2019-08-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Som den sosse jag är så tycker jag man ska akta sig riktigt noga för att förbjuda folk att tycka det dom tycker. Sånt slår ofta tillbaka. Hur drar man gränsen?

Ved Øresundsbroen og ved de andre fysiske grænser Sverige har.

Så skal muslimer ikke forhindres i at tro hvad de vil, for de kan tro på Islam lige så meget de vil i de muslimske lande - Elementary my dear Watson.
Citera
2019-08-20, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Frågan är bara vilken definition av rasism Morgan kommer att tillämpa?

Han rundar självklart den rasism som går under beteckningen religion. Därmed friskrivs alla muslimer och deras organisationer som i princip alltid handlar om något religiöst.

Jag tror att jurister just nu säger nej till de flesta idéer om hur förbudet ska utformas eftersom man tummar på grundlagen om åsiktsfrihet och ovan då religionsfriheten.

Kan tänka mig kanske att NMR som går med flaggor och demonstrerar på något sätt förbjuds och då bara på grund av det upprört en massa sossar på första maj. Då har de visat handlingskraft och låter alla som håller en lägre profil slippa undan.

NS har alla möjligheter att undkomma genom att hålla sina stadgar hemliga och oåtkomliga. Kanske är initiativet ett sätt att gardera sig för Morgans illasinnade försök i så fall bra tänkt då faller inte deras verksamhet i hop de byter skepnad. De kan inte följa person.

Afs klarar sig självklart och att förbjuda Sd vore skandal. Bara vänsterextremisters våta dröm.

Muslimer oavsett vad de säger i sina moskéer ger de sig inte på de är en politisk maktfaktor på grund av sitt stora antal. Brödraskapet grå vargar etc. undkommer också.

Libanoniseringen av Sverige har tagit ett kliv framåt när den här lagen är skriven. Man har en motpol i islam som man måste förhandlas med och anpassa sig till. Makten har blivit delad.
Citera
2019-08-20, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGQrGK/ministern-sa-ska-vi-bekampa-antisemitismen

Då var det dags igen att diskutera förbud mot politiska organisationer, samtidigt som Morgans regering skeppar pengar till Hamas och fyller på med judehatande Muslimer.

Här framkommer (äntligen) den högst sannolika kopplingen mellan en växande andel musliner i EU och antisemitismen.

Vilka organisationer är det egentligen som borde förbjudas, om några?

Diskutera.

Ska dom förbjuda Socialdemokraterna också? De hatar ju judar.
Citera
2019-08-20, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Han rundar självklart den rasism som går under beteckningen religion. Därmed friskrivs alla muslimer och deras organisationer som i princip alltid handlar om något religiöst.

Jag tror att jurister just nu säger nej till de flesta idéer om hur förbudet ska utformas eftersom man tummar på grundlagen om åsiktsfrihet och ovan då religionsfriheten.

Kan tänka mig kanske att NMR som går med flaggor och demonstrerar på något sätt förbjuds och då bara på grund av det upprört en massa sossar på första maj. Då har de visat handlingskraft och låter alla som håller en lägre profil slippa undan.

NS har alla möjligheter att undkomma genom att hålla sina stadgar hemliga och oåtkomliga. Kanske är initiativet ett sätt att gardera sig för Morgans illasinnade försök i så fall bra tänkt då faller inte deras verksamhet i hop de byter skepnad. De kan inte följa person.

Afs klarar sig självklart och att förbjuda Sd vore skandal. Bara vänsterextremisters våta dröm.

Muslimer oavsett vad de säger i sina moskéer ger de sig inte på de är en politisk maktfaktor på grund av sitt stora antal. Brödraskapet grå vargar etc. undkommer också.

Libanoniseringen av Sverige har tagit ett kliv framåt när den här lagen är skriven. Man har en motpol i islam som man måste förhandlas med och anpassa sig till. Makten har blivit delad.

Jo, och för några år sedan var det en kristen församling som kallades rasister för att man inte ville anställa en mussla som kyrkvaktmästare. Sen för några veckor sedan vill man att alla kvinnor ska omfattas av lagen om hets mot folkgrupp. Var kommer det att sluta?
Citera
2019-08-20, 18:22
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Jo, men det kanske inte kommer något lagförslag. Vi får se. Ibland behöver inte riksdagen ta ställning. Ibland drar det ut på tiden.

Det beror ju lite på. Med tanke på att judehatet främst kommer från muslimer och vänstern, inkl SSU, så kan det bli problem.
Man kan ju tänka sig att det kommer fram lagförslag som förbjuder kritik mot religion och/eller etniska grupper och kritik mot mångkultur. En sådan lag kommer dock inte ha någon effekt alls nr det gäller hat mot judar, eftersom dom som står för det skiter i lagstiftningen ändå. Lagen kommer främst att drabba vanliga oppositionella. Sverige kommer fortsatt att massiv kritik för att regeringen inte gör något åt saken.
Citera
2019-08-20, 19:32
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Jo, och för några år sedan var det en kristen församling som kallades rasister för att man inte ville anställa en mussla som kyrkvaktmästare. Sen för några veckor sedan vill man att alla kvinnor ska omfattas av lagen om hets mot folkgrupp. Var kommer det att sluta?
När ska det sluta? För det måste det väl?
Citera
2019-08-20, 19:35
Medlem
Gött

Låt oss börja med islam:

EU har gjort två stor utredning om hot och våld mot judar i alla eu länder och Sverige ligger i toppen över att ha mest hat och hot mot judar. Det framgår i utredningen att det är muslimer och vänster människor som utgör den största faran och höger extrema utgör minst hot.

Rapporten: Experiences and perceptions of antisemitism - Second survey on discrimination and hate crime against Jews in the EU
https://fra.europa.eu/en/publication/2018/2nd-survey-discrimination-hate-crime-against-jews

Young Jewish Europeans: perceptions and experiences of antisemitism https://fra.europa.eu/en/publication/2019/discrimination-and-hate-crime-against-young-jews
Citera
2019-08-20, 19:44
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordelf
Ett utmärkt förslag egentligen. Var väl Jimmie som var först ut med att yrka på förbud mot NMR?

Åkesson? Det enda organisationsförbudsförslag jag sett från hans håll har handlat om att "deltagande i eller stöd till organisationer som systematiskt använder våld som politisk metod, i eller utanför Sverige, ska straffas som terroristbrott."

Det är möjligt att något som NMR skulle kunna räknas in där, men frågan blir hur man vid prövning skall bevisa att organisationen som sådan använder våld. Det kanske inte är några problem att visa det vad gäller NMR, vad jag vet förkastar de demokratin men jag vet inte om de som organisation uttryckligen stödjer våldsamma medel (även om de är implicita) för att uppnå sina mål.

Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Jo, men det kanske inte kommer något lagförslag. Vi får se. Ibland behöver inte riksdagen ta ställning. Ibland drar det ut på tiden.

Tror inte heller att det kommer något lagförslag. Inte främst för att Lagrådet skulle protestera eller för att det fortfarande kan finnas kvar en känsla för demokrati och medborgerliga fri- och rättigheter även i vissa sossars ryggmärg, utan för att begreppet "rasism" skulle kunna omfatta sosseomhuldade organisationer.

Det kan man iofs lösa i efterhand vid tillämpningen av lagen, som i det groteska fallet med LoHMF. Där har man ju så fiffigt kommit på att lagen nog inte var avsedd att skydda även majoritetsbefolkningen, svenskar. En kulturmarxistisk JK-tolkning kan snabbt definiera "rasism" som något som inte kan drabba vita (exklusive vita judar).
Citera
2019-08-20, 19:49
Medlem
itsurewasntmes avatar
Men nu!

Kristersson stämmer in och är mycket kritisk mot regeringen:

Citat:
– Regeringen missar två riktigt viktiga saker. Det första är att man måste ha skydd här och nu. Polisen måste kunna skydda inte minst synagogor och andra platser där judar träffas, mot trakasserier och rena brott. Det är det snabbaste och den mest omedelbara åtgärd som alla judiska församlingar jag träffat efterfrågar.
– Det andra är att vi ska förbjuda medlemskap i våldsbejakande organisationer. Det träffar en del rasistiska organisationer, men det träffar bredare än så. Regeringen vill låtsas att det här handlar om allmän rasism, men det här handlar i väldigt hög grad om antisemitism som ibland kommer från nynazister och ibland från intoleranta islamister. Jag tycker det här är en blind fläck för socialdemokratin, de tar det inte på det allvar som det förtjänar.

Edit: samma artikel som i trådstarten, nu uppdaterad: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGQrGK/ministern-sa-ska-vi-bekampa-antisemitismen

Skulle vara intressant hur det ser ut i verkligheten, alltså inte i politikernas bjäbbiga värld. Har jag missat något om hur nazister attackerar synagogor? När jag tänker på antisemitism så dyker bara islamister upp. Har jag fel så blir jag mer än gärna rättad.
Citera
2019-08-20, 20:59
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det dåliga med att införa mångkultur är att man måste börja förbjuda yttranden ingen hade anledning att säga tidigare.
Citera
2019-08-21, 09:15
Medlem
Citat:

Det är lagrådet och regeringens egna jurister som kommer att få sista ordet. Vänster knäppgökar som kört ner i vänsterdiket och ligger där och skriker är det ingen som kommer att bry sig om.

Vi kan nog ta det lugn förslaget från Morgan är mest politisk teater för vänstermassorna. Det är inte realistiskt att förbjuda några av dagens organisationer. Men jag gör ett litet undantag för att NMR kanske kan bli förbjudna. Det skulle bli pinsamt för regeringen om det blir totalt platt fall. Men det kanske räcker för dem att de skapat ett HOT mot den nationella rörelsen.
Muslimerna tror jag aldrig känner av något hot mot sina organisationer. I deras fall uppfattas utvisningar mot utpekade personer som mycket mer hotfullt och det tror jag man nöjer sig med att kunna effektuera.
Citera
2019-12-11, 17:34
Moderator
Siegfrids avatar
Infogade ämnen.
/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem