2019-08-21, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vad ska jag förlåta dem som har homosex? Har de gjort mig något?
De har syndat mot din Gud. Men om du inte bryr dig så kan du strunta i min kommentar.
Citera
2019-08-21, 23:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
De har syndat mot din Gud. Men om du inte bryr dig så kan du strunta i min kommentar.
Ska jag förlåta människor att de syndar mot Gud?

Bara Gud kan förlåta synder eftersom himlen är vad den är pga vem Gud är. Jag är inte Gud.
Citera
2019-08-21, 23:21
Medlem
Citat:
Ni kan fortsätta att gissa.
Inte jag, utan de som forskar inom detta.
Och Josef framställs ofta som en ganska gammal man, i jämförelse med Maria, fastän det inte finns något stöd i bibeln, vad jag vet. Det var tydligen ganska vanligt ”på den tiden”. Och det var ofta föräldrarna som valde vem barnen skulle gifta sig med. Gud har en helt annan syn på kärlek än vad jag har.
Citera
2019-08-21, 23:23
Medlem
Citat:
Ska jag förlåta människor att de syndar mot Gud?

Bara Gud kan förlåta synder eftersom himlen är vad den är pga vem Gud är. Jag är inte Gud.
Ok, bra. Du predikade i inlägget tidigare om förlåtelse och barmhärtighet, så jag trodde det hörde ihop med din syn på detta med homosex. Sorry, my bad.
Citera
2019-08-21, 23:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ok, bra. Du predikade i inlägget tidigare om förlåtelse och barmhärtighet, så jag trodde det hörde ihop med din syn på detta med homosex. Sorry, my bad.
Bra? Varför anser du att det är bra att jag kan "förlåta" homosexuella? Gosh! Du är verkligen tålamodsprövande Herr Kiss. Det tackar jag Gud för!

Min syn på homosex hör inte till "min predikan". Min syn på vad andra gör tillhör bara mitt kött, och samma är det för dig med ditt eget ego. Min syn på homosex är lika viktig som min syn på ditt agerande i den här tråden, men du är redan förlåten. Inte för att jag tror att du kan förstå för vad.

Förlåtelsen ges inte efter egot/egenjaget/köttet/kroppens syn på saker och ting, utan den ges för att jag är förlåten. Om du kan förstå.
Citera
2019-08-21, 23:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Inte jag, utan de som forskar inom detta.
Och Josef framställs ofta som en ganska gammal man, i jämförelse med Maria, fastän det inte finns något stöd i bibeln, vad jag vet. Det var tydligen ganska vanligt ”på den tiden”. Och det var ofta föräldrarna som valde vem barnen skulle gifta sig med. Gud har en helt annan syn på kärlek än vad jag har.
Du lyssnar på dem som "forskar" efter åldern på Josef och Maria, men du lyssnar INTE på dem som skriver att de är vittnen till händelser vid samma tid. Jag förstår.

Man får ny förståelse för varför somliga troende blir vetenskapsföraktare. Många begriper inte vad vetenskap är.
Citera
2019-08-21, 23:40
Medlem
Citat:
Bra? Varför anser du att det är bra att jag kan "förlåta" homosexuella? Gosh! Du är verkligen tålamodsprövande Herr Kiss. Det tackar jag Gud för!

Min syn på homosex hör inte till "min predikan". Min syn på vad andra gör tillhör bara mitt kött, och samma är det för dig med ditt eget ego. Min syn på homosex är lika viktig som min syn på ditt agerande i den här tråden, men du är redan förlåten. Inte för att jag tror att du kan förstå för vad.

Förlåtelsen ges inte efter egot/egenjaget/köttet/kroppens syn på saker och ting, utan den ges för att jag är förlåten. Om du kan förstå.
Va??
Bra att du anser att du inte behöver förlåta, menade jag.

Och varför förlåter du mig, då du inte är Gud?
Citera
2019-08-21, 23:43
Medlem
Citat:
Du lyssnar på dem som "forskar" efter åldern på Josef och Maria, men du lyssnar INTE på dem som skriver att de är vittnen till händelser vid samma tid. Jag förstår.

Man får ny förståelse för varför somliga troende blir vetenskapsföraktare. Många begriper inte vad vetenskap är.
Vilka vittnen? Vittnen skrev inte bibeln. Och jag lyssnar på de flesta. Men jag går inte på allt.
Och dessutom finns det vittnen till alien abductions, ufon, spöken, tomtar och troll. Men du kanske tror på alla, eftersom vittnesmål är så bra bevis?
Citera
2019-08-21, 23:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Va??
Bra att du anser att du inte behöver förlåta, menade jag.

Och varför förlåter du mig, då du inte är Gud?
Därför att Gud förlåtit mig.

Varför ger du dig på frågeställningar du inte är i närheten av att behärska? Att synda mot mitt kött är inte att synda mot himlen.

Frågan var om bibeln var emot homosexuella. Självklart inte:
Gud är FÖR människan. Guds ordning är äktenskap mellan man och kvinna (och inget annat sex). Vad jag förlåter och inte är därmed irrelevant, både för TS och vad gäller synder mot Gud.
Citera
2019-08-21, 23:50
Medlem
Citat:
Därför att Gud förlåtit mig.

Varför ger du dig på frågeställningar du inte är i närheten av att behärska? Att synda mot mitt kött är inte att synda mot himlen.

Frågan var om bibeln var emot homosexuella. Självklart inte:
Gud är FÖR människan. Guds ordning är äktenskap mellan man och kvinna (och inget annat sex). Vad jag förlåter och inte är därmed irrelevant, både för TS och vad gäller synder mot Gud.
Bibeln är inte emot homosexualitet, utan den är FÖR endast sex mellan man och kvinna? Är det rätt uppfattat? (enligt mig är det att vara emot)
Citera
2019-08-21, 23:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Bibeln är inte emot homosexualitet, utan den är FÖR endast sex mellan man och kvinna? Är det rätt uppfattat? (enligt mig är det att vara emot)
Det är fel. Läs igen!

Gud är för människan. Guds ordning är äktenskap, inte homosex.

Frågan löd:
"Är Bibeln emot homosexuella"

Så vad ska jag förlåta? Ska jag förlåta en människa för att hon gör någonting emot Guds ordning? Vem är jag att göra det? Jag är ju själv helt beroende av Guds barmhärtighet. Gud är den som är god i Sig Själv.
Citera
2019-08-22, 06:54
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Någon i tråden nämnde Romarbrevet 1:27.
Vad säger du nu då?

Jag säger att det är ovärdigt att försöka slå varandra i huvudet med lösryckta bibelcitat.
I den snedare delen av första kapitlet diskuterar Paulus mänsklighetens skuld och ger en lång rad exempel man skall ta varning av.
Verserna 18 till 32 skall därför läsas i sin helhet, annars förstår man inte sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in