2019-06-16, 16:05
Medlem
Sålde han bilar i Italien när han hittades där?
Citera
2019-06-16, 20:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återvände till Italien?

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Stockholms tingsrätts dom på 10 års fängelse meddelades i mars 1997. Svea hovrätt fastställde domen 27 maj 1997.
Petai bör således ha suttit frihetsberövad sedan åtminstone tidigt 1997. Han bör ha släppts ut runt år 2004? I Italien hade han vid tiden för gripandet hustru och två barn.

Tack för den informationen.

Jag kände till sedan tidigare att han var gift i Italien och hade barn. Mycket troligt att han återvände till sin familj där. Hoppas hustrun väntade på honom under de här åren.
Citera
2019-06-17, 16:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilhandlare i Italien?

Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Sålde han bilar i Italien när han hittades där?

Jag vet inte men jag har för mig att jag har läst en uppgift för länge sedan att han hade något med bilar att göra i Italien.
Citera
2019-06-17, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag vet inte men jag har för mig att jag har läst en uppgift för länge sedan att han hade något med bilar att göra i Italien.
Jag har för mig också att han skulle ha sålt Volvo i Italien. .kan minnas fel också.
Senast redigerad av raikkonen 2019-06-17 kl. 17:48. Anledning: stavning
Citera
2019-06-17, 21:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sålde Volvo i Italien?

Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Jag har för mig också att han skulle ha sålt Volvo i Italien. .kan minnas fel också.

När du skriver att Petai skulle ha sålt Volvo i Italien så tror jag att du kan ha rätt.

Tycker mig känna igen just detta med Volvo. Är tyvärr inte säker.
Citera
2019-06-17, 22:20
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Petai handlade väl med bilar även i Sverige? BO var nämligen en (ö)känd bilskojare, så motivet stod nog att finna i just bilaffärer.
Citera
2019-06-17, 23:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilaffärer.

Citat:
Petai handlade väl med bilar även i Sverige? BO var nämligen en (ö)känd bilskojare, så motivet stod nog att finna i just bilaffärer.

Jag vet inte om han var direkt bilhandlare i Sverige men han hade intresse för bilar och om jag nu inte minns fel så var en av hans bekanta bilhandlare.

Eftersom han höll på med bilaffärer (vet inte till vilken grad) så bör BO och GM ha kommit i kontakt med varandra via just bilaffärer. Varför GM sedan sköt BO var att han ansåg sig ha blivit lurad vilket mycket väl kan ha varit riktigt.
Citera
2019-08-23, 11:09
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Fallet finns omskrivet i en av Börje Heeds böcker om brott i Stockholm. Petai och hans två kamrater lyckades smita förbi Huddinge rätttspsyks övervakningskameror eftersom vakten satt och följde Familjen Macahan på TV istället för monitorerna med övervakningsfilm.
De två andra rymmarna greps ganska snart i Stockholmsområdet men Petai försvann som känt för många år framöver. Enligt Heed fanns det vittnesmål från 1980-talet om att Petai, under ny identitet, jobbade som turistguide i södra Spanien.

Enligt Heed skulle BO:s släktingar mörda Petai när de fick tag i honom. Med tanke på detta undrar jag hur det kom att gå för Petai i fängelset?
Senast redigerad av Ettsjutretton 2019-08-23 kl. 11:13.
Citera
2019-08-26, 15:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände med Peter Petai efter att han blev en fri man?

Citat:
Fallet finns omskrivet i en av Börje Heeds böcker om brott i Stockholm. Petai och hans två kamrater lyckades smita förbi Huddinge rätttspsyks övervakningskameror eftersom vakten satt och följde Familjen Macahan på TV istället för monitorerna med övervakningsfilm.
De två andra rymmarna greps ganska snart i Stockholmsområdet men Petai försvann som känt för många år framöver. Enligt Heed fanns det vittnesmål från 1980-talet om att Petai, under ny identitet, jobbade som turistguide i södra Spanien.

Enligt Heed skulle BO:s släktingar mörda Petai när de fick tag i honom. Med tanke på detta undrar jag hur det kom att gå för Petai i fängelset?

Peter var på rymmen under ca 15 år innan han greps i Italien.

Jag vet inte vad som hände Petai efter gripandet förutom att han överfördes till Sverige för fortsatt avtjänande av sitt straff. BOs släktingar lovade hämnd när/om de fick tag på honom. Troligtvis fick de aldrig tag på Petai för i s f skulle detta hämndmord blivit omnämnt i media.

Idag vet vi inget om Petais liv. Troligtvis är han boende utomlands någonstans. Kanske förenades han med sin fru och barn efter att han blev en fri man?
Citera
2019-08-27, 22:10
Avstängd
Hade för mej att han hette Patai/Pattai men det kan vara fel.

Han har åtminstone för det mesta handlat med bilar.

Han o en kille till snackade in sig hos några försäljningschefer på bättre aukt nybilsfirmor.

Där köpte de långmilare o sånt som dessa firmor inte ville sälja med sina garantier.

De sålde ibland själva men oftast till andra beg bilhandlare.

Efter det att Peter blev hämtad från Tyskland hängde en eller flera på kompanjonen o
ville ta över Peters plats - Råkar förresten ha kört den gröna 300 SEL 6.3an som sedermere
exporterades till USA
Citera
2019-08-27, 22:11
Avstängd
Han borde ha hetat Patai eftersom han hade ungerskt påbrå.
Citera
2019-08-28, 20:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Estniskt påbrå?

Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Han borde ha hetat Patai eftersom han hade ungerskt påbrå.

Han heter/hette Petai.

Har för mig att han hade estniskt påbrå men inte helt säker. Tror att hans efternamn faktiskt stavades Pettai.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-08-28 kl. 20:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in