Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Du har ingen aning om mitt liv eller mitt avtryck. Jag säger inte att jag vet vad som ska göras.
Visst, jag vet inte
hur stort ditt avtryck är. Men vad ingen kan argumentera emot är att om du tror att koldioxid är orsak till en oundviklig global katastrof om vi inte upphör med våra utsläpp snarast, så är det faktum att du sitter vid en dator eller med en mobil i handen och skriver här, mer än tillräckligt bevis för att du generar utsläpp som är onödiga och bidrar till att driva oss närmare katastrofen. Med andra ord, du gör inte vad du kan för att förhindra klimatkatastrofen, samtidigt som du sitter här och predikar om vad alla andra människor måste/borde göra och tycka för att förhindra den.
Om du inte vet vad som behöver åtgärdas för att undvika en klimatkatastrof så verkar det mycket osannolikt att du ens vet vad orsaken till denna katastrof är. Om du vet vad som orsakar denna påstådda, överhängande och oundvikliga katastrof, så bör det inte finnas något som hindrar dig från att göra allt du personligen kan för att förhindra den. Jag är till 100% säker på att argumentation på flashback om klimatforskning eller politik är en av de saker som vi direkt kan stryka från listan på åtgärder som har en effekt på klimatet. Sannolikt kan vi istället sätta upp det på listan över "totalt meningslösa sysslor som ger en nettoökning av det påstått koldioxid-drivna klimathotet".
Så, som absolut minimum så kan vi med säkerhet säga att du inte gör vad som krävs för att stoppa klimathotet.
Trots att du är fullkomligt övertygad om dess existens. Vad kan vi dra för slutsats om dig av detta? Att du är ond och mot bättre vetande bidrar till en klimatkatastrof? Att du bara skiter i att själv göra vad du kan för att undvika katastrofen som du här predikar om är alla andras ansvar? Eller är du k..rkad?
Välj själv, för det finns verkligen inte några fler alternativ. Om du tror på koldioxid-orsakad katastrof så har du
inga ursäkter för att orsaka utsläpp av en enda extra molekyl co2. Om du ändå orsakar utsläpp så kan det bara handla om ignorans eller medvetet destruktivt handlande. Oavsett vilket, så ogiltigförklarar det din röst i vetenskapliga och politiska diskussioner i frågan.
Citat:
Jag säger inte att jag vill ha diktatur. Jag säger att detta är ett svårlöst problem och att de förslag som läggs alltid stöter på motstånd i opinionen. Viljan finns inte i opinionen, helt enkelt. Och det är klart att
Jag tror inte att jag påstod att du ville ha diktatur. Jag skrev att ert klimatproblem kan inte lösas av opinionen och är inte orsakat av oljebolag, utan ligger helt i händerna på er som är övertygade om att koldioxidutsläpp måste minskas till minst en viss nivå och helst ännu mer. Det är inte den lilla grupp skeptiker eller den handfull ägare i oljebolagen som hindrar att utsläppen minskas.
Det är ni som är övertygade om att koldioxidutsläpp orsakar en katastrof men ändå fortsätter använda oljebolagens/industrins och kraftbolagens produkter som är HELA problemet. Det är er skyldighet att inte släppa ut en enda extra molekyl koldioxid om ni tror på klimathotet. Men en skeptiker har ingen skyldighet alls, för det är inte skeptiker som är vare sig en stor del eller majoritet, eller hur?
De som inte tror på klimathotet kan släppa ut hur mycket de vill för all framtid, för de är så få att det kommer inte göra någon skillnad. Så ni kan inte skylla på någon annan än er själva.
Citat:
Vetenskapsförnekare, som du själv, är ett problem för de demokratiska utfallen, eftersom ni har rösträtt. Du vill ju inte ens erkänna problemet som behöver lösas.
Oavsett vilka etiketter du sätter på mig, så förändras inte det faktum att du sitter här en fredagskväll framför en bildskärm i en uppvärmd bostad inredd med allsköns moderniteter. Vi vet med all säkerhet att i just detta nu orsakar du koldioxidutsläpp som du kunde ha undvikit, trots att du vet att det leder till katastrof. Så vad är värst? Jag, som ger blanka fan i koldioxid och kan försvara det med grund i fysiska lagar och på så sätt anser mig inte vara skyldig att vare sig minska mina utsläpp eller försvara dem? Eller du, som är övertygad om koldioxidens katastrofala påverkan på planeten men ändå medvetet orsakar mängder av onödiga utsläpp?
Jag upprepar: skeptiker och oljebolag är inget hinder för att alla som tror på klimathotet kan göra precis så mycket ni anser krävs för att stoppa katastrofen omedelbart, nu! Det spelar ingen roll om skeptiker bygger ihop två pickuper med dubbla V8 i, där den ena bara ska ge extra motorljud för det låter tufft. Eller att vi sätter på AC OCH värme inomhus för att låta dem slåss. Eller äter oxfilé till frukost, lunch och kvällsmat, och vaskar resten av djuret. Oavsett vad vi skeptiker gör så är det inte vi som orsakar de flesta utsläppen, eller ens en bråkdel som är relevant,
det är alla ni i den stora majoriteten som tror på klimatkatastrofen som är helt ensamt avgörande för att få ner utsläppen till era uppsatta mål.
Eller menar du att majoriteten INTE tror på klimatkatastrofen? Att ni är en minoritet som försöker tala om för alla hur de måste offra sin välfärd på klimataltaret?
Menar du att vi har en majoritet av skeptiker i beslutsfattande position i Sverige och EU? För det är inte alls bilden media beskriver där allt handlar om hur överens alla är om klimathotets överskuggande allvar.
Nej, eftersom majoriteten är "believers" och det ständigt pratas om hur bråttom det är med förändringar för minskade utsläpp, och skeptikers medverkan är irrelevant för resultatet, så är det enbart ni själva som hindrar er från att få ner utsläppen genom att ni envist fortsätter att konsumera de produkter som orsakar utsläppen. Både på beslutsfattande nivå och personlig nivå så fortsätter ni medvetet att orsaka utsläpp trots att ni själva säger att det orsakar katastrof och undergång.
Detta är helt och hållet ert val. Skeptiker kan göra vad de vill av vilka skäl de vill i fråga om koldioxidutsläpp, för den minoriteten är irrelevant. Ni behöver alltså inte upprätta förbud eller reglera utsläpp, för ni som tror på klimathotet är redan överens och det enda som saknas är er egen vilja och handlingskraft där ni gör uppoffringarna som krävs för att sluta konsumera fossila bränslen. Så, återigen, vad väntar ni på?
Du som tror på klimathotet har inga ursäkter för utsläpp av en enda extra molekyl koldioxid. Vi skeptiker behöver inga ursäkter ens om vi släpper ut så jävla mycket vi bara orkar.