Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Hinner bara svara kort.
Jo, vi har eventuellt sprungit på varandra någon gång. Nu gjorde jag väl inget större väsen av mig när jag gick på matcher eller utmärkte mig speciellt, men för att dra till med något exempel på namn så visste i alla fall "Lången" vem jag var. Kanske vi ses igen på torsdag på Söndrums IP. Jag har visserligen köpt biljett till hemmasektion.
Angående exempel på klack som inte kollar på matcherna. Generellt syftar jag på de klackar som posterar ut 3-4 pers med stora flaggor längst fram och där flaggansvariga viftar konstant i 90 min så de självklart täcker planen för absolut minst 25% av folket i klacken. Lägg därtill ett antal personer som oftast är engagerade med att göra andra saker, som t ex ha ryggen mot planen stora delar av matchen för att istället kolla på sin egen klack eller då just flaggorna. Eller annat.
För att ta ett konkret exempel. Halmstad-Elfsborg 2017 (gissningsvis 300-400 bortafans): Halmstad gör 1-0 en stund efter paus. Elfsborgsklacken sjunger konstant på som om ingenting har hänt och det är inte ens säkert att de sett målet. Maler på med samma sång och låter ganska mycket. Så får Elfsborg straff strax efter 1-0. Klacken maler på med sin sång och man börjar förstå att de allra flesta faktiskt inte har sett att det egna laget fått en straff mitt framför näsan på dom. Man sjunger vidare på exakt samma sätt. Elfsborgsspelaren kliver fram, och nätar. 1-1. Spelarna jublar och springer mot klacken. DÅ blir klacken plötsligt dödstyst!!. Det är som att hela sektionen plötsligt vaknar ifrån allsången och börjar titta på varandra och på planen och uppåt resultattavlan (som sitter ovanför deras huvuden). "Varför springer våra spelare här och jublar?".. mummel, sorl och oförstående reaktion. Står det 1-1? "Trodde det var 0-0".. typ. Så gör Halmstad avspark efter Elfsborgs mål och så sakteliga börjar Elfsborgsklacken att sjunga igen. Samma sång och fortsätt gömda bakom sina stora flaggor utan koll på vad som hände på planen.
En av de mest bisarra supporterreaktioner jag upplevt, faktiskt.
Den gubben har koll på dom flesta av oss som gått i många år.
Jo, nu såg jag inte nämnda match men det där med att flaggor täcker sikten är ju inte direkt specifikt för Ellos om man ska skydda dom, det sker ju i alla större klackar och dom stora flaggorna är ju en del av klackarna av idag.
Sedan kan man givetvis tycka olika om det, jag själv föredrar ju att se matchen...
Dock är det ju inget konstigt att ramsor som sjöngs precis innan ett mål fortsätter sjungas direkt efteråt, den ramsan är redan "inne" i klacken så att säga.