Jag har trott att alla med stridande befattning i infanteriet gjorde den här övningen med regelbundenhet.
Dock så minns jag faktiskt en episod med visst obehag. Vi körde växelvis bakåt i högt gräs, och det var lite extra stressigt för vi hade en skarp sprängladdning med inte allt för lång stubin framför oss. Då tappade vi nog linjen och säkerhetsavstånden lite, för strax efter att jag intagit slutställning och osäkrat vapnet så poppade det upp en figur typ 4 fingrar till höger om min sikteslinje, och min första tanke var att det var ett SAAB-mål som reste sig, men det var det inte.
I övrigt gjorde vi sånt där rutinmässigt och det var inga konstigheter utom den enda gången
Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Just övningarna med skarpa handgranater kändes lite onödigt riskfyllda. Det hade nog räckt med en allmän demonstration.
Tror inte att det är så farligt som det känns, om vi pratar den obligatoriska utbildningen i vilken man kastar en handgranat från ett värn.
När vi kastar handgranat i skogen eller när man rensar värn är det nog lättare hänt att man fumlar till det. Men jag känner inte till några handgranatsolyckor. Olyckor vid skarpskjutning händer ju faktiskt emellanåt.