2019-08-20, 00:14
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Potatis, korv, ägg, bönor, bröd, precis 112kr.

//Anus
Citera
2019-08-20, 00:16
Medlem
1pkt röda linser, en lök, frysta grönsaker och ev buljong. Gör gryta på allt, bör räcka hela veckan.
Citera
2019-08-20, 00:20
Medlem
smygarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Hej!

Jag har bestämt mig för en ny utmaning, jag ska leva på 112kr i matkostnad under en hel vecka. Ge tips på vad jag ska köpa för att klara det.
Tanken är att äta havregrynsgröt till frukost varje dag iaf.
Så detta är handlarlistan hittills:
Havregryn - 20kr

Har således 92kr kvar att handla för, vad ska jag köpa? (Kryddor osv har jag redan)

Skulle köpt ett stort paket blandfärs, pasta, krossade tomater, kanske lite lök o gjort matlådor. Potatis me alternativt pasta
Citera
2019-08-20, 00:26
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Hej!

Jag har bestämt mig för en ny utmaning, jag ska leva på 112kr i matkostnad under en hel vecka. Ge tips på vad jag ska köpa för att klara det.
Havregryn - 20kr

Har således 92kr kvar att handla för, vad ska jag köpa? (Kryddor osv har jag redan)
Ja, det är väl havregrynsgröt med salt som får gå åt. Förväll grynen över natten så får du ut maximalt med näring. Ät en apelsin i veckan också, så får du c-vitaminet.

Billig "riktig" mat är ju dahlgryta med minsta möjliga motstånd, ex. linser och en rotsak i vatten. Blir ju hyffsat gott ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av Anus.Dos.Deminos
Potatis, korv, ägg, bönor, bröd, precis 112kr.

//Anus
Vad tänkte du äta resten av dagarna? korv 50-400kr/kg, ägg 2,5kr/st, bröd 30-80kr/kg … knappast hållbart.
Citera
2019-08-20, 00:27
Medlem
jagnickars avatar
Falukorv, man får väl rätt mycket för en liten slant!
Citera
2019-08-20, 00:30
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxats
1pkt röda linser, en lök, frysta grönsaker och ev buljong. Gör gryta på allt, bör räcka hela veckan.

Och potatis så har man ett jävla storkok som är svin gött kör den soppan ibland den står sig
Citera
2019-08-20, 00:43
Medlem
Tänk kilokalorier. Får du i dig omkring 2000 kcal per dag så kanske du knappt blir hungrig.

En liter av den billigaste rapsoljan kostar 10 kr och innehåller 8000 kcal, hälften av hela veckans energiintag. Den flaskan kan du använda för att förstärka nästan all mat. Pasta, ris, såser, soppor, osv.

Havregryn ger en viss mättnadskänsla men de innehåller faktiskt inte särskilt mycket energi. En portion havregrynsgröt på gryn, vatten och salt innehåller bara ca 100 kcal, mindre än en Risifrutti. Förstärk din gröt med en rejäl slurk olja och gärna ett par teskedar strösocker så blir den både godare och mer mättande! Lyxvarianten är att dessutom koka den på mjölk istället för vatten men det har du inte råd med. Jag har pressat upp min havregröt till 450 kcal med dessa uppgraderingar.

Både ris och pasta är bra grejer. På lång sikt bör man inte äta ris mer än ett par gånger i veckan på grund av de höga halterna arsenik men för en vecka ibland gör det ingenting. Glöm inte att olja riset.

Om det får plats i budgeten så kanske en påse ärtor från frysdisken kan vara en trevlig grönsak? Annars är morötter förmodligen billigare.

Ägg är billigt protein. Finns torkad sojafärs för typ 30 kr per kilo färdig färs. Den sojafäfsen ska svälla i vatten eller buljong.
Citera
2019-08-20, 00:50
Medlem
Schnyggves avatar
Kul utmaning! du har redan fått många bra tips, jag undrar hur du kom fram till just 112? Man borde göra sådant här lite oftare! får ju stor impact på månadskostnaden för mat! Kan säkert motivera en att tänka efter lite mer...
Citera
2019-08-20, 00:55
Medlem
Bara-Robins avatar
Det finns exakt 1 432 015 884 trådar om det här man kan söka efter.

Det blir 16 kr per dag. Du behöver 2000 kcal om dagen med så mycket näring som möjligt.

Ris. 1 kg 16,50 kr. 3500 kcal.

Havregryn. 1,5 kg 17,50 kr. 5100 kcal.

Potatis. 1 kg 10 kr. 790 kcal.

Linser, röda. 800 g 19,90 kr. 2560 kcal.

Bönor, vita. 800 g 23,90 kr. 2592 kcal.

Pasta. 1 kg 8,90 kr. 3500 kcal.

Mjölk. 1,5 L 12,75 kr. 900 kcal.

Tot. summa: 109,45
Tot. kalorier: 18942

18942 / 7 = 2706 kcal per dag

Du kan till och med skita i lite saker och kosta på dig lite lyx. Kanske skita i bönor och köpa korv eller bacon istället. Eller köpa mjöl och baka bröd. Eller om man skiter i näringen, en flaska rapsolja och ett paket socker. Eller köp jordnötter och margarin. Det är ju inte ens svårt.
Senast redigerad av Bara-Robin 2019-08-20 kl. 01:12.
Citera
2019-08-20, 00:57
Medlem
Emlows avatar
Kanske att du kan hitta en del tips i denna tråd: (FB) Realistiska matlagningtips för ungkarlar & studenter

Annars havregrynsgröt utan tillbehör (om du inte vill lyxa till det med billig sylt/bär du plockar). Havregryn hittar du svinbilligt, blir tråkigt efter ett tag men det är bara att tvinga i sig.

Jag tycker annars att havregrynsgröt fungerar okej vid brist på annat.
Citera
2019-08-20, 01:01
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Hej!

Havregryn - 20kr

Under förutsättning att du har kryddor, senap, ketchup och allt vanligt hemma.
2 Kg vetemjöl : 12,-
1 jäst : 2,-
vatten : 0,-

Pasta 1 kg : 8,-
Blandfärs halvt kilo : 30,-
Vita bönor och krossade tomater : 8,-
Lök : 4,-

Falukorv 800g : 20,-
pasta 1 kg : 8,-
litet paket riven ost : 15,-
Citera
2019-08-20, 01:02
Medlem
Helvete vad korkade människor det finns här på flashback.

Du skall givetvis köpa mjöl. Mjöl är det överlägset billigaste om man tittar på kalori per krona. Köper du lite jäst också så kan du rent av äta bröd hela veckan.

Denna diet livnärde sig så gott som hela världens befolkning på under tusentals år. Det går alldeles utmärkt att äta det under en veckas tid.

EDIT: Det finns alltså personer som föreslår att du borde köpa färdigriven ost. Jag pallar fan snart inte längre. Idiotin har gått för långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in