet. Det tror jag gynnar GM på något sätt. Dödsvrålen kan t.o.m. ha varit av artificiell art, om jag får gissa. Om skriken var autentiska undrar jag om det måste ha varit en kvinna som gav ifrån sig ljuden? Kan en man ha imiterat ångestfyllda kvinnotjut? Jag kan ha missuppfattat i vilket bostadsområde dalaan bor. Bor hen i Vivalla?
Citera
2019-08-24, 13:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Är det någon som berättat varför hon valde att samla bevisen på hög, istället för att anmäla?

Om jag tänker att alla dessa bevis från LW vän har lämnats till polisen, och att det kan varit just detta som åk ville ha SD häktad på sannolika skäl för, och ändå inte lyckades.

För hade det dessutom funnits teknisk bevisning som binder SD till mordet, så hade åk inte misslyckats med att få honom häktad tänker jag.

Har därför funderat på om de möjligtvis hittat SD dna på tex LW eller i LW hem, eller båda, men inte på brottsplatsen?

Då kommer jag till nästa fundering som jag tycker är relevant..
Om SD träffade LW under helgen eller rent av samma kväll hon mördades, varför finns då inte hans dna på brottsplatsen?
För finns SD dna på brottsplatsen, vilket det borde göra om detta mord hände i affekt och inte var planerat, då hade han verkligen varit häktad på sannolika skäl för väldigt längesedan, tänker jag.

Så har de tex hittat SD dna på LW eller i hennes hem, men inte på brottsplatsen, undrar jag varför de fortfarande träffades om LW var så rädd för SD som flera uppgett och om han planerat en resa med HD?

Uppgifter är styrkta att SD åtminstone varit i kontakt med LW tidigare under mordkvällen, borde han inte varit i kontakt med HD istället om
han verkligen hade planerat resan med henne och skulle åka iväg med nästa dag?
Borde han inte t.o.m tillbringat natten ihop med HD om de var på väg tillbaka till varann? Därför tror jag inte att SD planerade resan med HD, antingen skulle han åka själv eller möjligtvis med LW tänker jag.

Så länge jag inte får ihop detta, är det svårt att förstå vem som är GM. Troligast är det SD eller HD, eller möjligen någon i HD närhet som plågas av att se HD lida?

Jag är pga ovanstående inte övertygad att SD är GM. Men jag utesluter det inte heller.
Men jag finner det mer troligt att det är HD som är GM, eller anstiftare till mordet och inte utfört detta själv.

Vi vet inte om det fanns/inte fanns DNA på brottsplatsen.
Om det fanns DNA från misstänkt gärningsman på LW så är det inte osannolikt att det finns på andra ställen. DNA, fibrer, hårstrån kan i ett våldsamt förlopp ramla av från kläder. Blir kanske svårt att använda det som bevis?

Däremot finns det naturligtvis spår som inte lika lätt kan "bortförklaras" på detta sätt.
Det verkar dock inte som att det kan finnas sådana helt säkra bevis.

Kanske hävdar mgm att de brukar ha träffats bakom planket och det därför kan finnas hans DNA där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in