Citat:
Konstig historia vars detaljer redan har börjat ändras i mediarapporteringen:
"– Det handlar alltså om en tågresa, och inte en bussresa som tidigare har rapporterats. Huvudpedagogen ringer då till mig och säger att prästen tittar på porrsajter i en tågstol. Jag tog kontakt med prästen och han bekräftade det då för mig, säger kyrkoherden. "
"Har du själv sett materialet?Intressant att prästen inte verkar ha försökt mörka det hela utan sägs ha erkänt helt utan omsvep vid konfrontation. Tyder på gott omdöme enligt mig, vilket rimmar illa med beteendet i fråga.
– Jag har sett delar av det.
Såg du några tecken på att det rörde sig om barnporr? Eller rör det sig om vuxna personer som prästen tittade på?
– Det var vuxna personer det handlade om. Jag såg inget som tydde på att det gällde barnporr.
Men det var porr han tittade på?
– O ja."
Bifogar länk: https://www.dn.se/sthlm/prast-utreds-tittade-pa-porr-pa-konfirmationsresa/
Extremt märkligt det du citerar. Först och främst - vem var det egentligen som skrev TT-artikeln?
Såhär löd formuleringen i TTs artikel: "Enligt konfirmanderna tittade prästen på barnporr på bussen". Inte bara detaljen om att det ska ha rört sig om en viss sorts porr - även färdmedlet har man alltså lyckats få fel på. Hur är det ens möjligt? Är det för att buss i mångas ögon är smutsigare än tåg?
Präster måste ha ganska låg hierarki i svensk massmedia med tanke på hur villigt TTs notis om en bussbarnporrsurfande präst basunerades ut igår.
Sen är det alltså huvudpedagogen som ringt upp kyrkoherden för att berätta att prällen porrsurfar på tjänste-Ipaden. Kunde man inte bara sagt till prästen i tåget, att det var olämpligt? Nu idag ska de alltså anmäla kufen för vad jag antar blir förargelseväckande beteende? Räcker det inte med att be prästen lämna sitt uppdrag om han nu saknar omdöme?
Med de nya detaljerna på bordet är jag inte längre lika säker på att det gäller en kuf. Prästens agerande blir å ena sidan ännu mera udda om det gäller ett tåg som är ett mer offentligt färdmedel än en buss som skulle kunna ha ha hyrts privat, men om det nu gäller en präst som porrsurfar i kollektivtrafiken efter en hård arbetsvecka kanske det bara är en vanlig, som ni andra sa, manlig präst som vill kunna vara "ledig" när han inte bär sina officiella skrud. Svenska kyrkan har inte direkt gjort sig känd för att vara konservativ och prästen kanske såg det som en progressiv handling - att visa att även präster kan kolla på porr. Mer detaljer om surfhistorik, mm, behövs här.