2019-08-21, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MosterIBoras
Varför har du haft så många jobb då? En förklaring är att du bra på ljuga och sedan fått sparken när det kommit fram till att du ljugit. Eller en annan teori är att du sökt jobb ingen vill ha som städare i tunnelbanan och tröttnat?

Nej det stämmer inte, jag har alltid fått bra vitsord från mina tidiga arbetsgivare, och nej jag har inte jobbat som städare eller lagerarbetare..... inget ont om dom cred till alla som sliter på sådana skitjobb.
Varför trodde du det?
Citera
2019-08-21, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Jag vet ett industrijobb som jag sökte på med extremt höga kvalifikationer där jag var som klippt och skuren utbildningsmässigt samt högutbildad och med 18.0 (20.3 med merit av 22.5) från gymnasiet och A i all matematik, fysik, kemi och biologi som finns på gymnasiet. Prova själv att anställa en tobaksrökande nolla som inet klarade av skolan och anställ vid sidan en med toppbetyg och sannolikt är den senare bättre för i princip alla sorters jobb.

Nej, HR-subban såg inga "Human Resources" tillräckligt i mig, utan anställer en tjej som kunde väldigt lite och kom för sent på jobb samt inte riktigt orkade jobba på; detta är inside info jag fick av en av hennes f.d. kollegor. Hon gick före, och jag lovar att jag skulle slå henne mer än femdubbelt på precis allt som arbetsuppgiften krävde både teoretiskt och praktiskt. Jag hade inte "Human Resources" nog helt enkelt, men lilla flickan hade. Reversed Law Phenomenon rakt av.

En kvinna blev anställd istället för dig och nu har du fått inside info att hon kommer för sent?

Edit: Sen det där med högskolepoäng hit eller dit och att det skulle göra dig till någon jäkla elit inom arbetslivet glöm det, mina erfarenheter är 50/50 eller vad man ska säga jag har stött på högskolade som inte kan jobba alls och lågt skolade som är fenor på vad dom gör.

Tänkte dra några riktigt bra exempel men kan inte göra det utan att outa mig.
Senast redigerad av Ranbogmordare 2019-08-21 kl. 17:24.
Citera
2019-08-21, 17:26
Medlem
Lichtblicks avatar
Ja och nej, allt handlar om vilket företag och bransch det handlar om.
Jag vet t.ex att det sker kvotering i ingenjörsyrket där man väljer kvinnor bara för att "fixa till" ration mellan könen. Samma sak vet jag händer i IT-branschen på t.ex supportavdelningar eftersom det brukar gå 10 killar på en tjej i det yrket.

Att få lättare jobb vet jag inte, det gäller ju faktiskt för dom att visa kunskap men jag vet att står det mellan en tjej och en kille som ska få en plats så går platsen till tjejen för att man behöver fler kvinnor än korvfesten.
Citera
2019-08-21, 17:32
Medlem
Beror ju helt på bransch.

Allt inom sälj och service tror jag snygga tjejer lättare får jobb, ja.
Citera
2019-08-21, 17:34
Medlem
Citat:
Ja, vissa branscher är välkända såsom en snygg tjej inom service har knappast konkurrens av en fullt kompetent men ful halvgubbe på samma utlysta vakans. Kom gärna med exempel på dessa stereotyper som också stämmer med era verkliga observationer.

Industri har feminiserats sedan länge, där kvinnofattiga miljöer lovar företräde för kvinnliga sökare.

Något annat upplever är att män kräver mer betalt, vilket i sig skulle kunna vara en anledning till varför kvinnor oftare får jobben och män är i större utsträckning arbetslösa.

Arbetsplatser där jag upplever att snygga tjejer oftare får jobben, utöver serviceyrket, är där den som ansvarar för anställningen är en singelman på 25-40 års ålder.
Citera
2019-08-21, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
HR är cancer. Också ett sätt att placera komplett odugliga kvinnor i maktpositioner de verkligen inte är mogna.

HR är också bland mycket mer ett sätt att få kvinnor till makt över män. Vidare är HR kvinnogynnande, tillika predisponerande för att med ideologiproducerade argument få inkompetens till att härska.
Citera
2019-08-21, 17:37
Medlem
constants avatar
Trådens handlar om, enligt rubriken, om tjejer får enklare jobb, inte om tjejer enklare får jobb.
Citera
2019-08-21, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ranbogmordare
En kvinna blev anställd istället för dig och nu har du fått inside info att hon kommer för sent?

Edit: Sen det där med högskolepoäng hit eller dit och att det skulle göra dig till någon jäkla elit inom arbetslivet glöm det, mina erfarenheter är 50/50 eller vad man ska säga jag har stött på högskolade som inte kan jobba alls och lågt skolade som är fenor på vad dom gör.

Tänkte dra några riktigt bra exempel men kan inte göra det utan att outa mig.

Det finns högutbildade som inte kan mer än en duktig lågutbildad i massor. Nu är det så att jag kan styrka både exceptionellt hög teoretisk och praktisk förmåga samtidigt, där betygen mest talar för att jag har förmåga att prestera högt och är en person med höga ambitioner.

Hon tjejen var på sin höjd det mest mediokra som kunde finnas. De gav henne allt och höjde henne över skyarna bara för att hon är tjej.
Citera
2019-08-21, 17:40
Bannlyst
KAN MODERATOR ÄNDRA TILL "UPPLEVER NI ATT TJEJER LÄTTARE FÅR JOBB?"

Det handlar om gräddfiler att få jobbet, inte hur lätt jobbet är i sig.
Citera
2019-08-21, 17:41
Bannlyst
Citat:
Det finns högutbildade som inte kan mer än en duktig lågutbildad i massor. Nu är det så att jag kan styrka både exceptionellt hög teoretisk och praktisk förmåga samtidigt, där betygen mest talar för att jag har förmåga att prestera högt och är en person med höga ambitioner.

Hon tjejen var på sin höjd det mest mediokra som kunde finnas. De gav henne allt och höjde henne över skyarna bara för att hon är tjej.

Det finns också högutbildade som är bra i skolan men är helt värdelösa i arbetslivet, det är ren och skär fakta!

Vart arbetar du nu och hur länge har du jobbat där?

Edit: Såg att du hade otur med kvinnor också, tråkigt.
Senast redigerad av Ranbogmordare 2019-08-21 kl. 17:43.
Citera
2019-08-21, 17:52
Bannlyst
Vad exakt menas med "lättare jobb" i meningen "upplever ni att tjejer får lättare jobb". Är det sådana jobb som att sitta och vinka till publiken likt de gör som tillhör den kungliga familjen?
Citera
2019-08-21, 18:01
Medlem
Citat:
Ja, vissa branscher är välkända såsom en snygg tjej inom service har knappast konkurrens av en fullt kompetent men ful halvgubbe på samma utlysta vakans. Kom gärna med exempel på dessa stereotyper som också stämmer med era verkliga observationer.

Industri har feminiserats sedan länge, där kvinnofattiga miljöer lovar företräde för kvinnliga sökare.

Ja, lättare jobb som att fixa kaffe, uppfostra barn och städa. . Nej, bara skämtade...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in