Citat:
Ursprungligen postat av
kukflash
Det är du som är idioten här. TS ska försöka att leva på 112 kr. Varför ska han då köpa det billigaste och inte unna sig något när han har en fast budget? Han kan överleva på vatten i 7 dagar men det är inte frågeställningen.
Sant. Men många föreslår dyr mat som inte kommer i närheten av målet. Mer än hälften har med kött. Kött kanske hen kan ha som smaksättare om det finns plats i budgeten men det är inte många sorters kött som får plats i kalorikalkylen.
En bas på 2 kg mjöl, 1 l olja och ett par jäst kostar kanske 30 kronor. Det fyller hela energibehovet, går att göra egen pasta och baka bröd på. 82 kronor kvar till lyx och smaksättningar. Havregryn har TS redan satt på önskelistan för 20 kr. Kvar blir 62 kronor. Ska jag äta mycket bröd så lägger jag dit ett paket bredbart fett, 17 kr. Kan leva jäkligt gott på bröd med smör. 45 kr kvar. Salt. 40 kr kvar. Det är nu man får börja bli kreativ för smakens och variationens skull. Blir det saltgurka och leverpastej till mackorna? Eller tonfisk? Ketchup till pastan? Lyxa till det med ägg? Äppeljuice? Ett paket bacon? Matlagningsgrädde?
Citat:
Ursprungligen postat av
kukflash
on-topic:
2st Falukorvar 50kr
Potatismos (pulver) 10kr
Mjölk 3 liter 30kr
Totalt: 90kr
Där har du enkel mat för en liten peng
Fast det där blir också världens sorgligaste mat och inte i närheten av att hålla sig mätt. 1000 kcal om dagen. Ska man "lyxa till det" så är det väl ändå lyxigast att slippa gå hungrig? Jag kanske missar en trollning nu...