2019-08-17, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mobiustrip
Arjeplog.

Bli anställd av en tysk biltillverkare och åk tjohoooo på isen.

Hade varit kul! Men om jag förstått det hela rätt så är det grym bostadsbrist där, så vill man bo någonstans så får man betala rejäla summor. Eller?
Citera
2019-08-17, 10:58
Medlem
[quote=mobiustrip|68416725]Arjeplog.

Dubbelt svar, sorry
Citera
2019-08-17, 11:01
Medlem
MordarenSwedbergs avatar
Vindeln i Norrbotten, där ska det väl finnas stora skogar och hundspann har jag för mig. Hur det ser ut i övrigt vet jag inte.
Citera
2019-08-17, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MordarenSwedberg
Vindeln i Norrbotten, där ska det väl finnas stora skogar och hundspann har jag för mig. Hur det ser ut i övrigt vet jag inte.

Tack för svar! Robertsfors i närheten har jag goda vibbar av sen besök när jag var liten så det kanske är något att kolla upp
Citera
2019-08-17, 11:09
Medlem
SkogsKexors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MordarenSwedberg

Fast Vindeln ligger i Västerbotten

Välkommen till Vindeln
Vår vision 2020:
”Vindeln är Umeåregionens bästa kommun för barnfamiljer och företagsamma människor. Här skapar vi tillsammans hållbar tillväxt förenat med en kreativ, hälsosam och trygg livsmiljö.”

https://www.vindeln.se/
Citera
2019-08-17, 11:38
Medlem
Starobrnos avatar
Varför mörker och -35 i Norrland när du kan bo snösäkert/med inlandsklimat i Svealand? Sörskog (bildgooglelänk) norr om Bjursås har stora skogar, en del sjöar på rätt nära håll, fäbodar och prima skidspår.
Skidspåren är mycket populära av flera anledningar; pga högt läge blir det sällan svinkallt där, ev varma vindar från syd/sydväst når inte ner till marken så lätt pga kuperingen, och god stämning med många som "går på tur".
Har varit i bygden rätt mycket. Trevliga människor. En halvtimme till Falun, tio minuter ner till Bjursås. Finns ett bruk i Grycksbo där en del i trakten jobbar.
Citera
2019-08-17, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Varför mörker och -35 i Norrland när du kan bo snösäkert/med inlandsklimat i Svealand? Sörskog (bildgooglelänk) norr om Bjursås har stora skogar, en del sjöar på rätt nära håll, fäbodar och prima skidspår.
Skidspåren är mycket populära av flera anledningar; pga högt läge blir det sällan svinkallt där, ev varma vindar från syd/sydväst når inte ner till marken så lätt pga kuperingen, och god stämning med många som "går på tur".
Har varit i bygden rätt mycket. Trevliga människor. En halvtimme till Falun, tio minuter ner till Bjursås. Finns ett bruk i Grycksbo där en del i trakten jobbar.

Ja, jag förstår hur du menar. Dalarna är väldigt fint, jag har bott i Moratrakten innan. Men det är just lugnet och avstånden jag är ute efter i Norrland. Och det är en annorlunda kultur också som jag gillar.
Men Dalarna är egentligen inte uträknat än. Det är en annan i min familj som också ska flytta, som är betydligt mer inne på Dalarna och områdena söder om Umeå.
Citera
2019-08-17, 14:14
Medlem
Cabenstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulfsson
Wow! Du säljer verkligen in kommunen! 😁

Fan man blir ju sugen på att flytta dit upp själv faktiskt, men hur är det med kylan och så då?

Myggen?
Hur är det med sjukvård och sådär?
Kriminalitet?

Kyla kan vara rätt extrem, under den period vi har som kallas (oftast en månad) har vi runt 25-30 minus. Annars ligger den stadigt mellan 15-20. Vilket du klarar lätt.

Myggen är ett faktum och något vi alla hatar. Dock, precis som kylan är det under en mindre period och vissa områden. Bor du i stan märker du inte av dom. Bor du dock närmare våtmarker kommer du svära som fan. Förra året hade vi extremt varmt. Då blev det färre mygg. I år så har det varit extremt mycket (tack vare förra året). Men, finns medel mot det också.

Sjukvården fungerar bra under dom förutsättningarna man har. Kan dom inte göra något remitterar dom dig till Sunderbyn, som fungerar otroligt bra.

Vi har kriminalitet. Vissa utsatta områden har mer. Bor du dock utanför stan så märker du inte av den (trimmade moppar är inte kriminellt här uppe, det är standard).

För att bo här uppe måste du ha körkort. Utan bil är du rökt. Kommer du från en större stad där bussar och tåg går var 5:e minut så kommer du få hybris. Bussarna går en gång i timmen.
Kan vara värt att påpeka också att vi tar det väldigt lugnt. Saker och ting blir gjorda, men det går inte undan.
I övrigt har många lägenheter och hus fiber idag. Vilket är ett plus om du frågar mig.
Citera
2019-08-17, 14:19
Medlem
Cabenstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricaJones000
Hej!
Tack för svar! Kalix och området där omkring är faktiskt ett av ställena jag har kollat en del på, så det känns bra att höra att det är en mysig kommun. Och SIS är ju en idé, jag har tidigare jobbat inom det, fast utan utbildning. Helst hade jag velat jobba med hundspann och något inom skogen, men det ligger längre bort i framtiden

Jobba med hundspann kan du säkert göra, men eftersom det bara är under vinterhalvåret behöver du ha något under dom övriga perioderna.

SiS är ett underbart ställe (arbetar där själv). Har varit här i snart tre år. Precis som du saknar jag relevant utbildning, men det kommer alltid behövas vikarier. Arbetet med ungdomarna är otroligt berikande.

Det går ju dessutom att hitta bra och billiga boenden. Jag själv hyr en villa där ALLT ingår. Hyra, värme, vatten, soppor, gräsklippning, skottning och Internet (fiber 250/100). Jag betalar 8000 kr i månaden för det. Då bor jag 150 meter ifrån älven. Har skog 50 meter ifrån mig. Rätt najs
Citera
2019-08-17, 15:44
Medlem
Harads. Litet samhälle ca 5 mil norr om Boden. Mycket vackert beläget vid Luleå älv. Jakt fiske och renskötsel nära. Pendelavstånd till båda Boden, Luleå och Jokkmokk. Mycket billiga hus.
Citera
2019-08-17, 16:09
Medlem
Cabenstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogshuvvet12
Harads. Litet samhälle ca 5 mil norr om Boden. Mycket vackert beläget vid Luleå älv. Jakt fiske och renskötsel nära. Pendelavstånd till båda Boden, Luleå och Jokkmokk. Mycket billiga hus.

Har bara hört bra saker om Harads också
Citera
2019-08-17, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
Jobba med hundspann kan du säkert göra, men eftersom det bara är under vinterhalvåret behöver du ha något under dom övriga perioderna.

SiS är ett underbart ställe (arbetar där själv). Har varit här i snart tre år. Precis som du saknar jag relevant utbildning, men det kommer alltid behövas vikarier. Arbetet med ungdomarna är otroligt berikande.

Det går ju dessutom att hitta bra och billiga boenden. Jag själv hyr en villa där ALLT ingår. Hyra, värme, vatten, soppor, gräsklippning, skottning och Internet (fiber 250/100). Jag betalar 8000 kr i månaden för det. Då bor jag 150 meter ifrån älven. Har skog 50 meter ifrån mig. Rätt najs

Jag gillar också att jobba inom SIS, eller rättare sagt, nu jobbar jag som boendestödjare privat, men har jobbat med LVM innan. Som vikarie eller timvikarie räcker dock gott för mig. Får se, jag kanske dyker upp som vikarie hos er en vacker dag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in