2019-08-21, 02:14
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Din dumhet och dina fadäser känner inga gränser, Du gör ett försök av att göra narr av mig när jag säger att efter döden får varje individ veta om sin själs bördor samtidigt som du i samma mening påstår att allt släcks och blir svart. Har du erfarit det? Intressant.

Nej, vi min herres den allsmäktiges namn. När döden inträffar kommer du att höra röster och se ansikten som är fasansfulla och inte mänskliga. Du kommer att be herren den allsmäktige att sända dig tillbaka till jorden för att göra gott men till ingen nytta. Du kommer med säkerhet få erfara dessa syner. Detta har den allsmäktige lovat och den allsmäktige bryter aldrig sitt löfte.

Din dåliga läsförståelse och dumhet känner inga gränser.
Jag påstod ingalunda att det faktiskt skulle vara så att allt släcks och blir svart vid döden.

Vet du verkligen inte vad ordet "om" betyder?
Citera
2019-08-21, 06:37
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
I samma ögonblick som döden inträder kommer du direkt varesebli en annan verklighet mer verkligt än denna fysiska verklighet.
Det tror jag inte på.
Vad får dig att tro det?
Citera
2019-08-21, 08:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du har missförstått. Mitt påståenden deduktivt. Detta innebär att styrkan finns i själva påståendet. Givet att frågan vem? syftar på en person. Givet att när frågan på vem svaras med en person innebär det att svaret har begränsats till ett subjekt, dvs en person. Men det finns som vi vet flera olika subjekter, personer. När vi svarar på frågan vem innebär det samtidigt att vi säger hen men inte dem, hon men inte han, han men inte ni osv. Osäker på om du förstår detta. Du gick händelserna i förväg i ditt resonemang.
Så då påstår du dig ha kunskap om Gud då du kan avgöra detta.
Citera
2019-08-21, 08:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det gör Gud och har gjort sen tidsbegynnelsen.

Du vet inte att Gud gjort ett enda dugg. Du vill gärna tro det däremot.
Citera
2019-08-21, 08:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Om en människa inte är medveten om sina tankar kan människan tänka vad som helst. Det ligger i hennes ansvar att vara medveten om sina tankar och tänka gott.

Troende och icke troende kan inte likställas med varandra. Tro är ett aktivt val man gör. Det åligger var och en att själv göra det valet. Att säga att man inte kan rå för att man inte tror är att avsäga sig ansvar och göra sig själv till ett offer.

Det är ett brott att tänka på en elefant.
Hade du en sinnesbild av en elefant nu?
Aj-aj. Nu ska du straffas i evighet.
Visst är det kul med tankebrott?
Visst kan vi kontrollera våra tankar?
Tänk inte på en säl. Visst lät du bli?

Välj nu att tro att landet Sverige inte finns. Kan du göra det?
Kan du välja att tro att du inte kan läsa?
Vi kan inte välja vad vi tror. Vi behöver bli övertygade, annars är det bara att ljuga för sig själv.
Kanske du fungerar annorlunda men jag är ganska säker på att du är en expert på att rationalisera saker på sätt som tilltalar dig. Det är vad religion är, om jag får tolka det. Lögn och rationalisering. Förmodligen en stor dos av självgodhet också. Mental onani.
Citera
2019-08-21, 08:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du är verkligen dum i huvudet. Du frågade mig vad som övertygat om in tro. När jag berättar vad so övertygat mig om min tro skriver du att dessa inte är belägg. MEN idiot! Jag har inte lagt fram dessa som belägg utan sådant som har övertygat mig oavsett om de är belägg eller inte.

Du är förlorad. Din själ skriver efter sin herre och det är anledningen till att du är här all din vaken tid men det inser du inte. Du kommer leva och du kommer dö och du kommer att återuppstå utan att egentligen förstått existensen med ditt syfte.

Så istället för att svara på följdfrågorna blir du upprörd, övergår till personliga attacker och försöker skrämmas med dina fantasier.

Ser du inte varför du inte kan övertyga någon om det du påstår?
Din tro är så svag att du direkt övergår till attacker och du ser fruktansvärt osäker ut.
Citera
2019-08-21, 09:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är ett brott att tänka på en elefant.
Hade du en sinnesbild av en elefant nu?
Aj-aj. Nu ska du straffas i evighet.
Visst är det kul med tankebrott?

Visst kan vi kontrollera våra tankar?
Tänk inte på en säl. Visst lät du bli?

Välj nu att tro att landet Sverige inte finns. Kan du göra det?
Kan du välja att tro att du inte kan läsa?
Vi kan inte välja vad vi tror. Vi behöver bli övertygade, annars är det bara att ljuga för sig själv.
Kanske du fungerar annorlunda men jag är ganska säker på att du är en expert på att rationalisera saker på sätt som tilltalar dig. Det är vad religion är, om jag får tolka det. Lögn och rationalisering. Förmodligen en stor dos av självgodhet också. Mental onani.
"Rätt" svar: "Vad är ett brott, och vad är en elefant?"

Jag håller med dig, vi kan inte välja vad vi ska tro- bara (i sådant fall) lura i oss själva det ena efter det andra.

Tror på Gud, det gör vi när vi hör Hans vittnesmål (om vi då inte vänder oss bort). Ska vi kunna tro på något måste vi förstås höra det först. För att kunna höra måste vi sluta tänka på elefanten. För att sluta tänka på en elefant behöver vi först vakna.

Det är ett moment 22 som bara Gud kan lösa.
Citera
2019-08-21, 09:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Din dumhet och dina fadäser känner inga gränser, Du gör ett försök av att göra narr av mig när jag säger att efter döden får varje individ veta om sin själs bördor samtidigt som du i samma mening påstår att allt släcks och blir svart. Har du erfarit det? Intressant.

Nej, vi min herres den allsmäktiges namn. När döden inträffar kommer du att höra röster och se ansikten som är fasansfulla och inte mänskliga. Du kommer att be herren den allsmäktige att sända dig tillbaka till jorden för att göra gott men till ingen nytta. Du kommer med säkerhet få erfara dessa syner. Detta har den allsmäktige lovat och den allsmäktige bryter aldrig sitt löfte.

Oj, känns det bättre när du får fantisera om andras lidande efter att du demonstrerats vara labil och vidskeplig?

Det handlar alltså inte om att göra narr om dig, bara att visa att du inte vet någonting. Det har verkligen demonstrerats bortom all tvivel.
Citera
2019-08-21, 09:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Om du inte har lärt dig att kontrollera saker och ting på närmare 60 år så är tiden ute för dig. Du har livet bakom dig än framför dig.

Vad bra. Då vet du säkert hur man kontrollerar om man har råkat ut för en förbannelse.
Då kan du ju berätta steg för steg hur det går till.
Citera
2019-08-21, 09:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
I samma ögonblick som döden inträder kommer du direkt varesebli en annan verklighet mer verkligt än denna fysiska verklighet.

Hur vet du det?
Citera
2019-08-21, 09:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
"Rätt" svar: "Vad är ett brott, och vad är en elefant?"

Jag håller med dig, vi kan inte välja vad vi ska tro- bara (i sådant fall) lura i oss själva det ena efter det andra.

Tror på Gud, det gör vi när vi hör Hans vittnesmål (om vi då inte vänder oss bort). Ska vi kunna tro på något måste vi förstås höra det först. För att kunna höra måste vi sluta tänka på elefanten. För att sluta tänka på en elefant behöver vi först vakna.

Det är ett moment 22 som bara Gud kan lösa.

Jag kan acceptera under givna antaganden att det är Guds fel att jag inte tror på honom.
Problemet som uppstår är ju om man då även menar att den som inte tror på honom ska straffas i evighet. Då blir det ju ett enormt grymt system och Gud framstår som ett monster.
Citera
2019-08-21, 09:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag kan acceptera under givna antaganden att det är Guds fel att jag inte tror på honom.
Problemet som uppstår är ju om man då även menar att den som inte tror på honom ska straffas i evighet. Då blir det ju ett enormt grymt system och Gud framstår som ett monster.
Vad är "någons fel"?

Gud Är Den Han Är. Vi är å andra sidan inte längre bärare av Hans namn, inte i köttet iaf. Vi kan inte av vår kropp tro Gud, ännu mindre göra det Gud vill.

Jesus sa att Han inte dömer, medan människan dömer på människovis... Men Han (Jesus) är en dom eftersom Han säger sanningen.

Vad det betyder är att Fadern vittnar om Sonen, och Sonen vittnar om Fadern. Det är domen, men inte så att Gud vill straffa någon utan så att Gud vill rädda alla. Det finns inte räddning och död i himlen, bara räddning.

Döda är vi redan innan vi blir uppväckta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in