2019-08-20, 08:47
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorgenstorm99
Är det ekologiska ägg? Eller pris från pressbyrån? Skapligt överpris på äggen annars.

2 kronor per ägg är för fan inte överpris. Hur tror du att de hönsen som värpt äggen som säljs för det priset har levt egentligen?
Citera
2019-08-20, 09:18
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorgenstorm99
Är det ekologiska ägg? Eller pris från pressbyrån? Skapligt överpris på äggen annars.
Billiga ägg kostar mellan 1,6-2kr.
Citera
2019-08-20, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Det är du som är idioten här. TS ska försöka att leva på 112 kr. Varför ska han då köpa det billigaste och inte unna sig något när han har en fast budget? Han kan överleva på vatten i 7 dagar men det är inte frågeställningen.

on-topic:
2st Falukorvar 50kr
Potatismos (pulver) 10kr
Mjölk 3 liter 30kr

Totalt: 90kr
Där har du enkel mat för en liten peng
Precis(maten). Och sen köper du mjöl och jäst för de 22 kronorna som blir över och bakar bröd på det så kan du äta mackor till frukost(du kanske har margarin hemma?)
Citera
2019-08-20, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Precis(maten). Och sen köper du mjöl och jäst för de 22 kronorna som blir över och bakar bröd på det så kan du äta mackor till frukost(du kanske har margarin hemma?)

Det ger omkring 1500 kalorier per dag, säg 1600 för att vara generös.

En man i 25-årsåldern som väger 80 kg förbränner närmare 2000 kalorier - I VILA. Det vill säga, även om TS enbart utför extremt enkla fysiska sysslor - såsom t.ex. toalettbesök och tillredning av maten han skall äta under nämnda vecka - kommer han att ha ett betydande kaloriunderskott varje dag.
Citera
2019-08-20, 10:01
Medlem
ppp333s avatar
Skippa pasta och nudlar och ketchup och sådana saker.
Håll dig till mer ursprunglig föda.
Havregryn som du hade redan, ägg och smör. Investera i smör...det gör att maten blir god och det mättar. Sen kan du plocka vilda gröna saker. Förväll dem och ät med en klick smör.

Du behöver fett för att hålla dig pigg. Ister är kanske billigt. Kör havregryn i mixern gör till en smet med vatten och lite salt och stek gyllenbrun i ister. Det är ett spontant förslag...lite som rallarnas plättar med mjöl, ister och fläsk.
Citera
2019-08-20, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Det ger omkring 1500 kalorier per dag, säg 1600 för att vara generös.

En man i 25-årsåldern som väger 80 kg förbränner närmare 2000 kalorier - I VILA. Det vill säga, även om TS enbart utför extremt enkla fysiska sysslor - såsom t.ex. toalettbesök och tillredning av maten han skall äta under nämnda vecka - kommer han att ha ett betydande kaloriunderskott varje dag.
Hur vet du att ts är en man?
Och om man vill ha mer energi kan man bara äta ett par mackor till varje dag(2 kilo mjöl blir en del bröd). Visst, inte den mest optimala kosthållningen, men en vecka funkar det.
Citera
2019-08-20, 10:53
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppp333
Skippa pasta och nudlar och ketchup och sådana saker.
Håll dig till mer ursprunglig föda.
Havregryn som du hade redan, ägg och smör. Investera i smör...det gör att maten blir god och det mättar. Sen kan du plocka vilda gröna saker. Förväll dem och ät med en klick smör.

Du behöver fett för att hålla dig pigg. Ister är kanske billigt. Kör havregryn i mixern gör till en smet med vatten och lite salt och stek gyllenbrun i ister. Det är ett spontant förslag...lite som rallarnas plättar med mjöl, ister och fläsk.
Har du ens varit i butik på senaste, smör är riktigt dyrt!

Såhär skulle jag ha gjort.
Potatis 1 kg, pasta 1 kg, ägg och falukorv.
Går att kombinera dessa fritt, det funkar bra, salt och peppar till!

Beror ju på vart du ska handla också, detta funkar bra på stora butiker där det är billigt eller lidl, fungerar mindre bra på dyra ica och småbutiker.
Citera
2019-08-20, 11:03
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Har du ens varit i butik på senaste, smör är riktigt dyrt!

Såhär skulle jag ha gjort.
Potatis 1 kg, pasta 1 kg, ägg och falukorv.
Går att kombinera dessa fritt, det funkar bra, salt och peppar till!

Beror ju på vart du ska handla också, detta funkar bra på stora butiker där det är billigt eller lidl, fungerar mindre bra på dyra ica och småbutiker.
Jo jag vet...det är dyrt men kan vara värt det ändå eftersom fett mättar.
Resten av pengarna lite mer än hälften kvar köper man ägg för och ev havregryn.
Men om ister är billigt så kan mitt förslag på någon slags rallarplättar vara bra.
Citera
2019-08-20, 11:06
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppp333
Jo jag vet...det är dyrt men kan vara värt det ändå eftersom fett mättar.
Resten av pengarna lite mer än hälften kvar köper man ägg för och ev havregryn.
Men om ister är billigt så kan mitt förslag på någon slags rallarplättar vara bra.
Jaa... men typ ägg och rotsaker kulle jag kört på iaf, billigt, bra, mättande, går att variera så det blir lite kul. Korven är mest där för att KÖTT SKA vara en del av maten haha.
Citera
2019-08-20, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makuhira
Pasta, potatis, rotsaker, bönor. Korv/fläsk om det går att få tag på billigt
'
När jag var student så åt jag ofta pasta Bangladesh, dvs spaghetti med enbart ketchup som tillbehör
Citera
2019-08-20, 11:48
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Under förutsättning att du har kryddor, senap, ketchup och allt vanligt hemma.
2 Kg vetemjöl : 12,-
1 jäst : 2,-
vatten : 0,-

Pasta 1 kg : 8,-
Blandfärs halvt kilo : 30,-
Vita bönor och krossade tomater : 8,-
Lök : 4,-

Falukorv 800g : 20,-
pasta 1 kg : 8,-
litet paket riven ost : 15,-

Blandfärs är dyrt. Finns mycket billigare "kött" att köpa. Typ 1 kg blodpudding för 20 kr.

Riven ost? Är du galen? Lyxvara som man inte bör köpa om man har drygt 100 kr för en vecka att handla mat för. Ost rent generellt är dyrt, så skippa den.
Citera
2019-08-20, 11:57
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Nudlar är dyrt!

kOLLA KILOPRISET PÅ NUDLAR vs pasta..

KOLLA ALLTID KILOPRISET!
Tex tuggummi är sjuuuukt dyrt

Exakt! Nu krossar vi myten att det är billigt att leva på nudlar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in