Citat:
Ursprungligen postat av
EricaJones000
Kan någon av er norrlandsbor och kännare ge råd till en novis var man skulle kunna bo om man tänker norra Dalarna och uppåt? Stort område, naturligtvis och Dalarna tillhör inte Norrland, men jag skulle behöva få lite input för att få ett grepp om de olika områdena.
Om ni skulle beskriva området kring t ex Arjeplog/ Gällivare/ Sorsele eller annan stad eller område med några meningar, vad hade ni sagt så för att en okunnig söderbo skulle få en känsla för området?
Var är det helt dött, var är det bostadsbrist, var är det ett kulturlandskap, samebygd, var finns det jobb, mygginvasion, köldhål, var är alla invånare 80+, var är det smart rent transportmässigt att bo, orörda skogar, osv.
Jag vill inte bo i en stad, men det får inte vara alltför jobbigt att ta sig in till något form av centrum som har det viktigaste. Gärna med närhet till någon form av ställe där man kan jobba i perioder. Helst hade jag velat jobba skift med något som inte är alltför avancerat för att sen vara ledig en vecka. Eller att jobba intensivt några månader för att sedan vara ledig längre tid för andra projekt jag gör.
Om jag ska säga lite värdeord som jag är ute efter är det:
Hundspann, stora skogar, hästar, billiga bostäder, vedeldad bastu, inga horder av turister. Jakt och trevlig tillgång till älgkött. Eller renkött kanske. Trevligt och enkelt folk som bor där (viktigt).
Allt behöver ju inte stämma, men ni förstår ungefär vad jag skulle gilla och inte.
Gärna kulturbygd och nära sjöar eller hav som inte är invaderat av andra människor. Jag struntar i utförsåkning, men längdskidor är intressant. Vad gäller väder och klimat så ser jag hellre att det är kallt, torrt och snöigt än regn/snö/regn/snö hela vintern.
Gärna bra kommunikationer, som t.ex. närhet till flygplats eller nattåg om man behöver röra på sig ibland eller ta sig till jobb. Sverige funkar, annars Finland eller Norge.
Tips emottages gärna! Gärna sådana saker som ”alla ju vet” för det vete katten om jag har koll på.
Har ni också tips om böcker/film/dokumentärer som utspelar sig i områdena så emottages det gärna, för att kunna få en känsla för kulturen etc.
Får ge credits för bra input på vad du söker, sällsynt i norrlandstrådar.
Hundspann/snö-vinter skulle jag säga mot fjällen, Norrlandskusten kan påminna om slaskbältet vissa år.
Häst skulle jag säga odlingsmarker, dvs rätt platta dalgångar.
Logistiken begränsar mest, Sundsvall och in mot åre samt Gällivare/Kiruna/abisko/Narvik är bästa kommunikation med tåg o flyg.
Söker du dig bort från skidområden så är områden en bit ut från Åre rätt bra för dig.
Alt mellan Kiruna o abisko.
Finns mindre ställen, jäckvikk (skoter/hundspann) Arjeplog (fiskeparadis), Lycksele kultur som man kan utgå från, men lämnar lite att önska i kommunikation.
prova sök jobb i Norrlands inland och flytta dit jobb finns, där ligger största käpphästen för dig tror jag, fin miljö o fastighet är sällan problem
Lycka till!!