Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Jasså? Vad menar du med "tekniskt sett"? Anser du att det är tyskarnas påhittade "renhetslagar" som är norm för vad som definieras som öl? I gamla tider användes t.ex. pors och rölleka för att ge beska åt ölet i stället för humle, inte gör det att det "tekniskt sett" skulle diskvalificeras som öl.
Ja det stämmer säkerligen att det ursprungligen var reinheitsgebot, men det jag tänkte på var mer att jag vid flera tillfällen hört att bryggerier nämner det under intervjuer på the brewing network, det kan vara så att dom också i usa har bestämt vad som måste finnas i en öl för att kunna få sälja den. Men jag känner även till hur det gick till innan när man petade ner det man kände för i koket.
Vad som gäller i eu och sverige vet jag faktiskt inte men kan kanske se om jag hittar något under dagen om mina arbetsuppgifter är lindriga idag.
edit: kom precis på att mitt jobb har svartlistat sökningar på alkoholrelaterade saker så det kanske inte blir så. Men för att vända på din fråga så får du gärna förklara varför inte en definition på vad öl är som antogs 1516 borde ses som normen idag? majoriteten av öldrickarna likt TS har ingen koll på historisk bryggning likt den som du nämner.
Anser du verkligen att vi skall gå tillbaka hela vägen till starten och se tuggad korn/säd spottad i en kruka som det som är en öl?