2019-08-23, 00:56
Medlem
Sinkomiess avatar
Ja, vi övade växelvis framryckning med skarp ammunition på olika vis. Det är typ en grundläggande skarpskjutningsövning.

Och ja, det är helt normalt att öva skarpt. Vad som vore onormalt vore snarare om man inte gjorde det.

Och ja, sådan övning vore (är) fullt genomförbart idag. Det är fan inte rocket science, det är att röra sig och skjuta tillsammans med kompisar utan att skjuta dessa i misstag. Jubelidioter klarar av det med lite pedagogiska övningar före.
Citera
2019-08-23, 03:43
Medlem
Gud-Runars avatar
Om var soldat har sitt eget måltavla och träffarna verifieras är det rimligt.
Då kan man skicka helbommarna till trossen eftersom de lika gärna kunde utrustas med lösplugg i skarpt läge.
Citera
2019-08-23, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det verkligen rätt på. Inte ens kasta med ofarlig boll innan. Utan det var skarpa handgranater på direkten. Kasta och ducka snabbt som attans eller du är död. Men det var ju rätt kul det kan man inte bortse ifrån. Sedan fick man ett par sprint att fästa till uniformen.

Många år sedan nu. Framryckning med skarp ammunition fick jag göra. Däremot fick jag aldrig prova på skarpa handgranater. Så kan vara lite individuellt vad respektive befäl kände sig komfortabla med.
Citera
2019-08-23, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
Folk var vuxna vid 19~21 års ålder förr i tiden, det är man fortfarande i andra länder.
Idag skulle det sluta i katastrof med tillhörande selfies med en sönderskjuten pluton.....
Förr i tiden 😁

Jag har tänkt på just den övningen också flera gånger och jag anser att den är extremt riskabel. När vi gjorde den så var vi i Revingehed i skåne och vi hade pansarbandvagnar med oss och halva styrkan var helt ovana med det och en person var riktigt när på att bli mosad av bandet.
Vi ryckte fram i lätt uppförsbacke och i kanontornet (pbv 302) så har man en ksp 58 som alternativ vapen, så vi kör och pepprar och helt plötsligt åker vagnen ner i en grop och jag ser att skotten slår ner nån meter framför en utav skyttesoldaterna..

Det känns överlag som en extremt farlig övning som lika gärna hade kunnat utföras med lösplugg.
Citera
2019-08-23, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dangler
Trams. Jag har de senaste tre åren erfarenhet från tre olika regementen och det ni pratar om i tråden är standard där, sannolikt även i hela hela FM.

Dagens bassar är både bättre utrustade och bättre tränade. Är du en i grinig gubbe som vill påstå att soldaterna det var bättre förr så påstår du det utan verklighetsförankring.

Pratar vi FM:s förmåga som organisation så är det givetvis en annan femma.

Hårspray o facebook, instagram o hårgele med nagelfil och paradise hotell ist för gamla goda armevision...
Ser framför mig hur regnbågsflaggan vakar över det förr så stolta kaserngården...
Hahaa skojar bara.. ni gör det nog såkert lika bra som vi gjorde......tre regementen på tre år? Fick du göra om det två ggr eller?
Citera
2019-08-23, 06:28
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranbogmordare
Spana in den här övningen från Brasilien, tog ett tag att hitta då jag hade för mig att det var ryssar men som sagt Brasiliansk vapenträning med skarp ammunition.

https://www.youtube.com/watch?v=703G80Wp11s

Inte så orimligt, dessa är inga nybörjare.
Ska man gå ut i fält med gruppen så är förtroende a och o, litar man inte på varandra så fungerar man aldrig bra i team, instruktören ska lära de disciplin och lära de kunna ta skottet i en verklig situation om kollegan är framför. En tavla som rullar hade aldrig förberett dem.

Säg vilket krig där alla står axel mot axel, såklart måste riktiga situationer köras.
Visst en sjuhelsikes övning att göra men gör man den inte kommer du stå utan understöd när du nån dag ska rycka fram just pga av folk är för rädda skjuta ovanför ditt huvud med skarpt.
45grader var väl tilltaget ändå, i verkligheten är det 0
Citera
2019-08-23, 07:00
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Hehe, ja, du gör en viktig poäng faktiskt. Idag hade det varit omöjligt att genomföra.

Men ändå, betänk att övningen var jävligt fysiskt ansträngande.

Man är rejält andfådd efter flera framryckningar. Och direkt efter varje framryckning är det omedelbart eldunderstöd som gäller, och sekunden senare springer soldater förbi på båda sidor om en medan man pangar på för fullt.

Kändes jävligt idiotiskt att öva med skarp ammunition. Ändå någon slags tillfredställelse efteråt. En tillfredställelse i att ha överlevt typ..

De genomför samma övning idag med skarp ammunition!

I strid måste du kunna skjuta förbi dina kamrater och ha vana för det. Det är en grundläggande förmåga som soldat att skjuta ditt vapen trotts du har kamrater framför dig...

Det är ingen skillnad på soldaterna för 20 år sedan och idag. Sluta sprid anti patriot desinformation!

Det är en enkel uppgift att träna unga personer till att döda på ett effektivt sätt genom att bryta ner dem och sen bygga upp dem. Mänskligheten har gjort sen urminnestider och kommer fortsätta med det.
Senast redigerad av FelGud 2019-08-23 kl. 07:03.
Citera
2019-08-23, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
De genomför samma övning idag med skarp ammunition!

I strid måste du kunna skjuta förbi dina kamrater och ha vana för det. Det är en grundläggande förmåga som soldat att skjuta ditt vapen trotts du har kamrater framför dig...

Det är ingen skillnad på soldaterna för 20 år sedan och idag. Sluta sprid anti patriot desinformation!

Det är en enkel uppgift att träna unga personer till att döda på ett effektivt sätt genom att bryta ner dem och sen bygga upp dem. Mänskligheten har gjort sen urminnestider och kommer fortsätta med det.

Vilka bryts ner o buggs upp då?
Vart gjorde du lumpen...?!
Personligen anser jag det mestadels handlade om ren träning och sunt förnuft?
Citera
2019-08-23, 08:21
Medlem
Man.bear-pigs avatar
Jag minns att vi drillade det rätt mycket. Minns särskilt lervälling och djup snö, kan inte minnas om vi hade skarp ammunition dock, detta var i början på 2000.

Dock minns jag en av våra första skjutövningar, när alla hade gått och laddat sina magasin och vi stod ca 30 man med skjutklara vapen, varpå en lumpenkamrat vänder sig mot mig och ler på ett obehagligt sätt och säger "Allt som krävs nu är en psykopat av oss som står här". Det gjorde mig lite smånojjig resten av gångerna med skarpladdade vapen 😁
Citera
2019-08-23, 08:46
Medlem
Punaviivas avatar
Gjorde också detta när jag tjänstgjorde i Nylands brigad, lite pirrigt var det allt.
Dock fick jag utföra övningen med ett par grabbar som jagat sen tidiga tonår, så de var troligen mer rädda att jag inte kunde hantera bössan än jag var för dom.
Citera
2019-08-23, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja enligt boken. Men tror du ärligt att det alltid görs enligt boken? I så fall lever du allt i en skyddad verkstad. Misstag görs och gjordes nog mer för 20 år sedan. Vi sprängde t.ex handgranater och vår löjtnant missade säkerhetsavstånd så hans Volvo behövde nya vindrutor. Skit händer och det hände kanske mer skit förr. Konstigt att så få dog.
Jag tror inte du riktigt förstår en stor del av syftet med en visitation eller övningsplanering. Om någon gör fel och dör utreds detta. Har man inte visiterat är man i en värld av bajs, därför görs vissa saker alltid.
Citera
2019-08-23, 09:02
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Just övningarna med skarpa handgranater kändes lite onödigt riskfyllda. Det hade nog räckt med en allmän demonstration.
Sant, men då sätter man också direkt målet för utbildningen rätt lågt. Om man anser att soldaterna ska verka i krig måste de någon gång få träningen om det så är genom praktisk tillämpning i skarpa situationer, vilket naturligtvis är betydligt farligare än på en fredlig övning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in