2019-08-21, 19:11
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloecud
Lappskojs = "Lobscouse" eller bara "Scouse". En gammal sjömansrätt som har letat sig in i skolköken. En av mina favoriträtter när det gällde skolmaten!
https://en.wikipedia.org/wiki/Scouse_(food)

Pölsan blir svårare dock. "Hash", eller möjligtvis med litet god vilja: "Haggis" är nog det närmsta som man kan komma. Är osäker på detta dock. Min engelskalärarinna var ju som sagt japanska!
Åt hon scouse och haggis tillsammans med er i skolmatsalen? Hon kanske grät när hon glömt ta med sig sin egen sushi som matlåda. Min mest minnesvärda klasskamrat i grundskolan älskade allt japanskt, fast hon aldrig hade sett en japan på riktigt. De enda av oss som sett utlänningar var de som varit på Mallorca. Japan var stort på 1970-talet med sånt som karate och digitalur.

Att det är sjömansrätter låter helt mitt i prick. Har inte tänkt på det förut. Ruttnande matrester med köttet från en avliden matros och kryddat med det där som fiskmåsarna släppt ned. Skörbugg/mugg-mat. Ännu mot slutet av 1700-talet budgeterade man rekryteringen med att hälften avled under en fredlig världenruntseglats. Engelsmännen var tuffa, riktigt tuffa. Jag hade önskat mig en engelskundervisning i deras verkliga anda. Byt ut Mike och Susan mot drill sergeant Hartman så får du alla ungars fulla uppmärksamhet. De kommer att kunna prata engelska vare sig de vill eller inte.
Citera
2019-08-21, 19:49
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
...

Och det var ju direktsändning från Utbildningsradion eftersom det där med videobandspelare bara var science fiction då. Minns hur mellanstadielärarinnan trasslade med magnetljudrullarna på trälådan till bandspelare också, så att vi kunde höra på enkla engelska noveller. Allt pedagogiskt genomtänkt, FÖR pedagogiskt och onaturligt vill jag påstå.

...
Videobandspelare fanns kring typ decennieskiftet 60/70 och användes i undervisningen. Det var dock frågan om rullband, kassetterna kom senare.
SVT spelade in program i syfte att i undervisningen spelas upp med videobandspelare.
Jag gick i högstadiet vid den tiden.
Citera
2019-08-21, 19:54
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Programledaren såg dessutom ut som en ung Prince Charles!

Och han hette Dennis Gotobed, om jag inte minns fel.
Citera
2019-08-21, 19:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Hehe, ja detta ger verkligen flashbacks. Jag minns också bandspelare (har för mig vi hade kassetter och inte rullband, sent 70-tal/tidigt 80-tal) med engelska. De var monterade på väggen i klassrummet. De hade träram men silvriga (aluminium?) på fronten. Tror de var av märket Tandberg.

Minns också stenciler med blå text som luktade sprit innan de torkat.

Det var tider det. Nu är det skol-datorer/ipad som mina barn har. Djävla bjäfs (ett ord lika gammalt som Tandberg och rullbandspelare).

Man fick lappskojs i skolan också. De får inte mina barn. Kulturskymning! Det VAR bättre förr . Som alla äldre/gamla alltid tycker.
”Tandberg Trälåda” är en klassiker som väl hängt med sen 60-talet.

Kopiatorn gjorde sitt intåg tidigt 70-tal, och stencilapparaterna togs sen över av kommisarna ...
Minns dock att det kunde vara svårt att skriva på stencilerna med vissa pennor.

Lappskojs var mumsfilibabba.
Citera
2019-08-21, 20:02
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hope18
Det var bättre förr!

Ju förr desto bättre.

Jag minns den sedan länge avlidne lektor Wallander, som precis hade lärt sig hantera rullbandare när den nya uppfinningen kassettband introducerades.

Vid ett tillfälle försökte han stoppa in kassettbandet i bandspelaren, med hårdplastfodral och allt.
Klassens tekniknörd fick visa honom att man öppnade det lilla hårdplastfodralet, tog ut kassetten och stoppade in densamma i bandspelaren.

Lektor Wallanders reaktion: ett upplyst leende och
"Jaha minsann, är det SÅ man gör!"

Say after me, please!
Citera
2019-08-21, 20:17
Medlem
Cloecuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Och han hette Dennis Gotobed, om jag inte minns fel.
Haha ja det verkar stämma! Var för ung på den tiden för att minnas hans namn. Öronen har jag dock inte glömt! Kul efternamn! "Gå och lägg dig!!"
Citera
2019-08-21, 21:14
Medlem
brutefishs avatar
minns ett tecknat program från UR som likt "start" var SJUKT upprepande.
då vi hade satellit-tv tidigt hemma så hade jag som knodd växt upp med TCC och allehanda gameshows och infomercials som gick på SKY och kunde engelska ganska bra när vi började i fyran och hatade det långsamma tempot.

programmet var med någon sorts mus tror jag som var en sorts riddare och en prinsessa och en slags ond gubbe. hatade speciellt det avsnittet när han sitter och fingrar på sin COOOOMPUUUUUUUUUUTER.

någon som minns?
Citera
2019-08-21, 21:35
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Lappskojs = "Lobscouse" eller bara "Scouse". En gammal sjömansrätt som har letat sig in i skolköken. En av mina favoriträtter när det gällde skolmaten!
https://en.wikipedia.org/wiki/Scouse_(food)
Det bli lite rundgång om lapskojs på wikipedia. På svenska står det att ordet har engelsk bakgrund. På engelska står det maträtten kommer från Tyskland eller runt Östersjön. Jag blir lite konfys här. Maträtten kommer från ett ställe men namnet på från ett annat. Känns inte som det är klarlagt vad som är ägget och hönan.

Hursomhelst är den variant jag åt i skolan och hemma med potatismos och sönderkokt fläsk med rödbetor djävligt gott. Längesen jag åt men nu blir jag faktiskt sugen.

Serveras det på nån restaurang som har husmanskost som specialitet? Raggmunk/rårakor och kroppkakor finns ju. Men finns lappkojs, pölsa och blodpudding på nån restaurang? God enkel/billig mat hursomhelst. Eller måste man köpa pölsa på burk och blodpudding i plastpaket. Det går i och för sig. Men lapskojs har jag aldrig sett som halv/helfabrikat.
Citera
2019-08-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det bli lite rundgång om lapskojs på wikipedia. På svenska står det att ordet har engelsk bakgrund. På engelska står det maträtten kommer från Tyskland eller runt Östersjön. Jag blir lite konfys här. Maträtten kommer från ett ställe men namnet på från ett annat. Känns inte som det är klarlagt vad som är ägget och hönan.

Hursomhelst är den variant jag åt i skolan och hemma med potatismos och sönderkokt fläsk med rödbetor djävligt gott. Längesen jag åt men nu blir jag faktiskt sugen.

Serveras det på nån restaurang som har husmanskost som specialitet? Raggmunk/rårakor och kroppkakor finns ju. Men finns lappkojs, pölsa och blodpudding på nån restaurang? God enkel/billig mat hursomhelst. Eller måste man köpa pölsa på burk och blodpudding i plastpaket. Det går i och för sig. Men lapskojs har jag aldrig sett som halv/helfabrikat.
Blodpudding eller Black pudding serveras på finkrog i dagar som dessa.
Citera
2019-08-21, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Videobandspelare fanns kring typ decennieskiftet 60/70 och användes i undervisningen. Det var dock frågan om rullband, kassetterna kom senare.
SVT spelade in program i syfte att i undervisningen spelas upp med videobandspelare.
Jag gick i högstadiet vid den tiden.
Glöm inte matchande diabilder från Pogo Pedagog.
Citera
2019-08-21, 22:28
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag älskade engelskalektionerna när jag var barn. För att det var sån absurd teater. Jag tror de började i tredjeklass. Läraren rullade in TV:n i klassrummet och vi fick se en fjantigt flinande snubbe säga:
"- Hello! I am Mikael. Mikael. Please say after me. I am ... Very good! I have a cat. A cat. Please say after me..."

Och det var ju direktsändning från Utbildningsradion eftersom det där med videobandspelare bara var science fiction då. Minns hur mellanstadielärarinnan trasslade med magnetljudrullarna på trälådan till bandspelare också, så att vi kunde höra på enkla engelska noveller. Allt pedagogiskt genomtänkt, FÖR pedagogiskt och onaturligt vill jag påstå.

Är det någon som begriper vad jag syftar på och som hittar nånting av det digitaliserat online idag? Hela den här sajten heter ju *Flashback* av en anledning! Det här var på den tiden då man kände doften av alkoholen på stencilerna, som var ett slags sätt att kemiskt kopiera papper som handskrivits med en viss penna som vad jag vet bara fanns i färgen lila.

Vi måste vara i samma ålder för jag har precis samma minnen och upplevelser från engelskalektionerns.

Start var ett av språkprogrammen i TV:
Antingen fick man se dom på lektionerna eller så tittade man på dom när man var hemma och var sjuk. Här ett klipp från Start:
https://youtu.be/eVyzfPdp-9Q

Sen fanns ju Switch On också. Det bästa med det språkprogrammet var signaturmelodin, "Pipeline" med The Chantays. Här kan man se ett klipp av det:
https://youtu.be/izL59vL9M1A
Citera
2019-08-21, 22:37
Medlem
Adolfinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hope18
Det var bättre förr!
Vi hade namnskyltar att ställa på bänken (vikta). De ingick i ngt engelska undervisningskit. Jag minns Pam, Jill, Bob osv. Så skulle man konversera m varandra i klassrummet. Detta var i klass 3, 1973. ”Hello Pam how are you?”. Det var tider det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in