2019-07-06, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 22juni41
Hört talas om lagen om skolplikt? Hon har all tid att engagera sig politisk på fritid, efter skoltid och på helgerna. Utan att uppvigla andra ungdomar att strunta i skolplikten.
Luktar avundsjuka lång väg här. Vad har du med hennes skolgång att göra? Hon gick ut grundskolan nyss med så vitt jag vet godkända betyg, och tänker skjuta upp gymnasiet ett år, vad är problemet? Att hon inte delar samma åsikter som du? Att hon får större uppmärksamhet? Finns elever som skolkar långt mer än henne, inte bryr du dig mer om de barnen än att Greta skolkar. Krävs att någon påskyndar en förändring gällande klimatet, kan hålla med om att hysterin är stor och att Greta säkert inte mår så bra av detta psykiskt. Men hennes mål är ju att folk lyssnar och det verkar hon uppnå.
Citera
2019-07-06, 06:49
Medlem
Citat:
Hört talas om lagen om skolplikt? Hon har all tid att engagera sig politisk på fritid, efter skoltid och på helgerna. Utan att uppvigla andra ungdomar att strunta i skolplikten.

Nu tror inte jag att det gäller efter grundskolan.

Men tillbaka till topik, tycker du att Åkesson gjorde rätt i att kritisera henne på ett ganska drygt sätt?
Varför är Åkesson kritisk till en tonåring som bryr sig om miljön globalt?
Citera
2019-07-06, 11:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen

Men tillbaka till topik, tycker du att Åkesson gjorde rätt i att kritisera henne på ett ganska drygt sätt?
Du har inte ens sett intervjun. Han tvingades uttala sig av Malou i ett ämne som inte intresserar honom, och han gjorde det på ett typiskt SD-sätt rakt och ärligt och utan det vanliga flams-käcka som andra politiker gärna gör. Han gjorde så av just det skälet att en 16-åring inte tillför en debatt så mycket fakta, och hon får dessutom ett sämre liv om hon exponeras för mycket så han undviker det. Jimmie är den vuxna i rummet.

Se intervjun nu och återkom.
Citera
2019-07-06, 13:35
Medlem
22juni41s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettballl.
Luktar avundsjuka lång väg här. Vad har du med hennes skolgång att göra? Hon gick ut grundskolan nyss med så vitt jag vet godkända betyg, och tänker skjuta upp gymnasiet ett år, vad är problemet? Att hon inte delar samma åsikter som du? Att hon får större uppmärksamhet? Finns elever som skolkar långt mer än henne, inte bryr du dig mer om de barnen än att Greta skolkar. Krävs att någon påskyndar en förändring gällande klimatet, kan hålla med om att hysterin är stor och att Greta säkert inte mår så bra av detta psykiskt. Men hennes mål är ju att folk lyssnar och det verkar hon uppnå.

Jag påpekade bara åt användaren lallisen som skrev "Hon har ju inte brutit någon lag" om lagen om skolplikt. Och du gör precis som miljövänstermänniskor gör, dvs ens en gnutta kritik mot Greta-hypen så man är minsann en barnhatande miljöförstörare rasist som är avundsjuk på all medial uppmärksamhet? Väx upp.

Citat:
Ursprungligen postat av lallisen

Greta Thunberg gick i nionde klass under läsåret 2018–2019, hon började med skolstrejk i augusti 2018 och satt utanför riksdagen med plakat.

Vadå tillbaka till topic? Du skrev att hon har inte inte brutit någon lag jag påvisade bara dig om lagen om skolplikt. Nu du gjorde precis vad Malou gjorde mot Jimmie Åkesson i ”Malou efter tio”, dvs att tvinga Åkesson uttala om ett orelaterad ämne som inte intresserar honom. Jag bryr mig inte om Åkesson, Greta, SD, Miljöpartiet eller miljö, jag kör hur mycket jag vill och jag sorterar sopor hur jag vill inom min kommuns föreskrifter om sopsortering.
Citera
2019-07-08, 01:27
Medlem
Citat:
Jag påpekade bara åt användaren lallisen som skrev "Hon har ju inte brutit någon lag" om lagen om skolplikt. Och du gör precis som miljövänstermänniskor gör, dvs ens en gnutta kritik mot Greta-hypen så man är minsann en barnhatande miljöförstörare rasist som är avundsjuk på all medial uppmärksamhet? Väx upp.

Greta Thunberg gick i nionde klass under läsåret 2018–2019, hon började med skolstrejk i augusti 2018 och satt utanför riksdagen med plakat.

Vadå tillbaka till topic? Du skrev att hon har inte inte brutit någon lag jag påvisade bara dig om lagen om skolplikt. Nu du gjorde precis vad Malou gjorde mot Jimmie Åkesson i ”Malou efter tio”, dvs att tvinga Åkesson uttala om ett orelaterad ämne som inte intresserar honom. Jag bryr mig inte om Åkesson, Greta, SD, Miljöpartiet eller miljö, jag kör hur mycket jag vill och jag sorterar sopor hur jag vill inom min kommuns föreskrifter om sopsortering.
Den här jargongen har jag hört förut. Förlåt att jag hoppade in i diskussionen utan att ha läst tidigare inlägg. Jag är ingen miljövänstertyp och förstår vad du menar, men tycker du inte att den förändring som Greta kan åstadkomma är bra, eller varför missunnar du henne att hon skolstrejkade och liknande?
Citera
2019-07-08, 01:43
Medlem
22juni41s avatar
Citat:
Den här jargongen har jag hört förut. Förlåt att jag hoppade in i diskussionen utan att ha läst tidigare inlägg. Jag är ingen miljövänstertyp och förstår vad du menar, men tycker du inte att den förändring som Greta kan åstadkomma är bra, eller varför missunnar du henne att hon skolstrejkade och liknande?

Jag skiter om hon skolkar eller inte, den kulturmarxistiska svenska skolan är skadligt nog att gå till ändå, som sagt jag påpekade bara om lagen om skolplikt, inget annat.

Om du måste fråga om min åsikt angående ämnet så det Greta gör är beundransvärt men tyvärr förstorades av massmedia och utnyttjas av miljötalibaner som vill beskatta svenskar till döden i diverse fantasi-miljöskatter som går till det svarta hålet som heter migration.

Det Jimmie sa var inte kritik till Greta som person, utan till personer bakom Greta.
Citera
2019-07-09, 01:48
Medlem
Citat:
Jag skiter om hon skolkar eller inte, den kulturmarxistiska svenska skolan är skadligt nog att gå till ändå, som sagt jag påpekade bara om lagen om skolplikt, inget annat.

Om du måste fråga om min åsikt angående ämnet så det Greta gör är beundransvärt men tyvärr förstorades av massmedia och utnyttjas av miljötalibaner som vill beskatta svenskar till döden i diverse fantasi-miljöskatter som går till det svarta hålet som heter migration.

Det Jimmie sa var inte kritik till Greta som person, utan till personer bakom Greta.
Oke jag förstår! Ja, jag håller med, jag tycker inte politiken sköter det bra alls, fel fokus och dåliga metoder.
Citera
2019-07-09, 03:13
Medlem
Åkesson har alldeles rätt här - och dessutom delas hans uppfattning av många miljoner vanliga svenskar som ofta röstar på helt andra partier än SD (oavsett vad DN säger). Det är naturligtvis där diskussionen i media borde börja.

Greta-hajpen är ett sorgligt exempel på hur politik, journalistik och debatt har invaderats av PR-branschen och dess metoder. Det borde vara nolltolerans på sådant.
Citera
2019-07-10, 12:40
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Vilken jävla förändring?! Tror du stora korporationer och statschefer utbrister: "Jamen jahaaa! NU förstår vi hur viktig miljön är! Alla dessa forskare och experter begrep vi ingenting av, men nu när den här 16-åringen säger att miljön är viktig, nu ska vi vända skeppet! Skit i vinsterna och ekonomin!"

Greta har ETT syfte, att ge människor utrymme att få godhetsrunka tillsammans med henne och godhetssignalera vilken fantastiska människa och förebild man är.

Greta hade gjort mer för miljön genom att inte resa runt på diverse tramsgalor och tomma pratmässor. Det finns bara ett sätt att stoppa det här vansinnet: att avsluta kapitlet kallat en konsumtions- och tillväxtekonomi. Det kommer vi aldrig göra. Därför kommer vi sluta först när verkligheten slår oss med en slägga i ansiktet och vi fysiskt inte kan fortsätta längre. DÅ kommer förändringen.

Vi har diskuterat problemet i åtskilliga decennier. Vi har aldrig diskuterat lösningen, för det gör för ont.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2019-07-10 kl. 12:45.
Citera
2019-08-17, 15:53
Medlem
Surtrutens avatar
Det enkla svaret på ämnets rubrik är väl att...
Ja, GT är ett barn, barn bör gå i skolan och har JÅ sagt så är det sant.

Ett annat svar är att ett barn som har typ full pott i betyget när hon går ut grundskolan och som vill göra skillnad för klimatet faktiskt gör rätt i att skolka enligt min uppfattning. GT har ju också börjat uppnått det jag tror hon vill uppnå, nämligen att politiker, näringslivstoppar och andra beslutsfattare börjar agera på de uppgifter som klimatforskarna och IPCC presenterar.

Om nu JÅ hör till de som inte är intresserad av klimatfrågan får ju det stå för honom och kanske även för SD. Då är ju det han gör (eller snarare inte gör) rätt för honom och SD.
Citera
2019-08-17, 20:59
Medlem
Återgår till ämnet. Är hon nu 16 år och gått ut nian och har då sökt till gymnasiet? Det står på andra ställen att hon har tagit ledigt ett år, betyder väl då att hon är helt frånvarande.

Förr var det ju inte ovanligt att sluta läsa efter nian, ta sabbatsår som däcksman på båt etc, men de alternativen är väl helt utraderade numera. Ingen får jobb utan gymnasieutbildning.

Så det blir intressant framöver hur Greta ska kunna vara frontfigur men också kunna skaffa sig en utbildning. Hur länge kan etablissemanget ge henne cred utan utbildning? Dags att ställa medierna mot väggen när de har gullat klart med GT.
Citera
2019-08-17, 21:16
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du har inte ens sett intervjun. Han tvingades uttala sig av Malou i ett ämne som inte intresserar honom, och han gjorde det på ett typiskt SD-sätt rakt och ärligt och utan det vanliga flams-käcka som andra politiker gärna gör. Han gjorde så av just det skälet att en 16-åring inte tillför en debatt så mycket fakta, och hon får dessutom ett sämre liv om hon exponeras för mycket så han undviker det. Jimmie är den vuxna i rummet.

Se intervjun nu och återkom.

Hade han varit smart(are) så hade han helt enkelt sagt att han inte har något med hennes skolgång att göra då han inte är hennes förälder.

Han har absolut inget att vinna på att försöka svara på vad Malou försöker o säga då hon alltid kommer att försöka att vinkla allt vad alla säger till någon form av se o hör blaja oavsett vem det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in