2019-08-22, 16:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potomac
I know at least that I didn't work those days och if andra minns vet jag inte. SD blev häktad två veckor senare väl, och HD hade ju redan semester då. Tror faktiskt ingen på avdelningen visste då att det var hennes ex det handlade om, och när hon skulle tillbaka till jobbet var redan många på semester så det hann nog bli efter mitten av augusti innan alla på avdelningen visste.

It's quite clear that you don't know HD och du får naturligtvis tro vad du vill, vännen. och det är en smula märkligt att du tror TiNi när så mycket är uppenbart konstiga fantasier. Är du liksom sherlok inte intresserade av att sanningen komer fram?

Tack T34P. Och varsågod för jag served you with her schedule. I also wrote some proofs I remember to show that I know things.

Edit: I know only two who has been på förhörr och that was in August or sept IF I REMEMBER RIGHT. Kanske fler har varit förhörr utan att jag vet.

Jag förmodar att detta är svar till mig?

Jag vet inte vem som sitter på sanningen.Det har varit så många olika bud.
Jag känner inte någon av de inblandade, och alltså inte HD på något som helst sätt.

Holmes litar jag på. Han har redogjort varifrån han har fått sina uppgifter. Naturligtvis kan sedan dessa uppgifter innehålla felaktigheter som alltid när det är andrahandsuppgifter.
Han vill absolut ha fram sanningen, det är min tro.

I själva verket tror jag att de flesta vill ha fram sanningen. Det är väl bara gm själv som inte vill ha den. Och möjligen någon som av någon anledning antingen blundar hårt eller ljuger.

Det du skriver om hur semestrar och kännedom om avdelningen har haft kännedom vem som varit föremål för misstankarna kan ju förstås stämma på sätt och vis.
Jag har ändå svårt att tro att det ska gått alla förbi och att inte snacket sinsemellan har gått om vem som varit försvunnen, vem som blev gripen och anhållen. Det borde ha varit en stor nyhet i lilla Örebro. Inte sällan har man kontakt med sina arbetskamrater ändå under semestern, särskilt om något sådant här händer.

Vi har sett i tråden hur litet Örebro är...

Och, jag kan förstå att om man nu skulle arbeta på själva avdelningen, då kan man inte outa sig. Men det blir ju lite konstigt det här med engelskan. På något vis så stärker det inte trovärdigheten, utan tvärtom.

Jag kan givetvis ha helt fel.

Men hur som helst, jag är inte en av dom som tror att HD är involverad i mordet.
Hon visste om otroheten, hon måste ha blivit riktigt sur, ledsen, besviken, sårad. Men det var inte hon som hade anmälningarna på sig sedan tidigare...

Och det är inte hon som slirar på sanningen vid förhören (MV).
Citera
2019-08-22, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Hej Notknapparen!

Allt tyder på att mordet är mycket välplanerat. Då är GM förberedd i detalj.
Det inkluderar att GM vet hur den ska förhålla sig, bete sig, säga osv.
Då brukar GM bete sig lite annorlunda, just pga av att de tänker plötsligt på allt, hur de beter sig, vad de säger osv.
Detta orsakar att GM inte agerar spontant som de brukar, just för att de tänker för mycket på allt.

SD personlighet. Var han arbetsledare/chef/projektledare?
Nånting sånt, minns inte exakt, men det betyder att SD är van att fatta beslut, ge order och tänka snabbt och se helhetsperspektiv.
Någon skrev att han är smart och det tror jag också, säkert kvicktänkt och skojig dessutom. Men är han smart på allt i alla områden? Är någon det?
Dessutom är det känt att de som skojar mest som om de vore en pajas eller clown, egentligen inte är särskilt lyckliga, snarare att de försöker dölja hur de faktiskt mår genom att vara lite av en clown för att dölja och för att få en verklighetsflykt från saker som är jobbigt.

DIN BLÄCKFISKKÄNSLA!!
Vad är det för nya postare du syftar på? Vad menar du med att nya postare dyker upp som ”Jack in the box” med sina versioner och hot?
Stör nya postare dig, äger gamla postare denna tråd?? Bestämmer du över denna tråd??
Vem syftar du på? Kontakta vederbörabde direkt och prata ur skägget om du ser något problem! Eller är det underförstått att du menar mig?
I så fall får jag notera att du är fräck och impulsiv och inte rak?
Döljer sig en passiv aggressivitet hos dig?

Känner inte igen att det tidigare angetts i tråden att mordet var välplanerat - till och med
mycket välplanerat, och att allt tyder på det. Har i så fall gått mig totalt förbi.

Jag vore därför tacksam om du kunde svara på/ ge exempel på något som
tyder på att mordet var mycket välplanerat?
Citera
2019-08-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Känner inte igen att det tidigare angetts i tråden att mordet var välplanerat - till och med
mycket välplanerat, och att allt tyder på det. Har i så fall gått mig totalt förbi.

Jag vore därför tacksam om du kunde svara på/ ge exempel på något som
tyder på att mordet var mycket välplanerat?
Håller med där. "Viss planering" skrev MV, men det känns ju som om GM kunnat hitta en bättre plats m planering. Antar att SM666 tänker på att GM inte blivit häktad på sannolika än. Men tyvärr finns det en massa mord som omöjligt kan ha varit välplanerade, men som inte klaras upp ändå. (Edit: Och vice versa för all del. Tänk att de löste mordet på Engla! )
Senast redigerad av Elsa2018 2019-08-22 kl. 18:01.
Citera
2019-08-22, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Håller med där. "Viss planering" skrev MV, men det känns ju som om GM kunnat hitta en bättre plats m planering. Antar att SM666 tänker på att GM inte blivit häktad på sannolika än. Men tyvärr finns det en massa mord som omöjligt kan ha varit välplanerade, men som inte klaras upp ändå.

Jag har också svårt att se att det var delvis planerat. Konfrontation och ev våld kanske var planerat men sedan spårade det ur.

Men efteråt städade GM upp efter sig, det är tydligt.
Det är också tydligt att GM är någon LW kände, och det begränsar antalet möjliga mördare.
Citera
2019-08-22, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jag har också svårt att se att det var delvis planerat. Konfrontation och ev våld kanske var planerat men sedan spårade det ur.

Det är också tydligt att GM är någon LW kände, och det begränsar antalet möjliga mördare.
Kanske tänker de "Viss planering" för att det ändå gick snabbt. Tidsfönstret har krympt och källorna till det känns tillförlitliga. Men det kan inskränkt sig till att inte ha med mobil och att ha tillhygge på plats/med sig.
Citera
2019-08-22, 18:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes

Jag ifrågasätter dig inte, men detta med att GM har städat upp efter sig som du skriver, funderar jag över.
Är det något som du tror har hänt och hur tänker du kring det?
Eller är det något som du har hört? Vilken typ av "städning"?

Jag har försökt få ihop när och hur gm kan ha gjort något sådant.
Nu har jag ju SD som min mgm, och då utan medhjälpare i första hand.

Jag vet ju att du kan lägga till både en eller två medhjälpare och då blir ju situationen en annan.

Mina tankar går till att gm skulle kunnat återvända under natten. Därefter sätter"allt" igång, med poliser och hundar. Mgm är på förhör och blir anhållen för att sedan släppas. Resan mot USA sker, men då är förmodligen mgm "övervakad", vilket förmodligen har fortsatt en tid.

Mycket riskabelt företag att återvända, göra sig av med skor/tillhygge men inte omöjligt.
Senast redigerad av notknapparen 2019-08-22 kl. 18:28.
Citera
2019-08-22, 18:36
Medlem
Citat:
VigosRos

Det har framkommit tydligt att mördaren ljuger inte ensam. Därav anledningen att stenarna måste vändas ytterligare. Har du något emot det? Jag förväntar mig att alla som inget har att dölja samarbetar utan att gnälla och sätta sig på tvären.
Det finns fler inblandade i mordet och de som motarbetar ställer sig automatiskt själva som misstänkta, är det något som är oklart?

Polisen har inte gått ut med att fler skulle vara inblandade. Inget att "motarbeta" men däremot ska man inte brodera hejvilt innan man vet.
Citera
2019-08-22, 18:37
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
När det gäller vad hon kan tänkas ha på SD så tror jag till skillnad från dig ingenting alls i nuläget. Jag vill nog gärna se någonting innan jag tror på det. Och det som kan ha sett ut på ett sätt då kan se ut på ett annat sätt nu ett år senare.

Men det jag talar om är alltså ansvarsfrågan, och där menar jag att det är åklagaren (och inte tingsrätten) som nu ända in i kaklet håller fast vid att SD skall anses vara skäligen misstänkt. Det är bara åklagaren själv som kan ändra på misstankegraden.

Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det ska mycket till för att man ska tappa förtroendet för vårt rättsväsende. Därför undrar jag en del över de i tråden som fortfarande, efter så lång tid, drar upp den ena personen efter den andra som misstänkta. De som inte ens var på plats i stan (enligt tidigare i tråden) åker fram också.
Nej, jag säger inget om själva debatten, den är fri, men det blir liksom två steg bakåt. Nu kommer JM och "styr upp" men vad vet hen? Hen går i alla fall på polisens linje?

Det fetade, man behöver inte tappa förtroendet för rättsväsendet men det finns exempel på åklagare och spaningsledare som envist bitit sig fast i sina teorier (och misstag) trots att de blivit överbevisade av senare utredningar.

I det här fallet är vi inte riktigt där än, om åklagaren begått misstag här så är "skäligen misstänkt" (utan restriktioner som jag förstått det) ganska lindrigt jämfört med fallen jag tänker på.
Citera
2019-08-22, 18:44
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Håller med där. "Viss planering" skrev MV, men det känns ju som om GM kunnat hitta en bättre plats m planering. Antar att SM666 tänker på att GM inte blivit häktad på sannolika än. Men tyvärr finns det en massa mord som omöjligt kan ha varit välplanerade, men som inte klaras upp ändå. (Edit: Och vice versa för all del. Tänk att de löste mordet på Engla! )

Om du så lägger dom tramsiga fantasierna om massa mord som inte klaras upp som du förgäves försöker få att stämma med mordet på Wesström åt sidan ett ögonblick och återgår till verkligheten i följande fråga:

Nämn ett (1) mord där en direkt utpekad gärningsman , brottsplats , brottsoffer, tidpunkt för gärningen, trolig dödsorsak funnits där inte mordet lösts?
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-08-22 kl. 19:04.
Citera
2019-08-22, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Om du så lägger dom tramsiga fantasierna om massa mord som inte klaras upp som du förgäves försöker få att stämma med mordet på Wesström åt sidan ett ögonblick och återgår till verkligheten i följande fråga:

Nämn ett (1) mord där en direkt utpekad gärningsman , brottsplats , brottsoffer, tidpunkt för gärningen, trolig dödsorsak funnits där inte mordet lösts?

Fin tystnad är fortfarande öronbedövande!

För övrigt, det finns ingen utpekad GM, det finns en mgm.
Citera
2019-08-22, 19:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
VigosRos

Det har framkommit tydligt att mördaren ljuger inte ensam. Därav anledningen att stenarna måste vändas ytterligare. Har du något emot det? Jag förväntar mig att alla som inget har att dölja samarbetar utan att gnälla och sätta sig på tvären.
Det finns fler inblandade i mordet och de som motarbetar ställer sig automatiskt själva som misstänkta, är det något som är oklart?

Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Polisen har inte gått ut med att fler skulle vara inblandade. Inget att "motarbeta" men däremot ska man inte brodera hejvilt innan man vet.

När jag läser om SmartaMartas inlägg här efter att VigosRos svarat tänker jag på att det är ju en stor skillnad på utredarnas/polisens arbete och vad som händer i tråden.

I förhör ses naturligtvis en som inte samarbetar eller motarbetar utredningen med misstänksamma ögon från utredningens sida.

I tråden har vi vår fulla rätt att spekulera och motargumentera. Att någon i tråden invänder mot att en sten ska vändas kan inte ses per automatik som att användaren har något att dölja. Alla får vara beredda på att bli motargumenterade.

Här kan det handla mer om att ha en övertygande argumentation, att kunna peka på brister eller tvärtom ta fram styrkor i något som kan stärka det som man vill framföra.

Vi kan inte räkna med att det i tråden ska arbetas på samma sätt som i en utredning där det finns en åklagare som är förundersökningledare och där det hos polisen finns en spaningsledare. Där är det lagar som styr och som misstänkt eller vittne har du att följa dessa.

Här kan vi visst "gnälla" och sätta oss på tvären.
I tråden deltar vi inte som misstänkta eller vittnen. Vi diskuterar inte under brottsbalkens lagar utan under flashbacks regler.

Om du SmartaMarta anser att det ska vändas fler stenar, då får du göra det.
Jag har inget emot att pröva mina tankar mot argument och vända stenar. Det kan vara bra att se om ens egna teorier håller.

Jag vet inte om du menar att om jag "tjafsar" emot att det finns fler inblandade i mordet, så blir jag automatiskt misstänkt? Jag förmodar att jag missuppfattar dig här?
Citera
2019-08-22, 19:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan

Det här?
"Den 24-årige influencern dömdes för mord i tingsrätten, men friades senare i hovrätten."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nbxmJ/influencern-friades-fran-badkarsmordet--nu-overklagas-den-friande-do
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in