2019-08-19, 18:03
Medlem
Otroheten SD👤➖LW👤➖HD👤

En individ som är otrogen mot sin partner kan givet vis känna skuld och ånger över sitt beteende, men bortförklara detta för sig själv genom att ändra sina attityder kring själva otroheten. Till observandum, vid ett val mellan två lika goda eller dåliga alternativ, kommer man som individ att försöka övertyga sig själv om att, det man valde var bättre än det andra alternativet, eller det som man håller på att bestämma sig för trots allt är bättre, det är vad jag benämner för att övertyga sig själv.

Till nytt observandum, vad jag vill framföra här enligt ovan skrivet, är följande sagt,

Som individ i detta fallet, strävar man alltså efter kognitiv balans och försöker att undvika kognitiv dissonans.

Sedan när man kommer till moralen och dess dissonans, så vill jag härtill vidare framföra, att det här är något som framkallas när människor agerar på ett sådant sätt som i sin tur resulterar i mycket negativa konsekvenser för andra människor / HD👤 / ... då vill jag här framför till exempel, Otrohet och Lögner.

Det var sålunda sagt, / SD👤 / som var otrogen mot den kvinnan han ingått ett tidigare äktenskap med och därtill mot sin vederbörande, brukat sig av lögner till sin egen fördel.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-08-19, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det vet vi ju inte eftersom inga andra
motiv än SDs-HDs-JGs får diskuteras.

Jodå , många alternativa scenarion har diskuterats och förkastats.
Du får gärna spekulera i vem mördaren kan vara, motiv och lite fakta skadar inte.

Särskilt kvinnohatare som snoris bör granskas, men även religiösa dårar om de nu finns.
Även LWs arbete med invandrare som har en helt annan kvinnosyn har nästan negligeras.

Kanske även någon träningspartner om hon nu umgicks med någon.
Vad jag vet var umgänget rätt begränsat till mest geocachare och släkt, vänner.
Citera
2019-08-19, 18:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det vet vi ju inte eftersom inga andra
motiv än SDs-HDs-JGs får diskuteras.

Det får man väl?
Jag anser dock att om man vill diskutera barnen bör man vara mycket mer hänsynsfull än med vuxna. Det finns postare här som förstår det, andra inte.
Men ingen kan ju hindra någon att spekulera?
Det är ett fritt forum.

Däremot får man vara beredd på att få mothugg.

Det har alla fått erfara.
Inte alltid på ett så trevligt sätt heller.

Det verkar som att man får vara beredd på att bli kallad för både det ena och andra.
Citera
2019-08-19, 18:13
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Med andra ord så väljer du ut några små specifika detaljer som du får ihop med din önskan och kallar resterande för desinformation. Bekvämt.

Det kan man tycka men jag förklarade min sortering av uppgifter så noga jag kunde utan att begå regelbrott.

För att juridiskt värdesätta en alternativ GM så är det om målet kommer upp igen* som indiciemål av avgörande betydelse om ett alt, trovärdigt gärningsmans-scenario föreläggs rätten eftersom rättens ledamöter då svårligen kan hävda det är ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade utfört gärningen.

*Vilket jag tror aldrig kommer hända.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-08-19 kl. 18:21.
Citera
2019-08-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det kan man tycka men jag förklarade min sortering av uppgifter så noga jag kunde utan att begå regelbrott.

För att juridiskt värdesätta en alternativ GM så är det om målet kommer upp igen* av kanske avgörande betydelse om ett alt, trovärdigt gärningsmans-scenario föreläggs rätten eftersom rättens ledamöter då svårligen kan hävda det är ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade utfört gärningen.

*Vilket jag är tämligen övertygad om aldrig kommer hända.

Det finns iaf inga fler misstänkta än SD, förbehållet att det kan vara en eller flera gärningsmän.
Om han fortfarande inte kunnat avgöras från utredningen, tyder det mesta på att mordet är polisiärt uppklarat.
Dvs din stora idol och läromästare i att ljuga, fuska, hota, trakassera och hur man misshandlar kvinnor, är med stor sannolikhet mördaren.
Citera
2019-08-19, 20:59
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pampom

...
SD har inte ens reagerat på J offentliga inlägg som över 300 personer reagerat på!?
J övriga inlägg KRYLLAR av kommentarer samt likes av SD.
...

Citat:
Det jag tyckte var äckligast med det
var all sympati han fick från sina vänner
som beklagade hans sorg.
🤮

Angående JGs (tidiga, men inte förtida, enligt vad jag tror) inlägg på sin Facebook (var det väl).

Hur eller hur.
Det som jag tycker är mest anmärkningsvärt är att SD inte verkar bry sej. Han uttrycker inget, varken fasa, förvåning eller sorg, vilket för mej skulle vara naturligt, oavsett relationen till LW. Han borde åtminstone ha hållit skenet uppe genom att beklaga JGs förlust, om inte annat.

Jag förstår inte hans icke-agerande. Det signalerar, för mej, en osedvanligt långsint person.

NB: ändå håller jag fortfarande dörren på vid gavel för en helt annan GM. Intressanta diskussioner förekommer i tråden kvällen och natten 16-17/6 -18. Postare som tycker helt olika - men ändå lyckas hålla en god ton och lägga fram för och emot utan att det spårar ur.
Sen blir det morgon och då är det slut på friden 😒

Edit: om SD har skrivit något på JGs sida efter pampoms inlägg så faller mitt resonemang. Om SD. I det stycket.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2019-08-19 kl. 21:03. Anledning: Tillägg
Citera
2019-08-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast dels tror jag att ÅK verkligen har något på honom. Det var ÅK övertygelse att hon hade till sannolika.
Därefter har ju en mängd personer i tråden vittnat om att "det finns mer".

Det finns en distanslöshet att tro att man kan få komma på begravningen (enligt @ SH.Holmes önskade han det).

Men visst, vi kan alla reagera på helt olika sätt, även om man är oskyldig. Det är inget bevis på något sätt att man uppvisar en gränslöshet.

Och visst, säkert har det funnits många som har velat få till/önskat ett förhållande med LW. Säkert har en del beundrat LW, men ändå fattat var gränsen går.

Men vi vet inget om JG och dennes relation till LW om det var något där. Han har ju ett förhållande med en annan kvinna som har är sambo med. Dessutom är detta hans bästa väns älskarinna.

Jag skulle ha mycket svårt att tro att inte JG är kollad ordentligt vad gäller alibi.

Tror inte på det.
Inte heller tror jag att JG skulle lämna något för utredningen viktigt strax utanför SD hem. Iofs tänker man att om det var SD så skulle han själv inte lämna något där..

@Champagneklock har ju sagt att det finns ett vittne som sett någon vid vägrenen vid aktuell tidpunkt (bärgaren). Och det manliga och kvinnliga rösterna som hörts av ett annat vittne i riktning mot planket (MV).

Nä. Väldigt opraktiskt att mörda någon runt husknuten. Tänk om någon kommit ut? Hur många kan velat livet ut LW?

Ja självklart måste åklagaren haft något på SD, de två tidigare anmälningarna framförallt, det är ju inget mer vi har fakta på hittills än så?

Tänker först att det borde vara en rejäl drös med känslosamma och dramatiska sms mellan SD och
LW med tanke på deras lönndomskärlek?

Tänker också på alla dessa lögner både LW och SD troligen valt att göra för att inte bli påkomna?
Där de kanske tillochmed låtsats vara osams, istället för att tala om sanningen om HDs kontrollbehov och ständiga hot SD utsätts för?
Skam och skuldkänslor hos psykiskt misshandlade kvinnor är en stor tung börda som de flesta håller hemligt som alla är väl medvetna om hoppas jag?
Även män utsätts för sådant och det är minst lika mycket skam och skuldkänslor för män i såna relationer....
Så tänker att det kan vara många lögner LW valt att säga om SD (för att skydda dom båda) som kommit fram i förhör, som kan vara ytterligare en orsak?
Vi här i tråden har fått läsa massa negativt om vad SD gjort mot LW, vi har kanske inte ens fått höra allt med tanke på ”det finns mer” men tänk om det var lögner om SD, komna från LW och SD tillsammans?

Försöker få pusselbitarna att stämma...Denna vilda spekulation bottnar i det lilla vi vet om den nedlagda polisanmälan. Kommer inte ihåg ordagrant men ungefär nånting sånt här.
Det råder meningsskiljaktigheter om hur de skall umgås...den ene vill mer än den andre...ingen är mer trovärdig än den andre...SD har rätt att använda visst våld för att få ur LW ur bilen?

Meningsskiljaktigheterna om hur de skulle umgås tror jag kan handlat om...inte ställa bilen synlig utanför LWs hus på sent på kvällen.
Knoggnuggning, jag måste åka innan någon ser oss, fattar du aldrig, jag ringer när jag kommer hem, skynda dig ut nu din dummer, en lite hård kärleksförklaring som ges i panik för SD är mycket väl medveten om riskerna och LW är den som utmanar just denna gång i bilen?

Hur som helst så var inte LW och SD osams efter bilincidenten. De hade inte så stora meningsskiljaktigheter om hur de skulle umgås att de slutade träffas, och det trots unfriendningar efteråt, som jag ser som rökridå för att HD ställt ultimatum, de ville helt enkeltumgås men SD var nog inte så benägen att ta samma risker som LW?

Detta är enbart spekulation för att någorlunda kunna få ihop den ena pusselbiten med den andra, det finns hur många andra pusselbitar som helst som ska stämma ihop.
De ska stämma ihop allihop dessutom.

Så spekulera vidare, påminner om att dessa tankar jag skrivit här, kan givetvis vara hur fel som helst.
Men ändå viktigt att se alla tänkbara roller de kan befunnit sig i..

Varför SD inte var benägen att ta lika stora risker som LW, kan man också givetvis spekulera om från flera håll?

Glömde svara/fråga på en sak och lägger till;
Att JG eller SD skulle lämna något viktigt för utredningen strax intill SD hem?
Tänker du på mobiltelefonen som hittades? Så håller jag med dig, det känns som att telefonen är planterad där för att rikta misstankar åt SD, kanske även åt UW. Skulle någon av SD/UW göra det om de var skyldiga finner jag inte särskilt troligt, det vore mer än korkat enligt mig. Såvida den inte tappades och inte kunde hittas i mörkret?
Senast redigerad av SmartaMarta666 2019-08-19 kl. 21:20.
Citera
2019-08-19, 21:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
I Morden i Midsomer utgår man alltid från
BOs liv och kartlägger allt som kan leda
fram till någon med motiv att mörda.
Då framkommer det ofta mindre bra sidor
hos BO och det finns ofta många med
motiv till mordet. Sedan gäller det att
hitta bevis mot rätt GM.
Det är inte tillåtet här i tråden eftersom
LW ska behandlas som ett helgon utan
några fel och brister.

Om inte SD-HD-JG är skyldiga så kommer
den här tråden aldrig att kunna lösa
mordet på LW eftersom inga andra motiv
får diskuteras.

I så fall ligger det i GMs intresse att hela
tiden se till att fokus ligger på dessa tre
här i tråden.
Om polisen inte heller letar efter någon
annan så kan hen nog känna sig ganska
säker.

Det tycks finnas väldigt mycket udda
människor som håller på med GC.
Det är alls inte omöjligt att tänka sig att
någon av dessa ville mer med LW och
inte klarade av att bli nobbad av henne.
Om någon, likt Sh Holmes, fick höra att
hon bara ville vara vän eftersom hon var
”trött på karlar” och sedan fick reda på
att hon dejtade andra män så kan hon
ha råkat på någon som inte kunde
hantera det.

I en kartläggning av offret ingår att kolla på personer som är runt offret. De behöver också kartläggas.

Man kan inte utgår från att offret alltid har någon slags "skuld" till att ha blivit mördad. Eller någon slags dålig sida.

Jag kan bara berätta om de få fall som jag har följt:

1. Tova-
vilken riskfaktor/dålig sida hade hon?
2. Mantorpsmorden-
vilka riskfaktorer/dåliga sidor hade det äldre paret?
3. Island, mordet på Birna-
4. Joggingmordet på Liselott Hylander i Ulricehamn-
vilka riskfaktorer/dåliga sidor hade hon?
5. Mordet på Peter Plax (har inte följt, men läst om det nu-
vilka riskfaktorer/dåliga sidor hade han?

- Tovas riskfaktor- hon umgicks med en starkt kontrollerande kille, som hade misshandlat henne tidigare. Hon var i uppbrotts/polisanmälningsfasen..
- Paret i Mantorp- de blev attackerade av Edvin som valde ut dom slumpmässigt.
- Birna, mördades av en våldtäktsman som hon inte kände. Riskfaktorn var att hon varit ute och druckit och gick ensam på stan där hon på något sätt blev indragen/lurad in i en bil.
- Liselott Hylander mördades av en kille med sexuella förtecken som hade valt ut henne för att hon var ute och joggade ensam
- Peter Plax valdes ut av sin kompis som verkar ha bestämt sig för att mörda någon. Den som var villig att bada den kvällen.

Vilken slutsats kan man dra av dessa mord och offrens egna dåliga sidor/riskfaktorer?

Ja, det fanns förstås några i tråden om Tova som tyckte att hon hade sig själv att skylla.
Birna kanske inte hade sig själv att skylla lika mycket. Island är trots allt extremt lite utsatt för brott. Tror att två personer per år blir mördade där. Men hon var på fyllan. Ja, det är en riskfaktor.
Paret i Mantorp gjorde det stora misstaget att de öppnade och släppte in en främmande man i sitt hus.
Lisselotte H. sprang ensam i spåret.
Peter Plax litade på sin vän som ville utföra ett experiment.

Vad jag vill komma fram till är att riskfaktorn sitter i gärningsmannen i all de här fallen.

Visst, vi kan se till att inte bli fulla, inte jogga ensamma, inte lita på kompisar som vill utföra ett konstigt experiment...Öppna för guds skull inte dörren för främlingar.. .eller för de du känner heller för den delen eller om de har misshandlat dig... eller om du har anmält dom fast det är du som stalkar dom eller?

En kartläggning av offret innebär att man kollar upp personer i dessa offers krets. i några av fallen fanns de där, men i några av fallen är det en slumpmässigt valt offer.

Ok, mina fall är inte utvalda för att de ska vara en representativ grupp i en statistisk undersökning. Jag kanske väljer att följa en viss typ av fall.

Men jag ville ändå visa att det finns många fall där offrets dåliga sidor/riskfaktorer inte alls har med mordet att göra.
Senast redigerad av notknapparen 2019-08-19 kl. 21:23.
Citera
2019-08-19, 21:18
Medlem
Citat:

För att juridiskt värdesätta en alternativ GM så är det om målet kommer upp igen* som indiciemål av avgörande betydelse om ett alt, trovärdigt gärningsmans-scenario föreläggs rätten eftersom rättens ledamöter då svårligen kan hävda det är ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade utfört gärningen.

*Vilket jag tror aldrig kommer hända.

Givetvis har utredningen förhört alla som tillhör LWs bekantskapskrets inkl alla tips som inkommit om tänkbara andra eller som under utredningen framkommit. Det är ju själva grunden för att SD fortfarande kvarstår som den ende skälige misstänkte fortfarande.

Jag är övertygad om att åklagaren är väl insatt i vad som krävs för fällande dom.

Vi har, som sig bör, ingen aning om vad utredningen innehåller, vilka undersökningar som gjorts resp vad det resulterat i, men uppenbarligen tyder allt sammantaget på att SD är den troliga GM. I annat fall skulle SD avförts vid detta lag.

Vi får se, helt enkelt.
Citera
2019-08-19, 21:35
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Givetvis har utredningen förhört alla som tillhör LWs bekantskapskrets inkl alla tips som inkommit om tänkbara andra eller som under utredningen framkommit. Det är ju själva grunden för att SD fortfarande kvarstår som den ende skälige misstänkte fortfarande.

Jag är övertygad om att åklagaren är väl insatt i vad som krävs för fällande dom.

Vi har, som sig bör, ingen aning om vad utredningen innehåller, vilka undersökningar som gjorts resp vad det resulterat i, men uppenbarligen tyder allt sammantaget på att SD är den troliga GM. I annat fall skulle SD avförts vid detta lag.

Vi får se, helt enkelt.
Hur kan du skriva något så dumt om att hon är väl insatt när hon bevisligen igått på pumpen 2 ggr?
Det är väl nästan lika begåvat som att påstå att själva grunden till att han är skäligen misstänkt är att dom inte hittat någon annan
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-08-19 kl. 21:44.
Citera
2019-08-19, 21:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I en kartläggning av offret ingår att kolla på personer som är runt offret. De behöver också kartläggas.

Man kan inte utgår från att offret alltid har någon slags "skuld" till att ha blivit mördad. Eller någon slags dålig sida.

Jag kan bara berätta om de få fall som jag har följt:

1. Tova-
2. Mantorpsmorden-
vilka riskfaktorer/dåliga sidor hade det äldre paret?
3. Island, mordet på Birna-
4. Joggingmordet på Liselott Hylander i Ulricehamn-
vilka riskfaktorer/dåliga sidor hade hon?
5. Mordet på Peter Plax (har inte följt, men läst om det nu-
vilka riskfaktorer/dåliga sidor hade han?

- Tovas riskfaktor- hon umgicks med en starkt kontrollerande kille, som hade misshandlat henne tidigare. Hon var i uppbrotts/polisanmälningsfasen..
- Paret i Mantorp- de blev attackerade av Edvin som valde ut dom slumpmässigt.
- Birna, mördades av en våldtäktsman som hon inte kände. Riskfaktorn var att hon varit ute och druckit och gick ensam på stan där hon på något sätt blev indragen/lurad in i en bil.
- Liselott Hylander mördades av en kille med sexuella förtecken som hade valt ut henne för att hon var ute och joggade ensam
- Peter Plax valdes ut av sin kompis som verkar ha bestämt sig för att mörda någon. Den som var villig att bada den kvällen.

Vilken slutsats kan man dra av dessa mord och offrens egna dåliga sidor/riskfaktorer?

Ja, det fanns förstås några i tråden om Tova som tyckte att hon hade sig själv att skylla.
Birna kanske inte hade sig själv att skylla lika mycket. Island är trots allt extremt lite utsatt för brott. Tror att två personer per år blir mördade där. Men hon var på fyllan. Ja, det är en riskfaktor.
Paret i Mantorp gjorde det stora misstaget att de öppnade och släppte in en främmande man i sitt hus.
Lisselotte H. sprang ensam i spåret.
Peter Plax litade på sin vän som ville utföra ett experiment.

Vad jag vill komma fram till är att riskfaktorn sitter i gärningsmannen i all de här fallen.

Visst, vi kan se till att inte bli fulla, inte jogga ensamma, inte lita på kompisar som vill utföra ett konstigt experiment...Öppna för guds skull inte dörren för främlingar.. .eller för de du känner heller för den delen eller om de har misshandlat dig... eller om du har anmält dom fast det är du som stalkar dom eller?

En kartläggning av offret innebär att man kollar upp personer i dessa offers krets. i några av fallen fanns de där, men i några av fallen är det en slumpmässigt valt offer.

Ok, mina fall är inte utvalda för att de ska vara en representativ grupp i en statistisk undersökning. Jag kanske väljer att följa en viss typ av fall.

Men jag ville ändå visa att det finns många fall där offrets dåliga sidor/riskfaktorer inte alls har med mordet att göra.

Lagen är inte till för de egenmäktiga utan för de fredade.
Citera
2019-08-19, 21:58
Medlem
Citat:
Hur kan du skriva något så korkat när hon bevisligen igått på pumpen 2 ggr?

Bortsett från de som deltog i den förhandlingen vet ingen vad som där framkom. För mig räcker det dock inte för att inkompetensförklara en åklagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in