2019-08-21, 09:23
Medlem
LadySwedens avatar
Den dag kommer då alla döda ska gå ut ur sina gravar. De som gjort vad gott är ska uppstå till liv (till tro) och de som gjort vad ont är uppstår till dom (otro).

"Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet.

Sannerligen säger jag eder: Den stund kommer, ja, den är redan inne, då de döda skola höra Guds Sons röst, och de som höra den skola bliva levande. 26Ty såsom Fadern har liv i sig själv, så har han ock givit åt Sonen att hava liv i sig själv. Och han har givit honom makt att hålla dom, eftersom han är Människoson. Förundren eder icke över detta. Ty den stund kommer, då alla som äro i gravarna skola höra hans röst och gå ut ur dem: de som hava gjort vad gott är skola uppstå till liv, och de som hava gjort vad ont är skola uppstå till dom." (Johannes 5:24-29)
Citera
2019-08-21, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Svar på dina ruttna kommenterare:
Nej Gud behöver inte mig eller någon annan för att sprida sitt budskap. Guds budskap finns nedärvt i varje människa. Jag har inte kommit hit för att predika. Det är inte mitt ansvar eller min börda att vägleda någon annan
n mig själv. Däremot svarar jag på frågor och felaktigheter kring andlinghet, Gud och religion. De som är här, du inkluderad är här av sin egen fira vilja, helt självmant. Ingen har tvingat er.

Nehej? Så barn i Somalia, eller Burma, känner redan till kristendomens budskap via något 'nedärvt'?
Ganska säker på att följare av andra religioner hade haft något att invända sig mot detta

Samtalet är självfallet av fri vilja, men om din gud faktiskt hade funnits och förmögen att skicka folk till helvetet för tankebrott - hur fri menar du att den viljan egentligen är?
Om din tro bygger på fruktan för repressalier ifall att du ej tror, så är du bara en ynkrygg som lydde diktatorn. Tycker du själv att det är en bra grund för trosuppfattningar, rädsla för bestraffning vid fel tro?
Eller om jag skall beskriva det lite mer korrekt, rädsla för den obekräftade FÖRESTÄLLNINGEN att fel tro leder till bestraffning.

Då du menar att vi har din guds budskap, och ett av dessa budskapen tydligen är att "tortyr för tankebrott är positivt" - tycker du att vi människor också skall börja tortera folk för tankebrott? Varför inte? Om gud tycker att det är moraliskt korrekt, har vi inte till och med en skyldighet att tortera folk för tankebrott?

Citat:
Du bestämmer inte vad moral är, lika lite vad som är gott eller ont. Det är redan förutbesmät av Gud. Gud kunde skapa dig med spegelvänd moral i förhållande till vad du idag tycker är moraliskt rätt. Gud kunde ha skapat dig med moralen att tycka att det är gott att mörda småbarn och du hade tyckt att det var gott att göra så eftersom du inte skulle vetat nåt mer än det. Nu är förhållandet inte så. Gud har skapat dig med moralen att tycka det är gott att hjälpa andra och handla rättvist.

Det är EXAKT vad jag gör!

Min moral grundar sig nämligen på en rationell utvärdering av konsekvenserna av mitt handlande.
Det är så jag bedömer vad som är moraliskt.
Hur bedömer du vad som är moraliskt? Läser en dammig bok från ökennomader som förespråkar folkmord och slaveri? Ren intuition kanske?

Jag föredrar förstånd, att tänka igenom konsekvenser, att värdera konsekvenserna, och handla utifrån den analysen. Den leder nämligen inte till sjukheter som IS, som helt grundar sig på samma teokratiska syn på moral som du har, dem har bara en annan dammig bok att hänvisa till...

Citat:
Ja, onda människor, och särskilt de som förnekar Gud kommer att torteras i all evighet. Detta kallas för rättvisa som du aldrig kommer att förstå om du inte öppnar dina sinnen. Eller tänker du att de goda bör behandlas lika som de onda`? Vilken orimlig tanke! Nej, Gud sviker aldrig sitt löfte. Och rättvisa måste alltid segra.

Haha, jag tycker själv att någon som är ond måste begå onda handlingar. Inte onda tankar. En tanke som inte resulterar i en handling är "amoralisk". Moral är ett värderingssystem av gott och ont mellan just tänkande varelser, och en tanke som ej resulterar i handling är isolerad till en individ, och således helt irrelevant för moral.

Du framstår ju som en totalt störd extremistisk teokrat, som helt uppenbarligen har mängder av onda tankar, men jag skulle inte utifrån det hävda att du är ond. Ett psykfall, men om dessa inte resulterar i onda handlingar så skulle jag låta dig vara i fred. Det är så min moral är. Skulle någon tortera dig i denna värld eller någon andevärld för att du hyser dessa onda och störda tankar, då skulle jag försvara dig och säga att det vore omoraliskt att tortera dig bara för att du har FEL.

Jag anser nämligen till skillnad ifrån dig att du har rätt att ha fel, och att du ej bör bestraffas för att du har fel. Detta gör mig moralisk överlägsen dig och din unkna medeltida syn.

Istället för att tortera mig i evighet för att jag inte behärskar att tro på någonting som helt saknar bevis, varför kan inte din gud bara visa upp sig?
Du märker inte själv att din gud besparar GODTROGNA som hyser en patetisk epistemologi, medans han i sin sadistiska njutning torterar SMARTA människor som förstår att gudstro inte är rationellt försvarbart?

Säg mig, kan du på REN VILJA tro någonting? Om du står uppe på en skyskrapa, kan du endast med vilja TRO att du kan flyga om du hoppar? Jag kan inte det nämligen.
Att tro är att vara övertygad om att ett påstående är sant. Jag behöver "skäl" för att kunna övertygas. Jag KAN nämligen inte med bara vilja tro att jag kan flyga som en fågel, och jag tror inte du kan detta heller.
Så istället för att hota om bestraffning i en sagovärld jag ändå inte tror på, varför inte DEMONSTRERA att din gud ens finns?

Citat:
Tror du att du kan bete dig, tänka, handl och underlåta precis vad du vill och hur du vill utan att ställas till svars?

Jag tror att jag kan TÄNKA och TRO precis vad jag vill utan att ställas till svars, ja.
Vid felaktigt handlande så står jag till svars till mitt samhälle, och ingen annan.

Citat:
Tror du jordens matförråd som hela tiden fylls på av Gud, den vise, alla växter och djurarter finns för skojs skull? Visst inte! Ta dig i akt!

Du kanske bör bilda dig lite i biologi, och hur växter och djurarter har uppkommit genom naturliga processer. Det har varit ganska välkänt ganska länge nu...
Behöver jag förklara evolutionsteorin för dig så att du åtminstone kommer upp till en mellanstadienivå vad gäller kunskap om biologi?

Citat:
Paradiset och helvetet är sanning och det som har lovats ska komma oavsett vad du anser om den saken.

Ja, du kan ju alltid drömma!

Citat:
Deduktion
induktion
Absolut sanning
relativ sanning
ontologi
Epistemologi
metodologi
objektivitet
subjektivitet

Dessa ska du inte ens ge dig in på med mig. Du har nog bara skrapat på ytan om ens det. Jag har undervisat i dessa. Du skulle tycka att jag pratar grekiska med dig om du skulle ge dig in i en diskussion om dessa ovanstående begrepp.

Hahahaha, dagens den!
Skulle detta vara sant så känner jag stor ömkan med dina så kallade elever...
En skandal om du har fått undervisa formellt i någonting du är så okunnig inom...

Förklara, vilka epistemologiska principer kan du hänvisa till som föranleder till trosuppfattning att det "finns en gud"?

Du vill inte försöka dig på att besvara TS? 'Bevisa att gud existerar'.
Citera
2019-08-21, 10:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vad är "någons fel"?
Exempelvis om Gud påverkar oss så att vi inte kan tro på honom. Då är det hans fel att jag inte tror.

Citat:
Gud Är Den Han Är. Vi är å andra sidan inte längre bärare av Hans namn, inte i köttet iaf. Vi kan inte av vår kropp tro Gud, ännu mindre göra det Gud vill.
Och under antagandet att det är han som skapar oss, så har han gjort oss på det viset. Än mer hans fel då?

Citat:
Jesus sa att Han inte dömer, medan människan dömer på människovis... Men Han (Jesus) är en dom eftersom Han säger sanningen.
Finns helvetet? Döms vi dit för våra synder? Är det en synd att inte tro på honom?

Citat:
Vad det betyder är att Fadern vittnar om Sonen, och Sonen vittnar om Fadern. Det är domen, men inte så att Gud vill straffa någon utan så att Gud vill rädda alla. Det finns inte räddning och död i himlen, bara räddning.
Om Gud är allsmäktig och vill rädda alla, varför är alla inte räddade? Är han då inte allsmäktig eller vill han inte rädda alla?
Citera
2019-08-21, 10:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
1. Exempelvis om Gud påverkar oss så att vi inte kan tro på honom. Då är det hans fel att jag inte tror.

2. Och under antagandet att det är han som skapar oss, så har han gjort oss på det viset. Än mer hans fel då?

3. Finns helvetet? Döms vi dit för våra synder? Är det en synd att inte tro på honom?

4. Om Gud är allsmäktig och vill rädda alla, varför är alla inte räddade? Är han då inte allsmäktig eller vill han inte rädda alla?
1. Det är olagligt att kontrollera och styra andras vilja. Gud är inte laglös.

2. Gud skapade dig som kropp och själ (liv). Att du nu dött och endast är kropp (om du nu bara är det) beror på att du avfallit (gjort olagligheter), och att du så gjort beror på att synden kommit i världen, vilket beror på människans fria vilja. Människans fria vilja beror på att Gud inte skapade slavar, för slaveri är inte gott.
Att Gud inte skapar något som inte är gott beror på vem Han Är. Ska du hävda att det är ont att Gud inte är någon annan än den Han Är? Då kommer det ju över dig själv, så som du hävdade att du inte kan annat än göra som du är skapad (givet nu att du är skapad).

3. Ja, helvetet finns. Somliga går dit efter domen, eftersom de inte älskar sanningen. Sanningen är sann, det vet du när du hör den. Vet du inte har du inte hört den.

4. Se punkt 1!
Citera
2019-08-21, 10:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
1. Det är olagligt att kontrollera och styra andras vilja. Gud är inte laglös.

2. Gud skapade dig som kropp och själ (liv). Att du nu dött och endast är kropp (om du nu bara är det) beror på att du avfallit (gjort olagligheter), och att du så gjort beror på att synden kommit i världen, vilket beror på människans fria vilja. Människans fria vilja beror på att Gud inte skapade slavar, för slaveri är inte gott.
Att Gud inte skapar något som inte är gott beror på vem Han Är. Ska du hävda att det är ont att Gud inte är någon annan än den Han Är? Då kommer det ju över dig själv, så som du hävdade att du inte kan annat än göra som du är skapad (givet nu att du är skapad).

3. Ja, helvetet finns. Somliga går dit efter domen, eftersom de inte älskar sanningen. Sanningen är sann, det vet du när du hör den. Vet du inte har du inte hört den.

4. Se punkt 1!
Så Gud är alltså inte allsmäktig. Han begränsas av sina egna lagar.
Citera
2019-08-21, 10:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du resonerar som en "kropp". Med det menar jag att vi i vårt kött ser begränsningar eftersom vårt kött ständigt har begär (olagliga sådana).

Gud är inte begränsad av lagen. Lagen kommer av vem Gud Är. Självklart bryter inte Gud lagen, eftersom det inte finns i Honom. Lagen är skapad av Gud. Allt skapat kommer av vem Gud är. Lagen är alltså begränsad av Gud.
Citera
2019-08-21, 10:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Här vill jag poängtera att Guds utvalde konung, Messias, "är med dig i elden". Det är Han med alla. Herren strider alltså för dig just nu, och det är Honom jag strider bakom. Det kanske inte låter klokt för dig nu öht, vilket beror på att du är döv.
Inget ont menat, det är inte som att jag "vill uttala förbannelser över en döv" som ju inte hör något ändå...
... men när du väl blivit botad kommer det jag säger att bli dig till hjälp. Det är det bevis jag kan ge dig.

https://youtu.be/zmNc0L7Ac5c
Citera
2019-08-21, 12:26
Medlem
Citat:
Nu säger du saker utan att veta nåt om. Var hämtar du 90%? Enligt vem är det så? Nej det unermedvetna styr kroppens olika funktioner såsom hjärta, hjärna, luna osv. Man kan stoppa sina onda tankar om man är medveten om sina tankar. Mna blir medveten om sina tankar om man är reflekterande. Man kan visst välja tro.
90% hämtade jag från en undersökning.
Även om du blir medveten om dina tankar så kan de komma från det undermedvetna.
Det sker alltså beslut i din hjärna innan du blir medveten om besluten.
Och nej, jag kan inte välja vad jag ska tro på. Det finns ateister som vill tro, men de kan inte.
Det finns även ateister som varit troende, och fortfarande är livrädda för helvetet. De kan inte välja bort den tron fastän de vill.
Citera
2019-08-21, 12:28
Medlem
Citat:
Hen bör tänka dig för att du är sekreterare, ombud, förmyndare för hen eller är du måhända hen som har två olika konton?
Skulle aldrig hinna med två konton.
Dessutom ser jag inga problem att diskutera frågor som kan vara riktade åt någon annan.
Dessutom är ju detta din taktik, allt för att slippa svara på frågorna. Du vill bara omfokusera hela tiden.
Citera
2019-08-22, 18:18
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Den dag kommer då alla döda ska gå ut ur sina gravar.
Vad gäller för alla som kremerats? Att aska kan gå har jag svårt att se ;-)
Citera
2019-08-23, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Vad gäller för alla som kremerats? Att aska kan gå har jag svårt att se ;-)
Och liken som var rullstolsbundna när de levde
Citera
2019-08-25, 15:32
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Det är dags att vända på bevisbördan i den här frågan.

Länge har ateister fått kräva kristna på "bevis" för att Gud finns, trots att bevisen är ymniga. Det är bara att titta på den perfekta symmetri som råder i hela Universum, och det faktum att just vi människor begåvats med förmågan till analytiskt tänkande. Ingen annan "förklaring" till vår existens är ens i närheten av att vara tillfredsställande.

Ateister har i årtusenden velat ha fria händer att supa, knarka, begå otukt och slippa be och andra kristna plikter. De saknar moralisk karaktär och är helt enkelt för lata för att orka vara troende. Det är för övrigt ungefär lika vettigt som att inte orka ta hand om sina barn. Gud har givit er liv och ni kan inte avsätta några minuter om dagen åt att tacka Honom? Ni kan inte motstå era primitiva drifter och kroppsliga begär. Ni är värre än djuren.

Nu är det vi kristna som måste ta kommandot igen. Vi måste skärpa till vår retorik mot de lögnaktiga ateisterna. Jag förordar inte en teokratisk modell som Saudiarabien, men nånting gör de rätt där eftersom såna här befängda påståenden aldrig skulle få florera fritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in