2019-08-23, 14:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det kan vara här det har kört ihop sig. Det är inte alls omöjligt att åklagaren har lyckats spekulera ihop en rätt övertygande "bild" av SD:s rörelsemönster under kvällen, kanske med flyktvägar och allt. Men när man konfronterar honom med det här färdiga upplägget så säger han bara "Nä, jag var hemma hela kvällen".

I så fall står det ord mot ord, och ingen av dem kommer väl någonsin att vilja ge sig. Kanske har vi här att göra med en motsättning lika långdragen och svårlöslig som israel-palestina-konflikten?

Då åklagare brukar vara trovärdiga och sällan ha skäl att hitta på, medan MGM kan ha beslagits med ändrade uppgifter, så borde man kunna tänka sig att ”ord står mot ord” inte fullt exakt avbildar deras mellanhavande.
Citera
2019-08-23, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Nja var ju JMs scenario att knäskålssngreppet först skedde bakom planket

Såg det sedan. Ännu mindre förstår jag finessen med krossade knäskålar. Knappast den smidigaste sättet att få ner LW på knä och varför är det nödvändigt alls? Om GM redan lyckats få upp henne bakom planket?
Citera
2019-08-23, 14:49
Medlem
Jag undrar vad åklagaren ÅH tycker om JM och hens omständiga beskrivningar? Hen kanske råkar beskriva något som bara mördaren kan känna till?
Citera
2019-08-23, 14:52
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Såg det sedan. Ännu mindre förstår jag finessen med krossade knäskålar. Knappast den smidigaste sättet att få ner LW på knä och varför är det nödvändigt alls? Om GM redan lyckats få upp henne bakom planket?

Som sagt inte alltid lätt att läsa JMs kanslisvenskainlägg med massor av emojis.

Jag själv tror fortfarande att GM var ensam. Men att det finns personer runt om honom (ja, jag tror att det är rätt person som är misstänkt) som vet, och som genom sin tystnad därmed skyddar denne. Och som gör sig medskyldig till brott i form av skyddande av brottsling
(https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skyddande_av_brottsling)
eller underlåtenhetsbrott (https://www.aklagare.se/ordlista/u/underlatenhetsbrott/)
Senast redigerad av T34Panzer 2019-08-23 kl. 15:03.
Citera
2019-08-23, 15:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Då åklagare brukar vara trovärdiga och sällan ha skäl att hitta på, medan MGM kan ha beslagits med ändrade uppgifter, så borde man kunna tänka sig att ”ord står mot ord” inte fullt exakt avbildar deras mellanhavande.
Man kan säkert resonera hur länge som helst om det här, men i slutändan verkar det alltså handla om två individer som tycks har rakt motsatta uppfattningar om vad den ene av dem kan ha haft för sig en viss kväll. Då står det väl ord mot ord. Och att den ena parten med automatik skulle vara mer trovärdig än den andra kan jag inte hålla med om.

Om geocacharen säger att han var hemma hela kvällen, och åklagaren inte kan visa på något rimligt skäl att tro något annat, då har man ju kört fast ordentligt. Då får väl åklagarens arbetsgivare träda in och reda upp det här.
Senast redigerad av Draifos 2019-08-23 kl. 15:41.
Citera
2019-08-23, 15:06
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Dessa bevis?
Vad får dig att tro att brott med fängelse på straffskalan inte skulle räcka till att häkta honom på sannolika skäl?
Häktas misstänkta för stalking och liknande när det inte finns någon målsägande längre?
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
De är kanske en del av en beviskedja. Brottet kanske kan rubriceras som olaga förföljelse/stalkning, men i detta fall handlar det ju om mord.

https://polisen.se/lagar-och-regler/lagar-och-fakta-om-brott/olaga-forfoljelsestalkning/
För ett tag sedan vill jag minnas att det var en äldre man som åtalades för våldtäkt av en yngre tonåring.
Innan rättegången begick hon självmord och jag tror att åtalet då lades ner.

Detsamma kanske gäller stalkning och liknande brott, men naturligvis inte mord.
Då skulle det inte bli några åtal.
Senast redigerad av hoppsann 2019-08-23 kl. 15:15.
Citera
2019-08-23, 15:08
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, det bör ha något med överspill och överflöde att göra, t.ex. en rörbit som ska hindra vatten från att rinna över. - Sådana små reservdelar kan också te sig oförskämt dyra. - Förmodligen har hon läst den skrivna bruksanvisningen och reagerat på ”overfall” (Guess why..? - Och nu när hon också var rörelsehindrad.).

Exempel på "överfall":
https://www.enduromx.com/forum/forumvd.asp?t=96933
http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?320594-Vevaxeln-l%E5ser-sig-n%E4r-%F6verfallen-dras-%E5t
Citera
2019-08-23, 15:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Häktas misstänkta för stalking och liknande när det inte finns någon målsägande längre?
För ett tag sedan vill jag minnas att det var en äldre man som åtalades för våldtäkt av en yngre tonåring.
Innan rättegången begick hon självmord och jag tror att åtalet då lades ner.

Detsamma kanske gäller stalkning och liknande brott, men naturligvis inte mord.
Då skulle det inte bli några åtal.

Nu är inte juridiken min starka sida.
Jag tänker på att i Tovas mordfall gällde åtalet två saker, dels åtal för misshandel/hot och dels åtal för mordet:

"Hovrätten ändrar tingsrättens dom endast på så sätt att hovrätten frikänner 23-åringen från åtalet för misshandel vid ett tillfälle och olaga hot vid fem tillfällen, något som åklagaren inledningsvis ansåg borde ses i ett sammanhang och rubriceras som grov kvinnofridskränkning.

Men det anser inte hovrätten – och hänvisar till att Tova Moberg och 23-åringen var "närstående" på det sätt som krävs för att rubriceringen grov kvinnofridskränkning är aktuell. För detta krävs, enligt hovrätten ett "samlevnadsmönster" som det unga paret inte hade.

Därför ska 23-årings misshandel och hot mot Tova, medan hon var i livet, ses som enskilda gärningar. Då räcker inte bevisen, det vill säga anteckningar i Tova Mobergs egen dagbok, i ett fall av misshandel och fem fall av olaga hot, menar hovrätten som alltså friar i de fallen.
"

https://www.dn.se/nyheter/sverige/hovrattsdom-efter-mordet-pa-tova-moberg/

Men kanske det är annorlunda när åtalet inkluderar mord också, även om det är två separata åtalspunkter?
Senast redigerad av notknapparen 2019-08-23 kl. 15:36.
Citera
2019-08-23, 15:36
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nja, det är väl snarare så att Åkl visst har skäl att hitta på. Speciellt i fall där det gått dom emot som i detta fall. Att Åkl skulle vara särskilt trovärdiga för att dom genom någon sorts moralisk sortering i sitt val av utbildning är naivt att tro. Jodå dom är också människor.

Tror nog du har samma naiva tro på rättrådigheten hos rättsväsendets representanter andra postare gett uttryck för.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-08-23 kl. 15:59.
Citera
2019-08-23, 16:02
Medlem
Blessedfruits avatar
Om skrik

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, det är sant.
Men bakom bullerplanket syntes inget direkt utåt.

Nu tror jag inte att någon planerar i en noggrann plan att döda någon bakom ett plank för att risken att synas och att eventuella skrik inte kommer att höras.

Och inte tror jag heller att gm kalkylerat att bullerplanket skulle dämpa ljuden så till den milda grad att ingen granne vid Rättarevägen skulle höra något.

Säkerligen har LW inte gått bakom planket frivilligt, så långt är jag med. Hon har blivit överrumplad utanför.

Gm har inte kalkylerat alls, utan reagerat i vredesmod. Något har fått bägaren att rinna över totalt. En snabb plan.

Kanske försök att få Lena att avstå Norgeresan. Kanske borde hon förstå att hon inte kan umgås med män på det sättet?

Sedan går diskussionen överstyr, L*ena blir indragen bakom planket, kanske visste gm redan innan att detta skulle ske. Därav gångpromenaden ner mot planket.

Att det skulle vara så svårt att döda någon kanske inte gm hade räknat med? Eller tänkt på? Han reagerade som en neanderthalare? Kunde inte styra sig själv?

Skriken ekade över motorvägen, säkert hördes de även på Rättarevägen också...

Vi vet inte om det ringde fler än dalaans. Vi vet fr a inte om det var fler som hörde något, men inte ringde eller kanske inte reagerade.

Några kanske har berättat först senare när kroppen hittades.
Konstigt om de vittnen som var vakna, hör och synvittnet inte har hört skrik...

MV skrev väl att hörvittnet hört av sig efter det att kroppen hade hittats väl? Det efter att hon kopplade ihop dessa röster med rätt riktning.

Men om hon hade hört skrik också.... då borde hon ha hört av sig direkt.

Synvitnet (som jag tolkar som ytterligare ett vittne), den grå tanten på marknaden, hon kan ju ha bott närmare fyndplatsen. Men även där känns det lite märkligt att det är vittnesmålet om vad hon har sett som kommer i förgrunden. Om hon hade hört skrik, borde hon inte ha hört av sig tidigare?

Så jag får en känsla av att planket ändå har haft en starkt ljuddämpande effekt?

Men man vet ju inte, kanske vill polisen skydda vittnena (och utredningen) genom att inte lämna ut för mycket uppgifter.

Kan inte någon som bor i närheten göra ett skriktest med någon kompis/anhörig? Testa om det hörs vid olika positioner vid liknande tid på dygnet.

Vore skönt att få klarhet i det!
Senast redigerad av Blessedfruit 2019-08-23 kl. 16:20. Anledning: Kompletterung
Citera
2019-08-23, 16:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Nja, det är väl snarare så att Åkl visst har skäl att hitta på. Speciellt i fall där det gått dom emot som i detta fall. Att Åkl skulle vara särskilt trovärdiga för att dom genom någon sorts moralisk sortering i sitt val av utbildning är naivt att tro. Jodå dom är också människor.

Nej de är inte människor, de är ämbeten. Är de mänskliga så är det den bild de förmedlar för att värna och gynna sin utredning. Åkl kan göra ”fel” i ett eller annat syfte men då är det ämbetets vilja. Gör privatpersonen som är anställd som åklagare fel så åker denne ut på huvet (förr elelr senare). Det är skillnad. Ämbetet tjänar medborgarna. Den anställde tjänar pengar. Den anställde tjänar också sitt kall, kår, mänskligheten, rätten och sina medarbetare då denna tjänar medborgarna och pengar.

Så åklagaren kan om man så vill inte vara trovärdig eller inte, utan åklagaren bara är... MGM har det inte lika bra förspänt skulle jag nog säga. Sen ska domarn döma, det är en annan sak.

Syftet är rättvisa o säkerhet. Det syftet är högt. Var nånstans MGM påstått sig lomma omkring då en trebarnsmor slagits ihjäl i ett villakvarter och fått bli liggande i ett snår är inte fråga om vilket humör MGM är på eller vad för klipskheter han kan tänka ut eller vad han skulle ha rätt att göra eller ens vad åklagaren slutligen kan bevisa. Det handlar om att rätt person ställs inför rätta för rätt förbrytelse. Och ingen annan. I praktiken kommer bevisbördan kunna ligga hos GM. Det ska man inte alltid beklaga.
Citera
2019-08-23, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har inte sett någonting som tyder på att hon ens har lyckats få ut honom ur huset. Om det här stämmer så kan man ju förstå att även en del poliser nu menar att hon har kört fast.

Och kan hon tex bevisa att SD var hemma hos LW på mordkvällen, så kan hon inte ha bevis som går att koppla honom till mordet. Det är iofs möjligt att han anar eller tom vet något, det går inte att utesluta.
SD bor i området, han har bott i området i många år. Han borde vara ökänd i hela det området. Särskilt efter allt snack om affären med LW så borde många som inte visste vem han var innan skvallret, ändå lätt vetat vem han var vid tiden för mordet. Och ingen har kunnat säga att de ens sett honom ens i närheten av LW hem.
Hade de haft något som binder honom till mordet så hade han varit häktad för längesen. Men de släppte honom, inte ens det verkar få folket att tänka om lite, nej då är det polisens fel istället, jisses!
Fattar inte de som tror att han är ensam GM och utan planering lyckas med att komma undan?? Jaja man kan påstå att SD är så smart och överintelligent men då
hade nog inte mordet skett alls och hade nog valt ett enklare val som att flytta därifrån med Hanna om han inte ville skiljas.

De släppte honom, just för de var tvugna att släppa honom. Det säger en hel del, speciellt efter såhär lång tid
Finner det inte sannolikt alls att han är GM, det är för mycket som inte stämmer. Det är massor som
inte stämmer och går ihop, i alla fall av det som skrivits här i tråden.

Anledningen att han från första början misstänktes är troligtvis för mycket lögner som placerade honom i den position, dvs att han blev MGM. Allt tyder på att det är pga lögner och två tidigare anmälningar, ingenting annat!!
SD egna lögner, LW lögner, och GM lögner och eventuellt medhjälpares lögner. Uppepå det även vännernas lögner för de blivit lurade själva och så inte att förglömma, även vännernas egna och medvetna lögner.
Hoppet att detta mord klaras upp minskar hels tiden. Det handlar om pengar. Resurserna läggs där det finns behov och hopp.
Lögner och folk som sover, då kommer man ingenstans tyvärr!
Senast redigerad av SmartaMarta666 2019-08-23 kl. 16:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in