2019-08-18, 11:01
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
JG SD HD känns som en soppa med för många kockar?
Det håller jag med om. Tre till synes normala personer blir inte samtidigt så galna att de planerar ett mord. Knappast två personer heller. Däremot kan en ha sagt något som har triggat en annan till att agera. Men jag tror inte att flera personer ihop har planerat mordet, om det nu var planerat.[/quote]
Citera
2019-08-18, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kanske HD/MH...

Om MH fått reda på att HD flyttat från SD till eget boende och tagit kontakt med HD?
Gemensamt intresse LW som de kanske tycker är orsaken till deras resp separationer.

Det kanske var tre kvinnor som hördes skrika bakom planket?

Hej TufsanKatt!

Ja du har en poäng där, två hämndlystna kvinnor som slår sina kloka huvuden ihop? MH är dessitom duktig på manipulation och det har vi sett en hel del av i tråden? Många postare har aldrig sett på maken till liknande otrevligheter i andra trådar, om jag tolkat det rätt?
Nu framkom det information att MH har alibi, det utesluter förstås inte att hon inte kunnat vara med och planera mordet på LW? Kan MH ha anlitat någon att utföra mordet och HD medhjälparen på plats?
Citera
2019-08-18, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Men vilka trådsanningar ni levererar just nu. Det fetade.
Det blir bara värre och värre att läsa här.
Ni svänger verkligen ut i rena romanformer här.
Hejda er lite för så här skapar ni trådsanningar.
Man orkar inte ens läsa era långa inlägg med era spekulationer.
Ni får faktiskt ursäkta.

Hej Medimera!

Ja jag spekulerar helt riktigt!
Jag har förklarat varför i tidigare inlägg, och vem har inte spekulerat här?
Vad är trådsanningar? Får jag bara hålla mig till fakta? Vem håller sig bara till fakta här?
Jag påstår inte att jag har rätt, jag har hela tiden sagt att jag spekulerar, jag hoppas att ingen missat det.
Alla väntar på fup, tills dess är det bara tjafs om vem som har rätt eller spekulationer att välja mellan?
Vi har väl alla fått lämna tråden när vi finner den ointressant, det gör du givetvis som du vill?
Citera
2019-08-18, 11:14
Medlem
Citat:
Hej TufsanKatt!

Ja du har en poäng där, två hämndlystna kvinnor som slår sina kloka huvuden ihop? MH är dessitom duktig på manipulation och det har vi sett en hel del av i tråden? Många postare har aldrig sett på maken till liknande otrevligheter i andra trådar, om jag tolkat det rätt?
Nu framkom det information att MH har alibi, det utesluter förstås inte att hon inte kunnat vara med och planera mordet på LW? Kan MH ha anlitat någon att utföra mordet och HD medhjälparen på plats?
Informationen att MH har alibi... vem kommer den ifrån och oavsett hur ska vi veta att det stämmer?

Som Du skrev i tidigare inlägg så är det någon (som kanske inte är helt tillförlitlig) som har tagit MH i "försvar" redan tidigt i tråden.

Ps Det var ett inlägg från Elsa jag tänkte på vad gäller Schazz ... det var inte Du som skrev inlägget Ds
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-08-18 kl. 11:17.
Citera
2019-08-18, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Men du har uppenbarligen inga skrupler att hänga ut HD och MH, varav ingen i dagsläget har tilldelats misstanke om inblandning. Tanken har aldrig föresvävat dig att deras barn kan läsa här?

Jag är väldigt benägen att hålla med om att tråden på senare tid har utvecklats till att bli en mix av kiosklitteratur a la Harlequinromaner och 50 Shades of Grey. Till råga på allt med en mängd invävda (medvetna/omedvetna?) felaktiga detaljer som renderar att bli till regelrätta trådsanningar.

Hej Gilgrissom!
Jag är knappast först med att nämna HD och MH, så hur tänkte du här?
Barnen däremot överlåter jag helt till polisen att reda ut då jag tänker först på barnens bästa då de sörjer sin mamma och inte bör hängas ut, om du har en annan åsikt så får det stå för dig, men jag tänker inte diskutera LW barn!!
Citera
2019-08-18, 11:18
Medlem
Citat:
Informationen att MH har alibi... vem kommer den ifrån och oavsett hur ska vi veta att det stämmer?

Som Du skrev i tidigare inlägg så är det någon (som kanske inte är helt tillförlitlig) som har tagit MH i "försvar" redan tidigt i tråden.

Precis du har rätt, vi har bara informationen vi fått av andra i tråden som givetvis kan vara helt fel uppgifter, hur ska vi veta?? Vi kan bara spekulera här, visste vi hade vi gått direkt till polisen så då hade vi inte behövt spekulera alls??
Citera
2019-08-18, 11:18
Medlem
Hold your horses, folks! Mycket skenande med teorier i tråden efter JM:s inlägg (som vanligt). Hen ler nog nu.

LW skulle hämtas upp för Norgefärden på onsdagsmorgonen.
På tisdagen fyllde LW:s yngsta son år. Hans födelsedagspresent blev en försvunnen mamma som sen hittades mördad.
LW mördades på måndagen ca 23.35 den 14 maj.
SD är huvudmisstänkt (fortfarande).

Ville egentligen någon kvinna följa med SD till USA? Gjorde LW narr av honom? Han fick skylla sig själv att ingen ville ha honom längre?

Teori:
Huvudmisstänkt är skyldig.
HD och JG skyddar den misstänkte.
MH är nöjd att LW är mördad, men oskyldig. När hon hängde ut LW och barnen på sin blogg i juli -18 var hon nog förhörd och såg sin chans att hämnas U och smutskasta familjen W.
Citera
2019-08-18, 11:19
Medlem
Citat:
Om jag utgår från mina mest logiska tankar när jag ställer HD som drivande och anstiftande GM, så utesluter jag SD och tror att hon snarare slår två flugor i en smäll och vill rikta misstankarna mot just SD för att straffa honom?

SD och JG, fullt möjligt då JG åtminstone offentligt tog avstånd från LW och uppgifter i tråden att han verksr stå HD närmre än SD väcker frågor? Hur ser umgänget ut efter mordet?

JG SD HD känns som en soppa med för många kockar?

HD föräldrar, ja varför inte? Föräldrar gör extremt mycket för sina barn, HD har enligt uppgifter i tråden verkat extremt bortskämd? Är föräldrarna kapabla att även mörda borde det nog hänt något särskilt i närtid innan mordet som utlöser detta? Fick SD och HD resan av HDs föräldrar som det kommit uppgifter om, men att HD vägrat och SD sagt att han åker själv och i hemlighet planerade resan med LW, och HD och föräldrarna fick veta och just detta var det som exploderade av ilska?

MH med vuxen dotter?
Jag tänker att hon borde fått ut sitt hat och sin hämd när hon öpppet skrev all den skit om familjen W. Däremot kan hon utan att förstå det själv, vara anstiftare till mordet på LW, genom att väcka hat hos någon annan? Eller om hon projicerar sitt hat och mående på dottern som till sist hämnas för hennes mamma mår så dåligt, då är dottern medhjälparen som lockar ut LW, och GM kanske en vän till dottern.
Tycker bara att det gått så långt tid efter uppbrottet mellan MH och UW. Men tänker man på tyskan, (hette hon Christine Schyrrer?) som hämnades, så hade det väl också gått lång tid sen uppbrottet om jag inte minns fel?

Järngänget och holländskor har jag uteslutit då jag inte kan se deras motiv, men det kanske de har??

Nej, men hold your horses - MH har en
dotter i Örebro?! Nu har jag MH:s blogg på
en dator på annat ställe än jag befinner mig,
och kan tyvärr ej kolla upp det hela.

Men minns jag rätt så hade MH en son
som bodde under en tid (gick i skola?) i
Örebro och som hon - under tiden bloggen skrevs -
skulle hjälpa till med en flytt från Örebro.

Citat:
Vad menar Du med "omfattande planering"?

MH har en dotter i Örebro om jag kommer ihåg rätt så det är väl inte så konstigt om hon varit där.

Kan vara så att MH haft kontakt med HD det vet vi inte. Har hon haft det så återstår det för polisen att utreda var exakt MH befunnit sig i Örebro. Lika svårt som att få till bevis för var MGM varit under kvällen/natten.

Har för mig att någon i tråden skrivit att MH varit på förhör. Är det så så vet vi inte anledningen... kan vara att hon var på plats i Örebro.
Citera
2019-08-18, 11:21
Medlem
Citat:
Hej Medimera!

Ja jag spekulerar helt riktigt!
Jag har förklarat varför i tidigare inlägg, och vem har inte spekulerat här?
Vad är trådsanningar? Får jag bara hålla mig till fakta? Vem håller sig bara till fakta här?
Jag påstår inte att jag har rätt, jag har hela tiden sagt att jag spekulerar, jag hoppas att ingen missat det.
Alla väntar på fup, tills dess är det bara tjafs om vem som har rätt eller spekulationer att välja mellan?
Vi har väl alla fått lämna tråden när vi finner den ointressant, det gör du givetvis som du vill?

Så du uppmanar att lämna tråden så du kan fortsätta att med dina romaner.
Det fetade tidigare är spekulationer och finns inga bevis för och så skapas trådsanningar.
Nej, det framgår inte tydligt att du spekulerar.
Kanske kan du och Philomena ta era långa romaner i meddelande med varandra i stället?

Här vill man få reda på fakta och inte en massa hopdiktade fantasier.
Ni äger inte tråden och tänk på att anhöriga läser förmodligen här.

Det är ett jäkla ansvar ni tar med era romanskrivningar.
Citera
2019-08-18, 11:25
Medlem
Jag undrar, ...när eventuellt en eller kanske två - tre gärningspersoner i slutändan har kunnat fastställas i den här enorma soppan... Hur kommer stämningen att vara i det berörda bostadsområdet då, ...mellan alla som faktiskt visar sig vara oskyldiga men som så vilt har spekulerat i alla riktningar och verkligen försökt att vända (rulla runt) alla stenar i det oändliga i sina försök att hitta en skyldig syndabock? Om man som icke inblandad trådspekulant själv varit en av de många misstänkta som sedan visar sig vara mer eller mindre oskyldig, ...hur skulle man själv då må när man till slut vet vem som är "skyldig"? Hur många år kommer det att ta innan det kommer att råda grannsämja/kamratanda ibland somliga i Örebro igen...?

Jag tänker att det ändå finns olika anledningar till att man vanligtvis låter polis och andra myndigheter lösa sådana här saker med hjälp av försiktiga utredningsmetoder och under en kontrollerad sekretess...

Skulle man kunna tänka sig att det här fallet egentligen redan är så kallat "polisiärt uppklarat", ...dvs att polis och utredande myndigheter på ett eller annat sätt redan har fått ta del av eller kunna lista ut vad som faktiskt kan ha hänt, ...men man väljer att så att säga "lägger locket på" för att skydda vissa inblandade. Det här kanske är ett sådant fall där man inom den utredande myndigheten redan har kommit fram till att det skulle vara väldigt onödigt att genomföra en rättegång för att lagföra den som är skyldig till att LW inte längre är i livet. Jag undrar en smula över hur pass säker Flashbacks framtid kan tänkas vara ifall det visar sig att man ifrån forumets håll låter sådana här ändlösa spekulationer sväva ut helt fritt i ett kanske ömmande särfall. Även om man talar anonymt här och känner att flashback är en slags fristad för fritt tänkande och ordande så kanske det ändå finns något slags gräns för när olika samhälleliga instanser kan börja fundera över hur pass fritt det "fria" ordet får lov att vara i ett skyddat demokratiskt samhälle där varje enskild medborgare ändå har rätt till en slags grundtrygghet. En sådan grundtrygghet kallas "rätten till fair trial".....
Citera
2019-08-18, 11:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ang. 1: Att SD o HD umgås kan ha sina randiga skäl. Det bör ju då studeras lite vem som skyltar med det och varför/på vilket sätt. Man kan föreställa sig vissa praktiska sidor, varav en handlar om att HD vill minimera barnens tid med SD allena, eller omvänt maximera barnens tid med hennes egna föräldrar eller annan anhörig. Man kan tänka sig att båda i paret vill upprätthålla en viss stil inför barnen (vilket kan sammanhänga med något barns mående exv) vad gäller hur föräldrarna umgås med andra (vilket i sin tur kan hänga samman med vad exv HD vill ha ut av geocachande), särskilt som geocachande är en närmast påtvingat social sport med ofta nördiga typer och kräver fordon o samåkande. Vänder man ett halvvarv på den karamellen så kan båda föräldrsrna (elelr bara den ena) vilja signalera att HD inte är ”ledig”, och i SD:s fall att han inte tänker tolerera att diverse hugade friare från nördligan får några idéer. Så HD behöver ett förkläde i bokstavlig o bildlig form. Folk trillar då lätt dit när man åker omkring i bil och hjälper varandra upp i trän... På spel står då att SD:s fadersroll rörande döttrarna skulle urholkas exv. Man skulle nog kunna utvinna fler insikter ur det där. Beroende på om någon tydligast framhävt ngt på ngt sätt. Eller om båda har liknande målsättningar men av olika skäl.

Sen kan det handla om aspekter som att SD och kanske även HD har upptäckt att de inte är några riktigt starka dragplåster i geo-svängen på egen hand, vilket förvisso kan vara en effekt av mordmisstankarna... Så vill de ha acceptabelt socialt utbyte med andra så får de uppträda i par. Vem skulle exv vilja åka i bil med SD när man tänker på saken, och vem skulle vilja skjutsa runt HD när SD kan stå bak en gran med en skyffel...? Geocaching, som är så mysigt, är svårt att riktigt njuta av i ensamt sällskap med en mördare. Och utan kladdande och billiga sexistiska vitsar. Och att börja med andra vildmarkssporter på egen hand kan visa sig svårt för både en ensam mamma och en misstänkt mördare. Inte ens bärplockning går att njuta med mördare.

Generellt sett så skulle man kunna gissa att SD ganska snart skulle fara ganska snett om han for runt allena på diverse event. For better or for worse.

Att SD ”gått tillbaka” till HD (trots skilsmässa) kan förstås anses indikativt på att det var ditåt han lutade redan vid mordet, och att det utgör en del av motivet. Men det kan vara uppblandat med andra rimliga och ej direkt relaterade hänsyn.

’”Team” Davids*on’ blir en allt smalare kategori under rådande omständigheter och det tror jag inte passar somliga. Att dra runt i ensamhet på mörka vägar utan att ngn annan än fb läser ens bloggfunderingar om kaffeimpressioner i skogsbackar kan nog kännas en smula mediokert. HD kan ha liknande problem å sitt håll. Gamla kärestan är då bra att hålla sig till, när vägen schmalnar.

HD lär allra minst veta precis hur allt ligger till. Eller förstå. Men utan att ha ngt konkret att tillföra som polisen inte redan känner till. Eller så är hon mer insyltad än så. Hur som helst så kommer det komma dagar när hon måste kunna redogöra för sina barn vad som egentligen hände, föreställer jag mig. För att inte förlora ansiktet själv.

Mycket insiktsfullt.
Citera
2019-08-18, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrPitiful
Jag undrar, ...när eventuellt en eller kanske två - tre gärningspersoner i slutändan har kunnat fastställas i den här enorma soppan... Hur kommer stämningen att vara i det berörda bostadsområdet då, ...mellan alla som faktiskt visar sig vara oskyldiga men som så vilt har spekulerat i alla riktningar och verkligen försökt att vända (rulla runt) alla stenar i det oändliga i sina försök att hitta en skyldig syndabock? Om man som icke inblandad trådspekulant själv varit en av de många misstänkta som sedan visar sig vara mer eller mindre oskyldig, ...hur skulle man själv då må när man till slut vet vem som är "skyldig"? Hur många år kommer det att ta innan det kommer att råda grannsämja/kamratanda ibland somliga i Örebro igen...?

Jag tänker att det ändå finns olika anledningar till att man vanligtvis låter polis och andra myndigheter lösa sådana här saker med hjälp av försiktiga utredningsmetoder och under en kontrollerad sekretess...

Skulle man kunna tänka sig att det här fallet egentligen redan är så kallat "polisiärt uppklarat", ...dvs att polis och utredande myndigheter på ett eller annat sätt redan har fått ta del av eller kunna lista ut vad som faktiskt kan ha hänt, ...men man väljer att så att säga "lägger locket på" för att skydda vissa inblandade. Det här kanske är ett sådant fall där man inom den utredande myndigheten redan har kommit fram till att det skulle vara väldigt onödigt att genomföra en rättegång för att lagföra den som är skyldig till att LW inte längre är i livet. Jag undrar en smula över hur pass säker Flashbacks framtid kan tänkas vara ifall det visar sig att man ifrån forumets håll låter sådana här ändlösa spekulationer sväva ut helt fritt i ett kanske ömmande särfall. Även om man talar anonymt här och känner att flashback är en slags fristad för fritt tänkande och ordande så kanske det ändå finns något slags gräns för när olika samhälleliga instanser kan börja fundera över hur pass fritt det "fria" ordet får lov att vara i ett skyddat demokratiskt samhälle där varje enskild medborgare ändå har rätt till en slags grundtrygghet. En sådan grundtrygghet kallas "rätten till fair trial".....

Kan bara hålla med.
Här blir folk uthängda bara för att de är män och råkade känna mordoffret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in