2019-08-22, 20:22
Medlem
Belavias avatar
Har tänkt en del på den här övningen som vi genomförde i lumpen(många år sedan).

Då var vi vilsna 19-åringar som blint lydde våra befäl. Antingen för att vi var rädda för dem, eller för att vi litade helt och fullt på deras omdöme.

Minns att jag tyckte denna övning kändes jävligt obehaglig att genomföra.

Vi tränade under en övningsdag växelvis framryckning med skarp ammunition.

För er som inte känner till så bildar man alltså en linje med uppskattningsvis ca 7 meter i lucka till nästa beväring på varje sida om en.

Medan varanan gubbe rycker fram ger övriga eld. Man ryckte fram ungefär lika långt i avstånd som man hade till sina eldgivande grannsoldater i sidled, ca 7-10 m.

Mao, man hade alltså värnpliktiga 19-åringar som sköt med skarp ammunition bakom en(på båda sidor) när man gjorde sin förflyttning. Hade någon snedriktat sitt vapen 45 grader i samband med ett vådaskott så hade det kunnat innebära döden.

Alla var inte direkt de skarpaste knivarna i lådan. Inte för att de kanske skulle sikta 45 grader fel, men ett vådaskott skulle ju kunna inträffa. Tex att de vinklar vapnet lite fel precis när de står i begrepp att rycka fram själva(då de alltså initialt har soldater framför sig som sitter beredda att ge eldunderstöd).

Är en sådan övning verkligen rimlig? Gjorde befälen rätt, eller valde de skarp ammunition för "spänningens" skull? Det skulle väl funka lika bra att göra övningen med lösa skott?

Hur genomförde ni denna övningen när ni låg inne(Om ni ens genomförde den över huvud taget)?
Citera
2019-08-22, 20:26
Medlem
Folk var vuxna vid 19~21 års ålder förr i tiden, det är man fortfarande i andra länder.
Idag skulle det sluta i katastrof med tillhörande selfies med en sönderskjuten pluton.....
Citera
2019-08-22, 20:31
Bannlyst
Genomförde samma övning med skarp ammunition men det övades mycket med lös patron innan, menar du att ni körde med skarp ammunition direkt?

Det var likadant med kast av handgranat vi fick kasta mycket med övningshandgranat innan vi fick kasta the real deal.
Citera
2019-08-22, 20:36
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
Folk var vuxna vid 19~21 års ålder förr i tiden, det är man fortfarande i andra länder.
Idag skulle det sluta i katastrof med tillhörande selfies med en sönderskjuten pluton.....

Hehe, ja, du gör en viktig poäng faktiskt. Idag hade det varit omöjligt att genomföra.

Men ändå, betänk att övningen var jävligt fysiskt ansträngande.

Man är rejält andfådd efter flera framryckningar. Och direkt efter varje framryckning är det omedelbart eldunderstöd som gäller, och sekunden senare springer soldater förbi på båda sidor om en medan man pangar på för fullt.

Kändes jävligt idiotiskt att öva med skarp ammunition. Ändå någon slags tillfredställelse efteråt. En tillfredställelse i att ha överlevt typ..
Citera
2019-08-22, 20:42
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranbogmordare
Genomförde samma övning med skarp ammunition men det övades mycket med lös patron innan, menar du att ni körde med skarp ammunition direkt?

Det var likadant med kast av handgranat vi fick kasta mycket med övningshandgranat innan vi fick kasta the real deal.

Jo, vi övande en del innan. Men kunde det inte stannat vid lösplugg?

Vi började träna växelvis framryckning helt utan vapen till en början. För att kunna koncentrera helt på rörelsemönster och få in det i ryggmärgen.

Men ändå, känns som riskerna med att köra övningen skarpt överträffar eventuell vunnen erfarenhet.
Citera
2019-08-22, 20:46
Medlem
scoremaxs avatar
Nejdå.

Det skulle inte alls vara omöjligt att genomföra den typen av övningar idag.

Om ungdomarna av någon anledning blivit såpass mycket sämre, så gäller det väl att vara på ”den vinnande sidan”.

Kommer alltid vara så, oavsett ”alla skall med”-idiotin.
Citera
2019-08-22, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Hehe, ja, du gör en viktig poäng faktiskt. Idag hade det varit omöjligt att genomföra.

Men ändå, betänk att övningen var jävligt fysiskt ansträngande.

Man är rejält andfådd efter flera framryckningar. Och direkt efter varje framryckning är det omedelbart eldunderstöd som gäller, och sekunden senare springer soldater förbi på båda sidor om en medan man pangar på för fullt.

Kändes jävligt idiotiskt att öva med skarp ammunition. Ändå någon slags tillfredställelse efteråt. En tillfredställelse i att ha överlevt typ..

Känslan av svetten under splittervästen och hjälmen som bankade en i huvet.... ^^
Citera
2019-08-22, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ranbogmordare

När jag låg i lumpen var vi nästan varje dag på Tofta skjutfält (Gotland). Under förmiddagen övade vi med lös ammunition och på eftermiddagen med skarpa skott (inkl K-pist, AK-4, KSP 58, pansarskott och granatgevär.
Citera
2019-08-22, 20:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är den bästa övningen som finns. Växelvis framryckning och fi kommer skita på sig. Men inte som ni körde med skarp ammunition? Det är ju urbota dumt. Minns en i mitt kompani som pangade på hejvilt för att sedan någon kom på att han hade av misstag fått gul ammo.

Kör man med skarpt är det väldiga regler som gäller.
Citera
2019-08-22, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Jo, vi övande en del innan. Men kunde det inte stannat vid lösplugg?

Vi började träna växelvis framryckning helt utan vapen till en början. För att kunna koncentrera helt på rörelsemönster och få in det i ryggmärgen.

Men ändå, känns som riskerna med att köra övningen skarpt överträffar eventuell vunnen erfarenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
När jag låg i lumpen var vi nästan varje dag på Tofta skjutfält (Gotland). Under förmiddagen övade vi med lös ammunition och på eftermiddagen med skarpa skott (inkl K-pist, AK-4, KSP 58, pansarskott och granatgevär.

Spana in den här övningen från Brasilien, tog ett tag att hitta då jag hade för mig att det var ryssar men som sagt Brasiliansk vapenträning med skarp ammunition.

https://www.youtube.com/watch?v=703G80Wp11s

Senast redigerad av Ranbogmordare 2019-08-22 kl. 21:00.
Citera
2019-08-22, 21:05
Medlem
Själv slapp jag den där övning pga jag låg inne som kock i artilleriet, men jag minns att en polare som låg inne som pansarjägare berättade att de hade haft några amerikanare med i en övning från Nato då och de hade bl a visat den där övning med skyttelinje, visserligen under nattetid, och jänkarna var häpna över den där övningen. Rimligt att värnpliktiga utförde det, nej! men å andra sidan ska man ha ett bra försvar så får man också ha lite typ av risk i övningarna. Idag däremot tror jag inte längre det spelar någon roll, allt är redan så rörigt i landet ändå.
Citera
2019-08-22, 21:08
Medlem
Själv körde vi växelvis i mörker med skarp ammo! Fast det sköts upp en och annan lysgranat, har för mig att vi enbart sköt salvor när himlen lös upp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in