Citat:
Ursprungligen postat av
motarbetar
Problemet för systemet är att de inte har en aning hur dom ska lyckas. I slutändan kommer de behöva terrorstämpla individen eftersom NS och andra oppositionella enbart kan byta skepnad. Vi vet inte hur framtiden ser ut, men skulle samhället krackelera så pass att staten tappar kontrollen så kommer obekväma människor fimpas för gott. Titta bara på Catalinaaffären, mordet på Olof Palme och Estoniakatastrofen. Staten kan blåneka om precis allt eftersom media i är så pass korrumperat.
Vi ser redan nu hur desperata när det gäller censuren på nätet. Detta är bara början.
Ett mer kaotiskt samhälle ger dissidenter mer våldsmonopol, inte staten. Motståndsmän har alltid mindre att förlora och mer att vinna, samt är vana vid mindre resurser och otryggare tillvaro. Ett mer kaotiskt tillstånd tillåter motståndsmän att lättare ge sig på statslojala som har mer att förlora och mindre att vinna, samt är vana vid oändliga resurser och en extremt trygg tillvaro.
Staten skulle knappast lyckas om de skulle få för sig att "fimpa" motståndsmän i ett mer krackelerat samhälle.
Sen har jag ingen erfarenhet av någon liknande situation som ovan. Utan jag sitter mest här och armchair-general teoriserar, men det låter logiskt för mig i alla fall.