2019-08-17, 02:13
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
En passus med en fråga som intresserar mig:

Det var det en stor sak, inte bara för Japan och Japaner, när Japanska styrkor för första gången efter WW2 skickades utomlands av Junichiro Koizumi. (Irakkriget)

Finns det något mer djuplodande material eller artiklar som belyser för och efterspel när detta skedde?

Tack på förhand!

Stämmer bra, och hårt kritiserat. Låt mig kolla närmare vad det finns för material. Så återkommer jag.
Citera
2019-08-17, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Stämmer bra, och hårt kritiserat. Låt mig kolla närmare vad det finns för material. Så återkommer jag.

Tack för vänligheten!
Citera
2019-08-17, 08:48
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Nu meddelar flera utrikesministrar och militära experter att man sammankallat till blixtmöten. Bland andra NSC i SK.

Nya krav och hot kom likaså idag från Kim:

1. Ursäkt, med, för Nordkorea acceptabla ”Orsaker” till varför militärövningen med USA hölls.

2. Krav på att Sydkorea ber om ursäkt och korrigerar Moons tal igår, vilket Nordkorea anser vara oförskämt och förnedrande.

3. Nord kräver att Syd inte har någon dialog eller styr eller påverkar förhandlingarna med/mellan USA och Nordkorea i någon form.

4. Nordkorea anser att Sydkorea är orsak till att nya förhandlingar inte kommit igång. Det går för långsamt enligt Kim.

5. Nordkorea har inga intentioner att föra vidare dialog med Sydkorea.

6. Nordkorea kan snart komma att inleda de tidigare aviserade uppskjutningarna av LÅNGDISTANMISSILER.

Det kanske är DAGS, att inse, att Nordkorea kommer att fortsätta med hot - utpressning- ändrade krav och ny agenda efter eget godtycke?

Dags också, att låta det Internationella samfundet få en större roll i förhandlingarna med Kim.

Det som sker nu är totalt och ofruktsamt vansinne.
Ja jisses så dem håller på få se vad Tomhylsan kommer med för bortförklaring till detta nu då, Sist att han fått ett så vänskapligt brev at NK:s ledare....

Nej båda vill stå i ramåljuset och framstå som den store ledaren men INGEN är det av dessa herrar, Båda agerar som pojkar i trotsåldern enda stället dem hör hemma är och förblir i sand lådan!
Citera
2019-08-17, 11:02
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Tack för vänligheten!

Det finns några böcker på japanska om det, men jag utgår från att det inte är så stor hjälp. Såvitt jag kan finna har ingen av de japanska böckerna översatts och det har inte heller skrivits någon på engelska.
Har endast lyckats lokalisera en akademisk artikel om det, nämligen denna. Förvånansvärt tomt.
Citera
2019-08-17, 12:33
Medlem
Citat:
Det finns några böcker på japanska om det, men jag utgår från att det inte är så stor hjälp. Såvitt jag kan finna har ingen av de japanska böckerna översatts och det har inte heller skrivits någon på engelska.
Har endast lyckats lokalisera en akademisk artikel om det, nämligen denna. Förvånansvärt tomt.

Tack för Din hjälp!

Jag har nog läst det mesta, som är dokumenterat på ENG - TYS - FRA och några till språk, men inte de som jag tror innehåller en annan semantik, nämligen de Japanska.

Jag har av en Amerikansk tidigare kollega, som var verksam vid Gen. Richard Meyers stab (USFJ), fått höra att det tydligen finns någon form av akademiska skrifter eller sammanställningar gjorda av tidigare Generalen Nozomo Yashitomi, numera Prof. vid Nihon Univ. Förutom Gulfkriget, bland annat mycket intressant dokumentation från 1994, då det var nära att US/SK invaderade Nordkorea när dom började skörda plutonium vid anläggningen i Yongbyon.

Det är förmodligen Yashitomis skrifter (bland andra förstås) Du åsyftar, då hans material inte verkar översatt, annat än i PM eller annan militär korrespondens på ENG, dessa har jag läst.

Tetsuya Nishimoto har tydligen skrivit något också samt Abes rådgivare Taniguchi.

Ja, det är förvånansvärt tomt.....

Din bifogade artikel tackar jag särledes för, den har jag inte läst tidigare.

Stort tack!
Citera
2019-08-18, 02:10
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Tack för Din hjälp!

Ja, det är förvånansvärt tomt.....

Din bifogade artikel tackar jag särledes för, den har jag inte läst tidigare.

Stort tack!

Det hjälper naturligtvis inte men denna bok är en gedigen genomgång av resonemangen i den japanska Statsrådsberedningen under den här perioden. Det innebär att byråkraternas resonemang kring besluten är inkluderade och ger därför, tycker åtminstone jag, ett mera heltäckande perspektiv. Författaren var högt uppsatt byråkrat i Försvarsministeriet (som om jag minns rätt då inte hade status av ministerium)
Citera
2019-08-18, 09:06
Medlem
Citat:
Kina och Ryssland är som vanligt de som förhindrar en enad Internationell aktion mot Nordkorea.

Eftersom det endast råder konsensus på pappret mellan länderna via FN, att Nordkorea INTE skall ha kärnvapen, men inte ett samfällt ultimatum, som uttalas MED EN RÖST, och ställer Kim i ”Schack”, där han får klart för sig att om Du inte lägger ner kärnvapnen, så stänger det Internationella samfundet ner Nordkorea på 3 månader eller går in och plockar bort både Dig och vapnen.

Kim förstår endast auktoritärt maktspråk och han skulle aldrig starta en ”Pre-attack” om han ställdes inför ett kompakt faktum, där även Kina och Ryssland klargjorde för honom att vägs ände är nådd!

Kim vet, att han och hela Koreahalvön går i graven i så fall.

I veckan kommer Japans och Sydkoreas utrikesminister ha möte i Peking med Kinas.
Hoppas att de kan nå en enad front mot tjockisen den 3e.

Du har rätt att Kina kan strypa NK, men vad kommer tjockisen att göra när detta händer. Ingen kan förutse, det är detta som oroar Peking.
ABC vapen
Det bor många Kineser i Soul, många av dem viktiga. Kina importerar mer från SK än USA.
Gränsen mellan NK och Kina uppkom under Japans ockupation.
Senast redigerad av svensk0kina 2019-08-18 kl. 09:13. Anledning: Stavning
Citera
2019-08-18, 09:47
Medlem
hiragana -
Citat:
Det hjälper naturligtvis inte men denna bok är en gedigen genomgång av resonemangen i den japanska Statsrådsberedningen under den här perioden. Det innebär att byråkraternas resonemang kring besluten är inkluderade och ger därför, tycker åtminstone jag, ett mera heltäckande perspektiv. Författaren var högt uppsatt byråkrat i Försvarsministeriet (som om jag minns rätt då inte hade status av ministerium)

Stort tack, igen!

För tillfället hjälper den inte, men som nybliven pensionär, får jag överväga att spendera tid på det länge planerade projektet, att inleda Japanska språk och skriftstudier!

Genom åren har jag jag lärt mig alla 46 stavelserna och de flesta ”Gairaigo orden” samt insett att lärandet sv uttalet är relativt lätt. Den stora utmaningen är uppenbarligen grammatiken, och de olika ”Nivåerna” som jag förstått finns i språket. Den största utmaningen ser jag i skrift språken, Hiragana - Katakana och Kanji.

Nåväl, än så länge får jag väl bjuda in en av mina Japansk/Amerikanska vänner, och mata honom med hans favoritwhisky ”Hibiki”, under det att han håller högläsning ur boken för mig!

———-

Minns Du själv något av mediarapporteringen i Japan, då planerna på att slå ut Yongbyon anläggningen pågick?
Citera
2019-08-18, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
I veckan kommer Japans och Sydkoreas utrikesminister ha möte i Peking med Kinas.

Du har rätt att Kina kan strypa NK, men vad kommer tjockisen att göra när detta händer. Ingen kan förutse, det är detta som oroar Peking.
ABC vapen
Det bor många Kineser i Soul, många av dem viktiga. Kina importerar mer från SK än USA.

Vi har ju avhandlat detta otaliga gånger i tråden!

Kim förstår endast auktoritärt - hårt - skoningslöst agerande.

STÄLLS KIM INFÖR ETT FULLSTÄNDIGT ENTYDIGT ULTIMATUM FRÅN ALLA, SÅ KOMMER HAN ATT BACKA!

Om Kina och Ryssland hade medverkat FULLT UT, utan att intrigera eller dribbla och mörka, som man gör nu, och gjort konstant, så hade kärnvapenfrågan redan varit löst och vapnen bortplockade från Nordkorea.

Kim kommer att backa, om han ställs inför ett KLART OCH TYDLIGT ULTIMATUM, som är utan ”Loopholes” för någon att krypa undan genom.

Får han dessutom fullständigt klart för sig, att förberedelser är gjorda mellan ALLA länder, för de olika ”Worst-Case” scenarios som kan uppstå, inklusive ett fullständigt transparent redovisande av det faktum, att ALLA kommer samfällt att att angripa och slå ut Nordkorea, för det fall han skulle gå till ”Pre-attack” för att han känner sig inklämd i en återvändsgränd.

Kim, nu är spelet slut och vi har nått vägs ände,
Du har inte någon med Dig längre och Du ställs nu inför ett oåterkalleligt och enat ultimatum!

Kim vet att han gräver sin egen och hela Koreahalvöns grav om han gör det.

Vad skulle Du göra om Du vore Kim och ställdes inför fullbordat 100%:igt ultimatum och faktum, där även Kina och Ryssland ingår, utan några som helst förbehåll?

Förgöra hela Koreahalvön och stora mängder Kineser och Japaner?

Eller backa och flagga ner, samt kliva tillbaka och reformera regimen tillsammans med Sydkorea?

Nu kommer ovanstående dessvärre inte att till verklighet, då det inte ligger i vare sig Kinas eller Rysslands intresse!
Senast redigerad av LEMMOR 2019-08-18 kl. 11:33.
Citera
2019-08-18, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Ja jisses så dem håller på få se vad Tomhylsan kommer med för bortförklaring till detta nu då, Sist att han fått ett så vänskapligt brev at NK:s ledare....

Nej båda vill stå i ramåljuset och framstå som den store ledaren men INGEN är det av dessa herrar, Båda agerar som pojkar i trotsåldern enda stället dem hör hemma är och förblir i sand lådan!

Det farliga med 2 narcissistiska individer i samma sandlåda, som inte åstadkommit något annat än tomma ord, är att när man inser att orden inte ledde till några resultat, gör man om sandlådan till en bunker, som dom aldrig kommer upp ur!
Senast redigerad av LEMMOR 2019-08-18 kl. 11:50.
Citera
2019-08-18, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina

ABC vapen

Mötet mellan Utrikesministrarna i Peking, är endast ett spel för gallerierna.

Kinas vanliga dubbelspel.

Du bör istället följa och analysera det skeende som är av mycket större och allvarligare art, nämligen de förhandlingar på toppnivå, mellan Kinas Miao Hua, Chefen för Kinas centrala militärkommission och Nordkoreas Kim Su-gil.

Deras möte och gemensamma uttalanden därefter, bekräftar mina farhågor om Kinas verkliga agenda avseende Nordkorea och regionen för övrigt.

Dessutom förklarar deras gemensamma deklarationer den ökade aggressiviteten och självsäkerheten hos Nordkorea de senaste veckorna.

Djärvheten i retoriken, och de alltfler stängda dörrarna från Nordkorea, tyder på att det nyvunna Nordkoreanska självförtroendet, är skapat av Kina.

Gemensamma uttalanden efter mötet, och dessa ser jag som stora anledningar till oro:

1. Kina och Nordkorea skall stärka och konformera sina militära styrkor, OBSERVERA NOGSAMT vad konformera betyder i sammanhanget, det betyder att man skall utplåna de båda styrkornas egenheter och göra dom så lika så att dom inte kan särskiljas. Detta är MYCKET ALLVARLIGT!

2. Man skall gemensamt säkerställa båda ländernas intresse i regionen, genom att utöka och förstärka det militära samarbetet i alla led.

3. Kina och Nordkorea måste höja nivån på sitt militära samarbete, då förhandlingarna med USA gått i totalt stå. Dessutom har Nordkorea givit upp all tilltro till Sydkorea och framtida förhandlingar är uteslutna.

Dessa deklarationer är mycket alarmerande och oroväckande.

Vi kommer på grund av detta flagranta bevis för Kinas stöd till Nordkorea, enbart få se ett ännu djärvare och ytterligare aggressivt Nordkorea!

Det mest oroväckande och fullkomligt obestridliga, är det faktum att Kina nu visar EXAKT vad man har för intentioner avseende Nordkorea och i regionen.

Skrämmande!

Tack Kina!
Senast redigerad av LEMMOR 2019-08-18 kl. 13:26.
Citera
2019-08-19, 02:24
Medlem
Kumabjorns avatar
Det var idag för 43 år sedan som den s.k. Yxmords incidenten inträffade i gränsövergången Panmunjom. Skall vi gissa att det inte hålls någon gemensam minesstund denna dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in