Citat:
Ursprungligen postat av
Nordelf
Ett utmärkt förslag egentligen. Var väl Jimmie som var först ut med att yrka på förbud mot NMR?
Åkesson? Det enda organisationsförbudsförslag jag sett från hans håll har handlat om att "deltagande i eller stöd till organisationer som
systematiskt använder våld som politisk metod, i eller utanför Sverige, ska straffas som
terroristbrott."
Det är möjligt att något som NMR skulle kunna räknas in där, men frågan blir hur man vid prövning skall bevisa att organisationen som sådan använder våld. Det kanske inte är några problem att visa det vad gäller NMR, vad jag vet förkastar de demokratin men jag vet inte om de som organisation uttryckligen stödjer våldsamma medel (även om de är implicita) för att uppnå sina mål.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bill-N
Jo, men det kanske inte kommer något lagförslag. Vi får se. Ibland behöver inte riksdagen ta ställning. Ibland drar det ut på tiden.
Tror inte heller att det kommer något lagförslag. Inte främst för att Lagrådet skulle protestera eller för att det fortfarande kan finnas kvar en känsla för demokrati och medborgerliga fri- och rättigheter även i vissa sossars ryggmärg, utan för att begreppet "rasism" skulle kunna omfatta sosseomhuldade organisationer.
Det kan man iofs lösa i efterhand vid tillämpningen av lagen, som i det groteska fallet med LoHMF. Där har man ju så fiffigt kommit på att lagen nog inte var avsedd att skydda även majoritetsbefolkningen, svenskar. En kulturmarxistisk JK-tolkning kan snabbt definiera "rasism" som något som inte kan drabba vita (exklusive vita judar).