2019-08-20, 13:25
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Konstig historia vars detaljer redan har börjat ändras i mediarapporteringen:
"– Det handlar alltså om en tågresa, och inte en bussresa som tidigare har rapporterats. Huvudpedagogen ringer då till mig och säger att prästen tittar på porrsajter i en tågstol. Jag tog kontakt med prästen och han bekräftade det då för mig, säger kyrkoherden. "
"Har du själv sett materialet?

– Jag har sett delar av det.

Såg du några tecken på att det rörde sig om barnporr? Eller rör det sig om vuxna personer som prästen tittade på?

– Det var vuxna personer det handlade om. Jag såg inget som tydde på att det gällde barnporr.

Men det var porr han tittade på?

– O ja.
"
Intressant att prästen inte verkar ha försökt mörka det hela utan sägs ha erkänt helt utan omsvep vid konfrontation. Tyder på gott omdöme enligt mig, vilket rimmar illa med beteendet i fråga.

Bifogar länk: https://www.dn.se/sthlm/prast-utreds-tittade-pa-porr-pa-konfirmationsresa/

Extremt märkligt det du citerar. Först och främst - vem var det egentligen som skrev TT-artikeln?
Såhär löd formuleringen i TTs artikel: "Enligt konfirmanderna tittade prästen på barnporr på bussen". Inte bara detaljen om att det ska ha rört sig om en viss sorts porr - även färdmedlet har man alltså lyckats få fel på. Hur är det ens möjligt? Är det för att buss i mångas ögon är smutsigare än tåg?

Präster måste ha ganska låg hierarki i svensk massmedia med tanke på hur villigt TTs notis om en bussbarnporrsurfande präst basunerades ut igår.
Sen är det alltså huvudpedagogen som ringt upp kyrkoherden för att berätta att prällen porrsurfar på tjänste-Ipaden. Kunde man inte bara sagt till prästen i tåget, att det var olämpligt? Nu idag ska de alltså anmäla kufen för vad jag antar blir förargelseväckande beteende? Räcker det inte med att be prästen lämna sitt uppdrag om han nu saknar omdöme?

Med de nya detaljerna på bordet är jag inte längre lika säker på att det gäller en kuf. Prästens agerande blir å ena sidan ännu mera udda om det gäller ett tåg som är ett mer offentligt färdmedel än en buss som skulle kunna ha ha hyrts privat, men om det nu gäller en präst som porrsurfar i kollektivtrafiken efter en hård arbetsvecka kanske det bara är en vanlig, som ni andra sa, manlig präst som vill kunna vara "ledig" när han inte bär sina officiella skrud. Svenska kyrkan har inte direkt gjort sig känd för att vara konservativ och prästen kanske såg det som en progressiv handling - att visa att även präster kan kolla på porr. Mer detaljer om surfhistorik, mm, behövs här.
Citera
2019-08-20, 13:26
Medlem
Scaliburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1984FTW
I syfte att anmäla? Högst försvarligt.

Citat:
En i personalen som var med på lägret ringde upp mig och berättade det här. Då träffade jag honom akut och fick titta på en del av filmen, säger kyrkoherden.

Varför kunde inte personalen anmäla då, om de redan visste om filmen? Varför måste kyrkoherden få se på barnporr innan personalen har möjlighet att anmäla?
Citera
2019-08-20, 13:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Enligt DN rör det sig INTE om barnporr utan ”vuxenporr”: https://www.dn.se/sthlm/prast-utreds-tittade-pa-porr-pa-konfirmationsresa/

Man blir ju inte jätteförvånad att en präst tittar på porr. Tror jag alla gör. Lite osmidigt att glutta på tåget bara.
Citera
2019-08-20, 13:28
Medlem
godhetsapostelns avatar
"Kvinnliga präster löper störst risk att drabbas av psykisk ohälsa med sjukskrivning som följd. Att tjäna Gud är nämligen ett yrke som det tycks vara svårt att ta ledigt ifrån."

Svenska kyrkan har problem med att männsikor som redan lider av psykisk ohälsa väljer att bli präster. Ja, människor som redan lider av psykisk ohälsa löper stor risk att utveckla psykos, deppression och andra accelererande tillstånd.
Citera
2019-08-20, 13:29
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalibur
Varför kunde inte personalen anmäla då, om de redan visste om filmen? Varför måste kyrkoherden få se på barnporr innan personalen har möjlighet att anmäla?

Det var ju inte barnporr utan porr med vuxna.
Oklart om det ska ha gällt heteroporr eller normkritisk sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Problemet är inte präster, problemet är homosexuella. Som så många gånger tidigare så gissar jag att det är homosexuell präst som tittat på pojkar.

Mer detaljer om surfhistorik och t ex vart någonstans de varit på konfirmationsresa behövs uppenbarligen. Om det hela t ex inträffade på ett tåg som var på väg till/från en Pridefestival så kan du vara inne på rätt spår.
Citera
2019-08-20, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Enligt DN rör det sig INTE om barnporr utan ”vuxenporr”: https://www.dn.se/sthlm/prast-utreds-tittade-pa-porr-pa-konfirmationsresa/

Man blir ju inte jätteförvånad att en präst tittar på porr. Tror jag alla gör. Lite osmidigt att glutta på tåget bara.
Han anmäldes väl för att det var vidrig heteroporr han tittade på. Hade det varot homo eller transporr hade väl allt varit i sin ordning
Citera
2019-08-20, 13:37
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Han anmäldes väl för att det var vidrig heteroporr han tittade på. Hade det varot homo eller transporr hade väl allt varit i sin ordning

Om det nu inte rör sig om barnporr har polisen varit väldigt tydliga med att anmälan kommer läggas ner. De bryr sig inte om nån kollar på någon slags porr som är laglig.
Citera
2019-08-20, 13:38
Medlem
Scaliburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Det var ju inte barnporr utan porr med vuxna.
Oklart om det ska ha gällt heteroporr eller normkritisk sådan.

Mer detaljer om surfhistorik och t ex vart någonstans de varit på konfirmationsresa behövs uppenbarligen. Om det hela t ex inträffade på ett tåg som var på väg till/från en Pridefestival så kan du vara inne på rätt spår.

Tänk om kyrkoherden bara kör damage control och säger att det inte var barnporr för att skydda sig själv
Citera
2019-08-20, 13:42
Medlem
Citat:
Tänk om kyrkoherden bara kör damage control och säger att det inte var barnporr för att skydda sig själv

Skulle tro att polisen kan få fram hela surfhistoriken i kubik om de vill.
Citera
2019-08-20, 13:49
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:

Fast nu var det prällen som kollade och kyrkoherden som snackade med media. Chansen finns att det är som du säger men troligare är att prästen själv hålls ansvarig för att inte ha surfat i tillräckligt "privat läge" på tjänste-Ipaden.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om det nu inte rör sig om barnporr har polisen varit väldigt tydliga med att anmälan kommer läggas ner. De bryr sig inte om nån kollar på någon slags porr som är laglig.

Korrekt. Från DNs artikel:
"enligt kyrkoherden är det oklart om polisanmälan leder till någon vidare utredning.

– Det hänger på om det skulle visa sig gälla barnporr. Men det får utredningen visa. Det vet vi inget om ännu. Polisen har förklarat tydligt för mig att de inte utreder vuxna människors porrtittande, om det inte är barnporr alltså."
Något jag reagerar på är att polisen ska ha behövt vara väldigt tydliga i sin förklaring till kyrkoherden om att de inte utreder vuxna människors vanliga porrtittande. Visste hen inte om detta tidigare?
Trodde hen tidigare att det fanns olika typer av brottsrubriceringar för olika typer av porr?
Citera
2019-08-20, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Fast nu var det prällen som kollade och kyrkoherden som snackade med media. Chansen finns att det är som du säger men troligare är att prästen själv hålls ansvarig för att inte ha surfat i tillräckligt "privat läge" på tjänste-Ipaden.

Korrekt. Från DNs artikel:
"enligt kyrkoherden är det oklart om polisanmälan leder till någon vidare utredning.

– Det hänger på om det skulle visa sig gälla barnporr. Men det får utredningen visa. Det vet vi inget om ännu. Polisen har förklarat tydligt för mig att de inte utreder vuxna människors porrtittande, om det inte är barnporr alltså."
Något jag reagerar på är att polisen ska ha behövt vara väldigt tydliga i sin förklaring till kyrkoherden om att de inte utreder vuxna människors vanliga porrtittande. Visste hen inte om detta tidigare?
Trodde hen tidigare att det fanns olika typer av brottsrubriceringar för olika typer av porr?

Har inte arbetsgivaren rätt att få ut surfhistoriken från nätleverantören?
Senast redigerad av Piggekott 2019-08-20 kl. 14:07.
Citera
2019-08-20, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Vad har hänt i svenska kyrkan menar du?

Präster är väl synonymt med sexuella övergrepp mot barn. Sen undrar jag om det borde anses olämpligt att mata sina barn med religiös smörja efter att upplysningen skett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in