2019-08-17, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogshuvvet12
Harads. Litet samhälle ca 5 mil norr om Boden. Mycket vackert beläget vid Luleå älv. Jakt fiske och renskötsel nära. Pendelavstånd till båda Boden, Luleå och Jokkmokk. Mycket billiga hus.

Låter fint, 5 mil är ju överkomligt att pendla och något jobb finns det väl att få i Boden. Ska kolla upp!
Jag hade ju tänkt mig att hyra en liten stuga och om jag har tur så hittar jag en karl uppe i tassemarkerna att köpa ett hus ihop med Men att det finns billiga hus är definitivt ett stort +...
Citera
2019-08-17, 18:35
Medlem
Cabenstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricaJones000
Låter fint, 5 mil är ju överkomligt att pendla och något jobb finns det väl att få i Boden. Ska kolla upp!
Jag hade ju tänkt mig att hyra en liten stuga och om jag har tur så hittar jag en karl uppe i tassemarkerna att köpa ett hus ihop med Men att det finns billiga hus är definitivt ett stort +...

SiS finns även i Boden. Yngre tjejer, sök på Sävastgården. Dom är i behov av folk.
Citera
2019-08-17, 19:03
Medlem
Ruger89s avatar
Det du söker kallas Finland.
Citera
2019-08-17, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
SiS finns även i Boden. Yngre tjejer, sök på Sävastgården. Dom är i behov av folk.

Tack för info! Men får man jobba hos dem utan utbildning? LVM har jag jobbat på som timanställd, men det verkar svårare att få tim på boenden för ungdomar om man inte har utbildning. I varje fall har det varit så nedåt landet. Funderar ibland på att försöka validera och läsa till undersköterska, men jag har eg ingen lust till det. Offtopic fråga, men...
Citera
2019-08-17, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruger89
Det du söker kallas Finland.

Jag har själv tänkt tanken. Har tittat lite runt Vasa i Finland för att det skulle vara enklare med språket. Finska och ryska känns inte så lätt att komma in i om man säger så, om man skulle flytta till Karelen eller liknande. Och svårare med jobb också kanske.
Citera
2019-08-17, 20:37
Medlem
mandelbiskviers avatar
Slår ett norrländskt slag för Arjeplog / Arvidsjaur.
Citera
2019-08-17, 20:52
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Här kan du se hur kommunerna mår: https://www.ekonomifakta.se/fakta/regional-statistik/din-kommun-i-siffror/ Du kan börja på länsnivå: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Ditt-lan-i-siffror/ Kolla medianinkomst, förvärvsfrekvens, arbetslöshet, andel förtidspensionärer och bidragsförsörjda samt kommunens kostnader per invånare så slipper du köpa grisen i säcken.

Vill du komma uti världen så är en riktig flygplats en nödvändighet: https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Statistik/Flygplatsstatistik-/ Det är inte många flygplatser utanför det statliga systemet som kan visa upp något att yvas över. Om vi tar Norrbottens län så hade Kiruna 136 495 pax första halvåret, Pajala 1 169, Gällivare 13 460, Arvidsjaur 45 325 fast bara 17 632 inrikes och Luleå 582 366. De enda icke-statliga flygplatserna i Norrland som har passagerarsiffror värda namnet är Sundsvall och Skellefteå. Båda före detta statliga flygplatser som ratades.
Citera
2019-08-17, 20:58
Medlem
Cabenstones avatar
Citat:
Tack för info! Men får man jobba hos dem utan utbildning? LVM har jag jobbat på som timanställd, men det verkar svårare att få tim på boenden för ungdomar om man inte har utbildning. I varje fall har det varit så nedåt landet. Funderar ibland på att försöka validera och läsa till undersköterska, men jag har eg ingen lust till det. Offtopic fråga, men...

Man har sänkt utbildningsnivån för timvikarier. I princip är det så här, simpelt skrivet.

Du får jobba timmar, som vikarie, men du kan aldrig få en fastanställning.
Citera
2019-08-17, 21:28
Medlem
frdks avatar
Citat:
Kan någon av er norrlandsbor och kännare ge råd till en novis var man skulle kunna bo om man tänker norra Dalarna och uppåt? Stort område, naturligtvis och Dalarna tillhör inte Norrland, men jag skulle behöva få lite input för att få ett grepp om de olika områdena.

Om ni skulle beskriva området kring t ex Arjeplog/ Gällivare/ Sorsele eller annan stad eller område med några meningar, vad hade ni sagt så för att en okunnig söderbo skulle få en känsla för området?

Var är det helt dött, var är det bostadsbrist, var är det ett kulturlandskap, samebygd, var finns det jobb, mygginvasion, köldhål, var är alla invånare 80+, var är det smart rent transportmässigt att bo, orörda skogar, osv.

Jag vill inte bo i en stad, men det får inte vara alltför jobbigt att ta sig in till något form av centrum som har det viktigaste. Gärna med närhet till någon form av ställe där man kan jobba i perioder. Helst hade jag velat jobba skift med något som inte är alltför avancerat för att sen vara ledig en vecka. Eller att jobba intensivt några månader för att sedan vara ledig längre tid för andra projekt jag gör.

Om jag ska säga lite värdeord som jag är ute efter är det:
Hundspann, stora skogar, hästar, billiga bostäder, vedeldad bastu, inga horder av turister. Jakt och trevlig tillgång till älgkött. Eller renkött kanske. Trevligt och enkelt folk som bor där (viktigt).

Allt behöver ju inte stämma, men ni förstår ungefär vad jag skulle gilla och inte.

Gärna kulturbygd och nära sjöar eller hav som inte är invaderat av andra människor. Jag struntar i utförsåkning, men längdskidor är intressant. Vad gäller väder och klimat så ser jag hellre att det är kallt, torrt och snöigt än regn/snö/regn/snö hela vintern.
Gärna bra kommunikationer, som t.ex. närhet till flygplats eller nattåg om man behöver röra på sig ibland eller ta sig till jobb. Sverige funkar, annars Finland eller Norge.

Tips emottages gärna! Gärna sådana saker som ”alla ju vet” för det vete katten om jag har koll på.

Har ni också tips om böcker/film/dokumentärer som utspelar sig i områdena så emottages det gärna, för att kunna få en känsla för kulturen etc.

Får ge credits för bra input på vad du söker, sällsynt i norrlandstrådar.

Hundspann/snö-vinter skulle jag säga mot fjällen, Norrlandskusten kan påminna om slaskbältet vissa år.

Häst skulle jag säga odlingsmarker, dvs rätt platta dalgångar.

Logistiken begränsar mest, Sundsvall och in mot åre samt Gällivare/Kiruna/abisko/Narvik är bästa kommunikation med tåg o flyg.

Söker du dig bort från skidområden så är områden en bit ut från Åre rätt bra för dig.

Alt mellan Kiruna o abisko.
Finns mindre ställen, jäckvikk (skoter/hundspann) Arjeplog (fiskeparadis), Lycksele kultur som man kan utgå från, men lämnar lite att önska i kommunikation.

prova sök jobb i Norrlands inland och flytta dit jobb finns, där ligger största käpphästen för dig tror jag, fin miljö o fastighet är sällan problem

Lycka till!!
Senast redigerad av frdk 2019-08-17 kl. 21:32.
Citera
2019-08-17, 21:32
Medlem
Brenton.Tarrants avatar
Arvidsjaur: Lappar och tyska turister.
Sorsele: Byhålan där du kan köpa ett kvarter för 450k, säger ganska mycket om förfallet.
Gällivare Lappar och gruvor.

Byhåla skulle jag rekommendera Piteå/Kalix.

Större stad Sundsvall

Undvik Umeå om du inte är röd/grön/rosa. Då har du funnit ditt paradis.
Citera
2019-08-17, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Vill du komma uti världen så är en riktig flygplats en nödvändighet: https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Statistik/Flygplatsstatistik-/ Det är inte många flygplatser utanför det statliga systemet som kan visa upp något att yvas över. Om vi tar Norrbottens län så hade Kiruna 136 495 pax första halvåret, Pajala 1 169, Gällivare 13 460, Arvidsjaur 45 325 fast bara 17 632 inrikes och Luleå 582 366. De enda icke-statliga flygplatserna i Norrland som har passagerarsiffror värda namnet är Sundsvall och Skellefteå. Båda före detta statliga flygplatser som ratades.

Har man det som ett argument, så har man dålig koll på hur enkelt det är att ta flyget ner till Arlanda och därifrån flyga vidare ut i världen. På den tiden det tar för en genomsnittlig Stockholmare att ta sig ut till Arlanda med lokaltrafiken, så har man redan hunnit flyga ner. Men visst, behöver man resa mycket i jobbet, eller har ett överdrivet stort reseintresse så förstår jag.
Citera
2019-08-17, 21:47
Medlem
Om du kan få jobb inom vård eller omsorg på ngt plan så är eg hela norrland valbart.

Kolla småbyarna kring större städer, men mer innåt landet än kusten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in