2019-08-23, 13:13
Medlem
HRTs avatar
Betänk att man inte hade utbildat personal med skarp ammunition och förflyttning, framåt, sida etc.
Så skickar vi soldater utomlands till konfliktregioner som där skall själva ingå i diverse koalitioner, samarbeten och där stå och säga öhh….vi kan inte vara med på den här operationen eller övningen då vi aldrig tränat skarpt. Det hade gett en o annan tokig blick från andra nationers soldater.

Poängen är man måste öva och nöta ett beteende när man sen gör det riktigt bra måste det vara skarpt läge.
Ni som nämnde handgranat som faktiskt är lite relevant i sammanhanget mitt befäl en riktigt stridis (fänrik) sa till mig alla försöker o se hur långt man kan kasta den o vilken nytta gör det, lägg den rakt utanför säkerhetsbunkern. Så det gjorde jag och det sprutade in jord o grus, Kaptenen var förbannad och skrev fänrik jävel..
VI hade hyfsad relation tills jag råkade låsa in hans bilnycklar på kontoret och gick på bio när jag var dagkorpral
Citera
2019-08-23, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Jag kommer faktiskt också ihåg just den övningen, växelvis framryckning med skarp ammunition. Ärligt talat var det en smula obehagligt, inte för att vi var ovana med skarp ammunition, utan just för att vinkeln mot soldaterna på båda sidor om en kändes lite riskabel.

Dessutom gjorde vi det sommartid, med full uniform inklusive gasmask på... Kan säga att det inte kändes helt rätt, även om det säkert var en viktig del av utbildningen.

När vi kastade handgranat fick jag och två till dra ur sprinten först, för att byta sida på den (vi var tre på 46 soldater som kastade med vänster :-) Det var också lite spännande... En i gruppen fick ett splittersår i ansiktet av en rikoschett, ovanligt och vi följde alla säkerhetsföreskrifter, men det hände ändå. Inget djupt, men kan tänka mig att han var lite skärrad.

Annars inte mycket skador, lite blodvite när vi skulle montera ihop AK-4:an i mörker och man klämde sig, min "valp" (radio/kommunikationsbil) blev påbackad av en lastbil, men det blev bara plåtskador.

Skavsår efter soldatmarschen, två, tre pers hade lite ont i knän efter att ha sprungit i Karlskrona - Kustjägarbanan (vi var inte kustjägare, det är inte det jag säger)

Mycket dötid, bra motionsträning, springa milen varje fredag på under 50 minuter. Direkt livsfarligt att köra dryga 20 mil tillbaks till Kompaniet efter att ha legat i fält två-tre veckor med dålig sömn pga vaktpass.

Någon kräktes givetvis i gasmasken när vi gick in i "Tårgashuset" :-) Minnen, minnen..

Kustjägarbanan i Karlskrona är rena barnlekem mot den på Rindö eller Korsö tur att ni inte sprang där!
Citera
2019-08-23, 15:52
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidsmannen
Kustjägarbanan i Karlskrona är rena barnlekem mot den på Rindö eller Korsö tur att ni inte sprang där!

Jag tror dig på ditt ord. När vi sprang så hade det regnat i två dygn, stockarna var glashala. Rolig upplevelse ändå, även om det var lite jobbigt.
Citera
2019-08-23, 16:09
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Har tänkt en del på den här övningen som vi genomförde i lumpen(många år sedan).

Då var vi vilsna 19-åringar som blint lydde våra befäl. Antingen för att vi var rädda för dem, eller för att vi litade helt och fullt på deras omdöme.

Minns att jag tyckte denna övning kändes jävligt obehaglig att genomföra.

Vi tränade under en övningsdag växelvis framryckning med skarp ammunition.

För er som inte känner till så bildar man alltså en linje med uppskattningsvis ca 7 meter i lucka till nästa beväring på varje sida om en.

Medan varanan gubbe rycker fram ger övriga eld. Man ryckte fram ungefär lika långt i avstånd som man hade till sina eldgivande grannsoldater i sidled, ca 7-10 m.

Mao, man hade alltså värnpliktiga 19-åringar som sköt med skarp ammunition bakom en(på båda sidor) när man gjorde sin förflyttning. Hade någon snedriktat sitt vapen 45 grader i samband med ett vådaskott så hade det kunnat innebära döden.

Alla var inte direkt de skarpaste knivarna i lådan. Inte för att de kanske skulle sikta 45 grader fel, men ett vådaskott skulle ju kunna inträffa. Tex att de vinklar vapnet lite fel precis när de står i begrepp att rycka fram själva(då de alltså initialt har soldater framför sig som sitter beredda att ge eldunderstöd).

Är en sådan övning verkligen rimlig? Gjorde befälen rätt, eller valde de skarp ammunition för "spänningens" skull? Det skulle väl funka lika bra att göra övningen med lösa skott?

Hur genomförde ni denna övningen när ni låg inne(Om ni ens genomförde den över huvud taget)?

Vid 19 års ålder var man tvungen att storma Normandie eller släppas över Frankrikes medels fallskärm om man hade otur och föddes för några generationer sen och i annat land. Jag vet att man klarar av att göra växelvis framryckning med understödjande eld stridsparsvis eller grupp storlek vid den åldern. Det var nog mest du som var rädd och osäker på din egen förmåga att prestera? Är du en sån som gärna låter någon annan köra bilen när det börjar skymma eller liknande?
Citera
2019-08-23, 16:24
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sellingyourself
Vid 19 års ålder var man tvungen att storma Normandie eller släppas över Frankrikes medels fallskärm om man hade otur och föddes för några generationer sen och i annat land. Jag vet att man klarar av att göra växelvis framryckning med understödjande eld stridsparsvis eller grupp storlek vid den åldern. Det var nog mest du som var rädd och osäker på din egen förmåga att prestera? Är du en sån som gärna låter någon annan köra bilen när det börjar skymma eller liknande?

Jag är den försiktiga, lite räddare typen. Alla kan väl inte vara stridspittar? Jag var en god kamrat med god organisationsförmåga. Fick fina vitsord när jag muckade trots allt jag kände ett viss obehag med övningen och ifrågasatte dess nytta kontra risk(för mig själv).

Jag genomförde självklart övningen utan klagomål. Gjorde gröntjänsten med andra PB/KB som också fått bra mönstringsresultat(var själv pb, dvs 12 månaders tjänstgöring). Ändå fanns det enstaka "talanger", vilket gör det sunt att fundera kring en övning som innehåller riskmoment. Särskilt när adrenalin och andfåddhet är inblandat.

Det här är fel tråd om du vill komma och spela tuff och få bekräftelse, finns säkert något för dig i undetforumet "Laidback" där ni kan visa er på styva linan..
Citera
2019-08-23, 16:38
Medlem
george.sthlms avatar
Har erfarenhet från Svea Livgarde och InfSS på 80-talet och vi körde med skarp 7.62 efter träning
med med plugg.

Kungsängen hade ett värnsystem och där körde vi med 22LR insatspipa på AK4:an av säkerhetsskäl.
Jag kan inte minnas att någon tyckte det var farligt, trots att det fanns soldater som inte var av
bästa kvalitet. Inte att jämföra med skarp handgranat där många darrade.
Citera
2019-08-23, 16:43
Medlem
Växelvis framryckning skarpt kändes aldrig farligt vad jag kan minnas, rensa värn kändes säkert även fast man började med att langa en granat över en liten vall.

På andra skjutövningar hände det lite grejer som höjde pulsen lite dock..

-skjutövning skarpt med ksp58 (den var rätt tung att springa runt med), jag var laddare och vi ryckte framåt till olika positioner och sköt från varje. En position var bakom en liten hög med stockar, som var blöta för det hade regnat/regnade, ksp:n började glida när skytten matade och innan skytten han få av fingret så satt några kulor i stockarna innan pipan landade bredvid mig. Kanske inte var så farligt egentligen, vi fortsatte som vanligt och hoppades att befälen inte hade sett tabben

-på skjutbanan, 1-2 ggr fick någon för sig att lägga AK5:an sidledes vid eldavbrott och banka lite för att lösa avbrottet.

Överlag tyckte jag man vande sig snabbt med känslan att skjuta skarpt och hur viktigt det var att hålla koll på vilket håll pipan pekade så snart säkringen var av... tillägg: hade man inte fingret på säkringen i stort sett hela tiden?
Senast redigerad av ggg.o 2019-08-23 kl. 16:53.
Citera
2019-08-23, 16:53
Medlem
george.sthlms avatar
Vi hade inga incidenter under mina 15 månader. Enda farliga episoden vi hade var på Veckholms skjutfält ( enköping ) där GRG skyttarna startade 10-15 gräsbränder och vi tvingades bryta framryckningen pga
rök och eld. Mycket svårt att få fram " eld upphör " och få grepp på alla grupperna.
Ropade " - Första grupp ropa HÄR " 100 ggr innan jag fick svar. Det var en skarpövning tillsammans med
regementets 12cm GRK kompani.
Citera
2019-08-23, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Jag har trott att alla med stridande befattning i infanteriet gjorde den här övningen med regelbundenhet.

Dock så minns jag faktiskt en episod med visst obehag. Vi körde växelvis bakåt i högt gräs, och det var lite extra stressigt för vi hade en skarp sprängladdning med inte allt för lång stubin framför oss. Då tappade vi nog linjen och säkerhetsavstånden lite, för strax efter att jag intagit slutställning och osäkrat vapnet så poppade det upp en figur typ 4 fingrar till höger om min sikteslinje, och min första tanke var att det var ett SAAB-mål som reste sig, men det var det inte.

I övrigt gjorde vi sånt där rutinmässigt och det var inga konstigheter utom den enda gången

Tror inte att det är så farligt som det känns, om vi pratar den obligatoriska utbildningen i vilken man kastar en handgranat från ett värn.

När vi kastar handgranat i skogen eller när man rensar värn är det nog lättare hänt att man fumlar till det. Men jag känner inte till några handgranatsolyckor. Olyckor vid skarpskjutning händer ju faktiskt emellanåt.

Samtliga markstridsförband genomför regelbunden skarpskjutning. När man kommer fram till tillämpat kast handgranat, värnrensning och skarpskjutning natt så ökar risken, skarpskjutning i linje/från stridsställning är ganska tamt. Särskilt i kompanis ram och uppåt (och/eller indirekt eld)

Men det kräver bara mer av soldaten och övningsledningen, inget mer.
Citera
2019-08-23, 17:34
Medlem
Pungsvings avatar
Detta är en livsfarlig övning eftersom utbildningen av värnpliktiga fram till dess är så svag. Som allt annat i Sverige så går det ut på att lyda övermakten, inte tänka själv och analysera vad det är som händer. Att zombielikt hantera sin karbin på beordrat sätt i för snabbt tempo, och inte förstå varför och vad som kan gå fel, är livsfarligt. Det gavs aldrig exempel på förstörelsekraften i kulorna heller. Jag försökte skjuta på trästomme och metalldelar runt måltavlorna ibland, för att se. Många tror att en kula stoppar bakom pappret.

Altt offentligt i Sverige bedrivs på sämsta tänkbara sätt, med väljarnas stöd. Väljarna är helt hjärntvättade vid detta laget.
Citera
2019-08-23, 17:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Har tänkt en del på den här övningen som vi genomförde i lumpen(många år sedan).

Då var vi vilsna 19-åringar som blint lydde våra befäl. Antingen för att vi var rädda för dem, eller för att vi litade helt och fullt på deras omdöme.

Minns att jag tyckte denna övning kändes jävligt obehaglig att genomföra.

Vi tränade under en övningsdag växelvis framryckning med skarp ammunition.

För er som inte känner till så bildar man alltså en linje med uppskattningsvis ca 7 meter i lucka till nästa beväring på varje sida om en.

Medan varanan gubbe rycker fram ger övriga eld. Man ryckte fram ungefär lika långt i avstånd som man hade till sina eldgivande grannsoldater i sidled, ca 7-10 m.

Mao, man hade alltså värnpliktiga 19-åringar som sköt med skarp ammunition bakom en(på båda sidor) när man gjorde sin förflyttning. Hade någon snedriktat sitt vapen 45 grader i samband med ett vådaskott så hade det kunnat innebära döden.

Alla var inte direkt de skarpaste knivarna i lådan. Inte för att de kanske skulle sikta 45 grader fel, men ett vådaskott skulle ju kunna inträffa. Tex att de vinklar vapnet lite fel precis när de står i begrepp att rycka fram själva(då de alltså initialt har soldater framför sig som sitter beredda att ge eldunderstöd).

Är en sådan övning verkligen rimlig? Gjorde befälen rätt, eller valde de skarp ammunition för "spänningens" skull? Det skulle väl funka lika bra att göra övningen med lösa skott?

Hur genomförde ni denna övningen när ni låg inne(Om ni ens genomförde den över huvud taget)?

Första gången vi gjorde växelvis framryckning var självklart utan varken lösplugg eller md skar anmo. Då gör alla misstag och glömmer säkra vapnet i förflyttning osv.

Nästa steg blir med lösplugg och när alla är drillade och det är säkert så får man göra det skarpt.

Tror det är viktigt med skarpa övningar ibland för att rekryterna ska förstå och känna på allvaret. Precis som när de får kasta skarpa handgranater.

Personligen ramlade jag i kuperad terräng under växelvis framryckning en gång och råkade nästan hamna i skottfältet hos min Så allt kan hända, men man lär sig av misstag.
Citera
2019-08-23, 17:59
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Det gavs aldrig exempel på förstörelsekraften i kulorna heller. Jag försökte skjuta på trästomme och metalldelar runt måltavlorna ibland, för att se. Många tror att en kula stoppar bakom pappret.

Bra inlägg i helhet.

Angående det du citerar så hade iaf vi lite utbildning kring detta i samband med att vi lärde oss vikten av att "tömma tarm och task"(tom buk = mindre skada)

Vi sköt mot tomma respektive vattenfyllda behållare(tänk typ petflaska i storlek) för att se hur stor skillnaden var i förstörelsekraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in