Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-19, 14:03
  #2809
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Som helhet verkar man ju ha misslyckats med att få storkonflikt med Iran, som tur är. Jag såg bara kapningen som en av flera provokationer, ungefär som att (troligen) flyga drönare in i iranskt luftrum.

De verkar ju spela upp sådana här scenarier fast inte många riktigt tror på dem, gissar jag. USA säger väl nu att de bildat en ny flottstyrka i Hormuz för att "skydda trafiken" där. Fast problemen har de själva producerat, påstådda minor etc. Inget annat land förutom knähund #1, UK, verkar dock vilja vara med i flottstyrkan.

Ja, så är det. Men frågan kvarstår. Hela den här händelsen är ju ologisk. Det har alltid bara funnits en "vinnare" (Iran). Så varför har händelsen inträffat? Det enda jag personligen kan komma fram till är inkompetens, d v s idiotism.
Citera
2019-08-19, 14:35
  #2810
Medlem
wwrs avatar
There's a new sheriff in town

Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Ja, så är det. Men frågan kvarstår. Hela den här händelsen är ju ologisk. Det har alltid bara funnits en "vinnare" (Iran). Så varför har händelsen inträffat? Det enda jag personligen kan komma fram till är inkompetens, d v s idiotism.
Den nya amerikanska flottstyrkan är oroande. De lär dock inte våga skjuta ned något passagerarflygplan igen, för att provocera.

Min gissning är att Trump inte kan kontrollera alla dessa provokationer. Däremot sade han stopp när Bolton, Pompeo och Haspel alla ville kriga.

Provokationerna riktar sig inte bara mot Iran. "Minorna", den nedskjutna drönaren, Stenas "kapning" (utlöst av kapningen av Grace 1) sätter press på Trump att göra något. Gå i krig, hoppas hökarna. Men det har inte fungerat.

Militären, Deep State etc är nog inte vana att ha en president som inte går i krig så lätt. Därför misslyckas dessa provokationer.

Med Obama eller Hillary som president hade vi haft storkrig nu, gissar jag.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-08-19 kl. 15:27.
Citera
2019-08-19, 15:33
  #2811
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Med Obama eller Hillary som president hade vi haft storkrig nu, gissar jag.

Hillary va säkert mer blodtörstig än Trump, dock hade hon inte rivit upp avtalet vilket föranledde hela cirkusen. I detta fall är det Trump som har dampat för att han vill visa vilken bra businessman han är som kan omförhandla avtal.
Citera
2019-08-19, 15:44
  #2812
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Hillary va säkert mer blodtörstig än Trump, dock hade hon inte rivit upp avtalet vilket föranledde hela cirkusen. I detta fall är det Trump som har dampat för att han vill visa vilken bra businessman han är som kan omförhandla avtal.
Att riva avtalet var Trumps tilltag.

Att han skulle ha gjort det för att visa hur bra förhandlare han är, det tror jag inte. Han säger ju bara att han blir Irans bäste vän om de bara inte framställer en bomb. (Vilket de aldrig gjort.)

Att Trump skulle vilja riva avtalet bara för att Obama skrivit det, tror jag inte heller. Hela denna cirkus har varit en prövning för Trump. Han hade hellre varit utan den.

Att riva avtalet är ologiskt. Jag kan bara gissa en orsak att riva avtalet. Den enda verkliga fiende som Iran har är Israel. Jag gissar att Adelson (storsponsor av Trump) och den starka judiska lobbyn är involverade. För att Trump skulle kunna bli president så var han tvungen att lova att riva avtalet. En ren gissning från mig, förstås

Det finns i stort bara en person som påstår att Iran (nästan) har kärnvapen
http://www.snowleopard.info/global/g..._bomb_cartoon/
Citera
2019-08-20, 09:07
  #2813
Medlem
I-van-Toers avatar
Adrian Darya 1 aka Grace 1 gör i skrivande stund drygt 7 knop och dess position är just nu rakt under Cartagena, Spanien. Enligt Marine Traffic. I rådande fart lär det ta ca en vecka att nå Kalamata, Grekland. Men vad händer sen? Tankern kan alltså hålla en betydligt snabbare hastighet än igår. Är drygt 7 knop en normal hastighet eller kör de med flit väldigt sakta?
Citera
2019-08-20, 09:24
  #2814
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Adrian Darya 1 aka Grace 1 gör i skrivande stund drygt 7 knop och dess position är just nu rakt under Cartagena, Spanien. Enligt Marine Traffic. I rådande fart lär det ta ca en vecka att nå Kalamata, Grekland. Men vad händer sen? Tankern kan alltså hålla en betydligt snabbare hastighet än igår. Är drygt 7 knop en normal hastighet eller kör de med flit väldigt sakta?
Vad jag kunde Googla så är oljetankers något långsammare än andra fraktskepp. Men 7 knop låter lite. 10-15 knop var någon uppgift. Någon sida angav 9 knop som genomsnittshastighet för Adrian Darya, gamla data, max 15 knop.

De kanske seglar lite långsamt medan de funderar

USA har tydligen kontaktat Grekland och andra medelhavsregeringar och sagt att allt stöd till fartyget räknas som stöd till terrorism.

Fast nästan inga länder ställde ju upp i USA:s Hormuz-flotta. Vågar vissa länder trotsa USA, numera?

Det får gå till Ryssland ... Turkiet, kanske.

De får dra pipeline mellan Iran och Syrien, via Irak. Järnväg är redan på gång.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-08-20 kl. 09:38.
Citera
2019-08-20, 09:48
  #2815
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad jag kunde Googla så är oljetankers något långsammare än andra fraktskepp. Men 7 knop låter lite. 10-15 knop var någon uppgift. Någon sida angav 9 knop som genomsnittshastighet för Adrian Darya, gamla data, max 15 knop.

De kanske seglar lite långsamt medan de funderar

USA har tydligen kontaktat Grekland och andra medelhavsregeringar och sagt att allt stöd till fartyget räknas som stöd till terrorism.

Fast nästan inga länder ställde ju upp i USA:s Hormuz-flotta. Vågar vissa länder trotsa USA, numera?

Det får gå till Ryssland ... Turkiet, kanske.

De får dra pipeline mellan Iran och Syrien, via Irak. Järnväg är redan på gång.

OK. Så ca 7 knop är halvfart. D v s ingen brådska.

Det fetade. Kanske det, kanske...

Citat:
USA har tydligen kontaktat Grekland och andra medelhavsregeringar och sagt att allt stöd till fartyget räknas som stöd till terrorism.

Är det så? Kan man läsa det någonstans?
Citera
2019-08-20, 09:55
  #2816
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
OK. Så ca 7 knop är halvfart. D v s ingen brådska.

Det fetade. Kanske det, kanske...



Är det så? Kan man läsa det någonstans?
Citat:
Any attempts to assist the vessel, which was renamed from ‘Grace 1’ to ‘Adrian Darya 1’ and is now reportedly heading towards Greece, could be considered as “providing material support to a US-designated foreign terrorist organization,” a State Department official told Reuters.
https://www.reuters.com/article/mide...-idUSW1N22503R

Skall bli spännande att se var skeppet angör.
Citera
2019-08-20, 10:58
  #2817
Medlem
wwrs avatar
Det är mycket märkligt att Stena Imperio bara får ligga på redden i Iran och anses vara kapad. USA har förstärkt militärt och man säger sig skydda fartyg i området.

Nu har Grace 1/ Adrian Darya 1 släppts men Stena ligger kvar. Inga massiva protester från Sverige, UK, USA etc. Inga hot från USA om att frita Stena och besättning.

Extremt lite i officiella iranska medier om Stena. Här nämns den i förbigående.
https://en.irna.ir/news/83435613/Ira...ase-oil-tanker

Mycket märkligt att det är så tyst om Stena.
Citera
2019-08-20, 12:11
  #2818
Medlem
wwrs avatar
Enligt denna hanterar hamnen i Kalamata inte råolja (utan inte oväntat, endast olivolja). Man spekulerar i Kina, via Suez, som destination för Adrian Darya 1.
https://news.sky.com/story/grace-1-a...r-yet-11789313

Kina importerar iransk olja.
Citera
2019-08-20, 13:42
  #2819
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Enligt denna hanterar hamnen i Kalamata inte råolja (utan inte oväntat, endast olivolja). Man spekulerar i Kina, via Suez, som destination för Adrian Darya 1.
https://news.sky.com/story/grace-1-a...r-yet-11789313

Kina importerar iransk olja.

Suez klarar inte av supertankers, speciellt inte lastade. Så den teorin kan strykas direkt
Citera
2019-08-20, 13:48
  #2820
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Suez klarar inte av supertankers, speciellt inte lastade. Så den teorin kan strykas direkt
Jodå. Man pumpar över en del av lasten i mindre tankers. Numera har man även pipeline, tror jag. Hon klarar Suez.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-08-20 kl. 13:53.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback