2019-08-18, 20:47
  #1249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige08
Haha men helvete, vilken mupp du är. Ska man skratta eller gråta.
Sluta hitta på nu.

Jag gav ett exempel efter att ha fått en fråga. Jag beskrev en händelse för 2 år sedan ur minnet. Det med sången följt av nästan tystnad när det blev mål är jag stensäker på. Om det berodde på flaggorna som skymde sikten för de flesta kan jag minnas fel på eller helt enkelt ha fel i att det var orsaken. Jag hittar såklart inte på och har noll anledning att hitta på saker. Jag betraktar många klackar varje säsong och har såklart en bättre vy (inkl hörsel) över dom från sidan än de som befinner sig mitt i.

tillägg: Eller om du menar påståendet om att 25% av klacken inte ser matchen pga flaggor i vägen?
Här kommer några bilder som exempel på vad jag menar:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=7169240

http://www.bt.se/insandare/jag-skams-som-elfsborgssupporter/

http://www.bt.se/insandare/supporterklacken-ar-en-skam-for-elfsborg/

J Södra också ett bra exempel: https://images.scribblelive.com/2017/5/22/a56825cc-5866-4466-965c-62b6b2492999_1000.png

tja, bilderna talar för sig själva.. de har säkert kul, men bevisligen inte många som ser matchen..
__________________
Senast redigerad av Burkgurka 2019-08-18 kl. 21:36.
Citera
2019-08-18, 21:11
  #1250
Medlem
Salorms avatar
När öppnar aik upp etage 3? Dom skulle väl göra det om vi sålt slut nedre och mellan?
Citera
2019-08-18, 21:15
  #1251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
När öppnar aik upp etage 3? Dom skulle väl göra det om vi sålt slut nedre och mellan?
Annars är det populärt i Solna att skärma av massa sektioner för att sedan marknadsföra matchen som slutsåld.
Citera
2019-08-18, 22:09
  #1252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Annars är det populärt i Solna att skärma av massa sektioner för att sedan marknadsföra matchen som slutsåld.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/JoRbPR/biljetthysteri-i-aik-gar-mot-slutsalt

Det är ju komedi på hög nivå faktiskt. Aik väljer att marknadsföra Celticmatchen som snart slusåld. Man pratar om att max kapaciteten är 28k på en arena som tar 50k

Biljetthysteri i AIK: ”Går mot slutsålt”

"Vi började sälja på fredag och hittills har vi sålt 14 500 biljetter. Hela Norra Stå är slutsålt. Arenakapacitet ligger på 28 000, säger Söderberg."

"Har ni funderat på att öppna övre läktaren till båda matcherna? Med tanke på publikintresset?

– Ja, det har vi, men för att göra det måste vi vara säkra på efterfrågan. Vi måste vara säkra på att det finns tillräckligt stort intresse. När vi gör det så kommer vi öppna fler läktare. "
Citera
2019-08-18, 22:11
  #1253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
När öppnar aik upp etage 3? Dom skulle väl göra det om vi sålt slut nedre och mellan?
Hahaha trodde du på det?
Citera
2019-08-19, 01:55
  #1254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Ingen aning. Jag åker på de jag åker och bojkottar det som har med stockholm att göra. Ni får nog med bidrag av oss som det är, rent politiskt ur min synvinkel.

Höja i Malmö...?

Ni ger bidrag till Stockholm hur...;0)
Citera
2019-08-19, 02:48
  #1255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Höja i Malmö...?

Ni ger bidrag till Stockholm hur...;0)

Helsingborg menar gubben, och även där har han fel. Stockholm gav Malmö nästan 5 miljarder under föregående år i bidrag till Malmö....

Staden hade gått under om det inte var för Stockholm, så redan där är det skäl nog att skänka bort staden. Ren vinst ekonomiskt sett.
Citera
2019-08-19, 07:13
  #1256
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av einsteincrew
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/JoRbPR/biljetthysteri-i-aik-gar-mot-slutsalt

Det är ju komedi på hög nivå faktiskt. Aik väljer att marknadsföra Celticmatchen som snart slusåld. Man pratar om att max kapaciteten är 28k på en arena som tar 50k

Biljetthysteri i AIK: ”Går mot slutsålt”

"Vi började sälja på fredag och hittills har vi sålt 14 500 biljetter. Hela Norra Stå är slutsålt. Arenakapacitet ligger på 28 000, säger Söderberg."

"Har ni funderat på att öppna övre läktaren till båda matcherna? Med tanke på publikintresset?

– Ja, det har vi, men för att göra det måste vi vara säkra på efterfrågan. Vi måste vara säkra på att det finns tillräckligt stort intresse. När vi gör det så kommer vi öppna fler läktare. "

Herregud, vilket lysande sätt att få all amatcher slutsålda, när kommer tvillingarna apa efter och släppa tvåtusen biljetter och sen öppna upp sittplats, efter sittplats?
Citera
2019-08-19, 09:28
  #1257
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Hinner bara svara kort.

Jo, vi har eventuellt sprungit på varandra någon gång. Nu gjorde jag väl inget större väsen av mig när jag gick på matcher eller utmärkte mig speciellt, men för att dra till med något exempel på namn så visste i alla fall "Lången" vem jag var. Kanske vi ses igen på torsdag på Söndrums IP. Jag har visserligen köpt biljett till hemmasektion.

Angående exempel på klack som inte kollar på matcherna. Generellt syftar jag på de klackar som posterar ut 3-4 pers med stora flaggor längst fram och där flaggansvariga viftar konstant i 90 min så de självklart täcker planen för absolut minst 25% av folket i klacken. Lägg därtill ett antal personer som oftast är engagerade med att göra andra saker, som t ex ha ryggen mot planen stora delar av matchen för att istället kolla på sin egen klack eller då just flaggorna. Eller annat.

För att ta ett konkret exempel. Halmstad-Elfsborg 2017 (gissningsvis 300-400 bortafans): Halmstad gör 1-0 en stund efter paus. Elfsborgsklacken sjunger konstant på som om ingenting har hänt och det är inte ens säkert att de sett målet. Maler på med samma sång och låter ganska mycket. Så får Elfsborg straff strax efter 1-0. Klacken maler på med sin sång och man börjar förstå att de allra flesta faktiskt inte har sett att det egna laget fått en straff mitt framför näsan på dom. Man sjunger vidare på exakt samma sätt. Elfsborgsspelaren kliver fram, och nätar. 1-1. Spelarna jublar och springer mot klacken. DÅ blir klacken plötsligt dödstyst!!. Det är som att hela sektionen plötsligt vaknar ifrån allsången och börjar titta på varandra och på planen och uppåt resultattavlan (som sitter ovanför deras huvuden). "Varför springer våra spelare här och jublar?".. mummel, sorl och oförstående reaktion. Står det 1-1? "Trodde det var 0-0".. typ. Så gör Halmstad avspark efter Elfsborgs mål och så sakteliga börjar Elfsborgsklacken att sjunga igen. Samma sång och fortsätt gömda bakom sina stora flaggor utan koll på vad som hände på planen.

En av de mest bisarra supporterreaktioner jag upplevt, faktiskt.

Den gubben har koll på dom flesta av oss som gått i många år.

Jo, nu såg jag inte nämnda match men det där med att flaggor täcker sikten är ju inte direkt specifikt för Ellos om man ska skydda dom, det sker ju i alla större klackar och dom stora flaggorna är ju en del av klackarna av idag.
Sedan kan man givetvis tycka olika om det, jag själv föredrar ju att se matchen...

Dock är det ju inget konstigt att ramsor som sjöngs precis innan ett mål fortsätter sjungas direkt efteråt, den ramsan är redan "inne" i klacken så att säga.
Citera
2019-08-19, 10:08
  #1258
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Jag gillar pyroteknik eftersom det markerar ett motstånd emot grisväsendet och jag tycker inte att fotbollssupportrar ska lyda polisen, men i övrigt tycker jag att burkgurka har många poänger.

Sen är det ju lätt att skratta åt Elfsborg men HIF är absolut inte förskonat ifrån den här utvecklingen. Vår SPC är markant lägre numera och det handlar mycket om att vi kör tråkiga malande sånger istället för intensiva ljudtoppar, med stark anknytning till matchbilden. Sångerna avlöser inte varandra på ett naturligt vis och det finns ingen grupperingsöverskridande diskussion om själva läktarstödet, så det blir bara sämre och sämre.
Citera
2019-08-19, 10:17
  #1259
Medlem
a.e.gs avatar
Alltså att biljetterna som är släppta snart är slutsålda och att det då öppnas fler sektioner för försäljning betyder ingalunda att hela arenan är slutsåld. Det har ingen heller påstått.

Jag vet att det kan vara svårt ibland med det här med läsförståelse och så men ett ord kan faktiskt ibland ha olika betydelse beroende på i vilket sammanhang det används.

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.
Citera
2019-08-19, 10:37
  #1260
Medlem
Annars kan man göra som bajen - påstå att arenan (söderstadion) var slutsåld varje match och ignorera fakta om att det ofta bara var 7-8000 på matcherna.

Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
När öppnar aik upp etage 3? Dom skulle väl göra det om vi sålt slut nedre och mellan?

De ska ha öppnat nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in