2019-08-20, 03:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Nej, det har du rätt i. Jag snöar lätt in på mitt protein

Samma här.. Men som "bantningskur" så kan det funka bra att försöka leva på en dryg hundring/vecka.. Fast vetefan om det är så "ekonomiskt", jag börjar nog snegla efter någon dag på mina välfyllda kylar och frysar..
Citera
2019-08-20, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Det är du som är idioten här. TS ska försöka att leva på 112 kr. Varför ska han då köpa det billigaste och inte unna sig något när han har en fast budget? Han kan överleva på vatten i 7 dagar men det är inte frågeställningen.

Sant. Men många föreslår dyr mat som inte kommer i närheten av målet. Mer än hälften har med kött. Kött kanske hen kan ha som smaksättare om det finns plats i budgeten men det är inte många sorters kött som får plats i kalorikalkylen.

En bas på 2 kg mjöl, 1 l olja och ett par jäst kostar kanske 30 kronor. Det fyller hela energibehovet, går att göra egen pasta och baka bröd på. 82 kronor kvar till lyx och smaksättningar. Havregryn har TS redan satt på önskelistan för 20 kr. Kvar blir 62 kronor. Ska jag äta mycket bröd så lägger jag dit ett paket bredbart fett, 17 kr. Kan leva jäkligt gott på bröd med smör. 45 kr kvar. Salt. 40 kr kvar. Det är nu man får börja bli kreativ för smakens och variationens skull. Blir det saltgurka och leverpastej till mackorna? Eller tonfisk? Ketchup till pastan? Lyxa till det med ägg? Äppeljuice? Ett paket bacon? Matlagningsgrädde?

Citat:
on-topic:
2st Falukorvar 50kr
Potatismos (pulver) 10kr
Mjölk 3 liter 30kr

Totalt: 90kr
Där har du enkel mat för en liten peng

Fast det där blir också världens sorgligaste mat och inte i närheten av att hålla sig mätt. 1000 kcal om dagen. Ska man "lyxa till det" så är det väl ändå lyxigast att slippa gå hungrig? Jag kanske missar en trollning nu...
Citera
2019-08-20, 06:17
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deepsky
Kan du äta samma sak en vecka?

Det kan alla som måste.
Citera
2019-08-20, 06:35
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Potatis. 1 kg 10 kr. 790 kcal.
2,53 kg potatis ger 2000 kcal.
2,53 kg potatis kostar 25,3 kr.
25,3 kr x 7 dagar = 177,1 kr.

Så inte ens om man bara käkade potatis så skulle 112 kr räcka i en vecka. Och då ska du ha i, inte bara lök som innehåller ungefär hälften så mycket kalorier, utan även kött, och sen även ägg?

Det billigaste köttet att ha i pytt i panna borde vara falukorv. 31 kr / 1 kg / 2590 kcal. Det ger ca. 863 kcal per 10 kr, alltså vad potatisen kostar. Det är marginellt mer kcal per krona än potatis, så det går inte ihop där heller.

Ska man bara käka falukorv då i en vecka, vilket är den mest kaloririka produkten per krona så blir det ca. 23 kr / dag, vilket blir 161 kr / vecka.

Ägg innehåller ca. 100 kcal per ägg. Då behöver man 20 ägg om dagen som kostar 2 kr st. Det blir 40 spänn om dagen, och då 280 kr / veckan.

Så nej, det är inte tillräckligt billigt för att man ska kunna fylla sitt kaloribehov med pytt i panna i en vecka för 112 kr.

Ska man fylla energibehovet är det matolja som gäller.

33:- för två liter a 900kcal/100g

Så minst 15000kcal för 33:-.
Där har du hela veckans energibehov.

Sen är det bara en fråga om hur man gör den ätbar.
Havregrynsgröt funkar med mycket olja i.
Pasta är inte så bra.
Potatismos går bra med.
Citera
2019-08-20, 07:01
Medlem
Finns trådar men
skulle hellre fasta än vräka i mig billigaste oljan eller margarin för kalorier.
Falukorv är värdelöst. Billigt per kilo visst men dyrt per mängd kött. Otjänligt som föda.
Citera
2019-08-20, 08:16
Medlem
Coolt experiment. Väntar med spänning på att höra hur det gick sen.
Dum fråga kanske men, får du dryga ut budgeten med pantburkar, kryddor ECT som du redan har hemma och mat som naturen har att erbjuda eller är det 112kr som gäller från scratch till slutet så att säga?
Citera
2019-08-20, 08:29
Medlem
valross1s avatar
Citat:
Det är du som är idioten här. TS ska försöka att leva på 112 kr. Varför ska han då köpa det billigaste och inte unna sig något när han har en fast budget? Han kan överleva på vatten i 7 dagar men det är inte frågeställningen.

on-topic:
2st Falukorvar 50kr
Potatismos (pulver) 10kr
Mjölk 3 liter 30kr

Detta ger:

Falukorv ~ 4000 kcal
Potatismos ~ 780 kcal
Mjölk ~ 1260 kcal
6040 kcal totalt
860 kcal per dag
Citera
2019-08-20, 08:36
Medlem
Etta.Places avatar
Som sagt, en säck vetemjöl och några paket jäst så har du egentligen förmodligen redan där ditt kaloribehov täckt utan att ha kommit i närheten av 112 kronor. I kombon med dina havregryn blir gröt och bröd dieten exakt vad folk levde av förr när existensen var mer på marginalen.

Ändå bör du fortfarande ha råd med ett paket buljong (lär gå under 10 kronor om du tar billiga märket på storköp) en flaska billigaste rapsoljan (ca 10 kronor) och någon grönsaksbas för soppor, vitkål, morot, potatis, gul lök. På detta kan du koka grönsakssoppa att äta tillsammans med ditt hembakta bröd.

Just nu är ju även skogen full med blåbär och svamp vilket du kan använda till att göra din diet lite roligare.
Citera
2019-08-20, 08:39
Medlem
Du ska leva på 112kr för att du inte har någonting annat, eller är det enbart för att utmana dig själv du gör detta?

Tror jag kan leva riktigt flott i två veckor på det som finns i frysarna och i skafferiet.
Citera
2019-08-20, 08:42
Medlem
Citat:

on-topic:
2st Falukorvar 50kr
Potatismos (pulver) 10kr
Mjölk 3 liter 30kr

2 falukorvar = bortåt 4000 kalorier.
1 liten låda pulvermos = runt 800 kalorier, säg 1000.
3 liter mjölk, säg 3%, bortåt 1800 kalorier, säg 2000.

Enligt din uträkning skall TS leva på omkring 1000 kalorier per dag, generöst räknat. Om du nu tycker att det är att "unna" sig något så vet jag inte riktigt vad jag ska säga.
Citera
2019-08-20, 08:43
Avslutad
Soppa med bröd
Citera
2019-08-20, 08:43
Medlem
jorgenstorm99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Köp;
2kg ris 20kr -2300kcal
1kg Billigaste havregryn 13kr 3400kcal
25 ägg 50kr 2500 kcal
0,8kg kikärtor 30kr 3300kcal

Totalt är detta ~11000kcal vilket blir 1600kcal per dag. Det är i underkant, så du kan skita hälften av äggen och köpa smör, så kommer du säkert upp i 2k kcal per dag. Din frukost blir havregryn+3 ägg. Lunch blir ärtor och ris, middag blir ärtor och ris.

Lägger du upp för 200kr så blir allt rimligare och du kan köpa lite lök, fler bönor och kanske något billigt kött på extrapris (färs 50kr kilo). Det är fan svårt att leva under 200 per vecka, 500 kr per vecka är rimligare.

Är det ekologiska ägg? Eller pris från pressbyrån? Skapligt överpris på äggen annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in