2016-10-03, 18:14
Medlem
I TV3´s Efterlyst i början på 90-talet sökte de efter denna herre(osäker på stavningen) som var misstänkt för något mord runt 1978 i Stockholm, de trodde att han hade bytt identitet om jag minns rätt. Kommer någon ihåg detta fall, finns kanske mer att berätta om vad som hände/hänt sedan dess?
Citera
2016-10-04, 16:41
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angest24h
I TV3´s Efterlyst i början på 90-talet sökte de efter denna herre(osäker på stavningen) som var misstänkt för något mord runt 1978 i Stockholm, de trodde att han hade bytt identitet om jag minns rätt. Kommer någon ihåg detta fall, finns kanske mer att berätta om vad som hände/hänt sedan dess?

BO hette Ste** Bess** (vo, ik) och han sköts ihjäl med en k-pist i Östberga strax utanför Stockholm, året var mycket riktigt 1978.

PP (stavas inte riktigt som du har skrivit det) höll sig undan i arton år, och levde med falsk identitet i bland annat Italien, innan han utlämnades. Dömdes till tio års fängelse i hovrätten.

Vet inte vad som hände sedan med PP – finns iaf inte på ratsit under det namnet.
Citera
2016-10-04, 17:04
Medlem
Tack för info. Då skulle han ju ev kunna sitta inne just nu.
Citera
2016-10-04, 21:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Tack för info. Då skulle han ju ev kunna sitta inne just nu.

Han dömdes alltså till tio års fängelse i hovrätten, men teoretiskt kan det väl vara så att han dömts för något igen.

När han greps så levde han ett vad jag begriper ordnat liv i Italien, som far till två barn. Kan tänka mig att han flyttat tillbaka dit.
Citera
2016-10-04, 21:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
1978.

Personen tråden handlar om hette 1978 Petai i efternamn. Hans tilltalsnamn var helt riktigt Peter. Han hade ytterligare ett förnamn.

Han körde vid den här tiden en grönfärgad specialtrimmad Mercedes.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-10-04 kl. 22:00.
Citera
2016-10-05, 13:48
Medlem
Har träffat Peter - NOLL kaxig - såg bra ut - trevlig - en svärmors dröm.

Hade ett tag en merca 300 SEL 6.3

Han har nog flyttat tillbaka till Italien om det gick bra - eller annat EU-land.
Citera
2016-10-05, 21:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppfattning.

Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Har träffat Peter - NOLL kaxig - såg bra ut - trevlig - en svärmors dröm.

Hade ett tag en merca 300 SEL 6.3

Han har nog flyttat tillbaka till Italien om det gick bra - eller annat EU-land.

Har också träffat honom och delar helt din uppfattning.
Citera
2016-10-05, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har också träffat honom och delar helt din uppfattning.

Kanske det, men de flesta av dessa lirar inte fram en kpist och mördar någon.
Vad handlade det om egentligen? Sades väl i reportaget, men detta är glömt.
Citera
2016-10-05, 22:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett X antal gånger.

Citat:
Kanske det, men de flesta av dessa lirar inte fram en kpist och mördar någon.
Vad handlade det om egentligen? Sades väl i reportaget, men detta är glömt.

Jag kände honom inte närmare utan enbart träffade honom ett X antal gånger för länge sedan.

Jag skriver bara om hur han då uppträdde vid dessa tillfällen.
Citera
2019-06-07, 17:23
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Några dagar efter mordet greps Petai i Tyskland. Efter häktesförhandlingarna bestämdes att Petai skulle föras till Huddinge sjukhus för att genomgå en rättspsykiatrisk undersökning.
Tillsammans med två medintagna lyckades Petai bryta sig ut genom ett fönster. Till hjälp användes ett stämjärn som de stulit med sig från terapiverkstaden.
Petai hamnade sedermera i Italien där han som nämnt startade ett nytt, och laglydigt, liv.
Citera
2019-06-16, 14:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände sedan?

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Några dagar efter mordet greps Petai i Tyskland. Efter häktesförhandlingarna bestämdes att Petai skulle föras till Huddinge sjukhus för att genomgå en rättspsykiatrisk undersökning.
Tillsammans med två medintagna lyckades Petai bryta sig ut genom ett fönster. Till hjälp användes ett stämjärn som de stulit med sig från terapiverkstaden.
Petai hamnade sedermera i Italien där han som nämnt startade ett nytt, och laglydigt, liv.

Han gjorde det ja och hade han inte begått en trafikförseelse så undrar jag om han hade blivit gripen.

Någon som vet vad som sedan kom att hända med Petai efter att han hade förts tillbaka till Sverige? Idag bör han väl vara en fri man antar jag?
Citera
2019-06-16, 15:51
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Han gjorde det ja och hade han inte begått en trafikförseelse så undrar jag om han hade blivit gripen.

Någon som vet vad som sedan kom att hända med Petai efter att han hade förts tillbaka till Sverige? Idag bör han väl vara en fri man antar jag?
Stockholms tingsrätts dom på 10 års fängelse meddelades i mars 1997. Svea hovrätt fastställde domen 27 maj 1997.
Petai bör således ha suttit frihetsberövad sedan åtminstone tidigt 1997. Han bör ha släppts ut runt år 2004? I Italien hade han vid tiden för gripandet hustru och två barn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in