Citat:

Ursprungligen postat av 
TyrgilScramasax

Hehe, ja detta ger verkligen flashbacks. Jag minns också bandspelare (har för mig vi hade kassetter och inte rullband, sent 70-tal/tidigt 80-tal) med engelska. De var monterade på väggen i klassrummet. De hade träram men silvriga (aluminium?) på fronten. Tror de var av märket Tandberg.

Jaha, rullbandspelarna i min lilla byskola var laptopstora, fast decimetertjocka lådor (någon här hittar kanske länkar till info om den pedagogiska utrustningen också) som läraren drog in på en vagn. Förmodligen Made in England, med tanke på deras kvalitetsnivå och industridesign på den tiden. Kom förresten att tänka på att en kompis faktiskt har en LP-spelare gjord av trä, tillverkad av AgA, Allmänna gasaktiebolaget från 1950-talet, så den skyldige kanske är inhemsk trots allt.
Jag kan mycket väl ha förändrat mitt minne på vägen, dock. Fast länken till Ready steady go här var mitt i prick. Det är som om det var i morse. That's him! Dead or alive!
	Citat:

Minns också stenciler med blå text som luktade sprit innan de torkat.

Skönt att höra. Jag började undra nu som vuxen om det inte var lärarinnans andedräkt man kände alkoholdoften av när hon kom nära nog att dela ut de där stencilerna.
	Citat:

Det var tider det. Nu är det skol-datorer/ipad som mina barn har. Djävla bjäfs (ett ord lika gammalt som Tandberg och rullbandspelare).

Jo, skolan är militärt organiserad i plutoner och bör bedrivas med militär disciplin. Annars har organisationsformen ingen funktion överhuvudtaget. Vill man lära sig nånting så gör man det online, världens bästa föreläsare i ämne X finns gratis online. Och hänger man inte med så kan man pausa och googla upp en annan föreläsning som förklarar det man behöver veta i sammanhanget. Och är man inte intresserad eller ser nån nytta med'et, så slipper man! Skola lär främst ut individuell och social disciplin, sakkunskaper kommer i andra hand.
	Citat:

Man fick lappskojs i skolan också. De får inte mina barn. Kulturskymning! Det VAR bättre förr 

. Som alla äldre/gamla alltid tycker.

Och pölsa. Jag har under resten av mitt liv aldrig sett vare sig lappskojs eller pölsa på någon restaurangmeny. Verkar inte ha blivit så populärt trots att en hel generation tvångsmatades med det från skolköken. hur översätter man förresten lappskojs och pölsa till engelska? Vad skulle Mike och Susan ha sagt före after me?