2018-05-04, 18:21
Medlem
fleshrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyper90
Är inte trist bara störande att folk tar för givet
Lite som att folk antar att du kan cykla, knyta skorna själv och kunna skriva ditt namn?
Du tycker helt enkelt att det känns lite tråkigt att folk inte utgår från att du är utvecklingsstörd?
Citera
2018-08-26, 04:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Stör mig ganska mycket på när det i olika tidsskrifter och internet-sidor står om svenskarna "vi är ganska bra på språk". Dom flesta svenskar snackar ok engelska, inte mer. Övriga språk finns det bland gemene man ganska obefintliga kunskaper i. Så sluta skryt.

Exakt. Och vad är ansträngningen när det gäller engelska ? Noll. Det klassas numera som ett skandinaviskt språk dessutom, lite längre bort än svenska-danska-norska, men ändå. Det är ett skandinavist språk med extremt förenklad grammatik, ungefär som lappar eller norrlänningar som pratar svenska utan böjningar. Det är patetiskt att öht prata om engelska. Fattar inte att någon kan VILJA vara bra på ett så patetiskt simpelt språk.
Citera
2019-06-06, 18:21
Medlem
Adelaides avatar
Jag lärde mig engelska mer eller mindre omedvetet genom att jag spelade mycket TV-spel och tittade mycket på filmer på engelska. De flesta engelskakunskaper har jag lärt mig utanför skolan, så man kan ju undra hur det står till med dig TS. Do you have some personal issues?
Citera
2019-06-07, 09:40
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Kolla bara på alla översättningar på TV man blir ju knäpp av gramatiken.
Svenska "journalister" har MYCKET sämre språkkunskaper, även i svenska, än medelsvensson. Att de är helt obildade beror väl på att de aldrig läser eller lyssnar på engelska. Vilket är tragiskt för svenskar som bara följer svensk media och därmed blir lika obildade och inte får någon kännedom överhuvudtaget om vad som händer i världen. Här SVT:s USA-korrespondent:
https://www.youtube.com/watch?v=pndT47tpW_w
Citera
2019-06-07, 11:40
Medlem
TS, jag skolkade mkt under mellan- och högstadiet och fick därför med mig mkt lite engelska därifrån. Detta har jag däremot tagit igen senare genom alla engelska serier och filmer på TV. Så det är mitt tips till dig, frossa i TV-serier så ska du se att du kommer ikapp!

Edit: läs böcker också.
Citera
2019-06-07, 11:47
Medlem
Fris avatar
Engelska är jätteviktigt och blir allt mer viktigt. Viktigast är att förstå talad engelska, man behöver inte gräva ned sig i grammatik och deras märkliga stavning utan regler. Allt mer produceras talat eller kan läsas upp artificiellt. Handlar inte så mycket om att "plugga" som om att vänja sig vid att dagligen lyssna på engelska, och se till att man förstår. Se engelsktalande film med engelsk textning, t.ex. Så öppnas en stor värld av information om allt möjligt, även det som intresserar dig mest, om det inte råkar vara hembygdshistoria eller svensk juridik. Och kontaktmöjligheter med över en miljard människor.
Citera
2019-08-20, 12:44
Medlem
Kan inte engelska

Jag kan typ inte engelska. Och är ca 30 år
Klarar inte av att se en film utan text eller prata med nån eller läsa en text.
Jag förstår det vanligaste orden och lätta meningar typ som vad heter du eller mitt namn är.
Jag gick knappt i skolan men sen va jag aldrig intresserad av att försöka lära mig engelska i skolan. Tyckte inte det va roligt och gillar inte engelaka språket. Kan det bero på att jag har svårt att lära mig det?

Sen blir jag trött på att alla glömmer att jag inte kan eller tar för givet att jag kan bara för jag är i ca 30års åldern

Och många tycker det är roligt att skoj prata på engelska det har jag aldrig fattat det roliga i.
Citera
2019-08-20, 12:46
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Jag förstår det vanligaste orden och lätta meningar typ som vad heter du eller mitt namn är.
Jag gick knappt i skolan men sen va jag aldrig intresserad av att försöka lära mig engelska i skolan. Tyckte inte det va roligt och gillar inte engelaka språket. Kan det bero på att jag har svårt att lära mig det?

Sen blir jag trött på att alla glömmer att jag inte kan eller tar för givet att jag kan bara för jag är i ca 30års åldern

Och många tycker det är roligt att skoj prata på engelska det har jag aldrig fattat det roliga i.

Jo, vi vet.

(FB) Kan inte engelska
Citera
2019-08-20, 12:48
Bannlyst
Så länge du inte hindras i din vardag så är det väl inga problem. Du är 30 år och ska strunta i vad andra tycker.

Om du nu planerar att resa kan det förstås vara till stor nytta att kunna engelska. Läs då komvuxkurser med start engelska 5.
Citera
2019-08-20, 12:48
Bannlyst
Det är väl bara att sätta igång och lära sig. Komvuxkurser i samband med appen Duolingo borde väl fungera?

Better late than never

Mvh
Citera
2019-08-20, 12:49
Medlem
MeMajks avatar
Citat:

Att inte kunna någon Engelska är väl som ett litet handikapp. I dagliga livet är det många instruktioner som bara finns på engelska, filmer som du redan nämnt, kontakt med folk när man är på semester etc etc
Men tror det finns en chans att även äldre kan lära sig språk även om det kanske tar lite längre tid än för en ungdom
Vad är det exakt du vill diskutera ?
Citera
2019-08-20, 12:51
Medlem
Se till att lär dig då. Engelska måste ju vara det lättaste språket att lära sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in