2019-08-19, 12:06
Medlem
Någon som har koll på detta?

https://www.calle.dk/pl/%C3%96l_48099.aspx?locId=609
Citera
2019-08-19, 12:19
Medlem
ost-e-knarks avatar
Valfri billig industrilager skulle jag säga av det som länken innehöll, annars kan man göra utan humle också om man vill men då är det tekniskt sett inte en öl, bryggare kan komma runt detta med att slänga i en humlepellets i koket.
Citera
2019-08-19, 12:24
Medlem
Du ska leta efter lite beska men det där med klen fyllighet kommer ofta samtidigt. Ett rickigt jävla osmakligt blask ovärdigt att kallas Öl egentligen heter Sol.

Brukar nog bara handlas av folk som inte gillar öl helt enkelt.
Citera
2019-08-19, 15:44
Medlem
Gullegubbens avatar
Här har du en karta över öltyper och deras bäska. En del med låg bäska har hög syra istället.

https://www.brewersfriend.com/2009/01/24/beer-styles-ibu-chart-graph-bitterness-range/

Newcastle Brown Ale borde funka. Om du vill komma ännu lägre än 20 IBU, som är det vanligaste för industrilager. Få billiga öl luktar mycket humle.
Senast redigerad av Gullegubben 2019-08-19 kl. 15:53.
Citera
2019-08-19, 23:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Någon som har koll på detta?

https://www.calle.dk/pl/%C3%96l_48099.aspx?locId=609

Orkar inte riktigt gå igenom "hela Calles lager" just nu, men generellt så brukar mörkare öl ha mindre humlesmak än ljusa. (Sötman från den "överdrivna" malten så att säga dränker humlearomen, som du tydligen ogillar?)

Tja, detta är givetvis väldigt förenklat förklarat, men smaksinnet är utrustat på så sätt, att "andra smaker" kan bli så starka så de dränker vissa.

Ett tips är att gå in på systembolaget.se och söka på de ölsorter "Calles" säljer, och titta på "beska", beska betyder ungefär humle i ölsammanhang. -Ett lat-tips" alltså. Men torde funka hyfsat.

Undvik dock ljusa öl generellt, då ljusa öl brukar ha humle i sig. (Eller fulölen då någon kemisk substans som ska smaka som humle..)
Citera
2019-08-20, 08:28
Medlem
hesons avatar
Om det inte är beskan utan humlearomen du ogillar så prova sydtyskt veteöl.
Citera
2019-08-20, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Om det inte är beskan utan humlearomen du ogillar så prova sydtyskt veteöl.

Tål tyvärr inte humle, det som är hela problemet.

Cider är inget vidare, och grogg kan man ju inte dricka alltid..
Citera
2019-08-20, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Tål tyvärr inte humle, det som är hela problemet.

Cider är inget vidare, och grogg kan man ju inte dricka alltid..

Gå till bolaget och fråga, de är väldigt hjälpsamma där. Och köp några öl och testa.
Citera
2019-08-20, 21:36
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Valfri billig industrilager skulle jag säga av det som länken innehöll, annars kan man göra utan humle också om man vill men då är det tekniskt sett inte en öl, bryggare kan komma runt detta med att slänga i en humlepellets i koket.
Jasså? Vad menar du med "tekniskt sett"? Anser du att det är tyskarnas påhittade "renhetslagar" som är norm för vad som definieras som öl? I gamla tider användes t.ex. pors och rölleka för att ge beska åt ölet i stället för humle, inte gör det att det "tekniskt sett" skulle diskvalificeras som öl.
Citera
2019-08-21, 07:15
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jasså? Vad menar du med "tekniskt sett"? Anser du att det är tyskarnas påhittade "renhetslagar" som är norm för vad som definieras som öl? I gamla tider användes t.ex. pors och rölleka för att ge beska åt ölet i stället för humle, inte gör det att det "tekniskt sett" skulle diskvalificeras som öl.

Ja det stämmer säkerligen att det ursprungligen var reinheitsgebot, men det jag tänkte på var mer att jag vid flera tillfällen hört att bryggerier nämner det under intervjuer på the brewing network, det kan vara så att dom också i usa har bestämt vad som måste finnas i en öl för att kunna få sälja den. Men jag känner även till hur det gick till innan när man petade ner det man kände för i koket.

Vad som gäller i eu och sverige vet jag faktiskt inte men kan kanske se om jag hittar något under dagen om mina arbetsuppgifter är lindriga idag.

edit: kom precis på att mitt jobb har svartlistat sökningar på alkoholrelaterade saker så det kanske inte blir så. Men för att vända på din fråga så får du gärna förklara varför inte en definition på vad öl är som antogs 1516 borde ses som normen idag? majoriteten av öldrickarna likt TS har ingen koll på historisk bryggning likt den som du nämner.

Anser du verkligen att vi skall gå tillbaka hela vägen till starten och se tuggad korn/säd spottad i en kruka som det som är en öl?
Senast redigerad av ost-e-knark 2019-08-21 kl. 07:58.
Citera
2019-08-21, 18:42
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Ja det stämmer säkerligen att det ursprungligen var reinheitsgebot, men det jag tänkte på var mer att jag vid flera tillfällen hört att bryggerier nämner det under intervjuer på the brewing network, det kan vara så att dom också i usa har bestämt vad som måste finnas i en öl för att kunna få sälja den. Men jag känner även till hur det gick till innan när man petade ner det man kände för i koket.

Vad som gäller i eu och sverige vet jag faktiskt inte men kan kanske se om jag hittar något under dagen om mina arbetsuppgifter är lindriga idag.

edit: kom precis på att mitt jobb har svartlistat sökningar på alkoholrelaterade saker så det kanske inte blir så. Men för att vända på din fråga så får du gärna förklara varför inte en definition på vad öl är som antogs 1516 borde ses som normen idag? majoriteten av öldrickarna likt TS har ingen koll på historisk bryggning likt den som du nämner.

Anser du verkligen att vi skall gå tillbaka hela vägen till starten och se tuggad korn/säd spottad i en kruka som det som är en öl?
Varför ska ett tyskt påhitt utgöra norm för resten av världen? Det är ju knappast så att reinheitsgebot är/var något som helt och hållet accepterades överallt. Jag är ganska övertygad om att t.ex. belgarna skiter högaktningsfullt i tyskarnas sätt att brygga.

Ett annat exempel är Omnipollo, vars öl brukar höjas till skyarna av många, men det skulle då "tekniskt sett" inte heller vara öl, eftersom de har annat än de "godkända" ingredienserna i flera av sina öl?
Citera
2019-08-21, 22:23
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Varför ska ett tyskt påhitt utgöra norm för resten av världen? Det är ju knappast så att reinheitsgebot är/var något som helt och hållet accepterades överallt. Jag är ganska övertygad om att t.ex. belgarna skiter högaktningsfullt i tyskarnas sätt att brygga.

Ett annat exempel är Omnipollo, vars öl brukar höjas till skyarna av många, men det skulle då "tekniskt sett" inte heller vara öl, eftersom de har annat än de "godkända" ingredienserna i flera av sina öl?

Jag lyckades inte hitta en referens till det jag menade tidigare eftersom det var något mellan TTB och FDA och ärligt talat så är att leta bland paragrafer inte så kul ens på en onsdagskväll att jag ids leta vidare på för att eventuellt vinna ett argument på internet. Poängen var inte att det var tvunget att följa reinheitsgebot utan att det var tvunget att följa dom amerikanska lagarna, slarvigt med syftningar från min sida.

Kan vi inte kalla det öl som inte innehåler humle gruit istället då? jag tror iofs att TS tyckt att det låter konstigt och skulle ha valt något som TS känner igen namnet på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in