Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
Det håller jag med om. Tre till synes normala personer blir inte samtidigt så galna att de planerar ett mord. Knappast två personer heller. Däremot kan en ha sagt något som har triggat en annan till att agera. Men jag tror inte att flera personer ihop har planerat mordet, om det nu var planerat.
Jag tror inte det heller, även om det inte är uteslutet att det indirekt kan ha triggats av HDs beslut att vilja genom föra flytt och skilsmässa.
Man kan ju ana att det kan kännas för SD som att LW har förstört allt genom att inte bara anmäla och den senaste gången löpa linan ut, utan också genom att ha öppet pratat med HD.
Jag undrar om vad LW har pratat med HD om.
Eftersom jag misstänker att det som LW har utsatts för av SD är mycket värre än "bara" knoggnuggningen, så tänker jag att en kvinna som har läst psykologi, om hur man ska hantera människor i kris och samlevnad, säkerligen har förstått att det hon är utsatt för, det är det stor sannolikhet att HD också är utsatt för.
Så att HD försöker lämna SD, kan säkert bero på att LW har haft ett finger med i spelet där.
Jag kan förstå att SD som tidigare känt sig som kungen i djungeln, med två vackra kvinnor, nu plötsligt känner sin maktposition nerpetad till botten, när bägge vänder sig emot honom.
Jag tolkar HDs underliga beteende med att fortsätta att umgås med SD som ett beteende hos någon som i åratal levt med en person som har varit starkt dominerande i förhållandet. Det är inte säkert att hon är helt ovetande om hur det kan förhålla sig med mordet, men de inre försvaren och överlevnadsinstinkten tar över.
Om det varit fler personer med i spelet då hade säkerligen scenariot sett annorlunda ut. Mordplatsen hade varit en annan, och LW hade inte lurats ut ur sitt hem för att mördas 150 m från bostaden.
Om LW hade kommit hem till SD i något ärende sent på kvällen och HD hade varit där inför USA resan, då kanhända hade det kunnat spåra ur med två personer involverade. Möjligen.
Då hade dock säkert barnen varit hemma i SDs hus, så kanske inte.
Nä, med den tidigare historiken (ja, jag tror att det varit mycket grova händelser förutom anmälningarna) så finner jag det inte sannolikt att det är fler involverade i mordet.
Hur ofta har det hänt där det förekommit våld i nära relationer tidigare och därefter har flera ingått i en mordkomplott mot det tidigare offret? Särskilt som att vi pratar om denna socialgrupp där inget missbruk eller annan kriminellt förekommit?
Kan någon ta upp något tidigare svenska fall där något sådant har hänt?